paard is erg sloom met rijden, tips??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bailey94

Re: paard is erg sloom met rijden, tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 02:11

hier weer even een berichtje van mij

ik rij heel zelden met sporen, en wil ik ook zo houden,
heel enkel keertje gebruik ik ze maar is, maar gewoon omdat ik er zelf niet zo heel lekker mee rij, maar wel kan hoor

ben haar nu weer beetje dressuur matig aan het oppakken

ben nu ook gewoon goed consequent, overvraag niks, en het gaat al een stuk beter,

eerst 5 min losstappen met lange teugel, en dan 5 min gelijkdelijk de teugels aannemen met lichte buiging in de hals

dan 5 min draf met zo nu en dan is een rondje galop er door, merk dat ze daardoor ook wat sneller loskomt, en dan ook meer actiever is, voornamelijk actiever in de achterhand,

aard van het paard is ook heel rustig, en daar doe je niks aan, maar we gaan een heel eind de goede richting in

iedereen bedankt tot zo ver voor de adviezen

SillyJilva

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 17:41

Ik heb dat probleem ook. Ik moet haar elke dag voor het been maken en als ik aan de teugels kom staat ze gelijk op de rem, maar ik heb een tip gekregen: Redsell
Het werkt goed bij mijn merrie, ik geef het door haar slobber heen(krijgt ze om geen koliek te krijgen heel soms).
En ben van plan om haar ook graan te gaan voeren, dat hebben we namelijk op de manege sinds kort:P
Maar je moet Redsell niet te vaak geven, want dan gaan ze eraan wennen!
Mar ik moet nog wel met sporen en zweep rijden, anders is ze niet vooruit te branden!
Het ziet er natuurlijk ook niet uit als ik met mijn benen een vlinder/vogel na doe!
Maar als je daar tegen ben dan moet je het niet doen ;) :D

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 17:44

Lekker veel afwisseling in tempo. Halt - draf. Draf-halt. Stap-galop, gewoon lekker fris maken.
Héle korte stap-draf overgangen, en goed belonen als ze wat enthousiaster word met werken.
Kort actief aandrijven, geen reactie? Gelijk tikje, zodra ze versnelt, gelijk weer belonen.

Zorg dat ze veel plezier krijgt in het werk, als jij heel blij met haar bent, zal ze ook goed haar best proberen te doen om je tevreden te houden :j

floorhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:19

ik zou goed oefenen en je paard ook wat vaker op jagen!
gewoon met een zweep hem rondjes laten rennen in de bak
meestal worden ze dan ook wat drukker.
als je dat vaker doet word hij misschien wel wat sneller?
succes ermee!

anouk0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 12:25

maar heel veel zeggen dat met sporen rijden om een paard vlotter te maken niet goed is maar hier uit begrijp ik dat het dus niet zo erg is ik heb een friesjee en is ook niet erg op het been en al helemaal niet alleen dan is ze zo traag:(
dan staat ze om de 3 sec. stil:(

en heb wel eens met sporen gereden stompjes maar egt reactie kreeg ik niet en ze is pas 5 en dus nog niet erg lang al aangedreven zo dat ze er doof vooor is geworden ik ben steeds aan het lezen wat ik er voor kan doen maar nog niet gevonden van haver word ze helemaal gek dan springt ze de straat op niet fijn. dus dat is niet egt een oplossing ze staan niet op gras alleen wel is in de zomer in een klein weitje bij ons tuis krijgt ze de heledag door hooi en 3-4 x biks

dus als julliee nog een kleine tip hebben of ff willen zeggen of sporen slecht zijn om paard vooruit te laten lopen dan heel graag

