Hoevaak drijven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:41

_Dieuwke schreef:
Alleen drijven wanneer nodig is .. en in galop elke sprong (?) :+

Ritme aangeven en drijven zijn 2 verschillende dingen ;)

Origineel

Re: Hoevaak drijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:42

Ja dat bedoel ik bij galop. Drijven maar dan ook met kuit. ;)

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:44

Sorry, ik snap je niet helemaal :=

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:45

In galop drijf ik ook niet iedere pas hoor. Ik geef alleen een hulp wanneer dat nodig is. Om met een instructeur van mij te spreken: als je niets te vertellen hebt, moet je je mond houden.

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:45

- drijven wanneer nodig is
- Ritme aangeven ; in de galop maar als ze goed loopt doe ik dat niet. Anders wordt het ook drijven.

Snappen jullie het nu wel ? :+
Laatst bijgewerkt door Origineel op 02-01-10 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:46

Rivaldo, jij vraagt van je paard een bepaalde activiteit in de gang en je moet hem leren die uit zichzelf aan te houden, dus even been eraan als hij achter niet meer lekker meekomt of hij valt terug in tempo en dan weer alleen contact houden met je been. Als jij een ruiter bent die standaard met een goede impuls rijdt, dan hoef je je paard daar echt neit steeds mee te helpen, ze raken ook ingesteld op jouw basistempo. Takt houden is een kwestie van discipline voor jou en je paard, dat hoef je ook niet te blijven onderhouden. Probeer hem steeds lichter en lichter en lichter aan de hulpen te krijgen, als je hogerop komt met je paard heb je echt geen tijd om hem steeds aan zijn vel te zitten, dan moet hij leren uit zichzelf te lopen.

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:47

Urielle, ik ben het met jou eens. Als je bijv. met iedere sprong been zou geven zou je paard nooit wissels of andere oefeningen kunnen.

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:48

Froexiie schreef:
Urielle, ik ben het met jou eens. Als je bijv. met iedere sprong been zou geven zou je paard nooit wissels of andere oefeningen kunnen.

Ik ook :j .

Denise_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:48

Alleen drijven wanneer het nodig is. En ik heb ook een soort 1-2-3tje mijzelf aangeleerd bij de paarden die ik nu rijd. Eerst een zachte hulp, dan een wat nadrukkelijke hulp, en wanneer die neit reageerd een overduidelijke hulp waarop ie wel moet reageren. En die probeer je inderdaad uiteindelijk te vermijden, zodat het paard steeds beter gaat reageren op je been. Bij eeen uiterst sloom paard is het bij mij heel goed gelukt, wat scheelt dat een hoop! Het altijd drijven maakt zo'n paard steeds minder gevoelig.

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:51

Ik denk dat je gevoel prima is, als je constant blijft drijven gaat het paard op een gegeven moment niet meer reageren. Ik heb ooit van iemand een hele mooie vergelijking gehoord.

Als jij bij iemand aanbelt dan wil je dat hij/zij de deur open doet. Stel iemand belt bij jou aan, jij doet open en die persoon blijft op de bel drukken. Op een gegeven moment doe jij die deur weer dicht. Bij een volgende poging van die persoon doe je de deur niet eens meer open of trek je de stekker uit je bel.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:51

Froexiie schreef:

En toch kan hij ze :+

Nee, even terug.
Ik vind deze manier gewoon heel prettig om te gebruiken omdat je steeds sprong houdt en je paard in principe niet uit de galop valt.

Ik wil een foto laten zien met wat ik bedoel, maar ik weet niet of ik zomaar een fotootje van internet kan plukken en hier neerzetten?

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:55

Rivaldo schreef:
Froexiie schreef:

Nee, even terug.
Ik vind deze manier gewoon heel prettig om te gebruiken omdat je steeds sprong houdt en je paard in principe niet uit de galop valt.

Ik wil een foto laten zien met wat ik bedoel, maar ik weet niet of ik zomaar een fotootje van internet kan plukken en hier neerzetten?

