Hulpteugel in het bos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wiannaber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:58

Ja zelf gebruik ik wel eens een stootteugel, maar dan van singel naar neusriem. Paard kan gewoon zijn eigen houding lopen maar niet zijn hoofd heel hoog de lucht in doen.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 15:59

Stootteugel klinkt vreselijk :\

Als ie er tegeningaat heb je echt een probleem.
Brrr nee :n!

Ik ga is informeren voor een thiedeman!

_Bitje_

Re: Hulpteugel in het bos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 16:00

een thiedeman, bijna hetzelfde als martingaal..
thiedeman kan ook prima...
overigens een herhaaltje: slooteugels en slofteugels,..nooit aan beginnen

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 16:03

Ok. Dus als ik het goed begrijp een thiedeman is een soort slof, maar die werkt enkel in als je de teugel sterk aanneemt?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 16:04

een slof is geen thiedeman, een slof is een dwangmiddel..
een thiedeman en martingaal is een hulpmiddel die je kunt inzetten
wanneer het moet

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 16:05

Oke is helder!
Danku!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 16:06

nou, haha rijd ze dan maar !! :D

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 16:07

Ik ga woensdag is bij de ruitersportzaak kijken!

Neem aan dat je daar ook speciale teugels voor nodig hebt om hem aan te kunnen klikken?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 16:10

ja, als je geen teugels met ringetjes hebt wel :j

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 16:13

Klopt, de teugels hebben 3 ringetjes aan iedere kant voor 3 standen. :)

LittleWillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 16:18

Rijd zelf ook buiten met een thiedeman omdat mijn paard door traumatische ervaring in het bos ineens de knop om kan zetten en dan in paniek raakt; doordat de thiedeman alleen werkt op het moment dat dat gebeurt vind ik het een ideale manier om toch ontspannen buiten te kunnen rijden :)
Hoop dat het voor jou ook zo prettig gaat werken!

marit_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 16:22

mijn pony gooit ook haar hoofd de lucht in als we op buitenrit zijn, en rijd daarom ook altijd met een martingaal en dan gaat het gewoon goed en kan ik haar meestal gewoon houden :).

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 16:37

een thiedemann treedt net zoals een martingaal pas in als het paard z'n hoofd te hoog houdt, maar heeft dezelfde werking als een slof. Maar het is dus mits goede afstelling het paard die de thiedemann in werking doet treden en niet de "onkunde" van de ruiter. Als het paard z'n hoofd terug "netjes" houdt stopt de werking terwijl je met een slof vaak te laat bent om te lossen/belonen.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 23:27

waarom word er in godsnaam gezegd dat ze moet leren rijden? mijn pony was altijd in de bak wel braaf(ook wel z'n kuren) maar buiten was het net een bommetje.. na 4 jaar werd dat nog steeds niet beter.. sommige paarden kunnen zich buiten zo druk maken omdat het allemaal zo leuk en gezellig is, of juist eng is. en dat gaat bij sommige nooit meer over!
doe lekker voor de veiligheid een thiedemann of martingaal om.. ik vind beide heel fijn. en ga weer lekker genieten van je paardje en van de buitenritten samen!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 23:51

Zoals je zelf hier al aangeeft, hij is supper braaf, maar af en toe heeft hij zijn kuren, wel een paard denkt wit of zwart, jij als ruiter moet dus ook zo gaan denken.
En dan kan je alleen tot de slotsom komen dat "af en toe zijn kuren" betekend dat hij dus nog niet goed genoeg onder controle staat, en dat hij dus gewoon eigenlijk zijn zin kan en mag doen.
Dus idd ik vind dus ook de fout zit niet bij het paard maar bij de onkunde van de ruiter, dit klinkt niet lief, maar het is niet slecht bedoelt, ikzelf rij al 35j en geef al heel veel jaren rijles en toch neem ik zelf nog steeds zelf ook rijles, een mensenleven is gewoon niet lang genoeg om echt goed te leren rijden.
Dus eender wat je nu gaat kiezen, het maakt me niet uit maar neem toch les.

