Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

bulck schreef:Tja als kosten van een maand bijrijden (400-500 euro) niet opwege tegen rijplezier, dan ben je mijn inziens verkeerd.
Idem voor het paard mss eens eerst grondig in een kliniek te laten doorlichten. Zoals vermeld kan er iets in de rug zitten, maar evenzeer totaal ergens anders waardoor je dit gedrag krijgt.
Verder ken ik het rijniveau van je niet en is het moeilijk daar aannames op te maken, maar algemeen komt het me nu over als weinig ervaring met correct opleiden van een paard. Je vermelde immers zelf dat het dier nooit goed doorgereden is geweest, en ja als je hem dan van zen 4 e hebt, zal hij ook liever lui dan moe zijn, mss daardoor ergens blokkades, al dan niet geestelijke, gecreeerd hebben.
Dus allereerst maak afspraak op de kliniek, ik vermeld kliniek boven gewone dierenarts omdat apart van mogelijke beenderproblemen er ook heel wat mis kan zijn in de weke delen etc en je op een kliniek vaak de beste apparatuur voor handen hebt.
Komt daar niets noemenswaardig uit de bus, dan zal ik hem laten doortrainen door een professional. De duur hangt af van de graad waar het probleem zich situeert.
Maar zoals je zegt heb je als moeder meer baat bij een leuke 'veilige' rit, ipv iets te breken of wat dan ook

Splash_ schreef:Laat zijn rug eens nakijken. Die van mij deed precies hetzelfde, aan de lijnen super, erop bokken naar je been. 3 pijnlijke plekken in zijn rug en hij is behandeld door de osteopaat/fysio. Sindsdien ander zadel en nergens meer last van.

Gooya schreef:Hallo.
Als er geen lichamelijke klachten aan ten oorzaak liggen, heb je misschien wat aan het volgende.
Slaan naar je been is volgens mij een kwestie van protest. "jij wil mij meer voorwaarts hebben, ik wil dat niet, rot op met die benen in mijn buik, ik ga toch niks doen waar ik geen zin in heb" of zoiets.
Mijn paard had dit in het begin ook, en ik zag hoe mijn instructrice het oploste: De laatste tik is een daalder waard![]()
Ze gaf been---geen reactie---iets meer been---- paard sloeg naar haar been---- tikje met de zweep als correctie dat hij niet mag slaan en gewoon moet luisteren---- paard geeft als reactie een bokje---- tikje met de zweep ----- paard is nu echt nijdig en bokt hoger---- tikje met de zweep etc etc. Na een paar keer bedacht paard: helpt niet en is niet leuk die tikken en ik win het niet ---- oké ik doe wat jij wilt.---. Nadat mijn instructrice dit had laten zien, mocht ik het zelf proberen. En paarden zijn echt niet dom!!! Bij mij ging het precies hetzelfde. Maar, heel fijn, na een paar bokken en tikken gaf hij het op! Geen probleem meer mee gehad. Maar uiteraard wel heel consequent moeten blijven daarna.
Nadeel is natuurlijk wel, dat als je het zo aanpakt, je de bokken uit moet kunnen zitten. Anders heeft het paard natuurlijk helemaal gewonnen.
Hoop dat je er wat aan hebt!
Succes!
Llover schreef:bulck schreef:Tja als kosten van een maand bijrijden (400-500 euro) niet opwege tegen rijplezier, dan ben je mijn inziens verkeerd.
Idem voor het paard mss eens eerst grondig in een kliniek te laten doorlichten. Zoals vermeld kan er iets in de rug zitten, maar evenzeer totaal ergens anders waardoor je dit gedrag krijgt.
Verder ken ik het rijniveau van je niet en is het moeilijk daar aannames op te maken, maar algemeen komt het me nu over als weinig ervaring met correct opleiden van een paard. Je vermelde immers zelf dat het dier nooit goed doorgereden is geweest, en ja als je hem dan van zen 4 e hebt, zal hij ook liever lui dan moe zijn, mss daardoor ergens blokkades, al dan niet geestelijke, gecreeerd hebben.
Dus allereerst maak afspraak op de kliniek, ik vermeld kliniek boven gewone dierenarts omdat apart van mogelijke beenderproblemen er ook heel wat mis kan zijn in de weke delen etc en je op een kliniek vaak de beste apparatuur voor handen hebt.
Komt daar niets noemenswaardig uit de bus, dan zal ik hem laten doortrainen door een professional. De duur hangt af van de graad waar het probleem zich situeert.
Maar zoals je zegt heb je als moeder meer baat bij een leuke 'veilige' rit, ipv iets te breken of wat dan ook
Ja ik begrijp je wel hoor, ben wel altijd nog een alleenstaande moeder die niet 'eventjes' 4 a 500 euro over heeft om meneertje nog extra door te laten rijden, en waar ik hem voor heb: lekkere buitenritjes maken, dat doet ie prima in de zomer, het is gewoon luiheid en geen zin hebben om in de bak te hobbelen en ik wel degelijk ervaring: ik had hiervoor 8 jaar mijn paard, dat een onwijs dominante ruin was en dat echt niet zo makkelijk was dus ik dacht: deze doe ik ook wel even, maar ik ben nu inderdaad gewoon eerlijk van: ik ben moeder van 2 kids, ik kan het mij niet permiteren gewoon. En ik wil best een fysio zijn rug na laten kijken en de tandarts komt ook voor hem en hij kirjgt een nieuw aangepast zadel van 2000 euro, maar kom op: er zijn grenzen op financieel gebied, door laten lichten in een kliniek, nee dat zit er dus niet in gewoon, klaar.

rocksyboy schreef:Is je paard bekend met longeren en met stemhulpen?
Dan kun je (omdat je niet mag longeren) misschien iemand bij je in het midden zetten (evt met longeerzweep) die de stemhulp geeft voor draf/galop etc. Eerst alleen daarmee en daarna kun je misschien heel voorzichtig een beenhulp er bij geven. Daarbij van voren niet tegenhouden! Evt een bokteugeltje om de hals zodat je je kunt vasthouden en je je handen ook mooi op zn plek kunt houden.
Medische redenen uitsluiten is natuurlijk altijd aan te raden,
maar het klinkt mij in de oren als gewoon 'verzet'> tegen je been!
Dus ja, doorzetten is dan toch wel erg belangrijk.
Dan wordt het een kwestie van 'wie wint'. Dus wie houdt het eerst op, jij met been/tik geven, of hij met bokken..
Succes!!!

Llover schreef:elke keer als je wat deed?? of bedoel je : elke keer als hij een bok geeft een ophouding geven en dan zacht been?
Ja laatst zei iemand weer dat ik hem juist door midden moest schoppen bij wijze van als ie een bok gaf, maarja ik hou niet van zo ruig en hard rijden, ookal weet ik dat hij aangepakt moet worden hoor.
Vandaag zou iemand anders erop, maar die zit nu vast in amsterdam, die zat ik Belgie, nou dan baal je ook als n stekker zeg.