beginnen met paardrijden, maar waar begin je mee

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DeniseES

Re: beginnen met paardrijden, maar waar begin je mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:57

Begin gewoon rustig, je hebt toch geen haast? laat hem lekker een paar keer stappen, draven aan de longeerlijn zodat hij het paard niet hoeft te sturen o.i.d.

mijn tip, rustig aan, laat hem eerst wat vertrouwder worden met het hele gebeuren, het is niet niks :P

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:59

Sorry Marlies, over dat stukje heen gelezen denk ik..
Waarom aan het zadel, omdat er aan de manegezadels geen bokriempjes e.d. zitten en ik laat ze ook pas met teugels rijden als ze met handen los kunnen lichtrijden.
Draf is wel een heel andere gang als stap en ik laat ze uiteraard eerst in stap een heleboel oefeningetjes uitvoeren (wat meestal 25 min. in beslag neemt) en daarna pak ik nog eventjes de draf mee zodat ze dat ook kunnen voelen en dan met de handen aan het zadel omdat (zeker de kleintjes) Soms bijna van de pony af hobbelen en in mijn ogen moet je toch echt in draf om te leren lichtrijden.. Dat stappen hebben ze vaak gauw gezien en de meeste kinderen kunnen de oefeningen in stap al vrij snel met gemak uit voeren.

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:28

Idd gewoon in stap beginnen!
En nog veel succes he!
XXX Femke

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 22:31

hmm.. in stap beginnen :S

hij stapte op... en het is een kerel. hij zat al in draf voor ik er erg in had. hij hangt niet aan de teugels, en het sturen deed hij meteen op een western manier (mijn paard reageerde ook nog eens direct. Hij deed de slap hangende teugels naar links, en mijn paard ging netjes naar links. )

zonder beugels en door laten zitten zou ik ook gerust doen als hij op een lekker zittend paard zat. maar we hebben die luxe niet. mijn paard is moeilijk uit te zitten want hij loopt met heel veel schwüng zoals ze dat met een mooi woord noemen.

hij zat vandaag per ongeluk al in galop, dat ging een heel stuk beter dan draf gelukkig, hij kwam wat centimeters uit het zadel, maar niet heel erg gelukkig.

doordat hij in galop is geweest is hij wel meteen gemotiveerder.
als ik hem eeuwen zou laten stappen...heeft hij er geen aandacht meer voor. Tenslotte heeft hij geen ambitie om een goede ruiter te worden, hij wil gewoon goed genoeg kunnen zitten voor een bosrit.

grondwerk heeft hij al wel gedaan, ik had een cursus NH gevolgd en dat heeft hij dan weer met mijn paard geoefend. Dit vond hij wel leuk.

ik denk dat ik ga voor een boktouwtje om de hals voor die eerste balans, zodra hij het gevoel gehad heeft van lichtrijden is het denk ik wel zonder touwtje te doen want ik ben het met iedereen eens die zegt dat iemand absoluut nimmer nooit niet steun mag zoeken aan de teugels.
Daar is mijn paard mij ook te dierbaar voor.

Hij liet zelf de teugels wel heel lang vandaag dus dat zat wel goed. maar hij ging sta zitten in dat hele snelle ritme. dus sta zit, in de tijd dat ik alleen zou staan.

nouja, kilometers maken. en zodra hij ietsje beter zit zal ik beginnen met oefeningen als armen zwaaien, fietsen, en noem maa op :) arme jongen

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 22:40

Ik heb mijn vriend een spoedcursus paardrijden gegeven zodat ie op vakantie mee de bossen in kon ;)
Wat wij onder andere oefenden (op een braaf beginnerspaard!):
- met de armen molenwiek bewegingen maken
- bovenlichaam van links naar rechts draaien op zo'n manier dat hij gemakkelijk achterom kan kijken (later met armen wijd zegmaar)
- cirkelbewegingen maken met de voeten

