Kan ik mijn eigen gewicht niet houden met opstappen????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

duchanguis

Re: Kan ik mijn eigen gewicht niet houden met opstappen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:08

Dit is duidelijk een probleem wat gaat ontstaan als je met een opstapje op je paard stapt.
Ik ben een voorstander van opstapjes, krukjes etc. even niet verkeerd begrijpen.
Alle voordelen zijn me bekend.
Maar na enige tijd met een opstapje te hebben gewerkt moest ik een keer op de ouderwetse manier, zonder hulp, opstappen en ik kwam er bijna niet op.
Lenig genoeg, conditie is goed, eigen gewicht normaal, en nog koste het me moeite.
Ik ben maar eens meer zonder hulp gaan opstappen en nu is het probleem weer verleden tijd.
De opstapjes bezorgen je wel luie opstapspieren in de benen.
Mijn idee hierachter was dat wanneer ik er op een verkeerd moment in b.v. het bos versneld moest afstappen dat ik er niet makkelijk meer op kon komen. In het bos staan niet overal hulpmiddelen.
Nu doe ik het op beide manieren, afwisselend.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 12:11

duchanguis schreef:
Dit is duidelijk een probleem wat gaat ontstaan als je met een opstapje op je paard stapt.
Ik ben een voorstander van opstapjes, krukjes etc. even niet verkeerd begrijpen.
Alle voordelen zijn me bekend.
Maar na enige tijd met een opstapje te hebben gewerkt moest ik een keer op de ouderwetse manier, zonder hulp, opstappen en ik kwam er bijna niet op.
Lenig genoeg, conditie is goed, eigen gewicht normaal, en nog koste het me moeite.
Ik ben maar eens meer zonder hulp gaan opstappen en nu is het probleem weer verleden tijd.
De opstapjes bezorgen je wel luie opstapspieren in de benen.
Mijn idee hierachter was dat wanneer ik er op een verkeerd moment in b.v. het bos versneld moest afstappen dat ik er niet makkelijk meer op kon komen. In het bos staan niet overal hulpmiddelen.
Nu doe ik het op beide manieren, afwisselend.

De ouderwetse manier van opstappen is wel degelijk met een verhoging!

Zoals eerder gezegd is het veel beter voor je zadel, je paard en jezelf.

En mocht je in het bos eraf moeten en weer erop, dan maak je voor dit geval gewoon eventjes je beugel iets langer. ;)

P.s. waar zitten je opstap spieren??

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 12:15

Pff wat een verhalen om op te stappen :)
volgens mij moet je gewoon meer trainen, betere conditie en leniger worden..
Als je al niet op je paard kan komen... Is er toch iets niet goed ;)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 12:28

Nou ik kom er dus mooi niet meer op zonder opstap! En daar heb ik geen problemen mee hoor, want er is altijd wel iets in de buurt is mijn ervaring.

Ik ben nooit lenig geweest en wat ik ook deed om dat te verbeteren, het werkte niet. Toen mijn paard iets mankeerde kreeg ik vanuit de kliniek het advies (of eigenlijk de eis) dat er niet meer opgestapt mocht worden door eenzijdig het zadel te belasten. Niet door mij, niet door een "vlieg", door niemand niet. Eenzijdige belasting is nameljik altijd slecht. Hoe goed en snel je ook opstapt, die belasting is er altijd.

Sindsdien stap ik op met hulp van een stoel, een kruk, de bakrand, een boomstam, een hekje, noem het maar op en ik gebruik het. Ik zie het probleem ook niet waarom ik volgens sommigen in dit topic op de ouderwetse manier op zou moeten kunnen stappen. Waar heb ik dat voor nodig? Ik stap overal op en af maar gebruik daar iets voor, geen enkel probleem!

Behalve dan voor die mensen die een onopgevoed paard hebben die geen kans zien het dier aan te leren fatsoenlijk stil te staan als ze op moeten stappen!

