Ik weet het nietmeer met bella..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:01

Live Sanny,

Ik weet dat het niet helemaaL lekker gaat met Bella maar blijf doorzetten en win haar vertrouwen!
Geef niet op en hou vol met Bella! Zorg ervoor dat ze jou als leider ziet.

Niet boos worden als je haar niet te pakken krijgt en vooral GEEN dreigbewegingen maken zoals sluw op haar af lopen!
Als je haar een keer te pakken hebt ga dan is met haar freestylen als je weet wat dat is?

Ik hoop dat ik je je een beetje heb geholpen met je probleem Sanne(L)

Hou van jou en ben er altijd voor jou(L)

xx- Steff

Vithou

Re: Ik weet het nietmeer met bella..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:10

Freestylen lukt niet met haar steph, in dat stadium zijn hun nog láng niet ;)

Maaike_VR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:33

Sanne, dat probleem heb ik 2jaar lang gehad met kim. (ook shet)
wil je der pakken, blijft rennen. ze rende zich kapot maar liet zich niet pakken!
achteraan renne heeft geen zin.
wij hebben met z'n 3e midde in de wei gezeten/liggen. en haar niet aangekeken. we hebben zo tijd gelegen. ze kwam op ons af gelopen. en begon aan ons te snuffelen. dan moet je blijven liggen. en rustig op je kont gaan zitten en naar de grond kijken!!
dan komt ze weer kijken. niet aankijken.
als ze even bij je staat moet je je hand uitsteken. als ze weg rent. hand blijven uitsteken!
op en gegeven moment komt ze terug.
en zo rustig haar neusje aaien enz.! en rustig opstaan!

ik hoop zoo voor je dat je er iets aan hebt!! want ik vind het echt heel vervelend voor je!
het heeft ons met die metode ook 1uur geduurt. maar we hadden haar wel.
ik hoop dat het lukt.
ik ben er voor je meid :(:)

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 20:37

maaike ;

dat lukt niet.. ze loopt net zo hard op me af als ze me af kat..
en als ik dr wil aaien.. draait ze om.. beweeg ik.. draait ze om.

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:37

Bella rent niet weg, ze trapt naar je als je in de buurt komt...

Maaike_VR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:41

sanne_chess schreef:
maaike ;

dat lukt niet.. ze loopt net zo hard op me af als ze me af kat..
en als ik dr wil aaien.. draait ze om.. beweeg ik.. draait ze om.

euhm..
dat had jip ook, die rent niet. kom je naar der toe draait ze der kont en gaat ze trappen, en rent ze heel hard op je af en alles!

ik zal is aan karlijn vragen hoe ze dat heeft opgelost oke ?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:41

Kan je niet - om te beginnen - met de eigenaar afspreken dat je het halster om laat? Er zijn speciale "field safe" halsters te koop die ook veilig zijn om 24/7 om te laten, mocht dat de reden zijn dat de eigenaar het halster telkens eraf haalde. Zo kan je de pony iig uit de weide halen.
Van daar uit zou je kunnen proberen het halster af te doen in een klein, afgezet stuk. Zo kan je de pony weer makkelijker vangen. Als dat eenmaal goed gaat kan je het stuk steeds groter maken, totdat dit de hele weide beslaat. Uiteraard iedere keer heel goed belonen als je haar hebt kunnen "vangen".

Succes!

Mandieetjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:51

Hoi Sanne,

Ik vind het vreselijk hoe dit gaat, en vind het ook verschikkelijk voor jou en ik ken het gevoel dat je dan nog na de pony moet gaan...
Ik heb ooit ook zo`n *****pony gehad en dat was geen pretje uiteindelijk moest dat paard ook na een africhtingstal en dat is nu ruim 6 jaar geleden en hij staat daar nog...

Dit komt echter niet meer goed, naar 6 jaar, en er word echt zo vriendelijk met de paarden daar omgegaan, maar dat beest is echt gek in zijn hoofd..

ik begrijp hier heel goed jou`n gemengde gevoelens hierbij...

Verder begrijp ik uit wat Minjon zegt, is dat zij veel meer weet, en zij dus ook weet hoe dit komt, waarom zet ze dit niet openbaar? want het lijkt dat ze jou telkens probeert te verbeteren...
Minjon type anders jou`n verhaal??

Sanne heel veel sterkte!!

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:53

Mandietje,

ben het helemaal niet met jou eens.
Je had ook zon *****pony?
Pardon?
Het ligt ALTIJD aan de ruiter/baas/ed.

Mandieetjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:04

Minjon schreef:
Mandietje,

ben het helemaal niet met jou eens.
Je had ook zon *****pony?
Pardon?
Het ligt ALTIJD aan de ruiter/baas/ed.

Rot, pony inderdaad.

Er zijn denk ik wel tig mensen op het paard geweest, en het is al met al niet goed gegaan, heb het 1,5 jaar geprobeerd van verschillende mensen les gehad, al met al de klik was er niet, en dat zal der nooit komen..

