Bokken als je been en of tik geeft, hoe af te leren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tanya21

Re: Bokken als je been en of tik geeft, hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 09:14

Dat bokken zie je vaak wel om te testen. Word hij niet aan gepakt dat word het alleen maar erger. Althans dat zie ik meestal. Ik geef les en daar word ook een jonge pony gebruik, die kinderen durven ook niet echt om dan nog een tik te geven, dus uiteindelijk staat hij stil en trapt hij al naar het been.
Misschien kan je iemand zoeken die hem 1 of 2 keer per week wil rijden en hem dan wel goed aanpakt en dat ook echt durft..

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 09:21

Laat zijn rug eens nakijken. Die van mij deed precies hetzelfde, aan de lijnen super, erop bokken naar je been. 3 pijnlijke plekken in zijn rug en hij is behandeld door de osteopaat/fysio. Sindsdien ander zadel en nergens meer last van.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 09:22

Tja als kosten van een maand bijrijden (400-500 euro) niet opwege tegen rijplezier, dan ben je mijn inziens verkeerd.
Idem voor het paard mss eens eerst grondig in een kliniek te laten doorlichten. Zoals vermeld kan er iets in de rug zitten, maar evenzeer totaal ergens anders waardoor je dit gedrag krijgt.

Verder ken ik het rijniveau van je niet en is het moeilijk daar aannames op te maken, maar algemeen komt het me nu over als weinig ervaring met correct opleiden van een paard. Je vermelde immers zelf dat het dier nooit goed doorgereden is geweest, en ja als je hem dan van zen 4 e hebt, zal hij ook liever lui dan moe zijn, mss daardoor ergens blokkades, al dan niet geestelijke, gecreeerd hebben.

Dus allereerst maak afspraak op de kliniek, ik vermeld kliniek boven gewone dierenarts omdat apart van mogelijke beenderproblemen er ook heel wat mis kan zijn in de weke delen etc en je op een kliniek vaak de beste apparatuur voor handen hebt.

Komt daar niets noemenswaardig uit de bus, dan zal ik hem laten doortrainen door een professional. De duur hangt af van de graad waar het probleem zich situeert.
Maar zoals je zegt heb je als moeder meer baat bij een leuke 'veilige' rit, ipv iets te breken of wat dan ook

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 09:26

Je kan misschien acpuntuur (hoe je dat ook maar schrijft)
proberen?
Tegen blokkades en stress zou heel wat kunnen helpen

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 09:27

Hallo.
Als er geen lichamelijke klachten aan ten oorzaak liggen, heb je misschien wat aan het volgende.
Slaan naar je been is volgens mij een kwestie van protest. "jij wil mij meer voorwaarts hebben, ik wil dat niet, rot op met die benen in mijn buik, ik ga toch niks doen waar ik geen zin in heb" of zoiets.
Mijn paard had dit in het begin ook, en ik zag hoe mijn instructrice het oploste: De laatste tik is een daalder waard :)
Ze gaf been---geen reactie---iets meer been---- paard sloeg naar haar been---- tikje met de zweep als correctie dat hij niet mag slaan en gewoon moet luisteren---- paard geeft als reactie een bokje---- tikje met de zweep ----- paard is nu echt nijdig en bokt hoger---- tikje met de zweep etc etc. Na een paar keer bedacht paard: helpt niet en is niet leuk die tikken en ik win het niet ---- oké ik doe wat jij wilt.---. Nadat mijn instructrice dit had laten zien, mocht ik het zelf proberen. En paarden zijn echt niet dom!!! Bij mij ging het precies hetzelfde. Maar, heel fijn, na een paar bokken en tikken gaf hij het op! Geen probleem meer mee gehad. Maar uiteraard wel heel consequent moeten blijven daarna.
Nadeel is natuurlijk wel, dat als je het zo aanpakt, je de bokken uit moet kunnen zitten. Anders heeft het paard natuurlijk helemaal gewonnen.
Hoop dat je er wat aan hebt!
Succes! ;)

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 09:28

bulck schreef:
Tja als kosten van een maand bijrijden (400-500 euro) niet opwege tegen rijplezier, dan ben je mijn inziens verkeerd.
Idem voor het paard mss eens eerst grondig in een kliniek te laten doorlichten. Zoals vermeld kan er iets in de rug zitten, maar evenzeer totaal ergens anders waardoor je dit gedrag krijgt.

