Myukii schreef:Pieternelm, ik denk inderdaad dat jij op de verkeerde manier traint. Het nageeflijk lopen komt voort uit ontspanning, ontspanning niet uit nageeflijk rijden.
Het heeft dus absoluut geen zin om je paard naar beneden te kneden/zagen/vastzetten, omdat hij dan op een verkeerde manier naar beneden gaat. Spieren zul je dan ook nooit goed trainen op die manier, omdat op deze manier de rugspieren niet ontspannen en de buikspieren niet aanspannen..
Kneden en/of zagen heeft dus geen zin, omdat je paard dan op de verkeerde manier zijn lijf leert gebruiken.
Afwisselend links/rechts kneepjes geven in de teugel, vind ik dan ook absoluut zagen. Voor het paard heeft het geen toegevoegde waarde, hij kan er niks mee, behalve wegduiken voor die druk door zijn hals maar in te klappen.
ok bedankt voor de aanwijzingen, ik heb het wellicht verkeerd begrepen van mijn instructrice. (lees verkeerd onthouden) ik zal haar dit eens overbrengen. ben benieuwd wat ze zal zeggen. Het is wel zo dat ik mijn paard nu een jaar heb, toen ik haar kreeg was ze bijna niet te rijden, "gevaarlijk" en ze hadden haar met een verkeerd zadel gereden waardoor ze heel erg last van haar rug had. Ik ben met grond werk begonnen. Nu zijn we aan het rijden. Het gaat heel erg goed eigenlijk. Alleen de ontspanning met rijden vind ze erg lastig. Het gaat wel steeds beter. Ook als ik dus even kneed.. dan laat ik weer los, op een gegeven moment gaat ze ontpannen. Tot we gaan draven. Vandaar mijn idee erachter. Hiervoor altijd manege gereden. Daar roepen ze altijd dat je moet zagen. Ik denk dat ik mijn link verkeerd gelegt heb. Bedankt voor de informatie iig
groetjes