Paard weer oppakken na 2 jaar (medische)problemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:54

hoihoi,
allereerst respect dat je er zo mee bezig bent. Ik rijdt zelf dit soort paarden voor eigenaren terug naar normaal nivo en kan je maar 1 tip geven, basis basis basis.. meer is het niet, ik wissel het nog af met heuveltraining (hebben hier een ski"berg") om heel rustig (met of zonder ruiter) kracht op te bouwen en het paard weer vertrouwen te geven dat ontspannen geen pijn meer doet. als je meer wilt weten pb je maar
succes!

_Jen

Re: Paard weer oppakken na 2 jaar (medische)problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 15:57

Dat is wel lekker zeg zo'n skiberg en ja meer dan basis wordt het voorlopig nog niet tot we echt aan meer toe zijn dit zal wel even tijd kosten ik pb je ook nog ff Tnx!!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:01

he waarom probeer je ook niet eens een lesje bij Nico? ( komt bij ons op stal) die is heel rustig en geduldig met stakende heethoofdjes ;)
Verder zou ik dubbele longe aanraden, als het ooit nog eens gaat dooien, paard moet leren correct over 4 benen te lopen met ontspanning in de rug, hiervoor is de dubbele longe ideaal ;)

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 17:22

Jaa kzal idd eens gaan kijken als die niet alleen op zaterdag les geeft...
Jaa precies dat dooien haha... Dubbele longe heb ik nog nooit gedaan is proberen waard op dit moment gebruiken we elastiek op de laagste stand en is inpl v aan de ring aan een touwtje bevestigd die aan de ring vast zit (ring onderaan de buik) dit was volgens de fysio iom de beste manier om haar correct te laten lopen...

Maar iets anders proberen kan geen kwaad :) Met dat elastiek is het soms lastig om die ontspanning te bereiken dus jaa...

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 10:46

@ jennifer: wat een verhaal zeg. IK zie je ook wel eens lopen op stal, maar dit hele verhaal erachter kende ik niet. Ik denk dat je paardje door de pijn het rijden als negatief is gaan beschouwen, aangezien ze daar haar pijn altijd goed voelde. Probeer inderdaad weer lekker te gaan grondwerken en longeren zodat ze haar spieren weer lekker kan opbouwen en dat ze weer wat vertrouwen in je krijgt. Het is jammer dat we nu allemaal op de binnenbak zijn aangewezen, maar er komen vast wel weer betere tijden.

Heel veel sterkte. :(:)

miramare

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 12:02

Heb ook het hele verhaal gelezen en heel erg knap dat je zo doorgaat voor je paardje! Wel naar dat je al sinds je haar hebt niet zo veel geluk hebt.

Misschien een idee, weet niet of je er al van gehoord hebt: Voor mijn bijrijdpaardje zijn we eens op zoek gegaan voor aqua therapie. Moet volgens mij erg goed zijn om de spieren en de conditie van een paard weer op te bouwen. www.health4horses.nl

Weet niet of het voor jouw paardje met betreffende medische problemen zou zijn, maar je kan het navragen aan DA of fysio ofzo?

Succes ermee in ieder geval.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 12:11

Kimbaie; Ja dat is het ook na al die jaren dat je over het algemeen last hebt met rijden ik geef haar geen ongelijk vind het knap van haar dat ze ondanks alles toch nog best veel accepteerd..
Jaa we doen wat we kunnen met dit weer en kan het me nu niet voorstellen na die weken sneeuw maar het gaat idd weer een keer dooien :P

Dankje :)

Miramare; Dankje voor het meedenken :)... Een kennis heeft een onderzoek gedaan naar het aquatrain systeem en daar heb ik dan niet heel veel lof over gehoord...
Maar de 2 DA's waar ze bij is geweest die werken erg actief met die aquatraining dus ik denk dat als ze het echt nodig vonden ze dat idd aangeraden hadden... Zeker de 1ste DA die heeft het namelijk opgezet (Van Toor)..

