ik heb een nieuw paard, maar hij gaat er steeds vandoor..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 20:04

ikke schreef:
Als eens bedacht die gewoon plat gespoten is geweest? Heb je laten keuren? Heb je een bloedmonster? heb je GOED PASSEND tuig? Was dit paardje uberhaupt wel beleerd? Erop zitten en hard gaan is iets anders dan erop kunnen rijden.......

Jaa, heb hem laten keuren, en hij is verder ook heel lief.. en hij is wel beleerd ja..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:09

Dess schreef:
ikke schreef:
Als eens bedacht die gewoon plat gespoten is geweest? Heb je laten keuren? Heb je een bloedmonster? heb je GOED PASSEND tuig? Was dit paardje uberhaupt wel beleerd? Erop zitten en hard gaan is iets anders dan erop kunnen rijden.......

Jaa, heb hem laten keuren, en hij is verder ook heel lief.. en hij is wel beleerd ja..

Bloedmonster??

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 20:10

[/quote]

Jaa, heb hem laten keuren, en hij is verder ook heel lief.. en hij is wel beleerd ja..[/quote]
Bloedmonster??[/quote]
ehm niet dat ik weet..

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:22

Wat een onzin over dat 'plat gespoten'. Denk eens na, het is gewoon een jong paard wat nog heel veel moet leren. Weet niet hoeveel voer je hem geeft, maar ik zou daar eerst eens naar kijken. En dan zoals eerder al wordt aangegeven lekker met hem aan de slag gaan en elkaar leren vertrouwen. Niet persé meteen rijden, maar gewoon lekker poetsen, wandelen, longeren zodat hij op je stem leert reageren. En pas als je dan het gevoel hebt dat er wat rust in de tent is (en het niet meer vriest en koud is want dat helpt ook allemaal niet mee, hij kan ook amper zijn ei kwijt nu tenslotte) ga je er met hulp weer eens op. Neem gewoon de tijd, hij is nog jong! Ik heb zelf al 25 jaar dravers dus ik weet waar ik het over heb en ook hoe moeilijk het kan zijn ;)
Hoe heet je paardje?

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 20:25

Kimmie1974 schreef:
Wat een onzin over dat 'plat gespoten'. Denk eens na, het is gewoon een jong paard wat nog heel veel moet leren. Weet niet hoeveel voer je hem geeft, maar ik zou daar eerst eens naar kijken. En dan zoals eerder al wordt aangegeven lekker met hem aan de slag gaan en elkaar leren vertrouwen. Niet persé meteen rijden, maar gewoon lekker poetsen, wandelen, longeren zodat hij op je stem leert reageren. En pas als je dan het gevoel hebt dat er wat rust in de tent is (en het niet meer vriest en koud is want dat helpt ook allemaal niet mee, hij kan ook amper zijn ei kwijt nu tenslotte) ga je er met hulp weer eens op. Neem gewoon de tijd, hij is nog jong! Ik heb zelf al 25 jaar dravers dus ik weet waar ik het over heb en ook hoe moeilijk het kan zijn ;)
Hoe heet je paardje?

Okee dankjewel, ik ga ook sowieso elke dag naar hem toe om te borstelen enzo..
En ik wil ook zodra de bak voor normaal is eerst maar beginnen met longeren ..
Hij heet Zansational Spirit : *D

Esther_Luna

Re: ik heb een nieuw paard, maar hij gaat er steeds vandoor..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:27

misschien haken aan zijn tanden? Dit had paard ook die ik ging proberen toen.. Op die stal was die super, tot die bij ons stond. Hij bleek gewoon grote haken te hebben en had er dus last van :), als je iets verbinding had, ging die rennen

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 20:28

Esther_Luna schreef:
misschien haken aan zijn tanden? Dit had paard ook die ik ging proberen toen.. Op die stal was die super, tot die bij ons stond. Hij bleek gewoon grote haken te hebben en had er dus last van :), als je iets verbinding had, ging die rennen

Je zijn tanden zijn al bijgevijld en er zijn 2 kiezen ofzo uitgetrokken :p

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:30

Ik heb hem even opgezocht in het draversstamboek (NDR.nl), hij is echt super gefokt zeg. Jammer dat hij de baan niet heeft gehaald, maar voor jou fijner denk ik ;) . Hij wordt in mei 4 jaar zag ik, maar dat wist je waarschijnlijk zelf ook al.... Ik zou zeggen neem echt de tijd en zorg dat hij nu niet teveel krachtvoer (biks enzo) krijgt, natuurlijk wel een beetje voor de vitaminen, maar vooral veel hooi, dan zal hij waarschijnlijk ook minder fel zijn met rijden. Dravers zijn gevoelige paarden, ze willen alles voor je doen maar het kost gewoon tijd om (ieder) jong paard iets te leren. Veel succes.

meymoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:34

ik rijd nu op een 5-jarige pony die er ook nog wel eens vaker vandoor wil vliegen (en ook nog zijn hoofd tussen zijn benen steekt en gaat bokken), ik probeer dan altijd niet zijn hoofd aan de teugels omhoog te trekken (je paard wint dat gevecht toch en het is alleen maar slecht voor de paardenmond.) maar juist te porren (dan rent hij maar een extra rondje maar hij mag NIET bokken en gaan zitten kloten!). en om hem weer rustig te krijgen doe ik het volgende; achterover zitten, rustig hooo zeggen, kleine ophoudingkjes maken en hem op de kleine volte zetten waardoor hij minder hard kan lopen, maar voordat ik dit doe geef ik hem vaak een por omdat hij dit niet mag doen.
nu vooral in de winter kan het ook komen door het koude weer dan zijn de meeste ponies en paarden wel wat frisser. en omdat mijn pony 1 of 2 keer door mij gereden word per week maar verder niet naar buiten komt raakt hij zijn energy ook niet kwijt dus probeert hij zijn energy kwijt te raken in de les (wat dus niet de bedoeling is!) ik weet niet of jouw paard buiten staat maar misschien zou dat een idee zijn. (alleen als hij tot nu toe niet buiten gestaan heeft moet je hem niet ineens heel lang naar buiten gooien want dat is hij niet gewend en dan heeft hij ook waarschijnlijk niet zo'n dikke wintervacht!)
longeren is mij ook aangeraden maar dat heb ik tot nu toe nog niet gedaan. :o

veel succes ik hoop dat je er iets aan hebt!

Esther_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:36

dan is die misschien nog gevoelig?

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:36

Nou denk er om dat een draver slim is hoor,

Heb er zelf ook een en rij daar normaal heel veel op buiten en 2 keer in de bak omdat ze dat gewoon niet zo makkelijk en leuk vind. doordat we nu al zo lang slecht weer is al weer meer dan een week niet gereden en zat gewoon op een bom ging als een gek van de ene naar de andere kant van de bak had geluk kwam mijn vriendin me even helpen en ging het later beter maar ze had gewoon super veel energie ben nu dan ook echt aan het minderen met voer.

Er is zeker een kans dat ze je aan het uitproberen is en dat los je naar mijn idee alleen op door goede begeleiding en hulp als het voor jou een goed gevoel geeft om de kennis er even op te laten rijden moet je dat zeker niet laten maar weet niet of dat het probleem gaat oplossen dat zal je toch zelf moeten doen.

Misschien is het handig om je nog wat meer in het ras te gaan verdiepen het zijn paarden die heel graag willen lopen en als hij wel op de baan heeft gelopen of in training is geweest werkt het rijden op een draver toch een beetje anders want hoe meer jij de teugel aan neemt hoe harder hij gaat lopen . er is best wel veel te vinden over dravers op http://www.draverspraat.nl of http://www.dravers.nl

nou sterkte ermee

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 10:10

PP --> RT-P

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 10:20

Hoe kan het toch altijd zo zijn dat een beginner zich een jonge draver koopt!
Ik snap niet wat men zich erbij denkt,zulke paardjes zijn in mijn ogen echt niet geschikt voor jonge ruiters of beginners.
Maar goed,het "leed" is geschied en ik raad ts aan om zéér veel begeleiding te nemen bij de opvoeding van haar paard want 3 jaar is erg jong en alles wat je nu verknalt komt later vaak niet meer goed of met héél veel moeite.

Vond het geen goede keuze van ts om zich een draver te kopen ;(
Maar ik wens haar toch maar succes!

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 10:40

Op zich kunnen wij niet voor TS beoordelen hoeveel ervaring zij heeft..toch? Ieder mens kan wat onzeker worden wanneer je van het paard bent gevallen.
Zelf heb ik 4,5 jarig paard die ook wel eens met mij er vandoor wil gaan. Wat belangrijk is dat je je paard voordat je gaat rijden de mogelijkheid geeft om even overtollig energie kwijt te kunnen raken. Dit kan je doen door op te jagen in de paddock, maar zelf longeer ik net zolang totdat ik zie dat hij zijn meeste energie kwijt is.(dit kan 10 min zijn maar soms ook wel eens 15 min.)
Dan ga ik de binnenbak in, en loop ik 2 rondjes met hem door de bak.Als hij naast mijn begint te dribbelen zie ik dat hij nog wat teveel energie heb. Daarnaast zie hij dan andere paarden in de binnenbak en vind dat natuurlijk ook reuze interessant. Wanneer ik merk dat hij rustig naast me loopt door heel de bak (soms kan dit wel 5 rondjes kosten) stap ik op,en rij rustig weg.. Er is dan ook helemaal niets meer aan de hand en kan ik prima rijden!
Een beetje zelfde idee heb je natuurlijk ook met opstappen. Als hij gaat lopen wanneer ik wil opstappen stap ik juist niet op.Wanneer hij stil staat klim ik erop. Snap je?? Ik wens je veel succes!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:01