Nouja doe maar, want ik snap er weinig van :+

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:56

Ik stuur ze wel via PB ;)

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:57

Oke!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:00

Maar je paard MAG helemaal niet uit galop vallen zodra jij geen hulp geeft om terug te komen, hij moet uit zichzelf steeds hetzelfde tempo wat jij hebt gevraagd aanhouden, dus als jij een lekker actieve verzamelde galop inzet, dan moet ie gewoon sprong houden en steeds in diezelfde cadans door blijven springen. En natuurlijk gaat dat niet gelijk bij een jonkie, daar geef je dan een keer een tikje met je kuit erbij als je voelt dat hij het tempo verandert. Ik zal het je nog sterker vertellen: eigenlijk mag ik van een van mijn instructeurs niet eens mijn kuit inzetten maar moet ik de zweep gebruiken, omdat het paard moet leren dat mijn kuit altijd verandering inhoudt, en geen onderhoud.
Maar stel jij rijdt straks subtop met je paard, en jij moet vanuit de diagonaal met wissels om de drie een halve pirouette in ofzoiets... dan heb je echt geen tijd om ook die basisgalop nog te onderhouden, die moet hij dan gewoon uit zichzelf blijven doen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:02

Rivaldo schreef:
Froexiie schreef:

Nee, even terug.

Als je paard terugvalt in galop is het of nog te moeilijk voor hem om helemaal vol te houden of jij doet als ruiter wat vekeerd(wat zwaarder gaan zitten bijvoorbeeld).

Wat jij ritme angeven noemt, zo licht behoort het drijven uiteindelijk te zijn. En wat wil je dan doen, je ritme opeens weg laten vallen? :+

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:03

Ik kom hier straks nog even op terug, even denken hoe ik het uit ga leggen! :)

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:08

Rivaldo schreef:
Ik kom hier straks nog even op terug, even denken hoe ik het uit ga leggen! :)

Oke :=

Sassiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:13

Ik heb dat om en om drijven vroeger ook geleerd. Mijn instructrice zei dat dat vroeger nog wel vaak gedacht werd, maar dat dat wel echt een verjaard idee is.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:27

Lisa__ schreef:
Hey allemaal :D

Ik heb vroeger bij een manege gereden (gewoon paardrijles) en ben daarmee gestopt na ong. 5 jaar. Ik had toen (en nog steeds) een verzorgpony dus ben niet gestopt met de paarden, alleen met manegeles. Nu een jaar later ben ik weer op les gegaan, wel bij een andere manege (vind het leuk om nieuwe paarden te leren kennen). Alleen zegt deze instructeur dat je in stap steeds links-rechts-links-rechts etc. been moet geven (wanneer de linkerschouder van je paard naar voren gaat drijf je met je linkerbeen en andersom).

Dit heet "in de takt van de gang" drijven. Ik heb het op de manege ook zo uitgelegd gekregen en ik dacht dat drijven ook echt aansporen betekende. :o IK werd er doodmoe van en had na een half rondje er altijd al genoeg van. Ik kreeg ook ontzettende spierpijn als ik teveel dreef én ik vond het zielig.

Later leerde ik dat in de takt van de gang aandrijven ook kan betekenen: blijven "mee schommelen" in de beweging van je paard. Als je gaat voelen hoe jij beweegt op je paard in stap, dan voel je dat jouw benen, de beweging van de paardenbuik volgen: ze schommelen naar links (als het rechter achterbeen naar voren stapt) naar rechts (wanneer het linker achterbeen naar voren komt). De buik gaat namelijk opzij om ruimte voor het achterbeen te maken. Wanneer je in die beweging mee blijft bewegen, drijf je dus aan in de takt van de gang. Dit helpt om één tempo aan te houden. Een van de moeilijkste dingen in paardrijden.

Dit is zijn 'natuurlijke hulpen" met de achterliggende gedachten dat je alleen een achterbeen kan activeren dat in de lucht is. Alleen dan kun je het been meer onderlaten stappen. Als je drijft wanneer het achterbeen aan de grond staat, met gewicht erop heeft drijven geen zin.

Het is met deze tactiek dus uitdrukkelijk niet de bedoeling dat je extra been geeft (aanspoort), maar de beweging 'slechts' in stand houdt. Het is net als op een schommel: als je eenmaal vaart hebt, moet je blijven meebewegen in het ritme om even hoog te blijven schommelen. Ga je stil zitten op de schommel, dan ga je heel snel veel langzamer. Terwijl je bijna 'niets' hoeft te doen om even hard te blijven gaan.

Op deze wijze kun je het tempo heel gemakkelijk beheren zonder continu been te geven (echt aanspannen van de kuit om aan te drijven). Wanneer het paard namelijk langzamer gaat en jij in hetzelfde ritme blijft zul je even links, rechts aanmoedigen om de achterbenen te activeren. Het is voor een paard gemakkelijk om in het ritme van de ruiter te bewegen en niet tegen de beweging in, wat veel moeite kost.

