Wie heft ervaring met Thiedemann bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 23:26

Het is klinkklare onzin dat een paard wat voor de wagen loopt met een liverpool niet op een trensje gereden zou kunnen worden.
Hon liep voor de wagen met de leidsel op het middelste gaatje, en onder het zadel op een dubbel gebroken watertrensje.

Jamaica is een vrij onzekere haflinger, kan ook behoorlijk sterk zijn, maar haar rij ik gewoon op een dubbel gebroken watertrensje. Ook buiten.

Je hebt idd ongebroken rubbertrensen met stalen kern, en zonder stalen kern (zwiebel bit Haha!)
Verder denk ik dat je dit ook anders op kunt lossen zonder naar scherpere middelen te grijpen. Maar van zulke reacties ben je niet gedient, dus waarschijnlijk wil je je daar ook niet in verdiepen en zoek je de weg van de minste weerstand...

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-03 14:27

Right Lachen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 21:52

Ik rijdt mij fjord nu met een gewone watertrens en wil naar een dubbel gebroken trens overstappen. Rij hem veel met mijn zit. Ik rijdt mijn ander pony (deze pony liep door alle scherpe bitjes heen) nu met het zachste dubbelgebroken bitje dat ik kon vinden en bleek het dat ze heel gevoelig is voor je hand. Het is echt zo'n racemonster en er is dus ook niets anders mee gedaan. Wel omdat ze steeds door het bit heen liep weer een scherper bitje gekocht.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 22:59

Soxje schreef:
Jij rijdt volgens mij alleen op een paar verzorgpaardjes in de bak, dat is wel wat anders dan buiten rijden. Misschien ken ik ook wel wat meer tinkers Lachen

sorry dat ik me er mee bemoei maar ik vind dat je wel iETSJES aardige mocht doen tegen telquila lekker subtiel soxje!! Frusty

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 11:02

Soxje schreef:
Right Lachen

Met alle respect....

Waar de kennis van de ruiter ophoudt, begint de zadelkamer....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 00:52

Nimmedor"]
[quote="Soxje schreef:
Jij rijdt volgens mij alleen op een paar verzorgpaardjes in de bak, dat is wel wat anders dan buiten rijden. Misschien ken ik ook wel wat meer tinkers Lachen

sorry dat ik me er mee bemoei maar ik vind dat je wel iETSJES aardige mocht doen tegen telquila lekker subtiel soxje!! Frusty
[/quote]

Zullen we het allemaal gewoon even wat gezelliger houden?? Aan dit soort opmerkingen (Soxje, Nimmedor) hebben we heel erg weinig. Misschien even terug naar de vraag???

Lachen.

Moritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 10:23

Citaat:
Waar de kennis van de ruiter ophoudt, begint de zadelkamer....
door dit soort uitspraken reageer ik meestal al niet eens meer op een topic, Lips are sealed ik wil je uitnodigen om mijn Noriker een keertje op een trensje zonder martingaal en sporen buiten in het verkeer te komen rijden.... Frusty
Hij heeft in Oosternijk bomen uit het bos gesleurd, dus ik wens je een leuk ritje toe, wel ff verzekeren van tevoren Haha!

Even over het Thiedemann bit: ik heb er vroeger (25 jaar gelden) een Engels volbloedje op gereden in de jacht en dat ging perfect! Ik ben op zoek naar zo'n bit (ongebroken) van 16,5 cm voor mijn Noriker, maar dit is helaas geen gangbare maat in Nederland.....en ook geen gangbaar bit....

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-03 20:52

Ik rijd mijn tinker nu ongeveer een maand op het Thiedemann bit en dat gaat prima. Ze is gewoon beter te handlen buiten en dat heeft niks te maken met "met je zit rijden" of andere (ongenuanceerde) opmerkingen. Het is gewoon bij tijd en wijle een stormram en dan kun je nog zo mooi zitten of halve of hele ophoudinkjes maken, dat merkt ze niet eens! Van mooi aan de teugel lopen heeft ze nog nooit gehoord hoor, als ik al eens een keertje in de bak rijd wordt ze enorm irritant, gaat alleen maar met haar hoofd schudden en wil in rengalop de bak door met het idee van als ik het snel doe is dit gezeur ook snel voorbij Lachen. Ik heb een bijrijdster gehad die het een maand heeft volgehouden, die probeerde dan voornamelijk "dressuurmatig" te rijden.
Misschien Moritz kan Divoza zo'n bit voor je bestellen. En anders één van de grotere importeurs hier zoals die van Harry's Horse. Eigenlijk vind ik mijn Thiedemann ook net iets te klein, had dan ook 14 cm moeten hebben maar dat was er niet. Ik heb nu 13,5. Volgens mij was dat ook het grootste. Mocht iemand er een hebben liggen dan hoor ik dat graag.

Moritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 20:56

hee soxje, zo te horen moeten we eens samen een buitenritje maken, wordt gezllie *hahahaha*

Ik heb er nu een passende B-stang in hangen en heb geen donder te vertellen buiten, hij zag 3 paarden van stal een end voor hem lopen en hoppa, daar ging ie, ophoudinkjes maken, zitten *hahahaha* onze ex-boomsleper merkt het niet eens!

Ik heb een pelham in "bestelling" bij een vriendin in Engeland die volgende week naar Neerland komt, daar hebben ze wel grote bitten, shires enzo......

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-03 21:33

Tja, we hebben hier in Nederland toch ook Shires dus ik vraag me af met welke bitten die rondsjouwen? Ik heb eens een Shire fokker ge-emailed over zadels en die antwoordde dat hij de bomen breder maakte door er met een moker op te slaan of er met de auto overheen te rijden, echt waar!! Dus misschien wordt dat met bitten ook gedaan, haha.
Als je komt waarschuw ik een kennis van me uit Noord-Groningen, die komt af en toe met zijn tinkerruin hierheen om een ritje met me te maken. Die heeft hij zelf een tijdje geleden ingereden en dat is ook lachen. Dat paard verstopt zich constant achter de mijne en als hij eens voorop loopt (wat goed is voor zijn zelfvertrouwen, hum) springt ie voor elk bewegend grassprietje weg. Hij wordt op een leukig westernhoofdstelletje gereden met een simpel trensje, ik vind het soms net een ongeleid projectiel. Een pelham wordt trouwens regelmatig voor tinkers gebruikt evenals een Liverpoolstang. Ik denk wel eens dat een stang of ongebroken trens voor dit soort paarden "prettiger" is dan een gebroken of dubbelgebroken bit. Mijn dure dubbelgebroken Bristo bitje vond Sox echt helemaal niks, ze bleef maar schudden en hoofd naar beneden trekken. Dit Thiedemann bit ligt gewoon rustiger in de mond.

Moritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 21:37

Moritz vindt geen enkel bit plezierig, ik heb ook al een hackamore geprobeerd, ging 2 keer goed, toen had ie het kundtje door en liep erdoorheen. Een trens of ander gebroken bit is in Oostenrijk al voor me verpest, daar hangen een soort gedraaide metalen trensen in een halster als er een hengst verplaatst moet worden...... het bit indoen is ook een heel gehannes, de zadelmaker (Ben Fugers voor kenners) van een kilootje of 100 werd gewoon opgetild toen ie het ff voor wilde doen *hahahaahahaha* Op zoek dus nar een megagroot Thiedemann bit.....wie o wie

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-03 21:44

Jammer dat ie zo verpest is v.w.b. bit. Als je een bit kunt vinden wat hij accepteert zal het hoofdstel indoen ook wel gemakkelijker gaan. Alles heeft zijn tijd nodig. Zet je oproep ook bij Marktplaats.nl, ik denk dat je daar de meeste kans maakt op zo'n groot Thiedemann bit.

Moritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 21:53

goed idee, heb ik gedaan thnx!

Sibold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 14:19

Soxje schreef:
Ik denk wel eens dat een stang of ongebroken trens voor dit soort paarden "prettiger" is dan een gebroken of dubbelgebroken bit.

Blij dat er nog iemand is die daar zo over denkt. Moet je eens kijken wat er met een paardenmond gebeurd als je met een trens eens flink aan de teugels gaat hangen... als-ie niet luistert. Je paard krijgt er een hele mooie *big smile* waar de huid van de mondhoeken erg van opknapt *LOL* En wat is op zo'n moment dan de inwerking van de trens? Die werkt allang niet meer in op de lagen maar zal ergens tegen de kiezen aanliggen en trekt heerlijk pijnlijk in de mondhoeken...