Verder ken ik het rijniveau van je niet en is het moeilijk daar aannames op te maken, maar algemeen komt het me nu over als weinig ervaring met correct opleiden van een paard. Je vermelde immers zelf dat het dier nooit goed doorgereden is geweest, en ja als je hem dan van zen 4 e hebt, zal hij ook liever lui dan moe zijn, mss daardoor ergens blokkades, al dan niet geestelijke, gecreeerd hebben.

Dus allereerst maak afspraak op de kliniek, ik vermeld kliniek boven gewone dierenarts omdat apart van mogelijke beenderproblemen er ook heel wat mis kan zijn in de weke delen etc en je op een kliniek vaak de beste apparatuur voor handen hebt.

Komt daar niets noemenswaardig uit de bus, dan zal ik hem laten doortrainen door een professional. De duur hangt af van de graad waar het probleem zich situeert.
Maar zoals je zegt heb je als moeder meer baat bij een leuke 'veilige' rit, ipv iets te breken of wat dan ook

Ja ik begrijp je wel hoor, ben wel altijd nog een alleenstaande moeder die niet 'eventjes' 4 a 500 euro over heeft om meneertje nog extra door te laten rijden, en waar ik hem voor heb: lekkere buitenritjes maken, dat doet ie prima in de zomer, het is gewoon luiheid en geen zin hebben om in de bak te hobbelen en ik wel degelijk ervaring: ik had hiervoor 8 jaar mijn paard, dat een onwijs dominante ruin was en dat echt niet zo makkelijk was dus ik dacht: deze doe ik ook wel even, maar ik ben nu inderdaad gewoon eerlijk van: ik ben moeder van 2 kids, ik kan het mij niet permiteren gewoon. En ik wil best een fysio zijn rug na laten kijken en de tandarts komt ook voor hem en hij kirjgt een nieuw aangepast zadel van 2000 euro, maar kom op: er zijn grenzen op financieel gebied, door laten lichten in een kliniek, nee dat zit er dus niet in gewoon, klaar.

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 09:31

Splash_ schreef:
Laat zijn rug eens nakijken. Die van mij deed precies hetzelfde, aan de lijnen super, erop bokken naar je been. 3 pijnlijke plekken in zijn rug en hij is behandeld door de osteopaat/fysio. Sindsdien ander zadel en nergens meer last van.

Dank je: daar hoop ik dus ook op, dat het over zal zijn na dat de fysio is geweest en als hij zijn nieuwe zadel heeft.

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 09:34

Gooya schreef:
Hallo.
Als er geen lichamelijke klachten aan ten oorzaak liggen, heb je misschien wat aan het volgende.
Slaan naar je been is volgens mij een kwestie van protest. "jij wil mij meer voorwaarts hebben, ik wil dat niet, rot op met die benen in mijn buik, ik ga toch niks doen waar ik geen zin in heb" of zoiets.
Mijn paard had dit in het begin ook, en ik zag hoe mijn instructrice het oploste: De laatste tik is een daalder waard :)
Ze gaf been---geen reactie---iets meer been---- paard sloeg naar haar been---- tikje met de zweep als correctie dat hij niet mag slaan en gewoon moet luisteren---- paard geeft als reactie een bokje---- tikje met de zweep ----- paard is nu echt nijdig en bokt hoger---- tikje met de zweep etc etc. Na een paar keer bedacht paard: helpt niet en is niet leuk die tikken en ik win het niet ---- oké ik doe wat jij wilt.---. Nadat mijn instructrice dit had laten zien, mocht ik het zelf proberen. En paarden zijn echt niet dom!!! Bij mij ging het precies hetzelfde. Maar, heel fijn, na een paar bokken en tikken gaf hij het op! Geen probleem meer mee gehad. Maar uiteraard wel heel consequent moeten blijven daarna.
Nadeel is natuurlijk wel, dat als je het zo aanpakt, je de bokken uit moet kunnen zitten. Anders heeft het paard natuurlijk helemaal gewonnen.
Hoop dat je er wat aan hebt!
Succes! ;)

