De juiste rem!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:47

Bonita_Bon schreef:
Zwaar zitten bestaat niet. Je word niet opeens zwaarder, je houd hetzelfde gewicht.
Dieper zitten is ook zo'n uitdrukking, je zit al in je zadel, moet je daar dan in kruipen? met diep zitten bedoelen jullie waarschijnlijk je bekken naar achter kantelen? maar dat doe ik juist met het wegrijden (kruis aantrekken)

Goed hier heb je gelijk in. andere formulatie dan: Ik heb hem geleerd te reageren op gewichtsverplaatsing. In het begin ging ik tijdens een overgang voorwaarts echt in de verlichte zit zitten, en tijdens een overgang terug iets achterover. Toen hij dit eenmaal onder de knie had kon ik dit met steeds lichtere bewegingen doen. Nu zie je niet meer dat ik iets naar voren ga zitten, maar het paard voelt het nog wel.
En als ik in de galop niet meer 'meega met de beweging' komt hij ook terug naar de draf.

Maar tijdens deze koude wintermaanden heb ik mijn buitenteugel wel nodig voor een overgang terug :=

Bonita_Bon

Re: De juiste rem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 00:26

Haha, ik heb denk een anker nodig ;-)
Met dit weer (3 weken niet gereden en dan met windkracht 5, in een buitenbak, in het donker, bij -7.... haha, heeeel misschien rem ik dan ook niet altijd op de meest "rijtechnisch verantwoorde manier"

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 08:56

ik rij dus een pony die helemaal niet goed reageert op mijn hulpen als ik een overgang terug wil maken, of gewoon langzamer wil rijden omdat zij altijd snel wil. al snel zit je heel erg in de mond, dat is natuurlijk niet de bedoeling, maar ze reageert er niet eens op. heeft iemand misschien tips?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 11:58

Je hoeft meestal niet eens wat dieper te gaan zitten, dit is denk ik meer een gevoelskwestie dan dat je echt dieper gaat zitten.

Gewoon een ophouding geven en minder met de beweging meegaan.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 11:59

je kan dmv een ophouding ook in de verlichte zit vaart verminderen of naar een gang lager gaan. Dieper zitten is dus imo ook onzinning.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:01

de juiste rem zit in je lijf........... de handrem in je hand :D

en inderdaad soms is de rem rijtechnisch niet handig :) of wenselijk :)

Lisa_western

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 15:36

Zoveel mogelijk met stemhulp: Eeeeeaaasssyyyyyyyyy......
Maarja, ik rij western... daarvoor deed ik het ongeveer net zoals ts.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:18

Wat ik lees over uitademen voor halthouden doe ik idd ook ja.
Aan het einde van mijn proef is het alleen echt een hele diepe zucht haha ik word altijd zo zenuwachtig dan. Ben nog altijd op zoek naar de oplossing helaas.

Oja, en voor het ging vriezen was onze bak zeiknat, dus je kon net je rondje stap draf galop en thats it. Nou dan ben ik heel makkelijk en doe ik alles op m'n stem. Kan er toch niet echt aan rijden dan. Met een van de paardjes is het dan:

Nou kom op ga nog maar een keer galoperen.
*Paard galopeert als volleerd beginnerspaard netjes aan.*

Makkelijk beest is dat hihi, ene dag springt ze netjes haar wissels, de volgende dag rijd een totale beginner er zo mee weg. :)

Harry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:06

Ik weet eigenlijk niet eens hoe ik rem.
ik ga zwaarder zitten en dan reageerd mijn paard meteen. en iets meer druk op de teugels, dat is wel een goede manier :P

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 15:12

ik ga altijd diep zitten en dan een ophouding op de teugel. geen reactie; nog een ophouding en dan iets harder. maar vooral niet gaan trekken, maar tussendoor wel ontspannen omdat je anders alleen maar spanning creëert

davyloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:28

je kan het doe op jou manier , maar iedereen doet het anders

ik doe het zelf doorzitten , beetj druk op de teugels en hohohoh zachtje (bijn abinnemonds) te zegge

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 18:34

Sjoyceje schreef:
Inderdaad Judith, als ze niet of te weinig reageert op mijn zit (tja, ik heb een merrie, die heeft soms haar dag niet :D ), pak ik de teugels er iets bij.

Ik rij ook een merrie :Pen een echte merrie merrie, die behoorlijk lastig kan zijn. Soms wilt ze haar zin doordrijven

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:06

Haha, komt me bekend voor :D
Heb ook zo'n merrie. Gister les gehad, normaal kan ze puur op zit achterwaarts, gister was het knopje achterwaarts kapot. Dan moet ik wel even doorpakken. Als madam echt haar dag niet heeft, laat ik haar ook staan, dan heeft het geen zin om erop te gaan. Vragen om ruzie ;)

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 12:04

tegen de bakrand kan je ook stoppen :=
(heb dat een paar keer moeten doen bij een paardje zonder rem)

Maar anders: diep zitten, en ik geef een stemhulp: hooooooooooooooo...

lief_heksje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 12:12

ik ben zo iemand die de rem volledig verkeerd heeft aangeleerd, of te wel remmen = aan de teugels trekken.
ben uiteindelijk bij die manege gestopt en ergens anders begonnen en wat moest ik veel afleren en opnieuw aanleren. onder andere opnieuw leren remmen.

