Welke foutje's aan houding? (foto's)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 09:13

Ellebogen gesloten aan je lichaam, tenen naar binnen, in het midden van je zadel gaan zitten. Handen naar voren plaatsen, niet teveel terugwerken!
Paard tussen twee benen laten lopen, hij loopt zo scheef als een hoepel.
Zorg dat je links en rechts gelijke druk krijgt.

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-03 09:17

Nou ik was ook erg bezig met binnen stelling maar dan ging ze de hoek niet helemaal door, vandaar dat ze niet helemaal recht is.

Maar dat is zo lastig van bij die pony's is het zo ingebakken reachte teugel is naar recht en links is naar links. Maar Avanti kan het eigenlijk als enige na een paar rondje;s erg goed Party!! Haha! Nu ik nog Knipoog

Echt het gaat heel langduren om zo'n houding eruit te krijgen Boos! Ik krig nu ook pas te horen ja als je gaat zitten drijven, ik heb daar 3 jaar niets van gehoort, en hoe moet ik dat dan ineens kunnen.

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-03 09:22

Zwelgje schreef:
Ellebogen gesloten aan je lichaam, tenen naar binnen, in het midden van je zadel gaan zitten. Handen naar voren plaatsen, niet teveel terugwerken!
Paard tussen twee benen laten lopen, hij loopt zo scheef als een hoepel.
Zorg dat je links en rechts gelijke druk krijgt.


Je bedoelt die bruine met dat schreef lopen he? Ligt dat dan aan mij? Dit was weer zo'n uitzonderlijke uurtje dat ik daarop mocht. Als het door mij komt: Scheve mond Frusty heel dom. Maar ik kan ook best begrijpen als ze dat zo gewent is er rijden altijd beginners op en stelling had ze natuurlijk ook nooit wat van gehoord.

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 11:32

Avanti schreef:
Ik krig nu ook pas te horen ja als je gaat zitten drijven, ik heb daar 3 jaar niets van gehoort, en hoe moet ik dat dan ineens kunnen.


Huh? bij elke pas drijven? of wat bedoel je? Is volgens mij niet echt dé manier Verward
Verder is over je houding denk ik wel zo'n beetje alles gezegt.

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-03 14:01

Destinietje"]
[quote="Avanti schreef:
Ik krig nu ook pas te horen ja als je gaat zitten drijven, ik heb daar 3 jaar niets van gehoort, en hoe moet ik dat dan ineens kunnen.


Huh? bij elke pas drijven? of wat bedoel je? Is volgens mij niet echt dé manier Verward
Verder is over je houding denk ik wel zo'n beetje alles gezegt.
[/quote]

Ja dart je bij elke pas net voordat je gaat zitten moet drijven.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 14:11

Ben ik het niet mee eens. Alleen drijven als het nodig is. Warom zou je aandrijven als je paard in het tempo loopt waarin jij wilt dat ie loopt Verward

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-03 14:15

Om te verzamelen zei die man, dan moest ik hat wel tegen houden van voren ofzo.
Als je doorzit moet je wel om en om drijven.

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 15:32

Hmm, raar, zo heb ik het nooit geleerd... Waarom zou je drijven als dat niet nodig is?

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 15:44

Nooit blijven drijven als je paard fijn voorwaarts is, gewoon je been laten afhangen en bijtikken indien nodig.
Ik snap wel dat dat met een manegepony een lastige opgave is aangezien ze vaak niet zo fijn gegymnastiseerd zijn.

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-03 15:49

Nou links rechts drijven moet vooral als je in midden draf gaat dan drijf je precies is het tempo mee zeg maar.

Maar de hele tijd oden worden ze wel lui voor het been van jah. Ach word mij ook alleen maar verteld hoor. Op Bunny doe ik het ook nooit want bij haar drijf ik nooit onndig die gaat gelijk keihard Knipoog

Kitty

Berichten: 7710
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 16:35

Dat lijkt mij niet. Als een paard in een bepaald tempo loopt (bijv. middendraf) dan moet hij in datzelfde tempo blijven lopen zonder dat je bij moet drijven.

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-03 16:44

Nou opdat niveua ben ik nog niet en de lespaarden ook niet hoor Haha!

