Een Draver en een Thiedeman

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lammie2701

Re: Een Draver en een Thiedeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:13

dan zou ik voorlopig zoveel mogelijk de stemhulpen met de beenhulpen combineren als ik jou was...dat heeft bij onze draver ook enorm geholpen...

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:17

T mooie van een thiedeman is dat die alleen werkt daar waar het moet. Als het paard normaal en nageeflijk loopt met een goed afgestelde thiedeman hangt die er los bij. Verder heb je verstelmogelijkheden. Het heeft geen zin om zo'n ding zo strak te zetten dat die op knappen staat.
en juist bij wat hetere paarden, beter een thiedeman eraan op buitenritten dan op een motorkap van een auto een noodlanding maken.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:18

De draver die ik rij, wil ook niet altijd het been begrijpen/ aannemen, komt bekend voor ;). Dat gaat er ook niet snel uit en gaat tijd kosten. Het is ook niet erg om nog even op stem te rijden, zodra je je beenhulpen er maar wel bij gebruikt. Dat racen komt mij ook bekend voor. Wat ik doe is zodra hij gaat versnellen proberen terug te rijden, lukt dit niet dan in stap terug. En op de volte zetten, dan moet hij wel rustig draven anders wordt het struikelen. Is het tempo goed, dan weer de hoefslag op.
Het zal zeker lang duren voor hij dit doorheeft, herhalen en herhalen. Maar als je daar constant mee bezig blijft, zal hij het vanzelf gaan begrijpen.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:20

Dravers van de baan af reageren op druk, daar gaan ze op versnellen. Als ze er echt vandoor gaan helpt het ook nog eens, als je gewoon los laat.
Verder geen verkeerd woord over dravers. Ze zijn vaak van geboorte al verkeersmak en bizonder koele kopjes.
wij hebben momenteel twee in training, die worden voorbereid als zorgboerderijpaarden.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:23

ik heb mijn draver ook eerst gedesensibiliseerd (minder gevoelig voor been) op de beenhulpen, zij begon gelijk te racen zodra je je been aanlegde...en dat terwijl ze nooit op de baan is geweest of was beleerd voor ze bij ons kwam op 8 jarige leeftijd...zij was/ is van nature gewoon zo...en na verloop van jaren werd dit gelukkig steeds beter...

Jackie1298

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 22:25

Hallo,

De thiedeman hangt zekers niet op knappen, gewoon los en als we klaar zijn haal ik hem er altijd af en mag ze even twee rondjes draven zonder...daarna losse teugel uitstappen..Beenhulpen worden samen met stem gebruikt..Veel gangen wisselen en de voltes ook..Vandaag ging het overigens super...We komen er wel

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:27

Jackie1298 schreef:
Hallo,

De thiedeman hangt zekers niet op knappen, gewoon los en als we klaar zijn haal ik hem er altijd af en mag ze even twee rondjes draven zonder...daarna losse teugel uitstappen..Beenhulpen worden samen met stem gebruikt..Veel gangen wisselen en de voltes ook..Vandaag ging het overigens super...We komen er wel

wij hebben dat ook precies zo gedaan...dus als je zo door gaat komen jullie er wel...

Jackie1298

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 22:28

Nou moet ik ook zeggen dat de bak waar we nu in rijden, 10x groter is dan van het pension waar we hiervoor stonden..Misschien heeft dat er ook iets mee te maken. In de vorige bak had ze erg veel moeite met de bochten...

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:30

Jackie1298 schreef:
Nou moet ik ook zeggen dat de bak waar we nu in rijden, 10x groter is dan van het pension waar we hiervoor stonden..Misschien heeft dat er ook iets mee te maken. In de vorige bak had ze erg veel moeite met de bochten...

dat is haar scheefheid, om die bochten te kunnen maken maakt ze snelheid...anders valt ze...kijk maar eens op www.paardenbegrijpen.nl

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:32

Wat ik ook vaak doe, (heb dan het geluk dat ik de mogelijkheid heb), we hebben een trainingsbaan op stal. Dan draaf ik eerst 2 rondjes baan, is de kop eraf gaan we de bak in. Werkt ook prima. In jouw geval misschien buiten een rondje rijden en dan rustig de bak in.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:33

ik moet onze draver juist niet eerst laten gaan...dan wordt ze juist nog heter en is er helemaal geen land te bezeilen, dan wil ze alleen maar hard...