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 12:31

daffodil schreef:
. Eenzijdige belasting is nameljik altijd slecht. Hoe goed en snel je ook opstapt, die belasting is er altijd.

Daarom moet je het opstappen ook afwisselen. Links en rechts. Blijft dat eenzijdig belasting niet goed is,.. Met krukje opstappen ben ik geen voorstander van. Idd, je went eraan en kan niet meer zonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 12:34

ik denk meer na over de techniek.......

blijf dicht bij je paard met opstappen.

doe je het schouder aan schouder met 2 of 3x hupsen
of bil aan bil

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 12:35

Ja en wat dan nog? Wat is daar nou het bezwaar van? Ik doe alles en kom overal met mijn paard en heb nou nog nooit meegemaakt dat er niet iets is, waar ik mee op kan stappen!

En daarbij ook al wissel je af, het blijft op dat moment een eenzijdige belasting. Dat zie je dus echt verkeerd hoor, dat dat dan niet uitmaakt. Ga daar maar eens met een deskundige over praten, die kan je dat haarfijn uitleggen. Je hangt op dat moment aan één kant en dat is gewoon door en door slecht. De mensen die correct op kunnen stappen zonder daarbij noemenswaardig veel druk uit te oefenen op de rug, zijn schaars, heeeeel schaars!

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 12:56

Als je opstijgt zonder kruk o.i.d. dus gewoon je voet in de beugel vanaf de grond, dan belast je je paard en zadel 3 keer met je eigen gewicht. Dus de ruim 80 kilo van de vragenstelster, wordt dan over de 240 kilo..............Krukje erbij!!! Wie is er nou het meeste bij gebaat? Je paard toch. Opstappen zonder verhoging is toch gewoon geen optie!!!!

1994Kaline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:28

je zet veel kracht op je knieen, en het kan zijn dat deze minder sterk zijn.
Je zou een keer naar de fysio ofzo kunnen gaan om te vragen wat goede oefeningen zouden zijn.

duchanguis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:18

Ik wist het al van tevoren.
Typisch weer van die 'bokt' reacties.
Half lezen of half willen begrijpen en dan even gevat reageren.
Ik zei al dat ik een groot voorstander was van een opstapje dus waarom een kritische opmerking over het 'ouderwetse' opstappen.
Uitleggen? Ouderwtes is zoals ik bedoel, gewoon de voet in de stijgbeugel en huppa erop, als kind 50 jaar geleden zo geleerd.
Vroeger stapte men ook op met allerlei hulpmiddelen en een opstapje is inderdaad niets nieuws.
Vroeger, hebben we het over echt vroeger, was er altijd een galante heer die de dame hielp bij het opstappen.
Die heren zijn vaak zoek geraakt in de tegenwoordige tijd.
Inderdaad vind je in het bos of ergens anders altijd wel iets om gebruik van te maken.
Maar het kan voorkomen dat er niet 'iets'is, heb ik moeten mee maken.
En voor de laatste sneer hier, mijn paard is bijzonder goed opgevoed en verzet geen stap als hij van mij stil moet staan.
Daarom was het ook goed aan te leren om aan beide kanten op te stijgen, probeer dat maar eens met een onopgevoed paard, dan ga je op je gezicht.
Blijft een feit dat opstappen met hulp van wie of wat dan ook het beste is en gepromoot moet worden.
Ik stap op met een opstapje, maar kan het ook zonder.
Gelieve de mensen die voor anders kiezen ook in hun waarde te laten, iedere heeft zijn redenen.\En waar de opstap spieren zitten, denk even na, van je tenen tot aan je kruin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:23

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-23 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

XxXLauwieXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 21:47

jah ik ga aan al die dingen werken die jullie allemaal hebben gezegt!
maar ik word zelf ook uitgelachen in de les...
daardoor voel ik me ook kei klote, ik roep dan ook iedere keer IK BEN PAARD VRIENDELIJK ....
maar ik blijft me poedersuiker voelen...

maar dankjewel voor jullie tips

xx

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:54

Niet mee zitten met die reacties, ze komen er vanzelf wel achter als ze met een paard bij de kliniek staan waarvan de rug aan gort is.....

