Rustigere galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

Re: Rustigere galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:59

wat silence zegt is wel van belang uiteraard, en dat moet je
toepassen met de zit van jezelf wat Oline ongeveer aangeeft.

Kahlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:34

Dit probleem heb ik ook altijd.
Wat ik meestal doe is haar de hele tijd al terug rijden, bijvoorbeeld d.m.v schijnovergangen.
Als ik dan wil aangalopperen laat ik haar eerst rustig draven, en dan spring ik in een hoek aan.
Maar als zij dan gaat versnellen in de draf voordat ze aanspringt neem ik haar meteen terug, want dat vroeg ik niet...:P
Verder laat ik haar in begin meestal maar 3 passen oid galopperen, want de eerste passen zijn meestal rustig. En als die rustig gaan ga ik steeds een stukje langer galopperen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:43

BLK schreef:
oline schreef:
Een extra hulp om galop te verruimen en te verkorten is een zit/gewichtshulp. Moeilijk uit te leggen.
Probeer als je galoppeert ontspannen te zitten en te voelen hoe je navel beweegt. Een soort rondjes als het goed is. Probeer dan om zelf het tempo te beinvloeden door met je navel het tempo aan te geven. Klinkt zweverig maar het heeft mij ook geholpen.

Klinkt inderdaad een beetje gek zo. Maar ga het zeker uitproberen :D

Het is wel een goede tip, maar je moet wel erg opletten dat je niet gaat duwen met je zit!

CMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:58

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn jonge paard. Bij haar was de reden dat ze gewoon nog niet sterk genoeg was om te sluiten.
Probeer zodra je je pony/paard opvangt op dat moment je been- en handhulp op elkaar af te stemmen. Teveel hand is vaak de reden bij een ouder dier om terug in draf te vallen.
Daarnaast kun je eens proberen om je bovenlichaam licht naar voren te brengen zodra je de galop wil sluiten. Hierdoor ontlast je iets de rug, waardoor een pony/paard makkelijker zijn achterhand onder het lichaam kan brengen. En probeer eens 'uit de tact' van je pony/paard te drijven. De galop heeft van nature een bepaald ritme. Als je de galop wil sluiten probeer dan korte, lichte beenhulpen te geven. Sneller dus dan de tact van je paard. Hopelijk begrijp je dit laatste.
Succes in ieder geval met alle tips.
Hopelijk heb je er snel resultaat mee!

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 18:32

probeer zelf goed in balans te blijven zitten, jouw zwaartepunt goed boven het zwaartepunt van je paard.
Het helpt ook als je niet te veel "knijpt" met je benen en probeer goed door te blijven ademen. Vooral de uitademing is belangrijk; deze helpt om niet (vaak onbewust) te veel spierspanning in je lichaam op te bouwen. Succes!
Laatst bijgewerkt door Apple op 02-01-10 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: spamlink verwijderd