Iig bedankt :)

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:05

misschien is het een idee om : http://www.equiscio.nl/ haar eens te vragen naar je paard te kijken?
het heeft destijds bij mijn merrie heel erg geholpen, die was kreupel maar iedereen mij maar voor gek verklaren dat ze niks zagen maar ik voelde het toch echt.
heb haar door amber laten behandelen en speciale trainingsmethodes mee gekregen en binnen no time liep ze weer de sterren van de hemel.
Samen met haar vriend heeft ze een revalidatie centrum dus je kan ook besluiten je paard daar voor 2 maanden heen te doen en dan maken zij het begin en gaan ze door alle moeilijke dingen heen, zoeken een manier van trainen waarbij jou paard het meeste baad heeft en geen last van pijn, en zorgen er voor dat het paard nergens last meer van heeft en kan jij dat uitbouwen!

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 19:28

justSaar; Tnx voor je tip, ik ga eerst even kijken hoe ze het allemaal doet met de behandelingen die ze nu gehad heeft..
Ik ga er nog even vanuit dat we zo gewoon leuke tijd voor de boeg hebben na we door deze periode heen zijn die best even zal duren :)
Mocht het niet baten ga ik weer verder kijken...

_Tessaa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:24

knap dat je zo doorgaat met je paardje!
maar je gezondheid gaat voor.

cassandra84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:47

Ik wens je heel veel succes met Veraantje en laten we hopen op snel betere tijden. Praat is met die vrouw die ik vandaag zei.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 15:25

Gister even erop gezeten in de drukke binnenbak...
Dit ging niet zo je van het zeg maar...

Ik wilde alleen een kwartiertje / 20 min stappen...
Wat ze doet is hoofd omhoog, gespannen lopen en als contact zoekt gaat ze of stilstaan en dreigen omhoog te gaan of dribbelen...

Op het moment dat ze dribbeld en je hoo zegt, Oké dan ga ik stilstaan klik je weer dan is het oké dan ga ik weer dribbelen...
Ze is 2 keer omhoog gegaan maar we hebben ook een paar rondjes rustig en ontspannen kunnen rondstappen de stelling was al beter en op de volte kon ze wel mooi om het been heenbuigen dit deed ze voor de behandeling absoluut niet (rechte hoeken verkeerde stelling enz)

Ik heb het stijgeren en stilstaan zoveel mogelijk genegeerd en als het goed ging veel beloond...

Iemand nog tips voor het dribbelen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:40

Jee dat is een lange weg zo alles bij elkaar...

Ik denk dat er al veel is aangedragen qua indeeën...

Veel afwisseling en zeker in het begin weinig druk op prestatie zullen heel belangrijk zijn om haar het plezier in het werk terug te laten krijgen en de pijn langzaam doen vergeten...

Ik zou inderdaad ook kijken of je iets kunt doen met lange teugelwerk ofzo, verder lekker veel wandelen, naar buiten gaan (evt met een ander paard erbij), lekker stapritjes maken en als ze goed ontspant een rustig drafje erbij...
In de bak langzaam opbouwen en met weinig tevreden zijn...

succes!

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 19:31

Het gaat zowaar best goed, ze heeft er nog wat moeite mee maar van echt staken is bijna geen sprake meer.. Heeft ze nog wel gedaan maar heb dit zo goed mogelijk genegeerd..

We hebben vandaag aardig wat rondjes gedraafd en dat draven gaat steeds beter er komt steeds meer ontspanning in en de oortjes staan ook weer naar voren...

Zolang ik maar ontspannen blijf rijden in het begin lange teugel geven...En vooral geen fouten maken zoals even me balans verliezen of teveel been geven of als ik me houding niet hou zoals het hoord...Daar reageerd ze direct op...

Al met al gaat het best goed ik ben trots op me mooie meid en we gaan het zo rustig aan weer wat uitbouwen het rijden en aan het werk..
En zodra het dooit gaan we dubbele longe proberen :)

Bedankt iig iedereen nogmaals voor de tips!

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:03

fijn zeg dat het goed gaat nu! lekker rustig aan opbouwen dan komen jullie er wel :D