Heel hard gaan met springen, oplossing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nann__

Re: Heel hard gaan met springen, oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:41

Zet anders is een sprong in de bak en ga dressuren. Doe dit een paar keer achter elkaar. En na een paar keer een sprongetje meepakken en dan weer dressuren. Die keer erna weer gewoon dressuren. Dan een keer 2 sprongetjes nemen maar elke keer na de sprong wachten tot je paard weer rustig is en dan weer een sprongetje nemen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:42

Nann__ schreef:
Zet anders is een sprong in de bak en ga dressuren. Doe dit een paar keer achter elkaar. En na een paar keer een sprongetje meepakken en dan weer dressuren. Die keer erna weer gewoon dressuren. Dan een keer 2 sprongetjes nemen maar elke keer na de sprong wachten tot je paard weer rustig is en dan weer een sprongetje nemen.

haha ik was je voor. :Y)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:43

duh, ik was jullie allebei voor ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:44

Lielle schreef:
duh, ik was jullie allebei voor ;)

Er moet er altijd een baas boven baas zijn. ^)

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 13:45

@Nann_ Ik zal het mijn zusje laten lezen, dan kan ze het proberen :)!

Caroltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:53

Waarschijnlijk vindt de pony het zo leuk dat ie eindelijk mag springen, dato ie behoorlijk heet wordt zo te horen. Of zoals boven af en toe een hindernisje of een balkje pakken tijdens het dressuren. Of de vlotte manier, als je een goede ruiter kent, die even laten voorspringen en na de sprong niet laat racen en dan je zus erop. Als ie weet dat ie vaker mag springen worden ze vaak wat makkelijker.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:54

Misschien moet je haar eerst aan de longeerlijn laten springen?
iemand erop rijden die haar heel goed aankan..

Of blijf zolang balkjes lopen tot dat ze rustig wordt, ook al duurt het 1,5 uur. Ze worden vanzelf moe. En pas belonen als ze rustig is.

En dan kruisje proberen als dat niet lukt weer overnieuw beginnen.
Krijgt ze vanzelf door dat ze rustiger moet zijn.

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 21:00

In draf aanrijden en dan voor de sprong halthouden (Wel dat ze er nog over heen kan) en dan pas laten gaan als ze RUSTIG stilstaat. Of gewoon voltes blijven rijden etc op de lijn voor de sprong en dan is ze daar zo mee bezig en als je dan wel wilt springen heeft ze geen tijd meer om hard tegaan..

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 17:26

hierin herken ik precies mijn vorige bijrijdpaardje. Als er een hindernis in de bak stond (ook al reed ik er niet op aan en was ik aan het dressuren)
Kon ik niet meer normaal de baan rond, alleen maar hard.

Misschien (aangezien de pony al M gesprongen heeft) is het erg aangeleerd om zo snel mogelijk te gaan.(misschien wel afgestraft bij tempo terug?) En dan idd naarmate de hindernissen omhoog gaan worden ze rustiger omdat ze anders dwars door de hindernis heen knallen met zo'n tempo.

Vooral niet trekken of constand druk houden, dan gaan ze idd alleen maar harder rennen. Veel dressuren met hindernissen in de bak en dan met een 'los' teugeltje. En soms een keer een hindernisje mee pikken. en dit steeds maar oefenen zodat de pony leert naar jou te luisteren, en te wachten. (zonder dat je teveel in de mond zit) en met springlessen precies hetzelfde, niet trekken. (wat niet wegneemt dat je soms wel een keer streng mag zijn als er echt niet geluisterd wordt)

En verder veel oefenen, bij mijn paard heeft het ook 1,5 jaar geduurt voordat ik op mjin tempo rond kon komen :+ . Veel suc 6!

En over die cross hindernissen, die van mij was dan ook rustiger, dit kwam omdat de degene die hier M mee sprong veel voorzichtiger was met vaste cross hindernissen en minder hard aanreed. En dit heeft het paard altijd onthouden. Misschien dat het bij jullie pony ook zo is? (hoeft niet natuurlijk ;) )

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 17:53

Je dressuur idd beter voor mekaar hebben denk ik.
En vooral op je kont zitten.. Dat heb ik tenminste. In de dressuur weet mijn paard dat zodra ik ga zitten zij langzamer moet.. Nu ben ik daarmee bezig met springen. Als ik op me kont zit gaat het goed.. Ga ik 'staan', gaat ze hard.

Ook goeie oefening, weet niet of die al genoemd is.
Maak een soort gebroken lijntje. Bij de X leg je dan 3/4 balkjes neer in waaier vorm, zodat je in stap en draf er over heen kan gaan. Bij bv. F leg je dan draf- of stapbalkjes neer en bij M zet je dan kruisje neer. Kom op galop aan in het kruisje, ga dan terug naar stap of draf, neem het waaiertje. Ga dan weer aandraven of rustig door draven of stappen en neem dan de balkjes. Snap je wat ik bedoel?
Zo kan je het heel erg variëren, maar je leert er heel veel van. :)

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:55

ik ga mee met mijn voorganger. Ga gewoon lekker dressuur rijden en leg dan bv 3 drafbalkjes neer. Gewoon gaan rijden en als ze goed op de ruiter reageert een keer de drafbalkjes meenemen en weer gaan dressuren tot ze weer echt rustig met haar aandacht bij de ruiter is. Pas als ze relaxed is weer eens een keer de drafbalkjes rijden. Niet te vaak, gewoon af en toe. Als dat een aantal dagen goed is gegaan kun je eens een drafbalkje neerleggen met daarachter een inimini kruisje. Zelfde verhaal. En zo verder uitbouwen. Je kunt ook soms wat neerzetten en er helemaal niks mee doen. Dan leert ze dat een hindernis niet altijd betekent dat er gesprongen gaat worden en dan zal ze zich in de toekomst minder op gaan winden bij het zien van een hindernis.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:59

Jeetje! Voordat ik een berichtje getypt heb staan er alweer 10 nieuwe bij :+
Ik bedoelde mijn voorganger miss-malfoy.