Citaat:
Dit Thiedemann bit ligt gewoon rustiger in de mond.

Ja en daarom werkt dat bit ook beter! Haha! Dat heeft imo niks te maken dat het een scherper bit is dan een normale trens. Mijn Thiedemann is dikker dan de trens die ik gebruikte. Ik krijg mijn pony er veel ontspannener mee dan dat ik met die trens (dubbelgebroken, o-zo vriendelijk) loopt te sjorren. Volgens mij kan de Thiedemann heel goed werken voor paarden met een wat zwaardere nek, die zich heel sterk kunnen maken.
Mijn andere pony (ook ijslander, maar 10 cm groter dan exemplaar-zielige pony-die-met-Thiedemann-gereden-wordt, is ook sterk, maar heeft een heel andere bouw dan exemplaar 1, deze is heel fijn te rijden op een normaal trensje.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-03 20:03

Mijn rubberen Thiedemann is ook dikker dan mijn andere (gebroken) trenzen. Ik vind het echt geen scherper bit, wat is er dan scherper aan hè? Je hebt een kinketting ja, en dat geeft nèt dat beetje extra grip. Ik zou ook nog wel eens een Pelham bit willen hebben, rijd dan wel niet met dubbele teugel maar daar kun je dan weer speciale riempjes voor kopen zodat het werkt alsof je met stang en trens rijdt. Schijnt snel ontspanning te geven. Linda Tellington-Jones is er nogal weg van.

Sibold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 21:55

Soxje schreef:
Ik zou ook nog wel eens een Pelham bit willen hebben, rijd dan wel niet met dubbele teugel maar daar kun je dan weer speciale riempjes voor kopen zodat het werkt alsof je met stang en trens rijdt.

Nee, nee Knipoog
In principe is de pelham gebaseerd op de stang en trens, daarom rijd je hem ook met dubbele teugel. Hang je er van die handige riempjes aan, dan ontgaat echt de hele werking van de pelham (onafhanelijke trens en stangwerking) niet doen dus... die riempjes zouden gewoon niet mogen bestaan. Verder vind ik de pelham een stuk gecompiceerder werken dan de thiedemann en kan je door de dubbele teugels op diverse wijzen vast te houden de werking van dit bit eindeloos beinvloeden.

Op zich ontlopen de pelham en thiedemann elkaar niet zo gek veel hoor, er zijn meer ijslanderruiters die met een pelham rijden (en met dubbele teugel rijden) dan met een thiedeman omdat men vaak niet echt de werking van de thiedemann begrijpt. Ik vind het in ieder geval een eindeloos goed bit voor het type paard wat ik rijd.
Er bestaat trouwens ook nog een thiedeman zonder die sleuven waar je de teugels doorheen haalt. Deze heeft wel dezelfde werking als de gewone, maar de stangwerking gaat dan pas werken als je je handen lager houd... voor mij was dat geen optie iig.

Men zegt over de kinketting dat deze de kaak beter ontspant, dit schijnt te komen doordat er op de plek van de kingroeve een reflexpunt ligt wat voor ontspanning zorgt. Ik weet daar niet het fijne van, misschien iemand anders Verward

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 22:23

Sibold"]
[quote="Soxje schreef:
Ik zou ook nog wel eens een Pelham bit willen hebben, rijd dan wel niet met dubbele teugel maar daar kun je dan weer speciale riempjes voor kopen zodat het werkt alsof je met stang en trens rijdt.

Nee, nee Knipoog
In principe is de pelham gebaseerd op de stang en trens, daarom rijd je hem ook met dubbele teugel. Hang je er van die handige riempjes aan, dan ontgaat echt de hele werking van de pelham (onafhanelijke trens en stangwerking) niet doen dus... die riempjes zouden gewoon niet mogen bestaan. Verder vind ik de pelham een stuk gecompiceerder werken dan de thiedemann en kan je door de dubbele teugels op diverse wijzen vast te houden de werking van dit bit eindeloos beinvloeden.
[/quote]

Ben ik het helemaal mee eens, de essentie van een Pelham is dat je zowel de werking van een trens als van een stang hebt. Rijd je op de bovenste teugel (trensteugel), dan heeft de Pelham de werking van een ongebroken trens, en bij de onderste teugel die van een stang.
Vaak wordt gedacht dat een Pelham zachter inwerkt als er pelhamriempjes tussen de bitringen zitten maar dat is dus niet zo. Het bit krijgt dan een voor het paard onduidelijke werking, en werkt gelijk hard in, IMO komt dit neer op het gebruiken van een Pelham als breekijzer, net als het alleen rijden met alleen een teugel op de onderste ringen.