ja ik weet heel goed dat het zo moet, dat is juist mijn probleem: ik ben serieus niet bang voor hem, maar wel bang dat ALS ik er naast kom te liggen dat we dan verder van huis zijn omdat A hij dan JUIST gewonnen heeft en B ik niet meer op hem kan rijden en mijn bijrijdster rijdt hem nu ook niet, dus dat schiet lekker op ?? haha, maarja je hebt volkomen gelijk, het is ook protest en ik weet dat dit moet gebeuren, ik hoop dat mijn intructrice het ook wil doen voor me.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 09:44

Llover schreef:
bulck schreef:

Ja ik begrijp je wel hoor, ben wel altijd nog een alleenstaande moeder die niet 'eventjes' 4 a 500 euro over heeft om meneertje nog extra door te laten rijden, en waar ik hem voor heb: lekkere buitenritjes maken, dat doet ie prima in de zomer, het is gewoon luiheid en geen zin hebben om in de bak te hobbelen en ik wel degelijk ervaring: ik had hiervoor 8 jaar mijn paard, dat een onwijs dominante ruin was en dat echt niet zo makkelijk was dus ik dacht: deze doe ik ook wel even, maar ik ben nu inderdaad gewoon eerlijk van: ik ben moeder van 2 kids, ik kan het mij niet permiteren gewoon. En ik wil best een fysio zijn rug na laten kijken en de tandarts komt ook voor hem en hij kirjgt een nieuw aangepast zadel van 2000 euro, maar kom op: er zijn grenzen op financieel gebied, door laten lichten in een kliniek, nee dat zit er dus niet in gewoon, klaar.

ja heel sneu mss, maar een fysio kan geen structurele problemen aanpakken, zonder dat ze een medisch beeld van een paard heeft. Als ondersteuning na een diagnose kunnen ze goed werk leveren, maar anders wordt dat ook maar een doodlopend straatje en een bezoek is toch ook al snel 80 euro, en meestal toch bestaande uit meerdere sessies. Idem een tandarts, wat ik persoonlijk jaarlijks standaard laat controleren. En dan kan je straks wel een aangepaste hulsebos van 2000 euro hebben, als er structureel iets verkeerd is, gaat dat het probleem niet verhelpen.

Ik ben daar ook redelijk kort in, paarden kosten geld en er kan heel snel wat misgaan. Het is jouw taak als eigenaar om dit te managen en als er geen kosten gemaakt kunnen worden om het belangrijkste uit te sluiten, tja dan stop het idd. Maar dat gaan dan kosten aan het kerkhof worden voor ofwel jouw of het paard, want ofwel maak jij een vreselijke smakkerd of mss wel beiden of je paard wordt de dupe.

Problemen van protest is altijd hetzelfde stramien:
1 medische problemen uitsluiten en na diagnose correct begeleiden
Zijn die problemen er niet,dan stap 2 het probleem aanpakken met of door professionele begeleiding.

En je kan daar gewoon geen stappen in overslaan, want is er structureel iets verkeerd, blijf je terugkomen op dezelfde punten.
Ik begrijp goed dat het financieel een moeilijke kaart kan zijn, maar tig bezoeken van een fysio, osteo of wat dan ook, gaan niets blijvend brengen als je paard bvb HKO, ocd, spat, kissing spines, wobbler/ataxie of wat dan ook heeft. Ze kunnen dan enkel zonder medisch beeld, wat ondersteunend werken, maar oplossen kunnen ze dan niet.
En al die bezoeken gaan je ook heel wat kosten.