o maar ik wil ts ook niet afkatten hoor,waarom ook.
maar het is zo dat er heel vaak dravertjes gekocht worden omdat ze vaak laag ik prijs zijn.En dat moet in mijn ogen niet de eerste vereiste zijn om een paard aan te schaffen.
Ik heb het met eigen ogen vaak gezien en meegemaakt dat onervaren mensen of jonge mensen zich dan juist zo'n dier aanschaffen en weten dan niet wat ze zichzelf aandoen.Vaak zijn deze paardjes erg energievol wat voor een beginnende ruiter net iets teveel is.
Daarom is het belangrijk om dan veel begeleiding erbij te hebben,zodat op zn minst de start met het nieuwe paard goed verloopt.
En toch blijf ik zeggen als je een beginnende eigenaar word neem dan niet zo'n jong "springding" maar koop een paardje wat ervaring heeft,eentje die "vergevingsgezind" is waar je wat van kunt leren!
TS zegt zelf al dat ze nu al door haar val onzeker is geworden en wil er een ander op zetten,geen goed begin van een hobby die je met plezier zou moeten uitoefenen.
En geloof me ik gun het ts echt van harte maar vind haar paardenkeuze niet optimaal.

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:05

Oke, ik snap inderdaad je redenatie! En het klopt geheel als je zegt dat dravers voor erg weinig geld altijd worden aangeboden (op Marktplaats).. (helaas..).

Maar ik denk dat de draver van TS wat meer heeft gekost ivm de goede afstamming ;).

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:11

Afstamming zegt weinig meer als ze als rijpaard verkocht worden ;)
Niet elke Draver is "springding". Er zijn zat Dravers die prima geschikt zijn voor beginnende ruiters. Het kan best zijn dat er een andere reden is dat het paard dit doet.

Maar goed, weer ontopic? Hier heeft de ts zo weinig aan.

Sarabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:48

Zoek een goede instructrice als je die nog niet hebt en neem in eerste instantie een aantal rijlessen aan de longe. Je hebt een nieuw en jong paard, het is niet raar om even een stapje terug te doen. Leer eerst hoe je dit paard in jouw tempo moet laten lopen zonder dat het paard spanning opbouwt. Als je het paard aan de longe onder controle hebt ga je onder begeleiding los rijden.

Een ander erop laten rijden kan nuttig zijn, maar uiteindelijk ben jij toch degene die er vertrouwen in moet krijgen en feeling met het paard moet krijgen. Dat kan uitstekend aan de longe.

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:59

Ik heb ook een nieuw paard ik heb hem al een maandje =) Had ook dezelfde probleem als jou. Nou ja niet zo erg als dit. Ik ben dus door iemand getipt, om met hem te gaan werken echt WERKEN. (als jij dus dezelfde oefeningen blijft herhalen gaat het dus juist vervelen, dan gaat hij jou grensen opzoeken en dingen doen die hij leuk vind! ) Dus stelling vragen, buigingen, rug der onderzetten en al dat soort dingen. Aangezien jij 12 jaar bent ( ik weet niet hoe ver jij bent met je ervaringen). Ik heb ook les genomen en wat scherpere bit genomen( een keer mee gereden, en deed het weer goed dus overgegaan naar normaal bit).

Maar dravers zijn gebaseert op winnen, ( weet niet hoe jou paardje is opgevoed ) Dus die willen alleen maar werken en rennen. Als jij dit messchien kan overzetten in werken en laten zien dat hij heeft gewonnen ( met een beloning ) werkt het wel messchien.

Iemand er op laten rijden kan idd nuttig zijn maar, jij bent degene die met de rest van je leven met dit paard zit tenzij je je bestemt om hem te verkopen.
Van dit soort ''problemen'' kan jij heel veel leren maar je moet alleen maar de juiste begeleiding krijgen.