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 20:04

Links rechts drijven lijkt me zoiezo wat raar. IK drijf, als ik tenminste rechtdoor wil, met 2 benen tegelijk (als ik drijf dan he). En zoals kitty al zegt moet je neit hoeven drijven...

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-03 21:35

Nou dat zeggen ze nu constand links rechts drijven als je doorzit. Als je dan in midendrag wil drijf je sneller gaat dan wel eecht een stuk beter dan met 2 bene tegelijk moet ik zeggen.
Maar zeggen ze dat bij jou dan niet?

Echt ongeloofelijk hoeveel verschillende opvattingen er over op de juiste manier rijden zijn.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 22:40

Gewoon goed les nemen doet wonderen Haha!

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-03 22:54

Hee!
Ik wil ook wel even een heel positief punt opmerken, en dat is dat je op de foto's heel ontspannen bent in je handen.
Probeer niet te stijf in de rug te zijn, een veel voorkomende fout bij dressuurruiters is dat ze als een plank op hun paard zitten. Hoe moet hun paard nog soepel lopen met een plank op zijn rug?
Een ontspannen zit is dus het belangrijkste.
Probeer idd niet teveel je benen naar voren te steken. Een tip waar je heel erg goed van aan je been leert rijden:
Haal de sporen van je voeten en doe de spoorbandjes om de singel en door je beugel, zodat je beugel vast aan je singel zit. Niet te strak, anders zit je een beetje erg geklemd. Maar nu heb jeje benen dus wel op zijn plek, en het enige dat je rest is.... benen geven. En dan heb ik het niet over benen geven zoals 60% van de ruiters dat doen, hiel optrekken en hak erin, nee, tenen naar binnen en kuiten!
Je zult de eerste dagen misschien heel erge spierpijn hebben, en het zal misschien voor geen meter gaan. Maar je zult merken dat als je ze na twee weken eraf haalt dat je benen veel stiller zijn en je paard veeeeel beter voor het been..
Succes ermee.

Dit pbtje krijg ik, mischien ook wle een hele goede tip voor andere met dat sporenbandje! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 01:53

Het is gevaarlijk om een sporenbandje om je beugel te doen vind ik. Daarnaast vind ik het net zo'n lapmiddel als die schuine blokjes. Als je gewoon serieus aandacht besteedt aan je houding, dan lukt het je heus wel om die te verbeteren op eigen kracht; misschien niet van vandaag op morgen, maar je krijgt heus resultaat.

Tijdens het lichtrijden hoef je je paard nog niet te verzamelen denk ik. Meestal rij je licht tijdens het loswerken en dan is verzameling nog niet echt aan de orde, dat komt later pas.

Je kunt in draf wel om en om drijven, maar dan moet je wel weten wanneer je met welk been je paard drijft. Niet elke pas trouwens, maar alleen daar waar je meer impuls wilt van je paard.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 05:52

ik vind een sporenbandje en schuine blokjes wel een verschil *LOL*

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 12:11

De schuine blokjes zijn inderdaad een slecht lapmiddel, maar met de bandjes heb ik wel hele goede resultaten gezien. Ik heb het van een Duits meisje geleerd waar ik samen paarden mee reed, ze heeft bij de Young riders in het Team gezeten en heeft het vroeger van Reiner Klimke geleerd, en gaf me de tip.
Drijven bij elke pas is niet goed, klinkt misschien simpel maar een keer gas geven en het moet rijden. 90% van mijn hulpen geef ik met mijn zit en been, als ik bij elke pas zou gaan drijven om hem lopende te houden, zou hij er geen bal meer van snappen! De informatie die je aan je paard geeft moet zo min mogelijk en zo duidelijk mogelijk zijn vind ik..

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 12:31

helaas wordt het vaak op maneges zo aangeleerd: handen vastzetten en benen geven, komt ie wel naar beneden, niet dus....

tja, als je op een dressuurzadel zou zitten verandert je zit wel degelijk en kan het zijn dat je voeten niet zo ver naar voor zitten ook!

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-03 18:56

Idd kattenbeest, nou dat hoop ik dan maar Knipoog

En die sporen bandje probeer ik gewoon kan geen kwaad denk ik. En het klinkt wel goed Lachen
2 blz met wat er verterd kan worden Bloos Haha!