Donna89 schreef:
waarom word er in godsnaam gezegd dat ze moet leren rijden? mijn pony was altijd in de bak wel braaf(ook wel z'n kuren) maar buiten was het net een bommetje.. na 4 jaar werd dat nog steeds niet beter.. sommige paarden kunnen zich buiten zo druk maken omdat het allemaal zo leuk en gezellig is, of juist eng is. en dat gaat bij sommige nooit meer over!
doe lekker voor de veiligheid een thiedemann of martingaal om.. ik vind beide heel fijn. en ga weer lekker genieten van je paardje en van de buitenritten samen!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 00:04

Ik rij niet zo vaak in het bos (woon er vrij ver vanaf), maar als ik ga doe ik er wel een slof aan. Heb het ook wel eens zonder gedaan (was ik het vergeten), dan gaat het ook wel. Maar dan rij ik ongeveer 30-45 min met het hoofd omhoog, waardoor ik niet fijn kan zitten, ze aaaallllles ziet en schrikt, om wil draaien enz enz. Dus van een lekker ontspannen buitenritje is dan weinig over. Dus om dat te voorkomen doe ik er een slofteugel aan, die als ze wat rustiger wordt (en dat is dan wel veel eerder dan 30 min) hij gewoon los gaat.
Heeft niks met goed kunnen rijden ofzo te maken (uitzonderingen daargelaten). Soms is het voor de veiligheid wel zo handig.Anders zou je geen plezier meer beleven aan buitenrijden, het niet meer doen en dan weer commentaar krijgen dat je alleen rondjes draait in de bak... (toch??)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 00:05

Hoeft niet perse aan de ruiter te liggen. Een onervaren paard met een zeer kundige en ervaren ruiter kunnen ook voor serieuze ongelukken zorgen, en een hulpteugeltje kan dan net dat beetje extra steun geven aan zowel ruiter als paard om toch veilig de weg op te kunnen.

Een hulpteugel is als ie goed word gebruikt niet alleen een hulp voor de ruiter, maar ook voor het paard. Zodra dat niet meer opgaat (ruiter of paard heeft er geen steun meer aan) heeft die hulpteugel geen zin meer. Kan dus gewoon kwestie van ervaring opdoen zijn, voor ruiter en/ of paard.

Daarnaast kan een goed of zelfs te los (niet of amper inwerkende) Thiedemann of Martingaal een ruiter net dat beetje vertrouwen geven dat nodig is om de weg op te gaan. Ik ken meerdere kundige ruiters die toch alleen op buitenrit gaan met een Martingaal of volledig losse Thiedemann. Rijtechnisch voegt dat ding niets toe, het psychologische effect werkt echter ook. Deze ruiters zijn zich zeer bewust van hun gebrek aan zelfvertrouwen maar zolang het paard er geen last van heeft is dat toch geen ramp? Ik zie liever dat iemand "just to be sure" een volledig losse (of goed afgestelde) Thiedemann eraan hangt dan met stangen of andere rare bitten gaat klungelen om hetzelfde psychologische effect te bereiken. En laten we even eerlijk zijn, dat gebeurt regelmatig.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 00:06

Natuurlijk moet je beter leren rijden. Maar dat leer je niet door binnen te blijven (of grondwerk te doen in de buitenbak :?). Dat leer je door veel naar buiten te gaan, en jezelf en je paard te wennen aan buitenrijden. En als je dat voor een periode beter afgaat met een hulpteugel dan is daar niets mis mee.

Een thiedeman en martingaal kunnen in dit geval niet veel kwaad. Ik heb zelf bij mijn merrie die buiten wat te enthousiast werd met thiedeman gereden (en de eerste paar keer op slof :o ). Heel veel geoefend met buitenrijden. Eerst alleen stap, daarna drafjes toegevoegd, en pas na een jaar ofzo de galop, omdat daar mijn grootste probleem zat. Dan was de rem eraf. Als je voor die leer-periode voor je eigen veiligheid een hulpteugel wil gebruiken is dat prima. Ik kon na verloop van tijd zonder iets naar buiten, en na een paar jaar zelfs aan een lang teugeltje galoperen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 00:36

Ik heb na een periode van oncontroleerbare galoppades ook ervoor gekozen een tijdje met een thiedeman te gaan rijden. Heb 3 keer gereden op het strakst, nu de laatste keer op het 2e gaatje, ik merkte geen verschil, hij liet zich ook zo prima houden, goede vooruitgang dus. Dus op deze manier blijf ik afbouwen tot hij zich weer zonder onder controle laat houden.

Vind het een hele fijne hulpteugel, omdat ik ook gewoon op een los teugeltje kan stappen als ik wil, en hij kan dan prima ontspannen en rondkijken met gestrekte hals. Hij doet hetzelfde als jou paard, zet zijn nek erop en daardoor kan ik een rustige galop wel vergeten. De thiedeman werkt meteen in als hij zijn nek erop gooit en daardoor heb ik weer de controle. Hij corrigeert zichzelf dus automatisch als hij te hoog komt, zonder dat ik aan de teugels hoef te hangen, je kan gewoon je hand blijven ontspannen.