Jackie1298

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 22:35

Hoi,

hmm had al zitten denken aan recht richten...Wij laten haar tegenwoordig (op het vorige pension kon dat niet), even in de paddock los, dan kan ze haar energie even kwijt en is ze lekker buiten. Dat gebeurt 5 dagen per week.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:37

met het rechtrichten breng je het paard in een rijkunstig evenwicht en daarmee dus ook in balans...ik les zelf bij een leerling van marijke en mij en mijn paarden bevalt het heel erg goed...ik kan het je dus alleen maar aanraden...

Jackie1298

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 22:39

Weet je iemand in de buurt van Haarlem?

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:40

Citaat:
dat is haar scheefheid, om die bochten te kunnen maken maakt ze snelheid...anders valt ze...kijk maar eens op http://www.paardenbegrijpen.nl

Neeeeeeeeeeeeee. Zo'n paard kan op lage snelheid prima zonder scheef te gaan om een bocht lopen.
voer je de snelheid op zoals op een drafbaan dan gebruikt het paard middelpuntvliedende krachten. maar in een gewone arbeidsdraf vallen ze niet om. Of je moet zelf zo scheef als een banaan gaan zitten dat je het paard ondersteboven werkt.
Als je een draver koopt pas dan eerst het voer aan. Zo weinig mogelijk krachtvoer en ongeremd ruwvoer.
Ze worden heet gevoerd en met een redelijk lege maag, kwa buikvulling. Geen paard die daar niet heet van wordt.
En van lopen op de baan worden ze minder krom van van rijden in een 20x 40 bak. De bochten op een drafbaan zijn echt heel erg ruim en de bodem ligt ook nog schuin naar binnen toe.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:43

Bij wie les jij dan lammie? wil over een paar maanden ook gaan beginnen met lessen rechtrichten. Er is trouwens ook een topic over en websites. Staan erg veel nuttige tips in en ook uitgelegd wat het precies inhoudt.

Jackie1298

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 22:43

Eh Onze draver krijgt helemaal geen krachtvoer.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:50

sjeik schreef:
Citaat:
dat is haar scheefheid, om die bochten te kunnen maken maakt ze snelheid...anders valt ze...kijk maar eens op http://www.paardenbegrijpen.nl

Neeeeeeeeeeeeee. Zo'n paard kan op lage snelheid prima zonder scheef te gaan om een bocht lopen.
voer je de snelheid op zoals op een drafbaan dan gebruikt het paard middelpuntvliedende krachten. maar in een gewone arbeidsdraf vallen ze niet om. Of je moet zelf zo scheef als een banaan gaan zitten dat je het paard ondersteboven werkt.
Als je een draver koopt pas dan eerst het voer aan. Zo weinig mogelijk krachtvoer en ongeremd ruwvoer.
Ze worden heet gevoerd en met een redelijk lege maag, kwa buikvulling. Geen paard die daar niet heet van wordt.
En van lopen op de baan worden ze minder krom van van rijden in een 20x 40 bak. De bochten op een drafbaan zijn echt heel erg ruim en de bodem ligt ook nog schuin naar binnen toe.

in lage snelheid kunnen ze prima de bochten maken, maar als ze in een hogere versnelling komen, moeten ze op een gegeven moment nog harder om in de benen te blijven...en op een drafbaan hoeven ze inderdaad niet recht te lopen en maakt de scheefheid weinig uit en hebben ze juist hun stuwkracht nodig, maar wil je er gewoon mee in een bak kunnen rijden dan zul je moeten rechtrichten en werken naar een dragende achterhand ipv een stuwende....
hoe dan ook: ELK paard is scheef (elk paard draagt van nature 2/3 op de voorhand en 1/3 op de achterhand en net als bij de mens heb je rechtsgebogen en linksgebogen paarden (bij mensen rechts of linkshandig genoemd))...
daarbij is een draver van nature pittiger dan een gemiddeld ander paardje, maar als je hun vertrouwen hebt en je hebt ze voor je "gewonnen" dan gaan ze voor je door het vuur...