Als het niet duidelijk is hoor ik het wel.

Lisa__ schreef:
Ook in draf zegt ie dat je continu als je gaat zitten moet drijven. Dit heb ik op mijn vorige manege nooit gehoord en ik vind het eerlijk gezegd ook niet echt logisch en prettig voor het paard klinken. Ik heb eerder zoiets van als het paard langzamer gaat lopen zonder dat je erom vraagt geef je even een keer been zodat je paard voelt dat hij wat harder moet lopen. Als je continu drijft dan reageert een paard op een gegeven moment toch niet meer zo goed op je been? Zowel in stap als in draf geef ik alleen been als het paard sneller moet lopen, maar anders hou ik mijn benen gewoon stil.

Mijn vraag is dus...wat is juist? Moet je in stap en draf (en in galop) continu been geven of alleen als het paard sneller moet lopen?

Alvast bedankt +:)+

Lichtrijden is: je laten opgooien en zachtjes gaan zitten (in het zitten, wordt er actie verwacht van de ruiter en niet zo zeer in het 'gaan staan'). In die beweging ga je met je bekken meer naar voren en terug, dan omhoog en omlaag.

In draf bepaal je ook het tempo met je zit: als je even wat actiever gaat staan en voorwaarts denkt, blijft je paard jouw beweging volgen (als hij niet te veel is afgestompt, maar ze pikken dit echt snel op hoor). Bij het lichtrijden is het belangrijk dat je zachtjes (actief) "gaat zitten". De alom bekende aanwijzing "sta-zit" impliceert een actief gaan staan. Ruiters die op deze manier leren draven zie je dan ook vanuit de knieën gaan staan en ploffen meestal in het zadel, net alsof het een stoel betreft.

Bij het terugnemen in draf ga je iets langzamer terug in het zadel zitten (iets langzamer betekent "een fractie van een seconde"). Het paard probeert te volgen omdat dit gemakkelijk en prettig is om in hetzelfde tempo met elkaar te zijn.

In de galop geldt precies hetzelfde: je bekkenbeweging bepaalt de grootte van de passen, je benen volgen de beweging van de buik om het paard actief te houden, maar je hoeft niet extra aan te drijven. Als hij niet op de zit reageert, eventueel een keer met je buitenbeen in de takt van de galop activeren. Maar meestal is het de zit van de ruiter: het niet meebewegen die er voor zorgt dat het paard niet kan galopperen en terug valt.

Voor alle gangen geldt:
Wanneer een paard niet op je lichaamstaal reageert, dan pas komt er extra been en daarna volgt eventueel een (klein!) tikje met de zweep.

Er moet echter wel eerst aan de voorwaarde worden voldaan dat de ruiter in alle bewegingen met het paard meezit en niet tegen de beweging in gaat of de beweging van het paard verhinderd. Dat is toch meestal het geval als een paard niet voorwaarts is. :o

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:29

Iedere stap aandrijven is zeer fout..
Want op het moment dat het paard dan niet luisterd en je extra been wilt geven
merkt hij het niet meer.
Dus iedere pas aandrijven is zeer fout, ik snap niet hoe een instructeur/trice dit kan zeggen.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:30

bello2005 schreef:
Iedere stap aandrijven is zeer fout..
Want op het moment dat het paard dan niet luisterd en je extra been wilt geven
merkt hij het niet meer.
Dus iedere pas aandrijven is zeer fout, ik snap niet hoe een instructeur/trice dit kan zeggen.

Aanraken en drijven verschillen hoor! ;)

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:33

En natuurlijk; het verschilt per paard. ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:34

HippoLogic, maar dat is geen bewust beweging met het been, dat is gewoon het meegaan met de zit, niet alleen in de voorwaarts/achterwaartse beweging maar ook in de zijdelingse beweging. Je benen zakken automatisch naar waar ze moeten zijn, daar hoef je als ruiter niks voor te doen.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:36

ik heb geleerd dat ik alleen met zijn benen mee moest drijven als ik een middendraf of middenstap wilde doen. als ik gewoon in draf wilde moest ik met allebei mijn benen tegelijk drijven. dit werkte goed :j (was trouwens niet op een manege hoor, bij een oude verzorgpony waar ik ook op leste)