probeer anders eens terug te stappen op natural horsemanship, freestijle of iets dergelijks. Ik gebruik naast mijn rijden vaak, zeker 1 tot 2 keer per week de methode van Monty Robberts naast het rijden. Klinkt mss raar, maar het bit vastpakken kan ook een vorm van protest, last van de kiezen, vastzittende halswervels of een vast zittende rug zijn. Door ook naast je paard bezig te zijn kan je zien hoe hij reageert op jou en zijn spieren gebruikt. Probeer er altijd eerst achter te komen waarom je paardje niet op het bit reageert en vast pakt. Door er een steeds scherper of harder bit in te hangen heeft geen nut. En als je met jou instructrice die je nu hebt even vast loopt is het geen schande om eens een andere instructeur ernaast te proberen. Meer mensen zien en weten ook meer....
ik heb nu net een nieuwe instructierce waar ik 1 x mee heb gelest vanwege de slechte bak. Ook heb ik lessen in grondwerk, hier ben ik voornamelijk de laaste tijd mee bezig geweest aangezien de bak niet te rijden was.
Als het goed is komt volgend jaar een osthopaat en de tandarts+hoefdsmit
Arabesk
Geplaatst: 27-12-09 15:29
Marian0557 schreef:
@marjans: , niet de problemen ontwijken die er zijn, het paard moet gewoon fatsoenlijk op een bitje kunnen lopen.
waarom?
Zelfs dressuur is nu bitloos toegestaan dus er is geen enkele noodzaak meer voor een bit.
Heel veel paarden hebben dat gedragsproblemen als sneeuw voor de zon verdwijnen zodra je overstapt op bitloos. Een bit kan gewoon heel veel problemen veroorzaken en als je dan de oorzaak weghaalt, het bit, heb je geen last meer van de gevolgen.
Je kan ook proberen de gevolgen te bestrijden, maar wat voor zin heeft dat als je de oorzaak niet weghaalt?
Bovendien waarom MOET een paard met bit gereden kunnen worden als nu élke tak van sport bitloos te rijden is?
Featherlight
Geplaatst: 27-12-09 16:33
Als het probleem lastig op te lossen is is het idd de vraag waarom een paard persé met bit gereden moet worden maar het is toch de keuze van de ruiter zelf om verder te zoeken naar een oplossing of toch maar voor bitloos te gaan.
Silence
Inderdaad, niet gaan lopen rommelen met scherpere bitten. Daar los je niks mee op. Je verbloemt het, hebt keer op keer een scherper bit nodig. Tot je op een punt komt dat er geen scherpere bitter meer zijn. En dan....dan wordt het paard afgeschreven als onhandelbaar.
Lekker rijtechnisch eraan gaan werken, daar zit namelijk het probleem. Allereerst goed alles laten nakijken en vanuit daar gaan opbouwen. En bitloos rijden is juist niet het wegstoppen van het probleem zoals genoemd werd. Dat is het gebruik van een scherper bit. Als het paard ongemak heeft van een bit, kan bitloos gewoon een openbaring zijn voor hem. Hierdoor kan het paard ontspannen en ontstaat er een duidelijkere en betere communicatie tussen mens en paard waardoor het rijden veel harmonieuzer gaat.
Maargoed, ik denk dat alles door laten lichten een goede eerste stap is en vanuit de uitslagen/resultaten je stappenplan gaan opstellen. Wat je moet doen zal er geheel aan liggen waar het probleem blijkt te zitten, maar nogmaals, scherpere bitten zijn het niet.