Hevige pony, hoog bokken en kaarsrecht steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Re: Hevige pony, hoog bokken en kaarsrecht steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 08:46

Klinkt als een pony van mij, is jaren lespony geweest en altijd gebokt, tot de laatste dag. Heb erop leren rijden, en haar nu lekker in mijn bezit.
Paar feiten op een rijtje:
1 Ze heeft een erg sterke wil en geeft absoluut niet op, al wordt ze nog zo vaak in elkaar gemept
2 slaan helpt niet
3 zuigt lucht
4 loopt nu onregelmatig
5 Erg eenkennig en valt mensen aan

Toch is dit een van de paarden die in mijn les heel trouw is. Door de kreupelheid wat waarschijnlijk spat is loopt ze bijna nooit mee alleen voor nood. Ook is het het paard waar ik een vrij sterke band mee heb. Als er wat is kan ze me snachts wakker maken. Heb ook eens een nacht in haar stal geslapen omdat ze moest bevallen, maar bevallen kwam er niet van. Waar ze toen stond liepen voor de stallen in de paddock nog andere pony's en ze heeft mij verdedigd met haar leven.

Wat ik gedaan heb. Een tijdje niet rijden...
Gewerkt aan onze band en begrip getoont naar haar kant. Wat aan haar luchtzuigen gedaan, en haar laten dekken (wist toen nog niet dat ze al 17 was dus 18 met veulenen) We waren erbij met de geboorte en ze was daar ook wel blij om denk ik. Later is ze weer wat bereden, maar omdat het kreupelen niet echt wegging is ze lekker met pensioen. Vorig jaar wilde ze naar de osteopaat (kwam voor een ander maar zij is gewoon door me heen gedendent met het halen van dat paard en wilde de hele tijd bij de osteopaat zijn, normaal valt ze vreemde aan) en bleek in haar achterhand super erg vast te zitten, ze kreeg het ook niet los, wil hier de chiropractor nog eens naar laten kijken als ze tijd heeft.

Jou pony zal je denk ik gewoon kunnen rijden, maar begin met pijn uitsluiten en een band vormen. Geloof in je pony, maar blijf natuurlijk wel eind verantwoordelijke. Dan maak je een deal. Als ze wilt rennen of bokken moet ze dat aangeven en mag ze even los (kan me voorstellen dat niet elk paard na 3 dagen stilstaan meteen braaf is) je kan haar dan losgooien of even longeren, maar hou wel het spel erin dus niet alleen maar jagen, ook stoppen en komen en omkeren, etc. Dan een gericht trainingsschema waar je veel afwisseling inbouwd.
Ik denk zeker wel dat je er een leuek pony aan hebt hoor, mijne is trouwens ook een C zal het familie zijn?

Esmefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 09:01

Ik denk dat hij te weinig beweging krijgt.Ik weet niet of het klopt maar als jij er al enige opdurft dan rij jij hem denk ik ook al enigste in de week.En dat is mischien te weinig voor hem.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 15:10

R0oszs schreef:
wat doet ze nou precies?

bokt ze altijd al je rijdt (wie er ook op zit) of bokt ze alleen bij bepaalde mensen? Want dat lees/begrijp ik nou niet echt.

ze bokt bij iedereen,
maar bij sommige mensen meer dan bij andere :P

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 15:21

mijne is trouwens ook een C zal het familie zijn?[/quote]
Geen idee (:
Ze heeft geen stamboek dacht ik,
maar kan ongeloooofelijk goed springen (:
en bedankt, ik ben volgens mij al wel diegene die ze het meest vertrouwd,
en bij mij bokt ze (momenteel) ook minder en minder.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 15:22

nonalover schreef:
Ik denk dat hij te weinig beweging krijgt.Ik weet niet of het klopt maar als jij er al enige opdurft dan rij jij hem denk ik ook al enigste in de week.En dat is mischien te weinig voor hem.

er rijdt ook nog iemand mee,
ik en zij,
zij rijdt hem een dag niet, een dag wel en zij heeft ook meer rij-ervaring (:
maar zelf vind ik dat ze het niet zo goed aanpakt :P

Saartjuh_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:15

Ik zou haar een keer goed na laten kijken. Misschien zit er iets vast in haar rug of ligt het zadel niet helemaal goed?
Als dat het niet is, is het denk ik een erge vorm van pubergedrag

femmy91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:26

ik zou hem eerst is goed na laten kijken !! lijkt mij wel verstandig....

zafina1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:55

ik heb zelf ook gewoon een keer een harde tik geven!

