paard gaat er vandoor, wat zouden jullie doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:55

1133 schreef:
ik ken het ritueel nou wel zo'n beetje ;

vanuit draf op stap stilstaan , oren naar voren , beetje trillen , snuifen , enkele seconden stilstaan , omdraaien , en naar huis .
gelukkig gebeurd het niet elke rit . maar af entoe , maar het blijft vervelend natuurlijk

Dan is het simpel: zorgen dat ze blijft draven. Drijf, geef d'r een tikje, ram erop los. Mijn paard heeft dat nou ook ontdekt: "als ik nou steeds langzamer ga lopen kan ik zometeen gauw omdraaien en naar huis rennen!" Uitgekookte leperd :P Terwijl als hij echt bang is hij ineens als aan de grond genageld staat, ook vanuit draf. Een paard reageert heel primair op iets dat ze eng of verdacht vinden: ze staan meteen stil, of draaien meteen om, of wat je paard ook doet. Ze gaan niet eerst lopen denken van: heee, daar is wat, wat zou het kunnen zijn, misschien is het wel eng. Als een paard eerst vertraagt, bijvoorbeeld binnen de gang of van draf eerst naar stap gaat om zich dan aan te gaan staan stellen neemt ze je in de zeik :D

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 12:19

Cassidy schreef:
En draai je haar om als je haar weer onder controle hebt, of is ze niet te controleren tot ze thuis is?

Als er een ouder en ervaren paard meegaat, hoe reageert ze dan?
Heb je al eens geprobeerd om af te stappen en langs de enge dingen te gaan lopen? Doe je dat dan ook 100 x heen en 100 x terug?
Als je dat nog niet hebt geprobeerd, zou ik daar eens mee beginnen. Aansluitend opstappen en er weer 100 x langs. Heen en weer terug. Tot ze niet meer reageert.

dan draai ik eigenlijk altijd om . maar ze gaat er meestal wel een aardig eind vandoor , reken op een kilometer , dus dat is een lang stuk als je dan weer terug moet.
verder ben ik nog nooit met iemand anders op buitenrit geweest. en er naast vind ik eigenlijk alleen maar gevaarlijker , dan heb je minder te zeggen denk ik.

YelaBrenda11

Re: paard gaat er vandoor, wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 12:33

wat ik nog wat vergeten ; nee ze is nauwelijks te controleren tot ze thuis is , tenzij ik haar hoofd naar mijn knie trek . maar weet niet of dit gevolgen heeft voor mond etc . als ze niet te stoppen is , mag je dan haar hoofd naar je knie trekken?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:34

Als je naast het paard staat en hij schrikt ergens van, kun je tussen het paard en het object waar hij van schrikt inlopen. Als de band vanaf de grond goed is (en daar komt-ie weer: grondwerk!) hoeft afstappen en er aan de hand langs gaat echt geen probleem te zijn.

En ik zou een keertje kijken wat je paard doet als er een ander, betrouwbaar paard meegaat.

En ja, als je paard de benen neemt, mag je aan haar mond zitten. Je gaat toch niet als een passagier zitten wachten tot het je paard belieft om te stoppen? Stel je voor dat je op een snelweg afrent, of een drukke straat, of een spoorwegovergang. Dan grijp je toch ook in?

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:42

Ik geloof niet zo in aanstelleritis bij paarden, paarden zijn nu eenmaal vluchtdieren, ook kan een paard niet liegen, hij heeft er eenvoudigweg niet de mentale capaciteit voor.

Ik denk dat je bij de basis moet beginnen en een vertrouwensrelatie aan moet gaan met je paard, daarmee los je niet alleen het probleem op, maar voorkom je ze ook nog eens! (wel zo makkelijk)

Er is heel veel info te vinden op internet over natural horsemanship, verdiep je maar eens in je paard, wat ook zijn gedrag zal verklaren!

Tot die tijd is het enige wat je kan doen als hij er van door gaat, hem op een kleine volte zetten, om hem snel terug te kunnen nemen.

Als je ergens lang wil rijden waarvan je weet dat hij bang is, stel ik voor om schoudervoor, of schouderbinnenwaarts er langs te rijden, waarmee je hem opsluit tussen je binnen been en buiten teugel, wat het vluchten voor hem weer moeilijker maakt!

Heel veel succes!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:49

Whupidu schreef:
Ik geloof niet zo in aanstelleritis bij paarden, paarden zijn nu eenmaal vluchtdieren, ook kan een paard niet liegen, hij heeft er eenvoudigweg niet de mentale capaciteit voor.

