wat is nou precies ' zagen' ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 19:24

_L0ura_ schreef:
beantsje schreef:
Waarom moet het hoofd mooi omlaag?

dan heb je je paard beter in de hand ;)

Huh?? Volgens mij zie jij het dan toch een beetje als omgekeerde wereld. Als je paard zijn hoofd mooi omlaag doet, heb je je paard goed in de hand?

Nee: Als jij je paard op de juiste manier weet te rijden, gaat zijn hoofd 'automatisch' mooi omlaag.

_L0ura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 10:27

Olympus_ schreef:
_L0ura_ schreef:
als je lang kneepjes langs hier en langs daar geeft, dan kan dat inderdaad zagen zijn maar als je met 2 kneepjes je paard al omlaag krijgt, bravo hoor!

Dankje :) mijn paard komt omlaag zonder kneepjes en gedoe, maar uit ontspanning en impuls. Onder zagen versta ik het sterk inwerken met je hand links en rechts beurtelings. Een 'kneepje' kan geen kwaad, zolang dit maar niet gebruikt wordt om je paard naar beneden te werken, maar meer in een bedoeling van een halve ophouding. Daarbij is been/zithulp uiteraard van groot belang. Kneepjes moeten geen gewoonte worden.

mijn pony is soms een beetje lastig en koppig met haar hoofd, maar als ik haar lang aan het rijden ben en ik veel overgangen maak dan komt haar achterhand er mooi onder en van daar uit moeten ze vanzelf, eventueel met een beetje hulp aan de teugel komen is mij gezegd en echt het werkt hoor vooral in galop kan mijn pony mooi haar achterhand eronder laten komen en hup ze loopt aan de teugel dat is echt zoooooooooooooooooo'n leuk gevoel ;)

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 11:40

ik vind zagen omstebeurt links/rechts in de mond zitten en ondertussen geen been geven.

Pieternelm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 15:48

Myukii schreef:
Pieternelm, ik denk inderdaad dat jij op de verkeerde manier traint. Het nageeflijk lopen komt voort uit ontspanning, ontspanning niet uit nageeflijk rijden.
Het heeft dus absoluut geen zin om je paard naar beneden te kneden/zagen/vastzetten, omdat hij dan op een verkeerde manier naar beneden gaat. Spieren zul je dan ook nooit goed trainen op die manier, omdat op deze manier de rugspieren niet ontspannen en de buikspieren niet aanspannen..

Kneden en/of zagen heeft dus geen zin, omdat je paard dan op de verkeerde manier zijn lijf leert gebruiken.

Afwisselend links/rechts kneepjes geven in de teugel, vind ik dan ook absoluut zagen. Voor het paard heeft het geen toegevoegde waarde, hij kan er niks mee, behalve wegduiken voor die druk door zijn hals maar in te klappen.

ok bedankt voor de aanwijzingen, ik heb het wellicht verkeerd begrepen van mijn instructrice. (lees verkeerd onthouden) ik zal haar dit eens overbrengen. ben benieuwd wat ze zal zeggen. Het is wel zo dat ik mijn paard nu een jaar heb, toen ik haar kreeg was ze bijna niet te rijden, "gevaarlijk" en ze hadden haar met een verkeerd zadel gereden waardoor ze heel erg last van haar rug had. Ik ben met grond werk begonnen. Nu zijn we aan het rijden. Het gaat heel erg goed eigenlijk. Alleen de ontspanning met rijden vind ze erg lastig. Het gaat wel steeds beter. Ook als ik dus even kneed.. dan laat ik weer los, op een gegeven moment gaat ze ontpannen. Tot we gaan draven. Vandaar mijn idee erachter. Hiervoor altijd manege gereden. Daar roepen ze altijd dat je moet zagen. Ik denk dat ik mijn link verkeerd gelegt heb. Bedankt voor de informatie iig

groetjes

angelynnxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:01

''Zagen is het erger worden met wat jij nu bezig bent''.
Groetjes (:)

psalm_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:10

kleine kneepjes geven is geen zagen, als je hard van lings naar rechts trekt is het zagen.

beantsje

Re: wat is nou precies ' zagen' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:11

Dan mag jij me vertellen waar de grens ligt.
'hard' is zo subjectief, iets wat jij als kleine kneepjes bedoelt, kan voor een paard al heel onaangenaam inwerken.

mriaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:44

ik zie zagen als ruk en pluk werk aan de teugel. Bij sommige paarden zie je ook echt extreem dat hoofd van links naar rechts bewegen :(:)

Je moet altijd constante druk hebben maar het paard moet daarbij ook voorwaarts zijn. Eerst de achterhand dán de voorhand.
En met zagen ben je de hele tijd met de voorkant bezig.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:55

Zagen is elke methode waarbij het bit steeds van links naar rechts beweegt. Ook de zogenaamde "voorzichtige kneepjes" zal het bit doen bewegen. Dus wanneer je meerdere keren achter elkaar om en om kneepjes geeft, ben je aan het zagen oftewel flossen.

Een keer een kneepje, daar ben ik niet op tegen, maar meerdere keren achter elkaar (soms óók kneden genoemd) , ookal is dat met 1 hand vind ik klooien aan de voorkant.
Net als met been geven, moet 1 hulp voldoende zijn. Geef je steeds dezelfde hulpen omdat je na 1 hulp geen resultaat krijgt, ben je niet duidelijk genoeg. herhaling is niet de manier, je moet het anders doen.
Als iemand in een vreemde taal tegen je praat, waar jij niks van snapt dan helpt herhaling ook niet. Misschien dat je uiteindelijk "iets" " goed doet, wil niet zeggen dat je de persoon verstaat.

DON__RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:58

Denk dat jouwn opschrijving indd onder zagen valt.

Normaal heb je druk op beiden teugels en rijd je bij met je been

Anneevdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:03

Zagen is meer als kneden alleen, maar het hele paard heen en weer trekken.. ;)

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:05

Jij zaagt niet, zagen is je paard zijn hoofd van links naar rechts trekken niet doen!!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:12

xROMY schreef:
Zolang je maar vriendelijk 'vraagt' is het geen zagen.

Je hoeft niet te vragen, paard moet namelijk uit zichzelf komen. Om dat punt te berijken moet je rechtrichten, de achterhand activeren ed. Dan hoef je niks te doen aan de voorkant behalve contact houden want dan komt het paard vanzelf naar beneden.
Vriendelijk links-rechts kneepjes geven bestaat niet.
Een paard voelt dan telkens pijntjes in de mond, en denk dat eens bij jezelf in: is dat prettig of vriendelijk? Dan ga je een manier zoeken om dat te vermijden, en dat is voor paarden omlaag met dat hoofd. Dat heet in de krul, geen nageeflijkheid ;)

Mensen denken veel te makkelijk over zoiets, je hebt met een paardenmond te maken waar je in bezig bent!
Dus om en om kneepjes geven is voor het paard ook al zagen.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:19

Wat de TS doet is niet echt het zagen wat ik onder 'zagen' versta, daarbij zie ik toch echt een wat meer zagende beweging voor me in plaats van kneepjes, maar het is ook niet goed. Ik ben het eens met x_Marr, maar die manier is niet altijd de snelste manier en daarom wordt vaak voor het 'vragen' aan de voorkant gekozen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:20

Wat vaak lijdt tot een valse krul, dus dan heb je hetgeen nog niet wat je wil bereiken.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:21

Precies...

Esmefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 17:19

zagen is volgens mij spelen met de teugels af een toe een kneepje dan weer los

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 17:34

x_Marr schreef:
xROMY schreef:
Zolang je maar vriendelijk 'vraagt' is het geen zagen.

Je hoeft niet te vragen, paard moet namelijk uit zichzelf komen. Om dat punt te berijken moet je rechtrichten, de achterhand activeren ed. Dan hoef je niks te doen aan de voorkant behalve contact houden want dan komt het paard vanzelf naar beneden.
Een paard voelt dan telkens pijntjes in de mond, en denk dat eens bij jezelf in: is dat prettig of vriendelijk? Dan ga je een manier zoeken om dat te vermijden, en dat is voor paarden omlaag met dat hoofd. Dat heet in de krul, geen nageeflijkheid ;)

Mensen denken veel te makkelijk over zoiets, je hebt met een paardenmond te maken waar je in bezig bent!

Oh wat wil ik dit soort mensen toch graag eens zien rijden zonder dat ze het door hebben. Iedereen weet het zo goed maar ondertussen...

