Hoe een paar rustiger te laten galloperen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 16:40

LostEscape schreef:
zwaar zitten, aan teugels trekken en als ze terugvalt in de draf weer wat lossere teugel geven aangalloperen en dan weer de teugels strakker?

aan de teugels trekken??
Wat heeft daar het nut van?
Dan gaat ze alleen maar harder trekken denk ik..:P

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:41

maaikedewit schreef:
LostEscape schreef:
zwaar zitten, aan teugels trekken en als ze terugvalt in de draf weer wat lossere teugel geven aangalloperen en dan weer de teugels strakker?

aan de teugels trekken??
Wat heeft daar het nut van?
Dan gaat ze alleen maar harder trekken denk ik..:P

Mee eens
Trekken is nooit de oplossing

maaikedewit

Re: Hoe een paar rustiger te laten galloperen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 17:16

maar ze heeft nu een dubbelgebroken bit, zou een ander bit misschen beter zijn?

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:46

Mijn ervaring is dat een dubbelgebroken bit voor de meeste paarden toch het fijnst is.
Als je al iets anders hebt liggen kun je het natuurlijk altijd proberen, maar ik denk niet dat je probleem in het bit ligt maar dat het paard het gewoon écht heel moeilijk vind om beheerst te galopperen

Er zijn hier bijvoorbeeld al hele goede tips gegeven, daar zou ik gewoon de eerste paar weken mee aan de gang gaan :j
Probeer ook vooral rechtop en IN het zadel te zitten. Ik weet hoe moeilijk het is maar het werkt wel het beste

[RT-P] paard gaat plat/scheef in galop
In dit topic staan ook een hoop tips, en zo zijn er wel meer te vinden :j

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 00:12

ik heb mijn advies al aan je gegeven, maar met de adviezen; teugels trekken, en een ander bit, zou ik je afraden.

Het is iets rijtechnisch wat niet opgelost kan worden door een gevecht aan te gaan, geloof me, je paard wint het haha. En een bit lost niks op! Hooguit tijdelijk. Elk paard reageerd anders op een bit, natuurlijk.

De mijne rijd het fijnst op een dun bitje, dat heeft in zijn kleine mondje een fijnere ligging. Maar zoek nooit de oplossing bij het bit aub, dat is het slechtste wat je in mijn ogen kunt doen...

Verder is het de kunst om er samen uit te komen, jij moet je paard leren zijn balans te vinden, je paard moet het van jou leren en het óók accepteren. Dat laatste is vaak het moeilijkst, balans is een questie van vertrouwen. succes!

miriampanini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:17

als mijn paard dat deed zei mijn instructeur altijd ga heeel diep in het zadel zitten gebruik je stem en maak voorzichtige ophoudingen.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 08:42

Paarden kun je eigenlijk niet met geweld africhten en dan verwachten dat ze normaal tegen je gaat doen.

Je moet gewoon slim zijn, en rustig blijven. Zo'n probleem is niet 1 2 3 opgelost, geloof me. Je moet erop trainen.

Dorien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 09:53

Voltes rijden, ophoudingen geven en goed in het zadel zitten.
Succes ermee! :)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 12:28

Gallopeer altijd aan vanuit een rustig drafje. Wees consequent, zodra het paard zijn tempo versneld, neem hem onmiddellijk terug naar de draf. Laat rustig draven en gallopeer opnieuw vanuit rustig tempo aan. Zorg dus dat je te allen tijde de baas blijft over zijn tempo. Al moet je honderd keer opnieuw aangalloperen, toch volhouden. Alleen zo leert hij wat jij bedoeld. Zelf altijd rechtop blijven zitten, ontspannen blijven, jezelf lang maken bij terugnemen van tempo en nooit gaan trekken en nooit gaan klemmen. Dat zijn de enige tips die ik kan bedenken behalve een goeie instructeur zoeken.

Overigens is een bak wel handiger om je paard dressuurmatig wat meer te rijden en te trainen. Op een groot weiland is het altijd lastiger en zeker als een ander dat weiland gebruikt om te crossen. Kun je niet regelen dat je bij iemand in de bak mag rijden of misschien huren o.i.d.? Verder idd ook met je mede-bij-rijder afspreken dat je dat te hoge tempo beiden consequent aanpakt? Heel veel succes.

mickymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:53

je zwaar maken en een volte maken

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 21:12

Het gaat nu al een stuk beter, ik rijd haar nu ook lang en laag en daardoor word ze ook rustiger, ze wil nog steeds graag doorlopen, maar het gaat nu al een stuk beter met rijden.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:35

Probeer niet te galopperen op het stuk waarop dat andere meisje dat ook doet. Ga daar juist stappen en halthouden. Op de stukken waarop je normaal stapt, ga daar galopperen en hierbij veel overgangen oefenen

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:42

Ik weet niet hoe je haar in stap en draf bij elkaar hebt, maar als je dit probleem hebt is ze niet goed aan het been. Een paard dat goed aan het been is blijft namelijk bij je in alle gangen. Als je dat niet goed voor elkaar hebt gebruikt ze waarschijnlijk ook haar achterhand niet zo goed ( wat bij een Fries natuurlijk al moeilijker ;) ) . Wanneer ze rustiger moet galopperen moet ze die ook meer gaan onderbrengen wat waarschijnlijk óók al heel erg moeilijk is.

