giga onderhals, weet iemand een oplossing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:10

een onderhals wegwerken is iets van lange adem, gewoon 2 maanden op de weide zetten en er niks mee doen helpt niet bij alle paarden mijn vriendin heeft er ook eentje en voor die 2x/maand dat zij rijdt kan die onderhals echt niet komen van foutief te rijden, ze rijdt trouwens meestal zonder contact met de mond.
Als ik de foto's zie is dit een paard dat van nature erg gemakkelijk zijn onderhals gaat spannen en een valse knik vertonen van zodra je er wil aan gaan rijden.

eerste raad, veel geduld, ik ben een jaar voorwaarts-neerwaarts aan't rijden met mijn paard en eindelijk begint de onderhals minder dik te worden dan de rest van de hals, maar de bovenlijn is nog verre van goed ontwikkeld.
Het is zoals velen hier zeggen heel belangrijk om je paard op eigen benen te leren lopen, recht te richten en bijgevolg meer balans te bezorgen. Zoveel mogelijk met je benen en zit te rijden en sturen en absoluut niet toestaan dat je paard op je handen steunt.
heel veel voltes rijden afgewisseld met rechte lijnen (diagonaal, middelijn, 2de of zelfs 3 en 4de hoefslag rijden) slangenvoltes, gebroken lijnen, voltes spiraalgewijs verkleinen en vergroten (op zit en benen, hooguit de teugels even bijnemen als je paard compleet de verkeerde kant zou opkijken) en schakelwerk om de achterhand sterker te maken, hoe beter deze optreed hoe compacter je paard KAN worden en dus ook gemakkelijker balans houdt.

Wat bij mijn paard erg geholpen heeft, is longeren met een elastiek van achter de oren door de bitringen door tussen de benen aan de longeersingel en later met pessoa (laagste instelling) opgebouwd van 10 minuutjes tot max 30 minuten met de nodige "rustmomenten", want dit is heel zwaar voor een paard Ik weet dat veel mensen tegen een elastiek zijn en dat dit niet voor elk paard werkt. Als ze er tegenin gaan "kweek" je namelijk verkeerde spieren. Mijn paard ging hier niet tegenin en als ze haar hoofd liet zakken kon ze op deze manier niet op het bit hangen, dus liep netjes voorwaarts neerwaarts en gebruikte haar rug.
Dus als je dit moest proberen en je paard loopt na zeg maar 5 minuten nog steeds met z'n neus boven de ruglijn, dan heeft dit geen zin en zoek je beter een ander manier.
bijzetten of 3-puntsteugel geven allemaal steun en extra balans als je ze NIET tussen de benen door bevestigd. Ik weet genoeg paarden die met de bijzet naar het zweetblad netjes lopen en zodra je ze losgespt, zwalpen als een dronkaard.
En nogmaals veel geduld hebben

nr_1

Re: giga onderhals, weet iemand een oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 14:16

ik longeer mijn paard ook met pessoa, alleen heb ik helaas de laaste (2) maanden er weinig gelongeerd door het weer. mijn paard is idd 1 die snel spanning opbouwd en dan zijn hals er op zet. wanneer het weer wat beter word wil ik hem ook wat meer gaan longeren. welke oefeningen doe jij aan de longeer lijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:18

Ik denk dat jouw paard heel erg moeilijk zijn rug kan gebruiken, kan door het zadel komen, bv knellen bij de schoft, schouders.

Laag rijden zonder dat hij zich op het bit kan vastbijten zodat hij leert ontspannen, is beter dan in de dressuurhouding proberen te rijden.

Veel lang-laag longeren, touwtje tussen de benen.

Kan zijn dat je niet de juiste fysio hebt gehad, probeer eens iemand van Happy athlete...als hij ergens vast zit, kan hij niet nageven en ontspannen, zijn spanning houdt hij vast omdat hij compenseert doordat er ergens iets pijn doet en niet lekker mee kan bewegen.

Ik kocht een paard met een onderhals, die is nu wel weg, maar bij spanning weet hij snel die hals er in te zetten, is ook beetje bouw van het paard, laat ik hem dat vasthouden door ook in te gaan werken, dan oefent hij zijn onderhalsspier, daar is hij megasterk mee en dan bolt die weer op.

Mijn advies is, los laten masseren en dan op gaan pakken en niet meteen met korte teugels gaan rijden, dit opbouwen.

nr_1

Re: giga onderhals, weet iemand een oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 14:22

zijn zadel is in augustus/september volledig na gekeken en op maat gemaakt door een zeer vakkundige zadelmaker. en sinds ik deze fysiotherapeute er bij heb zie ik verbetering, dus denk niet dat het daar aan ligt. ik denk eerder aan mij zelf dat ik hem misschien uit balans breng door hem in een dressuur houding laat lopen terwijl hij daar nog niet aan toe is. de instructriese die ik krijg is overgens wel meer met de houding van de ruiter bezig.