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 21:01

Ik neem aan dat je een veterinaire keuring gaat laten doen? Dan komen eventuele medische problemene er vanzelf uit. Verder idd een maand proeftijd minimaal.

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 21:03

Voor de zekerheid inderdaad de DA naar haar/hem laten kijken.
Wel een schatje trouwens, die foto! :+:

@zafina1; met slaan los je niks op.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 19:33

zafina1 schreef:
ik heb zelf ook gewoon een keer een harde tik geven!

dat is niet echt de goede oplossing denk ik
en dan nog, ik ga haar die tik níet geven hoor,
kan me niet voorstellen tot wat ze dan in staat is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:13

probeer eens gewoon zonder zadel te rijden?
Je schreef eerder dat ze het niet doet aan de longe...
Ik denk dat het gewoon aan het zadel ligt,of een ruiter die steeds zit te klemmen met z'n benen?
Daar worden sommige paarden ook gek van...

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 18:27

geerke schreef:
probeer eens gewoon zonder zadel te rijden?
Je schreef eerder dat ze het niet doet aan de longe...
Ik denk dat het gewoon aan het zadel ligt,of een ruiter die steeds zit te klemmen met z'n benen?
Daar worden sommige paarden ook gek van...

Zonder zadel en zonder hoofdstel in de stal erop laat ze dan weer wel toe, met zadel heeft ook iemand gedaan, wat ik zelf best wel gevaarlijk vond, maar ze geeft geen kik zolang ze in de stal mag staan.
Volgens mijn instructrice bokt ze zo omdat ze steeds terug afgezadeld word
als ze een keer bokt. Volgens haar bokt ze nu gewoon verder totdat ze op stal word gezet.
Omdat ze dan meestal weer op stal word gezet word het steeds moeilijker...

Sanne31

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:16

helemaal mee eens. dergelijke reacties geven paarden niet voor niks. Een aantal jaren geleden heb ik hetzelfde meegemaakt. Oorzaak : rug zat vast, eenmaal gekraakt en problemen opgelost.

Inderdaad een leuke foto!!

Fira schreef:
Voor de zekerheid inderdaad de DA naar haar/hem laten kijken.
Wel een schatje trouwens, die foto! :+:

@zafina1; met slaan los je niks op.

FrannieTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:55

het kunnen klachten zijn (rug, nek, maagzweren, etc.).
je zegt dat ze na eenmaal gesteigerd en gebokt te hebben dat ze goed loopt. dat kan duiden op stijfheid of dat er iets vastzit, wat ze door het steigeren en bokken op haar manier los maakt, en als gevolg heeft dat ze heerlijk ontspannen loopt.
kraken kan het probleem ook verergeren, zou dan persoonlijk eerder gaan voor massage..

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 17:01

Nu wordt ze weer niet verkocht omdat ze weer braaf is,
volgens komt het omdat ze in de zomer meer buiten mag staan,
vorig jaar gebeurde net hetzelfde als dit jaar.

emmatje_ly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:51

sommige zeggen het al ze is maar nog een jaar zadelmake en is al 6 jaar ze zit mss al in de puberteit en beginners hebben wel een harde hand mss heeft ze een slechte ervaring en als je haar zou kopen dat het mss wel over zal gaan

Charrieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:32

volgens mij heeft ze pijn aan haar rug ,
( een zadel dat niet lekker ligt )

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:34

Hoe weet je dat ze klinisch in orde is?

Als je haar wilt kopen, doe zeker bij dit paard dan een röntologische keuring, met name van de hals/nek/rug.

IceQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:38

Is de tandarts er al eens bij geweest? Ken een paard die ook alleen maar deed steigeren en bokken. Bleek ontzettend last van het gebit te hebben...

marielleee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:55

Ik heb ook een hele poos op en pony gereden die ongeveer dezelfde problemen had als hier beschreven worden..
Die mensen hadden de pony 'zomaar' gekocht en een zadel laten maken.. later bleek dat ze zwanger was en heeft een veulen gekregen (het zadel is dus tijdens de zwangerschap op maat gemaakt, maar dat werd achteraf pas achterhaald). Toen ze 1 jaar bij het veulen heeft gestaan werd ze afgespeend, maar omdat ze daar geen ruimte hadden, hebben ze haar een periode op de manege neergezet. Ze had dus veel te lang bij het veulen gestaan (normaal worden ze afgespeend na een half jaar) en ze was dus al best gestresst. Met het rijden was ze ook altijd heel snel en bokkerig (ook hevig), maar elke keer als ze bokte schoof het zadel naar voren toe, waardoor ze nog erger begon te bokken. Ik heb toen een staartriem aangeraden, maar de eigenaar zei dat ze dat ooit een keer geprobeerd hadden en dat ze toen alleen maar nog meer ging bokken.. Toen heb ik de manege-eigenaar gevraagd om een zadel dat haar misschien wel zou passen en hebben we er een ander zadel opgelegd, en toen: voila, een keurige pony die geen stap verkeerd zette!