En voor degene die zich zo vreselijk aangesproken voelt door mijn bericht: Als ik het persoonlijk bedoeld had, had ik je naam er wel bij gezet. Ik zet nergens dat JOUW paard niet opgevoed is, maar alleen dat het een kwestie van opvoeden is dat een paard gewoon stil blijft staan bij welk opstapje dan ook.

En nogmaals, ik zie dus nog steeds geen enkel probleem dat mijn zogenoemde opstapspieren het niet meer doen, die hebben nooit naar behoren gewerkt dus daar mis ik niks aan! Als je je ogen gebruikt, kun je altijd iets vinden om mee op te stappen...

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:58

XxXLauwieXxX schreef:
jah ik ga aan al die dingen werken die jullie allemaal hebben gezegt!
maar ik word zelf ook uitgelachen in de les...
daardoor voel ik me ook kei klote, ik roep dan ook iedere keer IK BEN PAARD VRIENDELIJK ....
maar ik blijft me poedersuiker voelen...

maar dankjewel voor jullie tips

xx

Dat je uitgelachen wordt, daar moet je boven staan.
Wil wedden dat ze het juist allemaal wel zouden willen doen, maar een heleboel paarden zijn niet
opgevoed, en kunnen dus niet stil staan. Met je voet in de beugel, kan je nog en beetje mee huppelen.
Een opstapje vergt discipline van je paard.
Eerder, nou ja nog niet zo heel erg lang geleden, werd je ook uitgelachen als je een helm droeg, in
plaats van en cap.
Je ziet het tegenwoordig echt vaker hoor,ook op concours, dat mensen opstappen met een krukje.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:03

dit heb ik ok gehad, maar dit was toen ik met de fiets was gevallen :o
dit heb ik toen een paar weken gehouden maar bij mij hielp het om even een krukje onder je voeten te doen, dan hoef je niet zo'n "grote"stap te maken;)

lief_heksje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:59

Ik heb altijd moeite met opstappen, zelfs op de haflinger waar ik regelmatig op rij. Speelt ook mee dat mijn gewicht te hoog is, maar ben bezig om dat flink naa rbeneden te krijgen. Bij mij zit het probleem in het feit dat ik spierreuma heb en doordat ik maar 1 keer in de week rij, kunnen mijn spieren niet goed genoeg wennen aan het opstappen. (helemaal niet als je met deze kou met een legging onder je rijbroek rijd, maar die afzakt waardoor je nog lastig opstapt) ik zorg er altijd voor dat er iemand hangt, ook omdat ik geen kracht heb om aan te singelen als ik er naast sta. Dan beugel een stuk lager en desnoods geeft iemand mij een voetje of gebruik ik een stoel.
Als het niet lukt, gewoon andere manier verzinnen. Je wordt vanzelf creatief genoeg om overal een opstapje in te zien, al kan ik me voorstellen dat die idd in het bos niet overal te vinden zijn.
@ TS niets aantrekken van die mensen die je uitlachen. Blijf lekker voor jezelf rijden. Jij weet wat je zwakke kanten zijn en jij weet (nu) hoe je die kan verbeteren. Dat ik het belangrijkste!

ik01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 00:27

2 ttaptredens te gelijk enem misschien zelfs nog wel 3 dat helpt echt , binnen eeen maand klom ik op een shire zonder trapje

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 00:40

ik heb er ook zo'n moeite mee en dan heb ik nog maar een paardje van 1.58 :-) maar ik kan ook niet zo de veranda oid opstappen mijn knieen trekken dat niet.