overigens krijgt onze draver qua voer maar heel weinig, ze krijgt wel ruwvoer maar dat is om op gewicht te blijven, aan krachtvoer krijgt ze praktisch niks...
overigens staat mijn draver op de website van mijn instructrice (http://www.edelester.nl en dan bij het kopje paarden en pony's), mede door het rechtrichten is zij nu zelfs door kleine onervaren kinderen te rijden...

ik les bij marion alblas, www.edelester.nl

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:55

overigens hebben mijn broer en ik alleen de eerste tijd met thiedeman gereden, tot we in de gaten kregen dat dat de oplossing niet was, maar voor een kind moet je hoe dan ook aan de veiligheid blijven denken en dan is de thiedeman de meest vriendelijke hulpteugel (mits je hem correct gebruikt)...

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:27

Jackie1298 schreef:
Weet je iemand in de buurt van Haarlem?

Op dit moment krijgen mijn dochters rechtgericht les op de haflinger. De instructrice rijdt hem weleens na om één en ander te bevestigen. Hij heeft in principe zelfde probleem als jullie draver, neus in de lucht (lang in het lijf), over buitenschouder willen weglopen waardoor het bochtenwerk lastig is. Met één groot verschil, hij kan het wel, knoppen zijn in het verleden er allemaal opgezet. Nu bij de ruitertjes nog. Enne hij is niet zo snel als jullie draver, dan wordt hij te moe :+.

Over de thiedeman zou ik mij geen zorgen maken, heb jouw dochter toen op jullie oude pensionstal zien rijden, klein grietje, groot (lief) paard, beide een groot goed én veiligheid voor alles. Uiteindelijk zal zij zonder kunnen rijden alleen nu nog niet.

Het is dat ik zo'n ongelooflijke schijterd ben geworden en dus niet op durf te stappen terwijl aan de ene kant mijn handen jeuken om weer eens een draver om te scholen naar de dressuur. De energie/werklust die deze paardjes hebben, omzetten van lang (in het lijf) en hard naar kort (in het lijf) en tempobeheersing vond ik altijd zo'n kick. Al kan ik mij ook nog wel herinneren dat het wel lang duurde voordat er een echte doorbraak was. Tijdens de dravers jaren heb ik regelmatig ook op andere paarden gelest, dit om de dressuurbasis er bij mij goed in te houden/aan te leren zodat ik de oefeningen goed kon overbrengen op de draver.

Misschien is er op jullie nieuwe stal een paardje die de oefeningen wél kent, waar je dochter eens op zou kunnen lessen, gewoon om te voelen hoe het paard moet reageren als je bepaalde hulpen geeft, dat je weet hoe het voelt, dat je het goed doet, dat je dit uiteindelijk kan overbrengen op de draver. Mag ook op onze haflinger, heel braaf, staan dichtbij.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:30

Jackie1298 schreef:
Hoi,

hmm had al zitten denken aan recht richten...Wij laten haar tegenwoordig (op het vorige pension kon dat niet), even in de paddock los, dan kan ze haar energie even kwijt en is ze lekker buiten. Dat gebeurt 5 dagen per week.

Hoe lang kan ze in de paddock staan?
Ik vind eigenlijk dat ieder paard recht heeft om minimaal 4 uur per dag los in een paddock/ weiland te staan. Dan kunnen ze gewoon even scharrelen, rollen en paard zijn. Is beter voor de doorbloeding etc.

Overigens zijn krappe bochten voor een paard die nog geen lengtebuiging kent vrij lastig zeker met een ruitergewicht.

Ik rijd mijn draver ook via de methode van Marijke de Jong en boek hier goede resultaten mee. Xe gaat steeds beter dragen van achter i.p.v stuwen.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:32

Ik heb nog niet iemand een paard zien vernielen met een thiedeman. Wel met elastieken en met slof. Ik ben totaal niet anti slof als die goed wordt gebruikt.

Harry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:25