Nu zijn we 6 jaar verder en de klik met mensen en die pony is der nog niet,
Hij word nu dagelijks gelongeerd, en denk nu 3 x per week bereden door een meiske van 21 en dat gaat soms nog met moeite,
hij laat het gewoon niet toe, Pakken in de wei nee hoor

Enigste wat toen goed is gegaan toen hij in een wei met schapen was, was hij de baas over de schapen...

Kwam hij weer terug, werd hij de baas over alles en iedereen,
ik heb een hoefijzer recht tegen me voorhoofd gehad omdat ik in de wei stond en hij zohard op me af kwam, voor me ging steigeren en me zo tegen het stroomdraad aan heeft getrapt,

hij heeft mij meerdere malen der af gegooit, en tegen een boomstronk.

Zeg er wel bij:
Nadat hij gecastreerd is, is het ook misgegaan, voor die tijd heb ik alles met hem kunnen doen met soms wat strubbelingen, maar waar praat je over we waren beide nog jong.

Maar toen kwamen de problemen...

Soms leek het een schat, maar was/is hij dat gewoon niet..

al met al, heb altijd van deze pony gehouden, en heb na zoveel jaren nog steeds foto in me vensterbank van hem!

xMoreill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:07

Ik woon bij Apeldoorn, en zou eventueel wel een keer met je mee willen om te helpen, in deze situatie is het voor mij niet zo veel moeite om even te komen helpen.. Heb hier ook ervaringen mee gehad bij het paardje van een vriendin..

Zeg maar of je het wil (evt. via pb)..

Mandieetjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:10

Minjon, ik ben het zeer zeker met je eens dat het aan ruiter/paard e.d. ligt, en wijs je daar ook helemaal niet op.

Maar als er al zoveel mensen op dat paard hebben gezeten, zoveel met ervaring maar na het castreren is het mis gegaan.

Maar zoals jij ook zegt en zoals er ook al word aangegeven, in mijn geval weet ik niet waar het aan ligt/lag, maar "vaak" ligt het aan de ruiter

En Sanne, zoals xMoreill aangeeft, ik ben vaak in apeldoorn te vinden, ben net sinds juli verhuisd, maar mijn familie woont daar, ik kan ook altijd in het weekend een keer komen kijken/helpen etc!

llindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:16

Is er wel een klik tussen jullie? Een paard moet het toch leuk vinden om bij je te zijn, het lijkt me niet echt dat ze het wil...
Of ze is gewoon lastig en wil je pesten, of ze is braaf zodra ze het halster om heeft omdat ze weet dat ze dan toch niets meer kan(niet ontsnappen)?

Wat je ook zou kunnen doen is een cirkeltje afzetten en een opening houden zodat ze er in kan lopen. Dan de opening van buitenuit dicht maken en in het midden gaan staan met een zweep en net zo lang haar rond drijven tot ze haar hoofd naar beneden doet, staart ontspannen laat hangen en gaat kauwen (verschilt per paard wat ze doen). Dan haal je de druk weg en leg je de zweep voorzichtig neer, zonder geluid. Je draait je een kwartslag en kijkt haar niet meer aan. (blijf wel meedraaien) Als het goed is gaat ze nou langszaam naar stap en wordt ze nieuwschierig, loopt ze naar je toe, steek heel langzaam je hand uit en draai je langzaam om (let op: dit moet je wel snel genoeg ondernemen anders is de intresse weg. Dan aai je haar over haar hals en sla je een touw om de nek en doe je rustig het halster om. Nou begin je tegen haar te praten. Zo ontwikkel je een 'kudde' waarin jij de leider bent. Jij moet hier dominant zijn.
Nou doe je normaal alsof er niets aan de hand is.

Misschien werkt dat?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:22

De pony is niet happy, zelf wordt je er ook niet happy van. Ga op zoek naar een manier om je hobby uit te oefenen die voor jouw ook plezierig is.. :)

Beetje simpel gezegd, maar als het niet klikt met een pony kun je tot in de treuren toe blijven aanhalen dat het niet lukt en dat het je spijt tot je er zelf gefrustreerd van raakt. Maar waarom en wat schiet je ermee op. Doorzettingsvermogen is heel wat waard. Maar tot hoever, bedenk in ieder geval eens of dit beestje jouw wel ligt qua karakter en gewoontes ;)

Mandieetjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:30

Bienotje schreef:
De pony is niet happy, zelf wordt je er ook niet happy van. Ga op zoek naar een manier om je hobby uit te oefenen die voor jouw ook plezierig is.. :)

Beetje simpel gezegd, maar als het niet klikt met een pony kun je tot in de treuren toe blijven aanhalen dat het niet lukt en dat het je spijt tot je er zelf gefrustreerd van raakt. Maar waarom en wat schiet je ermee op. Doorzettingsvermogen is heel wat waard. Maar tot hoever, bedenk in ieder geval eens of dit beestje jouw wel ligt qua karakter en gewoontes ;)

Ze gaf aan dat het na die tijd dat Minjon haar vriendin er persee op wou dat het toen is mis gegaan, maar uit der verhalen en der profiel begrijp ik dat er wel een band was...

Wel ben ik het met je eens dat de hobby zo niet leuker er op/van word!