Dus succes!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:10

Wat jij hier nu voorhebt is eigenlijk iets dat je bijna kon voorspellen, dit paard kent bijna niks, het is een jong dier, en die willen idd iets meer bewegen, en uitproberen en moeten nog zoeken naar al de mogelijkheden en hoe evenwicht te vinden.
Ook de leidersrol is hier heel belangrijk, dit geeft steun en zekerheid.
Jij bent nog een beginner, te weinig kennis, en te weinig leider.
Een groen paard met een groene ruiter das vragen om moeilijkheden natuurlijk.
Maar jaaaa je hebt nu dat paard en je zal er ook verder mee moeten nu natuurlijk, dus ik zou zeggen zoek een privélesgever en laat die wekelijks een keer langskomen, train dan samen het paard en die lesgever geeft je dan oefeningen op waar jij heel de week op verder kan trainen, en zo bouw je dan steeds verder op hé.
Doe het zeker niet op eigen houtje , want uiteindelijk maak je nu de basis voor het verdere werken met je paard.

hommeles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:52

Ik herken dit verhaal wel een beetje. Toen wij Zunday net hadden gekocht was hij ook 3 jaar oud en hij deed eigenlijk hetzelfde. Hij ging ineens naar rechts inplaats van links. Maar ook als je te lang in een volte bleef rijden, draaide hij ineens de andere kant op. Op een gegeven moment heeft hij het gewoon in de smiezen, trucjes om eronderuit te komen, en dan moet je gewoon aanpakken, consequent zijn. Het paard proberen onder je te houden, jouw eigen lijn rijden (geen geweld gebruiken natuurlijk!!!). En kijken of je iemand kan vinden die je les wilt geven.

Dat half uur een rondje rennen ken ik ook btw. Ik had eens springles met Zunday en viel er vanaf omdat hij steeds langs de hindernis schoot. Ik lag op de grond en hij rende maar door. Totaal niet in paniek, gewoon een rustig galopje, maar we kregen ;m niet te pakken.
Dus bekende verhalen, je bent niet de enige met dit probleem :)
Gelukkig gaat het bij ons al een paar jaar goed nu.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 04:06

Een drie jarige heeft nog weinig ervaring (laat staan een carrière op een renbaan). Eigenlijk moet die nog alles leren. Maar ook nog de omgang met jou. Geef hem goed voer en niet teveel -liefst niet- muesli of glucose houdend voer. Daar worden ze alleen maar springerig van en moet je ze eerst minstens 10 minuten intensief longeren, voordat je kunt gaan rijden. Geef het dier en maandje rust in de stal, ga ermee tutten en wordt vriendjes. Een halfuurtje in de bak rijden tegen het einde van de middag. Na een week of 4 ga je erop uit, goed voor je paard en voor jou. Neem gewoon de tijd om aan elkaar te wennen. Maar eigenlijk is een 3 jarige nog net iets te jong om alles mee te kunnen, die zijn geestelijk en lichamelijk nog niet volgroeid. Dat is pas tegen het einde van het 4e jaar.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:19

Ik heb geen verstand van dravers, dus daar ga ik verder niet op in. Waar ik wel nogal verbaast van sta is dat je je zelfvertrouwen kwijt bent doordat je erafgevallen bent toen hij links ging terwijl jij rechts wilde (of andersom). Je hebt een jong paard gekocht. Als jij niet duidelijk genoeg bent in je hulpen, doet je paard soms niet wat je wil. En als jij er niet op bedacht bent dat een jong paard wel eens wat doet wat jij niet wilt, dan lig je ernaast.

Misschien moet je je verwachtingen eerst eens bijstellen. Jij moet hem nog heel duidelijk vertellen wat je wil, anders snapt ie het niet en doet ie iets anders. Daarbij moet je er bij een jong paard ALTIJD op berekend zijn dat ie de andere kant op gaat, stil staat voor de bakrand, er vandoor gaat, bokt, whatever. Ben je dat niet, dan zul je er nog wel vaker naast liggen. Over het er telkens vandoor gaan; laat hem eens een poosje door galloperen (aansporen) en probeer hem dan terug te nemen.

Succes!

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 03:31

Ik ook niet, maar ik zag iemand schrijven over en carriere op de renbaan... Verder ben ik het wel met je verhaal eens, bij jonge paarden moet je altijd op je hoede zijn, eigen veiligheid eerst!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 04:43

maXcomX schreef:
Ik ook niet, maar ik zag iemand schrijven over en carriere op de renbaan... Verder ben ik het wel met je verhaal eens, bij jonge paarden moet je altijd op je hoede zijn, eigen veiligheid eerst!

Dravers die getraind worden voor de koersen zijn tegen de tijd dat ze bijna 4 zijn meestal verre van groen hoor, als ze 2 zijn mogen ze voor het eerst koersen. ;)

Verder weet ik niet goed wat ik er van moet zeggen, jong meisje met jong paard is een beetje vragen om problemen als je het mij vraagt. :(:) Er is geen reden om je paardje niet meer te vertrouwen want hij gedraagt zich niet anders dan wat je van zo'n jong paard zou verwachten. Ik hoop dat hij wel gewoon minstens een paar uur per dag buiten of in elk geval los komt om zijn energie een beetje kwijt te raken. (?) Verder inderdaad niet teveel voer geven. Hij heeft iemand nodig die hem vertrouwen kan geven en zolang je dat zelf niet kunt kun je het rijden beter aan iemand anders overlaten.