Zo kreeg hij een betere balans en daardoor ging het lichtrijden vanzelf stukken beter :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 22:45

Ik weet niet of je paard geschikt is voor longelessen, maar ik zou beginnen met een paar zitlessen aan de longe, om zijn balans te vinden, en om te leren zitten zonder dat hij zich ergens aan vast moet houden...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 23:07

Nou er zijn al veel goede antwoorden gegeven.
Wat je verder zou kunnen doen is even zelf op je paard stappen en dan voordoen hoe jij lichtrijd en hoe HIJ lichtrijdt, laat 'm 't verschil zien. Veel mensen leren veel door naar verschillen te kijken, en aangezien dit je eigen paard is kun je er lekker op springen! :)

Laat 'm verder goed z'n onderbenen naar achterplaatsen. Je kunt 'm dit aanleren door 'm in de verlichte zit te zetten (ik weet niet of dat al mogelijk is, maar voor later zeker een optie), dan moet hij z'n onderbenen wel naar achteren leggen want anders kukelt ie om. En dan rustig naar beneden laten zakken terwijl ie z'n benen op die plek houdt.

Verder kun je vanaf de grond ook veel voordoen hoe hij moet zitten, soms is 't letterlijk handen en voeten werk :)

Succes!

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 23:34

ooh dat kan ik wel doen ja, voordoen hoe hij lichtrijd (als mij dat uberhaupt lukt haah) en dan hoe ik lichtrijd.

en verlichtte zit probeerde ik al een beetje, dat is wel waar hij heengaat uit zichzelf als het lichtrijden niet wil.

shop_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 23:36

Meestal is het inderdaad makkelijk als je dingen voordoet, dan zien ze sneller wat ze fout doen of hoe het beter kan ;)
Verdere tips zijn al gegeven, succes :)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 08:26

voordoen met het lichtrijden deed ik ook altijd. Kan dus als een reuze beginner tegen het paard in rijden. Deed ik later altijd om nieuwe manegepaarden te testen of ze wel braaf waren.
Succes ermee. Gaat goed komen zo te lezen

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 09:34

Je kan het allemaal wel snel willen, maar hij leert het rijden toch echt pas door ervaring op te doen, het ritme van het paard te vinden, hierop in kunnen spelen etc. Als er wat gebeurd in dat bos is het toch wel prettig als hij nét wat meer ervaring heeft dan de basis. Dat hij al grondwerk etc. kan is super, dan kent hij het paard al beter, maar je moet het nog steeds aan kunnen voelen.

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 09:56

Ik zou ook verlichte zit als tip willen geven. Heb mijn vriend ook een beetje leren rijden en omdat mijn paard erg lastig zit voor beginners moest ik iets anders verzinnen. Ik heb hem eerst verlichte zit in stap geleerd en ben toen daarvandaan gaan draven. Geen gebonk op de rug van mijn paard en een vriend die wanneer het lastig wordt zichzelf altijd kan 'redden' door te gaan staan. Door het draven in verlichte zit kreeg hij gevoel voor het juiste ritme en kon hij daarna vrij snel lichtrijden. Bijkomend voordeel: als hij toch een op de rug 'bonkt' zegt hij meteen heel schuldig sorry tegen mijn paard. :D

Zelfde bij zijn broertje gedaan, werkte ook super!

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 10:41

ja, zo leer je natuurlijk ook evenwicht bewaren,
en meteen ook het ritme voelen.
maar zo'n verlichtte zit haha.... daar krijg ik zelfs nog spierpijn van na 16jaar rij-ervaring :P

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:06

Lichtrijden is simpel: Buitenschouder (aan de schotkant) naar voren = Staan, buitenschouder naar achteren = zitten. Dat geeft hem het ritme te pakken, en daarmee automatisch het gevoel.