Iniedergeval, TS als je twijfelt aan je eigen rijden neem dan gewoon les en laat je vertellen wat wel en niet de bedoeling is want zoals je ziet heeft op bokt iedereen een andere mening en schijnt een aardig aantal bokkers perfect volgens de boekjes te rijden maar geloof me, dat zijn er maar een paar. Stel je vragen aan een instructeur of iemand in je omgeving waarvan je denkt dat die aardig wat van paarden af weet want de antwoorden die je hier krijgt daar wordt je niet bepaald wijzer en al helemaal niet vrolijker van.. :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 17:50

superlise schreef:
x_Marr schreef:

Oh wat wil ik dit soort mensen toch graag eens zien rijden zonder dat ze het door hebben. Iedereen weet het zo goed maar ondertussen...

Iniedergeval, TS als je twijfelt aan je eigen rijden neem dan gewoon les en laat je vertellen wat wel en niet de bedoeling is want zoals je ziet heeft op bokt iedereen een andere mening en schijnt een aardig aantal bokkers perfect volgens de boekjes te rijden maar geloof me, dat zijn er maar een paar. Stel je vragen aan een instructeur of iemand in je omgeving waarvan je denkt dat die aardig wat van paarden af weet want de antwoorden die je hier krijgt daar wordt je niet bepaald wijzer en al helemaal niet vrolijker van.. :)

Mag je gerust doen, kan je wachten tot je een ons weegt maar dan heb je mij nogsteeds niet zien zagen :) En ook toen ik nog op een manege reed heb ik daar nooit aan megedaan terwijl andere mensen het fanatiek deden :r
Jammer dat er best veel waardeloze instructeurs zijn in nederland.. daar heb je dus nog niks aan.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 17:52

Zagen is alle onrust in de ruiterhand...
Kneden, spelen etc is IMO gewoon zagen...

De meest extreme vorm van zagen is natuurlijk ombeurten links rechts kneden.

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 17:57

CM_ schreef:
Zagen is alle onrust in de ruiterhand...
Kneden, spelen etc is IMO gewoon zagen...

De meest extreme vorm van zagen is natuurlijk ombeurten links rechts kneden.

Mee eens :j

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 17:59

x_Marr schreef:
superlise schreef:

Mag je gerust doen, kan je wachten tot je een ons weegt maar dan heb je mij nogsteeds niet zien zagen :) En ook toen ik nog op een manege reed heb ik daar nooit aan megedaan terwijl andere mensen het fanatiek deden :r
Jammer dat er best veel waardeloze instructeurs zijn in nederland.. daar heb je dus nog niks aan.

Oh ik snap het, de TS moet een voorbeeld nemen aan jou en dan komt het helemaal goed :j

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 18:07

Kan je dat onderbouwen?

Rijtechnisch in praktijk ben ik trouwens nog niet goed, 9 van de 10 keer rijd ik een buitenritje en de 10e keer rijd ik onder begeleiding, omdat het een redelijke switch is met wat ik op de manege allemaal heb geleerd(of beter gezegd wat niet), en ik wil geen dingen fout doen.
Maar dat zegt niet dat ik niet kan zien hoe het niet hoort, of hoe het wel hoort. Daar heb ik al genoeg van geleerd bij mn verzorgpaard :)

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 20:34

Lien_dv schreef:
Ja, inderdaad. Zagen is niet voorzichtig een beetje knijpen, maar echt hard van links naar rechts in de mond rukken. Sommige ruiters gebruiken het wanneer ze de 'rem' even kwijt zijn, andere proberen zo hun paard in de krul te krijgen ;)

Ik gebruik hem wel eens. :o
Waneer ik hem op de rem wilt trekken. *schaamschaam* ..

Maar voor de rest geef ik ook kneepjes.
Dat is naar mijn mening ook niet zagen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 21:54

Kneepjes = onrust in de mond = zagen.

Een ophouding is wat anders ..

Maar een paard loskneden bestaat niet, dat is IMo gewoon zagen.

Je moet nagaan dat er een ijzeren bit in de gevoelige mond van het paard ligt..
Is het paard "stug in de mond""dan wil dit zeggen dat paard stug in de spieren is, de mond heeft er niets mee te maken.
ZGN kneedjes of spelen heeft dus totaal geen toegevoegde waarde.
Omdat je hiermee alleen voor elkaar krijgt dat paard teveel los zal laten en achter het bit zal gaan lopen. (om het gezaag niet meer te hoeven voelen)