TS: ik vind het heel positief dat je er zo bewust van bent dat niet altijd alles op de juiste manier wordt aangeleerd en daarom bevestiging vraagt. Blijf lekker kritisch! Daar leer je alleen maar meer van.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 16:43

Ponyfee: Bakrand kan ook gevaarlijk zijn zover ik heb begrepen :O. Maargoed, als er geenandere oplossing is.. kan i khet me goed voorstellen dat je dat zo doet. Gelukkig is wietske goed ingereden :P

Lief_Heksje: Het is zonde als je het verkeerd aangeleerd krijgt. iemand bij ons op stal kwam ook van een andere manege, en had het ook allemaal verkeerd geleerd. Het kost haar nu veel tijd.

En ik ben opzich wel iemand, die mondig genoeg is om tegen mijn instructrice te zeggen dat ze me het verkeerd aanleert. Gelukkig heb ik veel zeer positieve feedback voor haar. Tot nu toe alles wat ze me heeft geleerd komt uit dat ze het me op een 'paardvriendelijke' manier heeft geleerd. Maar ik blijf wel dingen navragen enzo. Want ook in theorie leer ik er dan van:)

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:50

Ik weet niet of het hier al gezegt is? Zwaartepunt in je lichaam naar achteren verplaatsen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:53

Mijn paard staat over het algemeen ook heel goed aan 'ho', anders met je zit/houding ed zoals hier eigenlijk ook al genoemd is.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 17:00

Siebjuh schreef:
Ik weet niet of het hier al gezegt is? Zwaartepunt in je lichaam naar achteren verplaatsen.

Hoe bedoel jedat precies, iets meer 'achteroverhangen' (gedachte die ik hebis maar een mm ofzo. niet veel) ofzo?

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:04

Klopt inderdaad dat het maar erg weinig is. Het is voor jezelf even zoeken naar het verschil. Oefenen op zo'n grote fitness bal is hiervoor ideaal. Wat je de eerste paar pogingen merkt is dat de bal naar voren gaat als jij naar achteren gaat zitten. Je wilt juist dat je paard langzamer gaat, dus de bal zou naar achteren moeten bewegen. Door het dusdanig kantelen van je bekken zul je merken dat de bal(je paard) naar achteren beweegt als jij je zwaarte punt naar achter legt.

Wil je juist voorwaartser, dan leg je je zwaartepunt naar voren.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 17:37

Wow, handige tip. Ga het proberen! Dankjewel, als dat zou lukken zou ik geweldig vinden :)!

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:54

Judith1601 schreef:
Sjoyceje schreef:
Inderdaad Judith, als ze niet of te weinig reageert op mijn zit (tja, ik heb een merrie, die heeft soms haar dag niet :D ), pak ik de teugels er iets bij.

Ik rij ook een merrie :Pen een echte merrie merrie, die behoorlijk lastig kan zijn. Soms wilt ze haar zin doordrijven

ik rij dus ook een merrie, kan behoorlijk eigenwijs zijn :P

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 19:40

Citaat:
ik rij dus ook een merrie, kan behoorlijk eigenwijs zijn :P

Het heeft ook zo zijn charmes :P ze is echt vreselijk vervelend naar mensen.. behalve naar mij enzo.. Dat is opzich ook wel erg lief (ja ze doet het ook niet goed als lespaard (niemand wil op dr rijden, omdat ze zo vervelend is), en als verkooppaard ook niet echt goed.. ze wordt maar niet verkocht... ) En naar mij is ze ram lief.. Behalve als ze hengstig is, dan kan ze lastig zijn :P dan is ze ook tijdens het rijden vervelend.. Of met een slechte dag.

Jammer geneog door de sneeuw kan ik nu niet rijden. Ben wel gemaild of ik haar wilde komen poetsen.. (: Dus zaterdag ga ik fftjes naar haar toe!

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:31

Ik 'rem' door eerst met mn been wat te komen zodat de impuls en het voorwaarts zijn bewaard worden, hierdoor werk ik ook in met mn zit, en dan maak ik ophoudingen, nooit terugtrekkend maar eerder knijpen en onderste vingers weer openen...

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:25

Allemaal mooie uitspraken, maar hoe ga je dat een kindje uitleggen??
En dan niet 1 maar een les vol.... die dan ook nog eens hun aandacht niet zolang bij de instructie kunnen houden??
Begrijp me niet verkeerd, ik geef geen les en weet heus wel hoe ik moet remmen, maar zat er aan te denken.
Zo makkelijk lijkt t mij niet om t een kindje te leren..