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:24

Ik heb iemand bij mijn paard gehad die zei dat ik een speelbitje moest gebruiken..niet bij het rijden of longeren maar gewoon opbouwend elke dag vanaf 5 minuten tot een half uurtje per dag, bijvoorbeeld wanneer je de stal uitmest..
Je paard is dan zo bezig met dat speelbit datie autumatisch die spieren in de onderhals loslaat..
Of het werkt weet ik niet maat ik vond het wel vrij logisch..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:38

nr_1 schreef:
zijn zadel is in augustus/september volledig na gekeken en op maat gemaakt door een zeer vakkundige zadelmaker. en sinds ik deze fysiotherapeute er bij heb zie ik verbetering, dus denk niet dat het daar aan ligt. ik denk eerder aan mij zelf dat ik hem misschien uit balans breng door hem in een dressuur houding laat lopen terwijl hij daar nog niet aan toe is. de instructriese die ik krijg is overgens wel meer met de houding van de ruiter bezig.

De houding van de ruiter is ook belangrijk :) Kijk alleen wel uit dat je instructrice niet harder wil dan jij wil, of dan het paard aankan. Gewoon goed naar je paard blijven luisteren :) Je bent op de goede weg, het is een hele uitdaging om een paard met onderhals weer goed te krijgen en het zal altijd een aandachtspunt blijven.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:50

wat ik vnl doe met longeren, heel veel meelopen tegen beter weten in en draaierig worden :D

Hoe ik de pessoa bevestig: de lange lijn door de ringen halverwege de romp van mijn paard (vgl onderkant zweetblad) dan naar het bit en daarna tussen de benen door aan de longeersingel.
Eerst laat ik even stappen en draven op elke hand met weinig tot geen contact/spanning/druk op de pessoa teugel. Daarna stel ik in dat als het paard z'n neus in voorwaarts-neerwaartse houding ongeveer thv da borst houdt er weinig of geen inwerking meer is (liefst geen, maar zo zwart wit vind ik het instellen van de pessoa niet), dus niet te kort, an je wil niet dat hij gaat opkrullen. en dan laten stappen en draven op beide kanten. naarmate je vaker longeerd kan je eerst iets langer longeren en daarna iets korter instellen en nog veel later iets hoger instellen.
Longeren is bij niet gewoon je paard rondjes laten lopen. ik ben zelf niet zo handig met een zweep, dus gebruik er geen. maar probeer met stem en lichaamstaal (af en toe veel armgezwaai) mijn paard achteraan goed actief te houden, de achterhoef moet in of over de afdruk van de voorhoef komen. Ik probeer ook de volte te verkleinen dmv het indraaien van mijn schouder en positie tov de schouder van mijn paard en weer te vergroten door mezelf iets groter te maken en desnoods wat meer richting de schouder van mijn paard te gaan. Ook schakelwerk probeer ik zo goed en zo kwaad als het kan toe te passen enkele passen laten verruimen (in het begin meer versnellen dan verruimen, maar dat veranderd naarmate ze hun rug gaan leren gebruiken en meer balans krijgen), kleinere volte waarna ik ze rechtdoor zet door goed parallel thv van de schouder mee te lopen, meestal versnellen en verruimen ze hier iets door, want tja je bent hen aan't longeren en ze willen rondjes rond jou heen lopen, dus versnellen ze vaak om toch te kunnen "afdraaien".
galop doe ik zelden of nooit aan de longe, als je er zo eentje hebt als ik die met z'n hoofd begin te slaan en daarbij nog bokt, dan rukken ze zichzelf in de mond en dan ben je verder van huis.

Mijn instructrice is van mening dat je eerst moet zorgen dat je paard ontspannen loopt en daarna aan je eigen houding werken en mijn instructeur is dan weer van mening dat als je zelf niet goed zit, je paard nooit goed kan lopen. En ik vind dat ze beiden een punt hebben. Als m'n paard een slechte dag heeft en haar rug wegdrukt en toch kracht zet op haar onderhals, dan bereik ik niks door te proberen stil en recht te zitten, ik kan dan beter eerst even "krommer" in verlichte zit rijden en haar proberen te laten ontspannen om daarna weer diep te ademen me goed recht te zetten en verder te "werken". Als jij gespannen zit, wordt je paard ook gespannen en omgekeerd. dus een evenwicht zoeken tussen aandacht voor jou houding en die van je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:40

nr_1 schreef:

Mmmm, ik snap het helemaal, dat circuit heb ik ook gehad, nu mijn 3e nieuwe zadel en eindelijk eens een goede paardenmasseur en eindelijk is het probleem nu opgelost.

Ik ga niet zeggen wie goed of niet goed zijn, maar er zijn er helaas zat die vinden dat ze altijd goed zijn en helaas foute beoordelingen maken of gewoon niet kunnen wat ze denken te kunnen.

Ik ben een paardwaarde verder in die 8 jaar dat ik mijn paard heb, gelukkig heb ik nu een goed adresboekje.

Dat is wat ik er over wil zeggen. Veel succes met je paard verder, maar onthou dat die onderhals komt door verkeerde belasting van het paard, of het nu de ruiter is door zijn zit/houding of rijstijl, het equipment of oud zeer in het paardenlijf en met correct equipment nog steeds door werkt..

nr_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 08:56

heb helaas gister niet kunnen rijden omdat hij donderdag niet naar buiten was geweet ivm het weer :( heb hem dus gister even losgelaten omdat ik anders op een tijdbom zit, vandaag zou ik proberen met rijden ik zal laten weten hoe het gaat!