Ik stap dus altijd op met een krukje of via het hek, maar inderdaad als je onderweg eraf moet heb je een probleem (midden in de polder staan geen krukjes oid :-))

ik stap altijd links op en rechts af

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 17:15

Ik ken het probleem. Ik ben natuurlijk niet de smalste.. (wil hier geen commentaar op). Maar mijn conditie is nooit 'slecht' geweest. Eet gezond, heb altijd veel gesport etc. Toch altijd problemen gehad met opstappen. De eerste lessen had ik moeite met een haflinger. God zij dank is dat weg. Ik heb na die haflinger een tijdje op een kwpn van 1,65 gereden. Bij haar had ik moeite. Ik kreeg dan of een duwtje na, of maakte de beugel langer of iemand ging aan de andere kant van het zadel tegen hangen. Mijn probleem is mijn lenigheid volgens mijn instructrice. Want het word wel steeds beter. Op de fries waar ik nu namelijk op rij, heb ik minder problemen. Daar hangt mijn instructrice iets tegen, zodat ik sneller er op zit. Maar lukt het me (met enige moeite) ook zelf.

oja, als ik er eenmaal op zit, en er af val.. stap ik zonder moeite of hulp op. Dan zijn mijn spieren opgerekt en heb ik geen enkel probleem meer.

Janey1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 17:21

Ik had/heb prima beenspieren en heb ook altijd moeite met opstappen.
Ben niet al te lenig, maar het ligt bij mij echt aan de hoogte van het paard.
Heb wel moeite hoor, met mijn voet in de beugel krijgen, maar als dat lukt lijkt het wel of het te hoog is...
Zeg maar, boven mijn macht, ik heb op die hoogte gewoon geen kracht meer :P

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 17:26

Buiten alle tips die al zijn gegeven: misschien opstappen met een krukje/stoel/iets anders? is ook beter voor de rug van je paard!

Ik heb hetzelfde probleem gehad als jij, ik kwam er gewoon niet op, ik had niet de kracht in mijn benen om mezelf (toen zelf zo'n 1.60/1.65) op een paard van 1.63 te krijgen. Bij mij is dit vanzelf over gegaan, na een aantal keer rijden op dit beestje kwam ik er wel zelf op. Weet niet hoe ik het voor elkaar gekregen heb, dus daar kan ik je helaas niet mee helpen ;)

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 10:38

Voor ik mijn fjord had reed ik een gelderse ruin bij van rond de 165. Ik ben zelf 168. De eerste keren maakte ik mijn beugels langer. Het ontbrak me na 10 jaar niet rijden aan lenigheid. Na een aantal weken kon ik met beugels op normale lengte probleemloos opstappen.

Nu ik mijn fjord heb, heb ik gek genoeg meer opstapproblemen. Hij is maar 141. Voet in de beugels zetten is geen probleem. Echter met stijgbeen rechtdrukken heb ik nu moeite. Als hij recht is knikt ie weer in. Het is ook begonnen omdat mijn paard niet stil stond met opstappen. Dat was begrijpelijk want net 3 weken onder het zadel en nog moeilijk zijn evenwicht te bewaren. Sindien wilde ik vooral snel opstappen om er niet aan de andere kant weer af te kukelen wat ook bijna eens is gebeurt.
Al heel snel heb ik iemand laten tegen hangen. Beter voor mijn paardje. Tenminste dat is mijn idee. Ik kom er ook wel zonder tegenhanger op alleen heb ik dan nog meer de nijging om gelijk met mijn buik op de schoft te steunen zeg maar voor mee evenwicht bij weg lopen.
Ik ben me er nu pas van bewust en probeer me er op te corrigeren. Ook met stil blijven staan ben ik streng bezig. Toch laat ik altijd iemand hangen.

Klopt mijn idee dat door een tegenhanger je de paardenrug minder belast?

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 10:39

Moet er misschien bij vertellen dat cas pas ruim 3,5 is