Hoe moet ik dit aanpakken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Hoe moet ik dit aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:09

op een kleine ruimte heb je veel meer kans op blessures dan op een groot stuk weiland. Van stomweg rechtuit rennen word een paard niet slecht, het zijn de korte spinten, het krappe draaien en de snelle stoppen die een paard zn pezen kapot maken. Dus dat van een steeds grotere ruimte zou ik zeker niet doen, dan kan je hem nog beter gelijk helemaal op het land zetten zodat hij niet kort hoeft te draaien, stoppen en afgaan.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:10

Waarom heeft ze zolang stil moeten staan? En waarom mag ze niet los dan? Meestal voelt een paard zelf wel aan wat kan of niet, maar ik weet niet wat er aan de hand was???

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:49

Paard maakt niet zo gauw zijn pezen kapot als hij de draai zelf mag en kan maken, vaak gaan die dingen stuk door fout gereden worden.
Met stal rust moeten ze toch ook heel kort te draaien.
Lijkt me een uitloopstal met dezelfde afmeting buiten niet zo`n groot probleem dan.

Meestal weten ze idd zelf wel hoe of wat .
Kijk nu maar naar het sneeuw en harde grond, ze weten heel goed dat ze niet uit hun stekker kunnen gaan.
Kan me voorstellen een paard wat nooit buiten komt wel een probleem geeft , maar een normaal gehouden paard wat gewoon elke dag ongeacht welk weer het is gewoon lekker heel de dag buiten staat , gewoon weet hoe hij zich moet gedragen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:53

nee hoor midgie, dat is echt niet waar :D de meeste paarden gaan kapot in de paddoc omdat die te klein van ruimte is.

Kort draaien op stal is heel wat anders dan al bokkend kort draaien in de paddock :)

Maargoed, dat is het punt niet, het punt is dat ze er na twee maanden stappen weer op moet, en hoe dat aan te pakken zodat het voor alles en iedereen veilig blijft.

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:55

dr is hier al over sederen gesproken, bij ons op stal zijn ook 2 paarden geweest die weer rustig opgebouwd moesten worden en gebrukten een homeopatisch middel.. ik weet alleen de naam niet meer. is er geen lange gang waar je op en neer kan stappen?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:06

wat is dan het effect van muisjes als ik vragen mag :o
ik zou in ieder geval zorgen dat je een begleider meeneemt die hem aan de longe extra vastheeft zoals je pa dus.

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 00:31

Ik heb op aanraden van de dierenarts ooit ook mijn paard gesedeerd hoor. Hij was herstellende van een koliekoperatie, en zodra ik weer wat met hem mocht stappen had ik de hoefafdrukken tussen mijn schouders staan. Kon ik hem ook niet kwalijk nemen, energie móest er uit, maar was nog te risicovol om hem zelf te laten bepalen hóe.
Dan stop ik er toch liever wat in zodat het veilig blijft voor beiden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 01:13

misschien kun je beginnen met voorbereidend werk aan de hand? wat stappen, halthouden oefenen zodat jullie lekker bezig zijn en dat jij er vervolgens opgaat met iemand ernaast? en dan diezelfde oefeningen verder oefenen. Lekker bezig houden, ook als je alleen maar stapt of stilstaat. Vind dit erg lastig.

_Tessaa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:17

eerst stukje lopen, en dan erop,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:56

Sederen. Kom nou, je hoeft er maar af te kletteren omdat het brave paard deze keer wel uit zn dak gaat omdat ze dat al 2 maanden níet heeft kunnen doen, paard los en je bent weer terug bij af. Beetje sedatie lijd een paard niks van.

Lees hier iets over een fiets lángs het paard, wat wil je in godsnaam op een fiets bereiken als het paard wat fris wordt? Denk dat je dan snel ligt te loeren op het asfalt hoor. :=

wilou_sharon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:59

mischien kan je gaan stappen en draven aan de hand of der in de molen zetten ik zou der zo niet op gaan straks gebeurd er iets en kanje weer opnieuw beginnen

Mariska80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:09

Ik weet niet wat dit paard precies heeft gehad.
Maar wat ik dus niet snap waarom erop stappen!!
Ja op advies van de dierenarts moet je erop, nou is dit paard bereden.
Maar als je paard niet bereden was geweest wat was dan het advies geweest?
Ik heb het nooit bij de hand gehad 2 maand stilstaan en dan erop.
Maar weet wel dat paarden erg rare sprongen kunnen maken ook aan de lijn!
Succes met wat je ook beslist te gaan doen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:40

basju1 schreef:
denk dat je wel gewoon kan opstappen ze doen niet snel wat

"ze" doen niet snel wat hmmmmmmmm

ken je het paard ?

ik01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:53

als ik wou was zou ik haar even longeren aan een korte lijn als ze te hypeer is blijf je longeren en ander kan je gaan rijdne , dioe het wel ondertoezicht !

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:18

laat je vader er gewoon naast lopen evt met een touwtje eraan! kan hij ingrijpen als het mis zou gaan en het paard leert gelijk dat ie rustig moet blijven!

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:55

Volgens mij kan een paard aan de longe net zo gek doen dan wanneer je er op zit. Ik zou gewoon er naast gaan lopen en dan aan de longe proberen stukje draven, evt bak afzetten zodat ie niet weg kan spatten. Als je er op zit kan ie toch ook weg schieten en geblesseerd raken?? Daarbij kun je aan de longe toch ook een rustgevend middeltje geven zodat ie het niet al te gek doet??

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:36

Ik ging trouwens altijd vlak voor stal-sluiting stappen. Dan was het lekker rustig en niets om over op te winden. Zolang er geen triggers zijn valt er ook niet op te reageren. Bij veel wind of onrustige mede bak-gebruikers gaf ik een klein beetje sedalin (tranquigel).