Nee, het paard stelt zich ook volstrekt niet aan. Het paard is alleen maar aan het onderzoeken waar de grenzen van ts liggen.

Kleine volte is idd een goed idee. Mijn paard peert 'm standaard naar links wanneer hij rottig loopt te doen. Ik zet 'm dan op een volte van ongeveer een halve meter. Issie nou helemaal betoeterd :(

silvia486

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:40

ik lees even mee
klinkt me zo bekend in de oren
en ja ik denk echt en dat is bij ons ook ze nemen een loopje met je!

brenniejsaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:16

gewoon rustig doorrijden en proberen zo vlug mogelijk terug nemen. daarna gewoon normaal doorrijden alsof er niks is gebeurd. Elke keer weer daar langs. en hem niet daarheen sturen als hij niet wel. succes :P

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:28

ik heb niet alles gelezen.

maar als je weet wanneer ze bang is, praat dan zachtjes tegen d'r.
Laat weten dat het niet eng is.
Stap anders af en loop er langs.

annaenbowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:07

als je merkt dat ze alleen al met haar aandacht ergens anders is, meteen doorrijden waar je mee bezig was en haar gewoon geen kans geven ook maar iets eng te vinden. mijn pony schrok vorige winter van alles en nog wat en ik durfde helemaal niks meer. maar heb met de les toen geoefend een plan te maken waar je heen wilt en wat jij wilt wat hij doet, en helemaal geen aandacht aan het schrikken geven en nu schrikt hij soms nog maar hij krijgt gewoon geen kans om ervoor weg te rennen.
succes!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:16

Ik ga mee met annaenbowie. Met oudjaar wilde ik gaan rijden (niet op straat) maar er was natuurlijk vuurwerk. Ik heb mijn paard toen gewoon aan het werk gezet, en volgens mij vond hij het juist wel prettig om even wat anders aan zijn hoofd te hebben (werk) dan de omgeving (vuurwerk) Sowieso geldt voor mijn paard, en voor ook andere paarden: als jij 'm niet iets te doen geeft verzint hij zelf wel wat, en dat wil je niet :=

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:18

Ai dit is een lastig probleem.

Heeft ze dit altijd al gedaan? Of is het een keer voorgekomen en daarna telkens opnieuw?

Mijn fjord is een koele kikker, maar vorig jaar was ze echt op dr dood van iets wat ik niet kon zien/snappen/begrijpen.

Ook trillen, omdraaien en snuiven en als een gek weg willen racen.

Nou pijn of niet, ik heb haar hoofd tegen mijn teen aangetrokken (nu komt ze mee met de teugel, dus trekken hoeft niet eens), en misschien wel wat harder dan had gemoeten, maar liever een rem dan samen onder een vrachtwagen.

Ik heb net zolang staan draaien totdat haar neus weer in de richting van het enge iets stond, en ik probeerde haar daar te houden, maar dan zette ze haar achteruit erop. Nooit geweten dat je zo hard achteruit kan gaan zeg..

Ik heb volgehouden en godzijdank zag een meneer mij tobben, heeft haar bij de teugels gepakt en heeft ons tot vlak voor de enge plek gebracht. Daar is ze toen als een gek langs gesjeesd, maar we waren er wel mooi langs gegaan. (en die man kwam later in zijn auto achter ons aan om te kijken of het wel goed zou gaan, lief he!!).

Hart in mijn keel, ik was doodsbang moet ik echt toegeven.

Van mij mag ze bang zijn, ze mag schrikken, maar ze moet bij me blijven.

ZOnder hulp van die meneer was het me denk ik niet gelukt.

Dus misschien iemand meenemen, dat zodra ze dreigt om te draaien, jij goed been geeft en die persoon even een touwtje aanklikt???

En idd wat ik nu doe is haar continu aan het werk houden, ook tijdens buitenritten, pasjes wijken ed, ze moet met mij bezig zijn en niet met alles om haar heen.

annaenbowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:20

ja precies, ik zou igg niet lief gaan vragen of ze erlangs wilt rijden, maar gewoon streng zijn dat ze maar even moet luisteren! anders gaat ze je steeds meer uitproberen denk ik!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:23

Ik zou ook gaan voor duidelijk en consequent. De merrie waar ik nu op rijd had hier ook een handje van bij anderen. Bij mij heeft ze het nog nooit gedaan.

Slucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:50

Ik heb niet alle reacties gelezen dus weet niet of het al gezegd is, maar ik weet we een goede tip zodat je paard zich meer ontspant. Vaak heb je het al door dat je paard gaat schrikken. En dan ga je altijd wat anders zitten ook al wil je dat niet. je paard merkt dat en raakt zelf ook wat gespannener. Om zelf te ontspannen kan je een liedje zingen. Word je zelf rustig van en je paard ook en gewoon zachtjes door drijven. Lijkt heel raar om te gaan zingen maar met mijn ervaringen help het echt!

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:54

wat ook belangrijk is is om al iets anders te gaan doen zodra je paard de schrikreactie geeft, dus de aandacht eraf halen. Als jij teveel tijd geeft om te blijven beven en nog banger te worden, dan neem je geen leiderschap en zal ze dus voor zichzelf beslissen dat wegrennen het beste is. Probeer meteen iets met haar te doen. Draaien. achteruit of iets anders. Leiderschap nemen betekent dus niet gaan schoppen of slaan en zeggen dat ze MOET doorlopen, want zoals al eerder gezegd een paard schrikt niet voor niets. Maarja je moet er wel iets aan doen. Cassidys opmerkingen zijn ook erg nuttig.

Ik vind het trouwens wel mooi dat er zo vaak gezegd wordt dat paarden een loopje met je nemen :) Paarden denken namelijk niet zo, maar inderdaad als ze je niet vertrouwen als leider zullen ze ook niet in schrik omstandigheden naar jou "kijken" voor advies, maar zelf beslissen wat ze doen. Geef ze eens ongelijk! Voor hetzelfde geld is er wel echt een tijger :D en heb jij m niet gezien. Als je een goede leider bent en je paard ziet je als leider zullen ze ten eerste minder schrikken en ten tweede als ze schrikken bij jou te rade gaan voor "advies"
Laatst bijgewerkt door orsini op 04-01-10 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Superrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:56

Ik zou het goed onderzoeken!
Misschien heeft 'ie ergens pijn of heeft hij psychische problemen.

basju1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:08

zet haar met de kop tegen de muur dat ze nie meer verder kan en geef haar een slag dat ze het nooit meer durft te proberen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:32

Die laatste twee posts (hierboven) zijn wel twee uitersten, en beide even kortzichtig en stomzinnig. TS, het is niet de bedoeling dat je reageert op je paard he. Dan ben je al te laat. Je moet de aankondigingssignalen leren herkennen en dan van tevoren al ingrijpen. En dat duurt even, is een onderdeel van je paard leren kennen en een goede leider worden.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 09:30

De One Rein stop is niet iets wat je maar leuk aanleert als je paard er vaak vandoor gaat. Het is een lang trainingsproces waarbij vertrouwen heel belangrijk is, en dit is absoluut niet voor iedereen weggelegd. En door de One Rein Stop los je niet het probleem op, je houd het paard alleen maar tegen om te rennen. Het kan ook nog schadelijk zijn want de One Rein Stop wordt vaak verkeerd gebruikt en is eigenlijk voornamelijk voor noodgevallen bedoeld. Ga hier dus astjeblieft niet mee in het rond smijten als eerste oplossing.

silvia486

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:28

die van mij doet het uit het niets
hij draaid om en rent hard heel hard en je kan nix echt nix! en hij reageerd nergens meer op,
wat moet je daarmee

LauraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:16

Misschien krijgt hij te veel krachtvoer?
er gewoon langs blijven rijden totdat hij er niks meer tegen doet.
stelling naar de andere kant en hem naar die kant duwen.
Ik zou ook mijn stem gebruiken.
Doet hij zijn hoofd naar achter als hij gaat rennen? Dat vind ik altijd zo eng want dan kan je niks meer.

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 10:52

Ik zal wel iedereen over mij heen krijgen.

Hang er een slof aan! Dan hebben ze zo door wat er gebeurd als ze gaan rennen en is het ook vaak snel over. Ik bedoel je bent op de openbare weg, levensgevaarlijk als hij er zo vandoor gaat en niet alleen voor jezelf maar ook voor je medeweggebruikers

Marisca78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 04:32

Ze lijkt een loopje met je te nemen! Consequent zijn is in dit geval erg belangrijk! Als ze ervandoor gaat omtrekken zodat ze niet verder ervandoor kan gaan! Dan nogmaals langs hetgene waar ze "van schrok" rijden en dit blijven herhalen tot ze normaal doet! Jij bent de baas en niet het paard! Sterkte ermee!

mickymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:44

ik zou kijken waar het paard bang voor kan zijn.
en als ze dan wegschiet rustig tegen dr praten halve ophoudingen geven en dr op een volte sturen die steeds kleiner word