Als ik jou was zou ik dus eerst gaan kijken of er iets is met het zadel, of met de rug.. als dat niet zo blijkt te zijn kun je er beter voor zorgen dat degene die erop rijden er ook goed mee om gaan (bij een manege is dat altijd moeilijk).

Doet ze trouwens zonder zadel ook niks? als je er op rijd dan?

Op de pony waar ik het over had kon de eigenaar wel zonder zadel rijden (omdat de manege-eigenaar het niet goedkeurde omdat de pony zo hyper deed, heb ik dat nooit gedaan) maar zo zou je wel kunnen zien of het misschien aan het zadel ligt..

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 21:15

marielleee_ schreef:
Ik heb ook een hele poos op en pony gereden die ongeveer dezelfde problemen had als hier beschreven worden..
Die mensen hadden de pony 'zomaar' gekocht en een zadel laten maken.. later bleek dat ze zwanger was en heeft een veulen gekregen (het zadel is dus tijdens de zwangerschap op maat gemaakt, maar dat werd achteraf pas achterhaald). Toen ze 1 jaar bij het veulen heeft gestaan werd ze afgespeend, maar omdat ze daar geen ruimte hadden, hebben ze haar een periode op de manege neergezet. Ze had dus veel te lang bij het veulen gestaan (normaal worden ze afgespeend na een half jaar) en ze was dus al best gestresst. Met het rijden was ze ook altijd heel snel en bokkerig (ook hevig), maar elke keer als ze bokte schoof het zadel naar voren toe, waardoor ze nog erger begon te bokken. Ik heb toen een staartriem aangeraden, maar de eigenaar zei dat ze dat ooit een keer geprobeerd hadden en dat ze toen alleen maar nog meer ging bokken.. Toen heb ik de manege-eigenaar gevraagd om een zadel dat haar misschien wel zou passen en hebben we er een ander zadel opgelegd, en toen: voila, een keurige pony die geen stap verkeerd zette!

Als ik jou was zou ik dus eerst gaan kijken of er iets is met het zadel, of met de rug.. als dat niet zo blijkt te zijn kun je er beter voor zorgen dat degene die erop rijden er ook goed mee om gaan (bij een manege is dat altijd moeilijk).

Doet ze trouwens zonder zadel ook niks? als je er op rijd dan?

Op de pony waar ik het over had kon de eigenaar wel zonder zadel rijden (omdat de manege-eigenaar het niet goedkeurde omdat de pony zo hyper deed, heb ik dat nooit gedaan)
maar zo zou je wel kunnen zien of het misschien aan het zadel ligt..

Ondertussen hebben we het probleem achterhaald:
Vroeger bokte ze blijkbaar nooit, maar toen had ze eens een keer gesteigerd, en ze mocht gelijk terug op stal. Ze heeft ondertussen aangeleerd: bokken = op stal. Dus toen bokte ze alleen de eerste 5 minuten om de ruiter uit te testen, dan was ze braaf. Manege is overgenomen en nu staan ze elke dag buiten. Een ander meisje heeft haar toen gekocht en nu het gaat al beter, nu wachten we op wat ze doet in de winter.

Het bokken is dus nog niet helemaal weg, maar er bestaan wel hevigere typetjes. Ze is ook heel gevoelig in d'r mond, als je trekt begint ze ook te bokken, maar dat is gewoon hoe ze is.

Ondertussen is iemand het zadel ookal komen passen, en de veearts en tandarts zijn geweest om te kijken of ze in orde was, en dat was ze! :D

Als je eens een filmpje van vroeger wil zien moet je op youtube maar eens 'rodeo timber' intypen (wel wazig, maar je ziet wel hoe erg het was), dan zie je hoe ze eerst was, filmpjes van nu heb ik niet. (:

Jumpiewumpie

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 21:17

op youtube 'timber rodeo' en dan het tweede filmpje dus (:

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 21:22

Je gaat mij niet wijs maken dat dit "uitproberen" is.

Ik zou duidelijk dit beestje van voor naar achter door laten lichten als ik het zou willen kopen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 21:27

nou dat klinkt in mijn oren ook niet gezond!
Ergens is er iets wat hem triggert tot dit gedrag.
Ik zou beginnen bij de tanden,dit is een kleine moeite en wie weet waar je achter komt.
Zeker omdat het dier zo gevoelig is in de mond.