Al mijn paarden leer ik een noodstop op afstand. Iets waardoor ze gegarandeerd stil staan, als ik dat zeg. Daarbij vind ik een veilig, betrouwbaar paard héél belangrijk.

Ik heb al veel beginners wegwijs gemaakt met paardrijden... Eerst op de grond begonnen, zelf alles voorgedaan, laten zien hoe ik mijn handen, voeten enzovoorts houd. Lichtrijden, en doorzitten uitgelegd terwijl ik zélf op het paard zat. Daarna aan de longeerlijn, beugels omhoog en gewoon zitten in stap en de basishouding aan hen zélf uitgelegd (Handen zo houden, voeten zo, hoofd + lichaamshouding alsof je aan een een draadje aan het plafond hangt). Bij voldoende zelfvertrouwen, beugels naar beneden (nogmaals oefenen). Uitleggen wat we in draf gaan doen... (Kijken naar de schouder, tussen de oren door kijken, niet de balans zoeken via de paardenmond enzovoorts) en dan het paard aan laten draven op mijn stemcommando (Ik vind het belangrijker dat een stabiele zit gewaarborgd wordt, dan dat men direct zelf hulpen geeft en daardoor de balans bemoeilijkt), rustig wat rondjes doorzitten en dan pas staan-zit. Op het moment dat ze 'verkeerd zitten' vragen; "Wat doet de schouder?" (veel feedback geven dus, ook positief). Galopperen doe ik pas als de stap en draf onder de knie zijn, en de ruiter 'los' kan sturen in zowel stap als draf.

De personen die gelijk in cowboy houding op mijn paarden gingen zitten en het gaspendaal in wilde trappen had ik er hoogstpersoonlijk direct zelf weer vanaf getrokken. Dat vind ik als instructrice (zelfs bij mijn vriend) mijn plicht, om de veiligheid van zowel mij, als paard, als ruiter te kunnen waarborgen. Daarbij is het dé eerste misstap tot het aanleren van verkeerde dingen... Ik vind het prima om iemand les te geven, maar zeker in de beginfase wel op mijn manier, en anders maar niet.
Ik begrijp best dat je vriend wil leren rijden, voldoende voor het maken van een goede bosrit.. maar ook daar zal hij een stevige balans voor moeten hebben, en mocht het hem in de toekomst stiekem toch beter bevallen dan hij ooit verwacht had... moet hij alsnog netjes leren rijden, en dus veel fout aangeleerde dingen weer afleren. Bij twijfel gewoon een goede gediplomeerde instructrice het werk laten doen

NikkiiiS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 18:55

eerst gewoon naast blijven lopen, inderdaad touwtje om paard zn nek, aan de longeerlijn, en zo opbouwen ;)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 09:27

Ik zou je vriend inderdaad eerst laten stappen. Hoe saai hij het ook vindt, hij zou op een bosrit ook gewoon los moeten stappen. In de stap kan hij leren hoe hij de teugels vasthoud, hoe de voeten in de beugels moeten en hoe hij netjes in het zadel zit. Ook leert hij dan al met de handen mee bewegen en dat is handig voor wanneer hij klaar is voor de galop.

De eerste keren in draf zou ik toch echt zonder teugels doen. De teugels opsteken, paard aan de longe en de ruiter in spé echt intensief begeleiden.
Gaat hij te snel in het lichtrijden, laat hem twee passen doorzitten en goed luisteren naar het ritme dat jij aangeeft STAAN-ZIT enz... zorg dat je zelf rust in je stem hebt.
Heeft hij goede schoenen aan? Tegen het voeten in de beugels schuiven kun je erop blijven hameren dat hij de hakken omlaag duwt en zijn knien tegen het zadel houdt, maar het is in het begin vooral zaak dat hij het lichtrijd-ritme onder de knie krijgt.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 09:58

Nou, als mens in onbalans.... ik weet dat voetkorfjes heel erg lekker zijn als je zo moet werken aan je balans.