Ja een hulsebos zadel op maat is heel leuk, maar ook hier, stel hij heeft medische problemen, dan zal dat ook ten kosten van spiergroepen gaan, en is het maar de vraag of dat zadel, als hij in orde is nog wel zo goed ligt.
Dus als je de medische doorlichting achterwege laat, beland je in een viscieus cirkeltje.

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 10:17

Als hij zo rap uit balans geraakt en zelfs omvalt zou ik toch beginnen met goed rechtrichten. Veel paarden worden daardoor alleen al ook veel rustiger.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 11:02

Is je paard bekend met longeren en met stemhulpen?
Dan kun je (omdat je niet mag longeren) misschien iemand bij je in het midden zetten (evt met longeerzweep) die de stemhulp geeft voor draf/galop etc. Eerst alleen daarmee en daarna kun je misschien heel voorzichtig een beenhulp er bij geven. Daarbij van voren niet tegenhouden! Evt een bokteugeltje om de hals zodat je je kunt vasthouden en je je handen ook mooi op zn plek kunt houden.

Medische redenen uitsluiten is natuurlijk altijd aan te raden,
maar het klinkt mij in de oren als gewoon 'verzet'> tegen je been!
Dus ja, doorzetten is dan toch wel erg belangrijk.
Dan wordt het een kwestie van 'wie wint'. Dus wie houdt het eerst op, jij met been/tik geven, of hij met bokken..

Succes!!! :D

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 11:16

Ik kan het alleen maar eens zijn met Bulck.
Eerst medische problemen uitsluiten, omvallen, ook als een paard gek doet, is niet normaal.

Als dat uitgesloten is, en het probleem is rijtechnisch, dan zal je bij jezelf na moeten gaan of jij wel handig genoeg bent om dit op te lossen. Zo als ik het nu lees, zal dat lastig worden, omdat je ook angstig bent.
Persoonlijk had ik die 2000 euro voor het zadel beter besteed aan een goede kliniek en daarna eventueel begeleiding/doorrijden. Een paard loopt net zo goed met een goed passend tweedehands zadel van een paar honderd euro, en dan had je de ruimte gehad om aan de problemen te werken.

Het is bij je paard nu te vaak gelukt om op die manier te protesteren. Als je niet adequaat reageert op het eerste pootje dat je paard licht naar je been ( dat gebeurt nu eenmaal wel eens tijdens de opleiding ), dan wordt het van kwaad tot erger.

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 11:53

Hij valt om omdat hij er keihard van door gaat nadat je er af gevallen bent, zijn eigen stomme actie dus! kan je imo niets medisch aan toevoegen? mijn vorige paard is vroeger ook eens uitgegleden in de hoek toen hij er keihard vandoor ging, dat kan een paard dan gewoon niet overzien, dat vlucht gewoon, rent weg. Het is niet zo dat hij alsmaar valt trouwens he ;)

Wat betreft dat geld van dat zadel, kan je wel eens gelijk in hebben, maarja dat is achteraf he? heb het nu al besteld dus.

bedankt allemaal voor de reactie's iniedergeval.
Laatst bijgewerkt door Llover op 10-01-10 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 11:56

rocksyboy schreef:
Is je paard bekend met longeren en met stemhulpen?
Dan kun je (omdat je niet mag longeren) misschien iemand bij je in het midden zetten (evt met longeerzweep) die de stemhulp geeft voor draf/galop etc. Eerst alleen daarmee en daarna kun je misschien heel voorzichtig een beenhulp er bij geven. Daarbij van voren niet tegenhouden! Evt een bokteugeltje om de hals zodat je je kunt vasthouden en je je handen ook mooi op zn plek kunt houden.