Dus ik zou de komende tijd voornamelijk in stap en draf bezig gaan met dat ze altijd netjes bij je blijft en goed reageert op je been. Probeer dit vooral op te lossen met je zit. Als ze in draf onder je weg loopt, niet sneller gaan lichtrijden maar in het ritme dat jij haar daarvoor liet lopen. Verder er op letten dat je je handen netjes stil houdt en zoveel mogelijk ontspannen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:47

Heb je les?
Dan zouden ze je daar ook goed moeten kunnen helpen.

Iig veel voltes rijden.
En hééééééél veel overgangen rijden.
klein stukje draf, direct weer stappen, 3 passen stappen, weer in draf.
Zo doe je dat ook met galop, klein stukje galop, dan weer terug naar draf, en dan direct weer galop.

Is ze wel goed aan je been?
Verder is het erg belangrijk dat het paard op je zit terugkomt.

Hoe doet ze het met longeren? Is ze dan ook zo rennerig.
Met een ander bit en hardleerse methoden kom je er denk ik niet.
Ik denk dat dit een rijtechnisch probleem is, welke met goede instructie, of zelf heel consequent zijn, heel goed opgelost kan worden.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 12:58

Zandro schreef:
Probeer niet te galopperen op het stuk waarop dat andere meisje dat ook doet. Ga daar juist stappen en halthouden. Op de stukken waarop je normaal stapt, ga daar galopperen en hierbij veel overgangen oefenen

ik weet dus niet waar dat andere meisje gallopeerd, als ik dat wist had ik daar idd. gestapt.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 13:01

annastasia schreef:
Heb je les?
Dan zouden ze je daar ook goed moeten kunnen helpen.

Iig veel voltes rijden.
En hééééééél veel overgangen rijden.
klein stukje draf, direct weer stappen, 3 passen stappen, weer in draf.
Zo doe je dat ook met galop, klein stukje galop, dan weer terug naar draf, en dan direct weer galop.

Is ze wel goed aan je been?
Verder is het erg belangrijk dat het paard op je zit terugkomt.

Hoe doet ze het met longeren? Is ze dan ook zo rennerig.
Met een ander bit en hardleerse methoden kom je er denk ik niet.
Ik denk dat dit een rijtechnisch probleem is, welke met goede instructie, of zelf heel consequent zijn, heel goed opgelost kan worden.

Ik had eerst wel les, maar vanwege het weer kan dat nu niet.
maar van die overgangen en dan stappen en dan weer draven enz. is wel een goed idee!
Had ik nl ook al eerder geprobeert maar dan gaat ze klieren omdat ze wat anders wil doen.
ze is wel goed aan me been.
Er is geen bak, longeren heb ik nog nooit gedaan, zal ik binnen kort ook proberen als het weer het toestaat.

Whatever572

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:23

Voltes rijden, waardoor hij op de langere stukken van de bak geen poging kan hebben tot hard galopperen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:55

en ook op je zit tijdens draf en galop een soort van *ho wacht* inbouwen. Het paard moet dan langzamer gaan draven, nog niet niet terugvallen in stap en daarna rijd je 'm weer voorwaarts.

Longeren is naar mijn idee essentieel om een paard goed in training te hebben.
En dan wel met bijzet,en niet alleen aan de lijn.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 14:58

Whatever572 schreef:
Voltes rijden, waardoor hij op de langere stukken van de bak geen poging kan hebben tot hard galopperen.

we hebben geen bak, dat is het juist, als ik dan langs de weg ga kan ik niet 1 2 3 volte draaien..

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:01

maaikedewit schreef:
Whatever572 schreef:

we hebben geen bak, dat is het juist, als ik dan langs de weg ga kan ik niet 1 2 3 volte draaien..

Je moet hem nu toch eerst aan het been krijgen, dus om te beginnen gewoon veel overgangen. ;)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:17

waar rijd je anders? Gewoon in het weiland?
Is er geen mogelijkheid dat je ergens in de buurt in de binnenbak kunt rijden?

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 17:21

annastasia schreef:
waar rijd je anders? Gewoon in het weiland?
Is er geen mogelijkheid dat je ergens in de buurt in de binnenbak kunt rijden?

meestal rijd ik idd gewoon op buitenrit en dan op het weiland dressuren.
Soms als de bak goed is gaan we naar iemand toe die een bak heeft, maarja.. 1 keer in de week gaat het probleem echt niet zo snel opgelost worden, dan gaat het goed en de volgende dag denkt ze weer: CROSSEN!!!!
Nee, er is in de buurt geen binnenbak, ja bij de manege.. maarja.. dat geld moet je natuurlijk wel hebben!

robesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:59

paard op de volte zetten minderen ze vanzelf vaart . De volte ook steeds wat sluiten en weer wat openen . En inderdaad veel overgangen rijden. En vragen of het andere meisje niet meer met haar wil raicen met haar anders wordt het afleren wel erg moeilijk.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 19:06

robesh schreef:
paard op de volte zetten minderen ze vanzelf vaart . De volte ook steeds wat sluiten en weer wat openen . En inderdaad veel overgangen rijden. En vragen of het andere meisje niet meer met haar wil raicen met haar anders wordt het afleren wel erg moeilijk.

dankjewel!
ik ben een zeikert ik weet het :P maar wat moet ik doen als ik langs de weg ga, dan kan ik niet 1 2 3 een volte draaien want dan zit ik op de weg en met die snelheid lijkt het me ook nie zo'n goed idee en als er een auto aankomt ben ik de klos...

Bermudaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:10

Wel een aantal goede tips in dit topic, aangezien ik hetzelfde probleem heb, heb ik hier ook veel aan haha!

Alleen zou ik niet gaan loppen k*tten met hulpteugels enz