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:31

llindaaa schreef:
Is er wel een klik tussen jullie? Een paard moet het toch leuk vinden om bij je te zijn, het lijkt me niet echt dat ze het wil...
Of ze is gewoon lastig en wil je pesten, of ze is braaf zodra ze het halster om heeft omdat ze weet dat ze dan toch niets meer kan(niet ontsnappen)?

Wat je ook zou kunnen doen is een cirkeltje afzetten en een opening houden zodat ze er in kan lopen. Dan de opening van buitenuit dicht maken en in het midden gaan staan met een zweep en net zo lang haar rond drijven tot ze haar hoofd naar beneden doet, staart ontspannen laat hangen en gaat kauwen (verschilt per paard wat ze doen). Dan haal je de druk weg en leg je de zweep voorzichtig neer, zonder geluid. Je draait je een kwartslag en kijkt haar niet meer aan. (blijf wel meedraaien) Als het goed is gaat ze nou langszaam naar stap en wordt ze nieuwschierig, loopt ze naar je toe, steek heel langzaam je hand uit en draai je langzaam om (let op: dit moet je wel snel genoeg ondernemen anders is de intresse weg. Dan aai je haar over haar hals en sla je een touw om de nek en doe je rustig het halster om. Nou begin je tegen haar te praten. Zo ontwikkel je een 'kudde' waarin jij de leider bent. Jij moet hier dominant zijn.

Misschien werkt dat?

Kort gezegt.. join up.
Ik ben wel eens naar clinics/show van monty geweest.. maar bella word echt boos als je een zweep hebt...
En dát is het probleem.. daar weten we geen oplossing voor..

llindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:35

Minjon schreef:
llindaaa schreef:

Misschien werkt dat?

Kort gezegt.. join up.
Ik ben wel eens naar clinics/show van monty geweest.. maar bella word echt boos als je een zweep hebt...
En dát is het probleem.. daar weten we geen oplossing voor..

Okee, dat van die zweep, wist ik niet..
Tja, daar moet dus nog een oplossing op gevonden worden... Met je stem heel laag praten/roepen zou ook wel geen effect hebben?? Phoee wat een probleem.. Arme sanne

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:38

Nee helaas.. ik heb echt al heel veel probleem.. maar het lijkt wel een soort terretorium afzetting.
Ze wil echt niet meer hebben dat je der wei in komt.. heel raar?
Van de een op de andere dag.

En toen ben ik met Sanne meegegaan, en de wei ingegaan.
Bn blijven staan toen ze begon met aanvallen.. niet aankijken gewoon blijven staan. Maar ze komt je echt aan vallen.. ze is razend?

Loechest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:41

Je moet op zoek gaan naar de oorzaak van het probleem , waarom wil Bella niet gepakt worden? Is het omdat ze dan altijd moet werken, of zelfs niet fijn behandeld word? (wat ik niet denk hoor ;) ) Als je haar eindelijk een keer te pakken krijgt moet je het haar zo naar haar zin maken dat ze de volgende keren mischien denkt: Hmmm, dat is zo slecht nog niet. Gewoon een keertje niet werken en lekker masseren met je borstels. Daarna een beetje wandelen en wat gras eten aan de hand mischien? Ik weet niet hoe je het altijd doet maar ik hoop dat ik je kan helpen! Heel veel succes ermee in ieder geval!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:45

kusjes geven en knuffeltjes zullen je niet helpen, wat ik zo lees is het vertrouwen kwijt weg in jou of jullie en zal je toch echt wat moeten gaan doen aan jullie band, ik denk ook niet dat je dat zal gaan redden zonder hulp, ik vind het zelfs gevaarlijk wat jullie nu doen, met goede hulp kan je dit zo weer op een goed pad krijgen. succes !

llindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:48

Mmm... Ja, maak het heeeel fijn voor je paard als ze bij je is! Knuffellen en eten geven (daar doen paarden bijna alles voor) en het gewoon fijn maken...

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:49

Jullie?
Ik ben maar 3x meegeweest was, omdat ze een hele goede band hadden, en sanne simpelweg niet meer alleen durfde.
En alle hulp is neem ik aan welkom.. alleen als het betaald moet worden gaat dat niet.

En ohja..
Ik weet niet of jullie goed lezen maar je kunt de wei niet eens inkomen zowat.. dus hoe willen jullie dat wij knuffelen? :)
Graag onderbouwt commentaar waar ze wat aan heeft ;)

llindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:51

Pfff... ik weet het echt niet meer... Wat is er met dat beest?

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:54

Ja ik weet misschien wel waar door het komt maar dat zeg ik alleen via pb..
Maar ik weet de oplossing niet.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:02

Ik weet de oplossing voor de TS wel, niet zó moeilijk; handen af van dit paard. Je hebt er (tenminste op dit moment) de capaciteiten niet voor in huis. Leren goed met paarden om te gaan (instructie, boeken etc), ervaring opdoen (en wellicht wat opgroeien), dan pas aan dit soort moeilijkere gevallen beginnen. Denk om je eigen veiligheid (Zéker in het licht van het feit dat dit paard niet jouw eigendom is).