Medische redenen uitsluiten is natuurlijk altijd aan te raden,
maar het klinkt mij in de oren als gewoon 'verzet'> tegen je been!
Dus ja, doorzetten is dan toch wel erg belangrijk.
Dan wordt het een kwestie van 'wie wint'. Dus wie houdt het eerst op, jij met been/tik geven, of hij met bokken..

Succes!!! :D

Dat is een goeie, daar kan ik wel wat mee, dank je. bokt teugeltje raadde iemand van stal mij ook al aan, is ook een goed idee.
Ik heb na al die jaren toch best wel verstand van hoe een paard is en hij is echt een schat gewoon, hij is totaal niet gemeen en ik geef toe dat ik niet over die kwaliteiten beschik die hij nu misschien nodig heeft, maar ik ga hem en mij toch een kans geven en mocht er na een jaar geen verbetering zijn na dat de fysio is geweest en de tandarts en ik het nieuwe zadel heb en ik alles heb geprobeerd, ook met iemand anders erop, dan gaat hij weg. Maar ik geef nooit zo snel op, heb ik met mijn paard Luc niet gedaan en dat ben ik nu ook niet van plan.

Harry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:00

wat al word gezegt, eens na laten kijken door een fysio of osteopaat. misschien ander zadel? of juist lichtere hulpen?
bokken kan zoveel oorzaken hebben :\

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 12:04

lichtere hulpen? dan blijft ie helemaal stil staan straks ;)
Ja ik weet dat het zo veel oorzaken kan hebben, ik kom er uiteindelijk wel achter, een vriendin van me is dierenarts, die vraag ik om naar zijn rug te kijken en vervolgens een fysio/osteopaat, die hebben er idd ook wel verstand van en de tandarts komt ook 1 keer in het jaar en een ander zadel krijgt hij ook. En ik zet dus iemand anders erop, en mocht dat het allemaal niet zijn dan houdt het gewoon op, dan gaan we van de zomer iniedergeval heerlijke buitenritten maken, want dat vinden we alletwee leuk!

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 12:11

Binoche schreef:
Als hij zo rap uit balans geraakt en zelfs omvalt zou ik toch beginnen met goed rechtrichten. Veel paarden worden daardoor alleen al ook veel rustiger.

Ja ik ken ook iemand die daar heel goed les in geeft, kan ik ook nog over nadenken....thanx

palham

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:13

Heb zelf het probleem nooit gehad, maar heb wel van een paardenexpert gehoord, dat bij zo'n soort paard je hem bezig moet houden. Heel veel wendingen en overgangen, zodat hij de kans niet krijgt om te bokken. Belangrijk natuurlijk dat hij gezond is en zadel past.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 15:10

ik denk dat je toch moet proberen hem iets door te pakken. ik heb dit met mijn vorige verzorgpony ook gehad en mijn instructrice zij dat ik elke keer als ik dat deed, hem een ophouding moest geven en tegelijk ZACHT nog een keer been. dat heeft geholpen. maar ik weet niet of dat bij jou ook werkt

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 16:17

elke keer als je wat deed?? of bedoel je : elke keer als hij een bok geeft een ophouding geven en dan zacht been?
Ja laatst zei iemand weer dat ik hem juist door midden moest schoppen bij wijze van als ie een bok gaf, maarja ik hou niet van zo ruig en hard rijden, ookal weet ik dat hij aangepakt moet worden hoor.
Vandaag zou iemand anders erop, maar die zit nu vast in amsterdam, die zat ik Belgie, nou dan baal je ook als n stekker zeg.

davyloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:26

misschie heeft hij rug pijn , dus je kan proberen om zelf te voelen en kijken hoe hij hier op reageert , en voor de zekerheid kan je even de DA erbijhaln

