vragen over van alles en nog wat....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

crazy_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 16:59

Wil iemand ook antwoord geven op deze vragen:
crazy_horses schreef:
Ik heb nog een vraagje: is bergopwaarts galoperen hetzelfde als met veel sprong galopperen?

crazy_horses schreef:
Ik heb nog een vraagje: tijdens het doorzitten moeten we soms wijken van de middelloodlijn naar E of B, Alle paarden waarop ik rij doen maar alsof ze wijken. Ze lopen gewoon schuin met als gevolg ik vaak maar net voor de hoek terug op de hoefslag ben.
ik ben nog altijd nieuwschierig naar hoe je een stil staand paard 'aan de teugel' krijgt.

Kahlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 17:50

Ik heb nog een vraagje: is bergopwaarts galoperen hetzelfde als met veel sprong galopperen?
Tja, ik weet niet precies hoe ik het uit moet leggen.
Ik denk dat je er het beste achter komt als je gewoon een keer op buitenrit gaat oid:P
Zo heb ik het ook voor het eerst gedaan :)

Ik heb nog een vraagje: tijdens het doorzitten moeten we soms wijken van de middelloodlijn naar E of B, Alle paarden waarop ik rij doen maar alsof ze wijken. Ze lopen gewoon schuin met als gevolg ik vaak maar net voor de hoek terug op de hoefslag ben.
Ik denk dat je het beste wijken kan leren door achter een ander paard aan te rijden dat wijkt. En verder aan degene vragen van wie je les hebt wat je (eventueel) fout doet.

ik ben nog altijd nieuwschierig naar hoe je een stil staand paard 'aan de teugel' krijgt.
Dat is denk ik het makkelijkste uit te leggen door je instructrische. Maar als je paard ontspannen is, en je vraagt hem z'n buik op te tillen, en door een beetje te spelen met de teugel (niet trekken!) gaat je paard 'vanzelf' aan de teugel lopen.

Sil23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:33

vraag 2.
Je moet je benen in de beugels houden en dan doen alsof je door je pony of paard door wil zakken het klinkt best erg en raar maar bij MIJ helpt het wel :D
Nouu hopelijk lukt het

crazy_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 11:12

Gisteren les gehad: wijken wil nu nog altijd niet echt lukken. IEMAND NOG TIPS?
Ik heb gisteren ook zoveel mogenlijk op mijn voeten gelet. In stap en draf gaat het nu beter, maar de galop is nog een ramp....

chrisje_83

Re: vragen over van alles en nog wat....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:19

Watvoor tips geeft je instructrise?

annetjeee134

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:48

antwoord op vraag 1: doe je binnen teugel van de hals af en leg je binnenbeenop de singel succes :D

Xx

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:56

Ik blijf bij een eerder antwoord, als jij deze dingen allemaal hier moet vragen vraag ik me nog steeds af of het niveau van de lessen niet te hoog is voor jou. Daarnaast hoort jou instructrise dergelijke dingen stap voor stap uit te leggen zodat jij begrijpt wat je doet en waarom je dat doet.

_Tessaa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:27

vraag 1, heel veel binnenbeen, als die door je been valt, geef maar een keer een tikje.
probeer anders over buiten shouder weg te laten lopen.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:37

vreemd dat crazy_horses wel allerlei antwoorden wil hebben, en dat als haar wat gevraagd wordt dat er geen antwoord komt!
bijv: Ik blijf bij een eerder antwoord, als jij deze dingen allemaal hier moet vragen vraag ik me nog steeds af of het niveau van de lessen niet te hoog is voor jou. Daarnaast hoort jou instructrise dergelijke dingen stap voor stap uit te leggen zodat jij begrijpt wat je doet en waarom je dat doet. (van chrisje_83)
of het niveau niet te hoog is? komt al geen antwoord!

crazy_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 18:11

Ik vind het niveau helemaal niet te hoog. We doen gewoon de oefeningen en of de oef nu goed of slecht doet, ze zegt er niets van.
Ik rij trouwens in de half-gevorderden en als ik groep terug moet zit ik in de beginners die juist leren stappen, draven en galopperen.

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:44

vraag 2: Ik vind het moeilijk om door te zitten MET beugels. Iemand tips???
Hakken Goed uitdrukken, en jezelf ietsjes verzwaaren.

vraag 3: Hoe krijg je een paard ontspannen tijdens het rijden?
rustig zitten, veel belonen en niet teveel aan de mond werekn.

Vraag 4: Hoe krijg je een paard een gang terug zonder dat je je teugels mag gebruiken?
al eens gedagt aan je stem te gebruiken.?