Met dubbele teugel leren rijden is een kwestie van gevoel ervoor krijgen, dat kun je al oefenen door dubbele teugels aan een trens te bevestigen (heeft niet veel invloed op de werking, maar helpt je het gevoel te krijgen hoe je de teugels vast moet houden). Bij een pelham met dubbele teugel is het de bedoeling dat de teugels gekruist lopen, de onderste teugel in je hand is dus de trensteugel, de bovenste de stangteugel.
Het is overigens de bedoeling dat bij het gebruik van een pelham de onderste teugel (stangteugel) alleen in werking komt als het nodig is, je hebt dus alleen constant contact met de trensteugel.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-03 21:14

Ik heb dus een Thiedemann bit waarbij de teugels niet door sleuven gaan. En rijd altijd met de handen vrij laag, niet extreem maar zeker niet hoog. Ik zou eens moeten oefenen met dubbele teugel maar zie daar eerlijk gezegd nu ik alleen maar buitenritten maak nog niet de zin van in. Maar Supertje, waarom moeten de teugels gekruist lopen?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 23:23

Het hoeft niet per sé, maar is wel makkelijker en fijner voor het paard.
Als je de trensteugel als onderste teugel in je hand hebt en de stangteugel als bovenste, werkt de stangteugel minder snel en direct in dan wanneer je de stangteugel onder zou hebben.
Als jij namelijk een ophouding maakt, en je hebt de teugels gekruist werkt het bit eerst in als een ongebroken trens en kun je de andere teugel indien nodig nog bijpakken. Heb je de stangteugel onder in je hand dan zal die eerder inwerken, en dus werkt het bit gelijk harder in.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 23:37

Logische uitleg supertje Knipoog, moet zeggen dat ik nooit met dubbele teugel ga rijden, maar ik zag wel meteen je uitleg in de praktijk vertaald met het "nut" ervan

Moritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 10:07

mijn paard is enorm sterk en hard in de mond (boomslepen gedaan in het bos in Oostenrijk) en die kan ik prima rijden op een pelham met die beruchte riempjes, geen enkel probleem, dat is het enige bit waarvan ik zeker weet dat ik hem kan stoppen als et echt moet! Als hij zich normaal gedraagt, heb ik niets in mijn handen, maar als ie ervandoor gaat is de pelham het enige bit waar hij op stopt, helaas heb ik een rubber exemplaar die veel te dik is voor zijn mond volgens de paardentandarts, je kan dan het tongbeen beschadigen, en de ijzeren exemplaren gaan maar tot 14,5 cm. en ik ehb toch wel een 16,5 nodig!
De thiedemann gaat maar tot 13,5 (ook in de catalogi) en nu rij ik maar op een B-stang, maar daar kan ik hem niet op houden in geval van nood.....

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-03 20:46

Moritz, wil je de omtrek van de het pelham bit een opmeten met een rolmaatje of zo, ik denk namelijk dat mijn thiedemann ook wat te dik is. Ik heb het hoofstel met bit nu thuisliggen om eens goed te cleanen en zal het zodadelijk ook opmeten.
Dank Supertje voor je duidelijke uitleg over het hoe en waarom kruisen van de deubbele teugels.

Moritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 20:55

ja wil ik wel doen, maar *uh* hij ligt achter in mijn auto en die is voor onbepaalde tijd weg, moet opgeknapt worden, is net opgehaald *grijns*....... dus als ie terug is, zal ik het voor je opmeten

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-03 21:05

Hoe verplaats je je nu dan? ah, je hebt je stammensleper vast voor een (boodschappen)kar Haha! .

Moritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 21:14

zou wel handig zijn, maar zo verkeersmak is ie nog niet *hehehe*
ik heb zo'n ding met 2 wielen waar je moet trappen om vooruit te komen en een mandje voorop waar ik de hond in kan doen geloof ik......o ja, een fiets!!!!!

er staat wel een fiatje 500 voor de deur, maar daar kreeg ik de sleutels niet van, flauw hè....