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 22:38

Paarden die hard gaan lopen op de hindernis, doen dit soms omdat de ruiter teveel vasthoudt. Probeer eens om de pony losser te laten en niet te gaan trekken, ook al versnelt ie. Neem dan een hindernis die er wat anders uit ziet dan normaal (iets eronder of over de balken), zet links en rechts een paal erlangs (zodat ie er niet langs kan) en spring dat honderd keer. en steeds maar weer luchtig met de hand terugnemen na de sprong, rustig verder en zonder teugeldruk op de hindernis af (tenzij het op die manier zo hard gaat dat het gevaarlijk wordt). Als het inderdaad aan het vasthouden ligt, zal je pony snel rustiger worden.... Succes!

Lisa_western

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:02

Dniekje schreef:
Balkjes draven word vaak ook sprongetjes nemen in galop.

klinkt herkenbaar. hoe is ze aan de hand? al eens geprobeerd aan de hand over balkjes te stappen/ evt draven?

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 20:54

lijntjes springen,
bv drafbalk, kruisje, kruisje, 1 galopsprong stijltje
en niet zoals helemaal bovenaan staat, krap zetten, maar gewoon een normale afstand zetten.
evt tussen kruisje en stijl op de grond nog een balk in t midden waar ie overheen moet springen zodat ie de galopsprong passend moet maken!
evt de grond lijn van t stijltje iets uitrollen zodat ie terug moet gaan springen.
zorg dat je de pony recht houdt en altijd je stem hulp gebruiken
rent ie na t stijltje nog wel, halthouden, paar passen achterwaart en belonen

als ie iets rustiger wordt, stijltje wat hoger, als ie die af gooit doordat ie versnelt, gewoon nog een keer, gaat ooit uit zich zelf wel remmen.
vraag anders eens in de les om deze training te doen, is altijd wel goed met een ervaren springruiter erbij.

succes

macy_mooiman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 15:56

ik had dat ook altijd wat jij hebt . ;(
en het is niet fijn.
als je hindernissen al in de bak hebt en je pony wil er over heen pakeer hem eerst in de hoek .
daarna als hij toegegeven heeft dan rij je weer verder. je gaat gewoon dressuren .
en als je pony weer druk gaat doen het zelfde.
je gaat hem aan de teugel rijden en je moet proberen om een rondje lang rustig te laten draven .
en als je pony weer harder wil , dan ga je gewoon nog een keer proberen tot dat je pony rustig doet wat jij zegt.
jij bent de baas niet de pony !
dan ga je naar stap en doe net alsof je dressuur oefeningetjes aan het doen bent voor de hindernis bedoel ik als ie druk gaat doen het zelfde terug nemen als dat niet lukt dan ga je weer naar de hoek ga je weer naar de hindernis in stap .
en doe je weer dressuur oefeningen tot dat je pony rustig word .
al je bijvoorbeeld een paar meter voor de hindernis bent dan draaf je aan en ga je er over heen .
en neem hem naar de sprong weer terug .
lukt dat niet zet hem in de hoek .
nogmaals : jij bent de baas je pony niet !

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 12:22

Dressuren in een bak met balken, alleen als ze ontspannen is over de balkjes heen. is ze anders dan normaal, dan t alleen bij dressuren houden. dit opbouwen tot sprongetjes. gedraagt ze zich ongecontroleerd naar de sprong toe laten stappen of zelfs halthouden, wel oppassen dat je dr dan niet gaat leren weigeren haha :o

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 12:24

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:32

Rugje weleens laten nakijken ?? Als een paard na de sprong sneller gaat kan dat vanuit een probleem in de rug komen..

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:43

pony verliest waarschijnlijk zijn balans tijdens het springen. Oefen wat meer met cavaletti zodat hij een betere balans krijgt. Verder terugpakken en opde volte zetten zodra hij weer op een hindernis afracet. Pas laten springen als hij een normaal tempo heeft

lovebelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 00:55

Als je d'r (of hem) een beetje vemoeid (goed inspringen) dan kan die nie zo snel gaan toch?

alovej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:44

Als ze probeert te rennen, gelijk wegsturen op een volte, als dat niet lukt dan moet je bijv. 5 balkjes voor de hindernis leggen.
Dan moet die wel afremmen.
Heb je een bak die je in 2 stukken kan verdelen?
Zoja, zet de hindernis dan in het andere stuk.
Zorg dat die de hindernis wel kan zien.
Blijf voor de hekjes staan van het andere stuk met de hindernis.
En rijd gewoon op je eigen tempo door.
Zet de hindernis/Balkjes steeds dichter bij het stuk waar jij rijd.
Kijk of die erop reageert.
Als die weer harder begint te lopen, laat hem dan gewoon even een paar rondjes galloperen.
Misschien vind die het wel zo spannend.
Blijf zo gewoon doorgaan.
En zet de hindernis gewoon een keer in de bak,zonder balkjes, dus alleen de palen.
Rijd er langs en erdoor.
Houd hem onder controle!
En dan leg je er balkjes tussen, weer proberen.
En zo bouw je het op!

Korrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:06

misschien heeft je pony niet genoeg evenwicht en is e een beetje bang dat ze gaat vallen of struikelen. Probeer anders eens vrij springen ... zo kan ze zelf (zonder extra ruitergewicht en druk) goed leren aankomen en misschien meer vertrouwen krijgen in het springen waardoor ze beheerster durft op de hindernis afgaan... ;)