Mijn paard struikelt heel veel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wie_ben_ik_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:54

misschien ligt het aan zijn hoeven??
veel succes

FMH

Re: Mijn paard struikelt heel veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:56

Dat zou inderdaad ook nog kunnen, een paard dat te lang of verkeerd op zijn voeten staat kan zeker ook deze problemen geven.

Tammy_lover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:10

Een manegepony waar ik wel eens op rijd doet het ook.Als ik in draf of galop zit struikelt hij heel vaak en soms valt ie gewoon bijna!

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:26

wordt het erger? ik heb een pony gereden die ook struikelde, en ik vond haar altijd niet 100% lopen, is vaak naar gekeken maar ze liep toch echt niet kreupel! een keer in galop struikelde ze ook en daardoor zijn we allebei gevallen. zij had versleten botjes in haar benen, ze was 14 dus zo oud was ze niet. even goed laten checken en de rijtechnische tips van mijn voorgangers gaan toepassen;)

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:08

Struikelen kan ook komen door vastzittende wervels/gewrichten. Misschien een idee om eens na te laten kijken door de ostheopaat?

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:01

mijn fjordje heeft dit ook gedaan.
ik heb er een fysio bij gehad en toen bleek ze wat last te hebben van haar rug, na een paar behandelingen was het over.
veel overgangen rijden en inderdaad je fjordje wat meer op de achterhand krijgen.

Diamantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:32

bij mij werd verteld dat ik meer been eraan moest houden, omdat hij uit luiheid zn voeten niet optilde, en dat heeft geholpen.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:33

Ik had dit ook met mijn fjord..

lauralorens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:58

ik heb dit ook met mn nrps.
alleen, er is niks met haar, maar ze is nogal lui met haar voeten optillen, want ze doet het in draf en stap, ( op de weg slijten haar achterhoeven heel snelaf voordat ze ijzers kreeg, door het slepen ).
ik rijd altijd heel erg door, ik ga desnoods in middendraf en dan gaat et bij mij weer over.
alleen in de stap over de weg, daar had ik geen oplossing dus -- ijzers eronder!

miriampanini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:03

Een paard bij ons had dit ook. maar door het trainen kreeg die sterkeren benen en struikeld nu bijna nooit meer!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:14

Een paard gaat niet zomaar struikelen omdat zijn hoeven te lang zijn ( mits niet veels te lang natuurlijk, maar ik ga er van uit dat TS haar paard keurig behandeld en op tijd laat bekappen)
Vraag is dus..hoe oud is je paardje inmiddels TS?? Artrose sluipt er vaak zo maar in. Zeker met dit toch heel extreme weer zie je het dan vaak ineens duidelijk. Kou is slecht voor een paard met artrose.
Nu niet meteen aan het ergste denken...het word echt weer voorjaar en dan gaat het meestal veel beter. Tot die tijd kan je helpen door het paardje warm te houden. Dus eventueel dekje op ( al is het vandaag best weer aan het dooien dus niet zo koud ) en een suplement geven tegen stijfheid.
Vitamine E of seleen zijn goede middeltjes. Duivelsklauw ook zo een.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:41

Mijn paard had dit ook. Bleek dat hij niet goed beslagen werd. Nieuwe hoefsmid heeft hem van voor en achter een extra afrol gegeven waarna hij nooit meer heeft gestruikeld

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:54

Same hier: jonge fjordie die zelfs met galop struikeld = onzacht vallen. Mijn instructriece (wat een vervelend woord :\ ) zegt dat hij idd actiever moet lopen vanuit de achterhand, dus hoofd in handen houden op een juiste manier met genoeg contact, niet teveel en dan ook goed voorwaart blijven lopen. Balkjes kunnen ook helpen, om de voetjes beter te leren opheffen en de spieren aan het werk te zetten.
succes!

Whatever572

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:29

Flotter doorrijden helpt ook vaak, omdat hij dan te langzaam is zodat hij ze benen vergeet mee te nemen.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:07

TT Touch
Hier heb je oefeningen tegen het struikelen.
(Bewust maken van zijn eigen benen)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:20

FMH schreef:
Een haflinger bij ons op stal had dit ook en is behandeld door een Happy Athlete masseuse het is toen echt een stuk minder geworden al meteen na 1 behandeling. Hoe het nu gaat weet ik eigenlijk niet maar hoor haar er niet meer over. Volgens mij is die masseuse nu een keer of 4 geweest.

Dit is precies wat ik wilde schrijven. Ik heb een mevrouw van Happy Athlete bij mijn IJslander (tamelijk ouderwets gebouwd, overbouwd, erg zware hals, onderhals) Ik had haar ingeschakeld voor zijn rug en rechterachterbeen (verzuurde hamstring) maar ze heeft ook spiergroepen bij zijn voorbenen/hals losgemaakt en het resultaat is verbluffend. Mijn paard sleept niet meer met zijn voorvoeten en kan nu rondlopen zonder te struikelen. Zelfs in galop.

Veel paarden hebben een probleem in deze spiergroep, lijkt me de moeite waard om er iemand naar te laten kijken, al is het maar om uit te sluiten dat het dit niet is, of om het te laten behandelen als je paard er wel last van heeft.