groetjes ... ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 12:40

@anouk: sporen zijn idd niet bedoeld om een paard constant voorwaarts te prikken/duwen/... maar als een paard weinig respect heeft voor je been, kunnen ze in mijn ogen wel helpen om een paard aan het been te krijgen, net zoals een zweep.
belangrijk hierbij, al dan niet het belangrijkst is consequent zijn.
Als jij een voorwaartse hulp geeft, hoort je paard voorwaarts te reageren, simpel. Dus je geeft een zachte eerste beenhulp (1 waarvan jij vind dat een paard met gemak zou moeten snappen dat die voorwaarts moet). Indien geen reactie geef je een sterkere hulp (hakken aantrekken) indien nog geen reactie, dan tik met de zweep op eens met de sporen aandrijven/"prikken" (klinkt erger dan het is). Hoe sterk je inkomt met je sporen/zweep hangt af van paard tot paard. bij het ene heb je meer succes door 1x heel sterk in te komen en bij de andere is zachtjes laten weten dat je nog iets achter de hand hebt voldoende.
Heb je het idee dat je paard steeds de 2de hulp blijft afwachten, kan je die eens overslaan en direct een sterke/corrigerende hulp geven.
uiteindelijk ga je je hulpen steeds kunnen verfijnen zelfs de eerste...

Frrenkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 18:40

Goed op je been maken, dus veel overgangen. Probeer haar dan ook stukjes in middendraf te rijden, en middengalop etc.

LiefDing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:46

Ik heb een 16 jarige kwpn-er. Die is ook niet erg voorwaarts. Ik heb geleerd tijdens de les vooral overgangen te rijden, draf overgang stap, 2 stappen en weer wegdraven, keertje middendraf enz. Ze vind in de bak ook minder interessant als buiten, maja het weer zit de laatste maanden niet mee dus nu doen we veel in de binnenbak. Vooral ook figuren rijden en dan de overgangen en dan vind ze t meestal leuk ;) Ook tussendoor een paar keer goed hals strekken.
Ook rijd ik met zweepje als ze dan niet reageert op me been tik ik der zachtjes, meestal moet ik deze over mijn kuit heen leggen en daar dan ook een tikje geven. Dalijk als we weer naar buiten kunnen dan wordt het rijden in de bak ook makkelijker, dan wissel ik vaak af, lekker buiten stappen met lange teugel, dan een keertje werken in de bossen, lekker afwisselen.

Butchie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:05

Ik heb ook een paard dat niet voor het been is. Inderdaad veel overgangen rijden om hem "heter" te maken. Daarnaast geef ik hem Energie Activator van PrimeVal. Dit kan je gewoon dagelijks door het voer geven. Dit is om beter te kunne presteren en om sneller te herstellen na ziekte of zware training. Tot nu toe prima bevallen.

marysa123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 12:17

hoi..! ik ken het ook.. mijn schet ging niet lopen en bleef gewoon stilstaan ik kon haar super veel been geven maar dan ging ze bokken en steigeren. en als ik naar buiten ga is ze niet te houden. wat ik nu heb gedaan is . telksnes naardat ik in de bak had gereden (meestal aan de longe anders ging ze dus niet vooruit..) naar buiten . in het begin leek het te werken ze deed meer haar best in de bak omdat ze wist dat ze later naar buiten mocht. maar ik vind dat toch niet handig telkens naardat ik in de bak bezig was geweest naar buiten en dan niet uitstappen maar dan was het een rengalop want ik kon haar niet houden. dus ben ik andere dingen gaan proberen ik heb eerst veel spellejtes met haar gedaan als een soort opwarming voor haar gewone werk in de bak. haar doorbraak was toch wel het voetballen. ze vond het geweldig. en ik kon eigelijk gewoon op haar blijfen zitten ondat ze niet erop ging springen ofzo. zodra ze de voetbal ziet is ze helmaal blij en gaat ze enorm haar best doen geef haar aan het eind dus als belonig haar voetbal en dan is ze helemaal blij. ze werkt nu gewoon graag en vlot in de bak.. haar beloning de voetbal. doet ze haar werk niet goed en is ze niet vooruit te brandne dan krijgt ze haar voetbal niet ..! het is leuk dat ze zo veranderd is.!

wendyy1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:05

Veel overgangen maken, voorwaarts neerwaards rijden.. helpt dat niet ?

appelxkiwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:09

Mijn vzpaard was ook heel erg sloom aan het been. Ik ben toen een paar keer met spoortjes gaan rijden en daarna ging het beter. :)

bailey94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 18:01

is onder tussen vrij oud topic, bedankt vor de reacties

maar hier zit een slotje op