Ik zal de kerstman eens lief aankijken voor je kereltje!
Afbeelding

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 16:14

update!

mijn vriend heeft weer een keertje gereden. Vastberaden was hij om het lichtrijden onder de knie te krijgen.

dus hij vroeg hoe zijn voet in de beugel moest.
en verder moest hij gewoon het ritme gaan zoeken. hij kreeg voor wat houwvast een boktouwtje.

resultaat. hij had vrij snel in de gaten hoe hij moest lichtrijden!
en ook direct netjes, handen bleven stil en onafhankelijk van zijn lichtrijbeweging. en het touwtje wou hij zo snel mogelijk zonder kunnen.

het enige wat nu nog oefening nodig heeft is; lichtrijden en praten tegelijkertijd (dan gaat het direct helemaal mis haha)

en hij moet zijn onderbenen kunnen ontspannen. Momenteel klemt hij deze nog vast en trekt hij zijn hak op.

maar hij is al in galop geweest zonder beugels. en zonder beugels viel het kwartje ook voor het zitten in galop.
Hij probeerde eerst te lichtrijden ondanks dat ik had gezegd dat hij moest blijven zitten :P

een echt natuurtalent vrees ik haha.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:16

Haha, dit klinkt heel goed!

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:21

beginnen met zitlessen, aan de longe handen op je rug recht zitten
en gaan draven, een rondje doorzitten een rondje lichtrijden.
Heeft hij balans dan handen van de rug af en een bekertje in zijn handeproppen,
het bekertje rechtophouden, gaat dat goed elfstandig stappen sturen overgang stap draf lihtrijden en gewoon oefenen.

dit deet ik met de ukkie`s die ik les gaf.
Ps; sturen door pionnetjes vonde de kinderen ook leuk mss je vriend ook :+

Britt20099

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:08

Beginnen met de basis. Stap en sturen. Misschien is het een idee om bij een beginnerslesje op de manege te kijken? Dan doe je misschien ideeen op?

Je schrijft dat je les kan geven van B tot Z1 maar dit hoort er ook bij dus kennelijk kan je dat lesgeven dan toch nog niet....

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:12

Perfect! En zijn korfjes vond hij ook lekker! hij heeft ge-sms't( binnen pretje, ikzelf heb nl geen idee hoe je het schrijft!)

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:26

Ik doe het zo ongeveer zoals Joltsje. Opbouwen en eerst stappen, daarna kleine stukjes draven en proberen meters te maken om het ritme te vinden. Ik ben niet voor aan de longe. Dit kun je volgens mij beter doen als je al een beetje weet hoe het moet. Geef ook alleen groepsles en anders heb ik mn handen zo vol met al die longeerlijnen ;) . Bij echt de 1ste x even er naast lopen en brave pony/paard geven is al heel belangrijk! Die doordraaft zodat je niet òòk nog moet drijven. Oefenen is toch het belangrijkste. En ik zeg wel eens tegen mijn ruitertjes dat ze moeten tellen en op de tel moeten gaan staan. Dus elke pas mee tellen. Succes! 8-)

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 19:27

Britt20099 schreef:
Beginnen met de basis. Stap en sturen. Misschien is het een idee om bij een beginnerslesje op de manege te kijken? Dan doe je misschien ideeen op?

Je schrijft dat je les kan geven van B tot Z1 maar dit hoort er ook bij dus kennelijk kan je dat lesgeven dan toch nog niet....

iemand lesgeven die helemaal niets weet is veel moeilijker voor mij.
en ik denk voor veel anderen ook.

als een ruiter moeite heeft met een bepaalde oefening. of lengtebuiging met haar paard kan ik daarbij helpen. Geen probleem. Maar iemand uitleggen hoe je in godsnaam gaat leren lichtrijden. is veel moeilijker. Ik heb daar geen ervaring in, en vor mijzelf is het ook al zo lang geleden dat ik me dat niet meer kan heugen.