Hoop dat je er wat aan hebt ;)

Lisa_western

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:07

crazy_horses schreef:
Iemand?
crazy_horses schreef:
In de les moesten we ons paard naar buiten laten kijken en zijn achterhand naar binnen duwen( van de hoefslag weg), dat naar buiten laten kijken, dat ging wel, maar zijn achterhand bleef gewoon op de hoefslag. Daardoor liep mijn paard nogal in krom. Hoe krijg ik zijn achterhand van de hoefslag? En hoe heet de oefening eigenlijk?

Deze oefening heet schouderbuitenwaarts. Je moet je buitenbeen naar achteren leggen en dan drijven. Als het paard niet luistert, kan je een tikje achter je been gebruiken.
Succes!

Lisa_western

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:08

crazy_horses schreef:
iemand??
crazy_horses schreef:
Het lukt mij ook niet zo goed om mijn onderbenen stil te houden. IEMAND TIPS?

Zonder beugels rijden heeft bij mij geholpen.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:10

crazy_horses schreef:
Ik vind het niveau helemaal niet te hoog. We doen gewoon de oefeningen en of de oef nu goed of slecht doet, ze zegt er niets van.
Ik rij trouwens in de half-gevorderden en als ik groep terug moet zit ik in de beginners die juist leren stappen, draven en galopperen.

Wat doen de gevorderden dan wel niet? En je vindt niveau niet te hoog? Maar je stelt wel dergelijke vragen, en dan ook met betrekking tot basis. En dan doel ik op de vragen over je houding, het doorzitten en het vragen van de stelling en de buiging.
Daarnaast vind ik het dan ook zeer slecht van je instructrise dat ze niet beter oplet en je oefeningen laat doen die je blijkbaar nog niet kunt. Ze kan veel beter zorgen dat je basis goed is dan die moeilijke oefeningen laten rijden zonder goede basis!

crazy_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 16:04

Bij de gevorderden doen ze eigenlijk hetzelfde als in onze les alleen rijden ze met heftiger en frissere paarden. En nogmaals ik vind het niveau niet te hoog.

x_Maxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 21:14

Lisa_western schreef:
crazy_horses schreef:

In de les moesten we ons paard naar buiten laten kijken en zijn achterhand naar binnen duwen( van de hoefslag weg), dat naar buiten laten kijken, dat ging wel, maar zijn achterhand bleef gewoon op de hoefslag. Daardoor liep mijn paard nogal in krom. Hoe krijg ik zijn achterhand van de hoefslag? En hoe heet de oefening eigenlijk?

Deze oefening heet schouderbuitenwaarts. Je moet je buitenbeen naar achteren leggen en dan drijven. Als het paard niet luistert, kan je een tikje achter je been gebruiken.
Succes![/quote]

Bedoel je geen travers?

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 00:34

Typische manegelessen... Mensen laten wijken terwijl de basis zoals een fatsoenlijke volte er nog niet eens in zit.

Probeer met de volte eens het middenpunt van de cirkel vanuit je ooghoek vast te houden. Hierdoor rijd je automatisch 'ronder'. Blijf met je benen voorwaarts drijven, en breng je binnenteugel iets van de hals af om je volte te verkleinen, en je buitenteugel om iets te vergroten. Dus niet trekken, maar licht zijwaarts bewegen waardoor de spanning op de teugel onzichtbaar vergroot (en je paardje toch netjes rondgestuurd wordt).

Wat betreft het doorzitten, probeer je vooral bewust te worden van je basis houding. Doe alsof je hoofd met een touwtje aan het plafond vast zit, schouders iets naar achteren. Onderarm in één rechte lijn met de paardenmond, rechte rug en gewoon ontspannen. Eventueel kun je iets achterover zitten (in het begin) om het voor jezelf iets gemakkelijker te maken.

In de les je paard naar buiten laten kijken en zijn achterhand naar binnen noemen is schouderbuitenwaarts. Zorg dat je paard goed voorwaarts loopt, houdt gelijk contact op beiden teugels, buitenbeen iets naar achteren (drijvend opzij), binnenbeen blijft op de plaats (drijvend voorwaarts) en vraag voorzichtig stelling naar buiten (buitenteugel iets van de hals af).

Wijken begint met eerst recht richten op de A-C lijn of 5 meter lijn, je paard loopt dus met gelijke druk op beiden teugels voorwaarts op tempo. Kijk waar je naartoe wilt, druk op je buitenste zitbeenknobbel iets vergroten. Iets druk verhogen op de buitenteugel, binnenbeen naar achteren (drijvend opzij), buitenbeen op de plaats (drijvend). Teugelwerk is vooral gevoelswerk, meestal fluistert het ruitergevoel op het moment zelf wel in wat je precies moet doen.

Nageefelijk rijden bij stilstand is absoluut niet zagen. Eigenlijk doe je exact hetzelfde als in stap/draf/galop. Houd beiden benen eraan (licht voorwaarts) en vang aan de voorkant doormiddel van een halve ophouding zachtjes op en ontspan zodra het paard nageeft.

Succes

crazy_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 19:17

Bedankt voor jullie reacties.