In dubio: Sporen of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:01

Bizzybijtje schreef:
Sporen moet je helemaal niet gebruiken om je paard goed aan je been te krijgen :) . Ze zijn om je hulpen te verfijnen en duidelijker te maken voor je paard. Je wilt toch niet dat je afhankelijk word van sporen :) ? Ik zou eerst zorgen dat je paard zonder sporen ook goed aan het been is, en gaat dat goed, kun je ook altijd nog overwegen terug sporen te dragen (als het nodig is dan toch).

_/-\o_ amen

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:06

ik rij bijna altijd met sporen. Nee ik zit mijn paard er niet constant mee te prikken om voorwaarts te blijven, maar ja ik duf ze wel eens goed gebruiken om mijn paard duidelijk te maken dat als ik been geef ik een voorwaartse reactie wil en ze niet moet lopen lummelen.
Dus ik gebruike ze 1 om duidelijkere en fijnere hulpen te kunnen geven bij het aanleren van de zijgangen en daarna om ze beter an het been te brengen.
1ste hulp gewoon zachtjes been en zithulp, geen reactie
2de hulp iets meer been, geen reactie
3de hulp sporen, kort en "krachtig"
ik hoef dit geen 3x te doen en zou ze de rest van de les kunnen uitlaten en de eerste keren daarop (moest ik niet zo'n slim paard hebben dat al bij het opstappen weet dat ik geen sporen om heb, hoewel dat ze het weet hoogst waarschijnlijk aan mezelf ligt)Ik zou dit ook met een zweep kunnen doen, maar daar ben ikzelf niet handig genoeg voor en daar wordt mijn paard te springerig van

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:06

Bizzybijtje schreef:
Sporen moet je helemaal niet gebruiken om je paard goed aan je been te krijgen :) . Ze zijn om je hulpen te verfijnen en duidelijker te maken voor je paard. Je wilt toch niet dat je afhankelijk word van sporen :) ? Ik zou eerst zorgen dat je paard zonder sporen ook goed aan het been is, en gaat dat goed, kun je ook altijd nog overwegen terug sporen te dragen (als het nodig is dan toch).

Precies, je moet pas met sporen gaan rijden, als het ook goed gaat zonder. Stel nu dat je met sporen gaat rijden, en hij daar dan straks ook niet meer op reageerd, wat doe je dan?

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:41

ik ben ook TEGEN sporen,
dan geef je maar iets harder been,
en loopt je pony/paard maar iets minder voorwaarts.
Maar gebruik alstjeblief geen sporen!

Pitt25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:44

marissie170 schreef:
ik ben ook TEGEN sporen,
dan geef je maar iets harder been,
en loopt je pony/paard maar iets minder voorwaarts.
Maar gebruik alstjeblief geen sporen!

Dit slaat ook nergens op want sporen gebruik je NIET om een paard/pony voorwaarts te rijden. Daar gebruik je je zit en je been voor en desnoods een tik met de zweep. Sporen gebruik je om hulpen/oefeningen te verfijnen, niet om voorwaarts te rijden.

Marisca78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:33

Als je er zelf tegen bent, moet je het zeker niet doen.
Ik ben er ook tegen, en als ik ze dan wel gebruik zijn het van die kleine knopspoortjes.
Maar liever niet, alleen als een paard echt niet reageerd doe ik ze weleens om.
Kwestie van doorzetten zonder sporen denk ik in jouw geval. Succes ermee in ieder geval!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:18

Sporen zijn eigenlijk ontworpen voor de iets hogere dressuur, zodat de hulpen duidelijker doorkomen bij je paard. Ze zijn niet bedoelt om het paard harder oid te laten lopen. Als je paard dit dus niet doet zonder sporen moet je daaraan gaan werken.
Let goed op je houding, is je rug wel soepel genoeg ed. als jij wat stroef bent in je houding of hem een beetje tegenzit kan hij hier ook verkrampt en langzamer door gaan lopen.
Daarbij zelf lekker voorwaarts in je koppie zijn ennn... gaan met de banaan!!