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:37

mocht het nou geen lichaamlijke problemen zijn, dan kan het een hele reeks van oorzaken hebben.
Mijn eerste instinkt is dat jullie elkaar niet begrijpen.
Wat je paard doet is natuurlijk.
De reden dat een paard loopt als je aan zijn buik komt is omdat in de natuur dat de plek is waar het dier wordt aangevallen en dus gaat ij voorwaards om van die aanval af te komen. Dat hij er dus naar schopt is geen onlogisch verschijnsel.
Je zou kunnen uittesten wanneer hij het precies doet. Bij hoeveel druk doet hij zijn oren naar achter en bij hoeveel druk geeft hij een schop?
Let op de lichaamstaal van je paard, dat zouy al een heleboel kunnen zeggen.
Wat je kan doen is met je tong klikken als je wil dat hij sneller gaat, reageerd hij daar niet op dan lichtjes druk geven met je benen, maar ze niet van zijn buik halen. Op deze manier weet hij wat er gaat komen en zal hij niet snel het gevoel krijgen dat hij overvallen wordt. Juist wanneer je denkt dat je hem wel even zal aanpakken en er een tik achteraan geeft dan zal hij het gevoel hebben dat hij een reden heeft.
Buiten al dat moet je ook zorgen dat je je paard genoeg ruilte geeft om voorwaards te gaan. wanneer je hem net op die momenten wat strakker in de hand wil houden kan dat dus ook een aanleiding geven om zijn energie omhoog te werken ipv voorwaards.
Zo te lezen heb je alleen dat hij dus een schop geeft, hij bokt niet echt of stijgert niet. Dus hij is niet zozeer opstandig, maar meer verward.
Ik ben van mening dat paarden vaak dingen doen door een communicatieprobleem en niet zozeer om jou dwars te zitten. Paarden zijn van nature vluchtdieren en zullen liever een confrontatie ontwijken dan aangaan. Denk even met hem mee, misschien een iets lichtere aanpak.

Als je hem op een kleine volte zet en hem met je zit aandrijft en met je tong klikt, gaat hij dan sneller? Geeft hem wat teugel, maar houd hem op de volte, vraag hem op een heel erg vriendelijke manier om wat tempo te maken. Doe dit een flink aantal keren totdat hij netjes over gaat in draf zonder dat je hem eigenlijk hebt moeten aansporen. Wanneer hij dit doet dan gelijk weer terug naar stap en hem uitbundig belonen. Veel oefenen op een ongedwongen overgang en wanneer hij merkt dat je op een heel erg relaxte manier een overgang kan maken dan hoeven jullie ook niet steeds te strijden over hetzelfde, maar jullie hebben geen idee wat de ander wil.

rizo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:42

een paard protesteerd nooit zomaar....
je zegt dat je paard uit balans valt,
denk eens over het rechtrichten van je paard,
neem anders een kijken op http://www.paardenbegrijpen.nl
http://www.paardenrecht.nl

meestal komen die problemen voort uit een paard dat niet goed in balans is, en dus schreef is ( alle paarden zijn van nature schreef net zoals wij rechts of links handig zijn zijn paard rechts of linksgebogen )

je zegt zelf dat hij aan de longe heel goed loopt etc en onder het rijden komen de problemen, dit komt omdat hij ineens een ruiter moet gaan dragen en daardoor kan hij zijn balans niet goed gebruiken.

het kan ook medisch zijn natuurlijk maar als dat het geval niet is, niet zomaar je paard gaan lopen straffen en slaan want dan kom je steeds verder weg...

succes ermee!

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:10

Je zegt net dat jullie buitenritten beide heel leuk vinden, kun je dan wel gewoon been geven etc??

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:33

Llover schreef:
elke keer als je wat deed?? of bedoel je : elke keer als hij een bok geeft een ophouding geven en dan zacht been?
Ja laatst zei iemand weer dat ik hem juist door midden moest schoppen bij wijze van als ie een bok gaf, maarja ik hou niet van zo ruig en hard rijden, ookal weet ik dat hij aangepakt moet worden hoor.
Vandaag zou iemand anders erop, maar die zit nu vast in amsterdam, die zat ik Belgie, nou dan baal je ook als n stekker zeg.

oh sorry ik bedoel als hij dat deed. een bok geven bij been dus.