Overigens vind ik de thiedeman alleen voor dit gebruik geschikt omdat hij een valse krul creëert, die kleine stukjes onder het buitenrijden maken dan niet uit, maar gebruik bij gebrek aan nageeflijkheid is dus nutteloos.

Succes bij je keuze!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:05

Anoeska schreef:
Natuurlijk moet je beter leren rijden. Maar dat leer je niet door binnen te blijven (of grondwerk te doen in de buitenbak :?). Dat leer je door veel naar buiten te gaan, en jezelf en je paard te wennen aan buitenrijden. En als je dat voor een periode beter afgaat met een hulpteugel dan is daar niets mis mee.

Een thiedeman en martingaal kunnen in dit geval niet veel kwaad. Ik heb zelf bij mijn merrie die buiten wat te enthousiast werd met thiedeman gereden (en de eerste paar keer op slof :o ). Heel veel geoefend met buitenrijden. Eerst alleen stap, daarna drafjes toegevoegd, en pas na een jaar ofzo de galop, omdat daar mijn grootste probleem zat. Dan was de rem eraf. Als je voor die leer-periode voor je eigen veiligheid een hulpteugel wil gebruiken is dat prima. Ik kon na verloop van tijd zonder iets naar buiten, en na een paar jaar zelfs aan een lang teugeltje galoperen.

Precies. Ik heb het op exact dezelfde manier gedaan, ik heb ook les, leer ook nog steeds bij met rijden, maar mijn paard (Fries) vind de galop nu eenmaal heel erg moeilijk. Dus kan ik dat beter buiten en rechtuit oefenen dan plat door de bocht in de bak zodat ze langzaamaan leert controle en balans te krijgen buiten, en dat dan weer terug te sturen in de bak. Tuurlijk weet je dat het ook de wisselwerking ruiter/paard is, maar een tijdelijke oplossing als een duwtje in de rug is toch prima? Ruiter leert, paard leert en beiden komen ze weer verder. Toen mijn paard er de eerste keer tussenuit knetterde was ik ook totaal niet voorbereid, ze loopt altijd met een lang teugeltje en is prima te rijden en sturen. Maar tóch vond ze de galop eng en wilde weg.

justme83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:11

Ik rijd mijn paard in het bos ook met een thiedemann... Heb het ook met een martingaal geprobeerd maar dat werkte bij mij niet omdat hij zijn hoofd dan nog redelijk hoog kan krijgen.

Ik rijd nu dus sinds kort met de thiedemann en het gaat perfect... heb meer grip, mijn paard gaat automatisch laag lopen (zonder dat ik druk heb op de teugels) Alsof hij merkt dat er iets om zijn nek hangt en dan maar laag blijft lopen... en mocht hij vervelend worden de teugel aannemen...
Heb de thiedemann dus om hem laag te houden en te trainen met stoppen in het bos en beter te luisteren naar de teugel....
(heb een eigenwijze draver en zodra de terugweg inzicht is gooit hij er een paar versnellingen bij op... met als gevolg dat ik altijd als eerste thuis ben en de rest van de paarden moe worden van het draven! Hhahaaa)

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:41

Thiedemann lijkt me de beste optie, als je paard gewoon braaf is kun jij je teugels (en dus de thiedemann) zo los laten als je zelf wilt, als hij vervelend is heb je nét dat beetje extra. Ik vond het altijd erg fijn werken.

Lien_dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:13

Tja, het verschilt per pony/paard wat het beste werkt ;)
Hoe gaat het nu? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:18

Je rijd zeker ook niet veel buiten of wel?

Want zo niet kan het namelijk zijn dat je paard gewoon zoiets heeft van "eindelijk iets anders" dan altijd dat saaie bakwerk..
Dus als je vaker buitenrijd zal het probleem ook opgelost zijn.

Maar welke hulpteugel je evt. kan gebruiken is een thiedemann of martingaal

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 09:26

Neroo schreef:
Het is niet zo dat ik dat ding voor altijd erom wil houden.

Nero moet ook gewoon wennen aan het bos, en dat doe je alleen maar door veel te oefenen en erheen te gaan, maar ik wil dit wel veilig doen, en natuurlijk ga ik dat ook weer afbouwen, want ik ga er vanuit dat ie na een tijdje niet meer nodig zal zijn.

Precies mijn eerste gedachte, je wil het rijden in het bos meer oppakken, alle lof daarvoor :) Je paard zal daar aan moeten wennen, nou is het nog joehooooeeee, ik ben in het bos!!!! Rennuh!!!!!!!! en wanneer hij er vaker komt zal hij het steeds gewoner gaan vinden en kan je martingaal of wat je in de tussentijd gaat gebruiken er ook weer af :)