Wat doe je als je paard álles eng vind?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:45

@goof: Hier het bewijs in levende lijve.
Ik had het met een vzpony. Idioot ging achteruit de dijk af, of daar nou prikkeldraad stond of niet.

Eerste keer schrok ik me dood, levensgevaarlijk. Toen ze het de buitenrit daarop weer probeerde (aangeleerd van vorige verzorgers, ochjee arm paard ben je bang nou dan nemen we een andere route... :roll: ) ben ik gewoon even heel pissed geworden. De link achteruit lopen = zweepslagen op m'n donder, was heul heul heul snel gelegd. :(:)

Het blijft echter een ietwat nerveus paard buiten, en dat is echt niet erg hoor. Ze mag echt wel stoppen, kijken of even opzij springen. Maar daar blijft het dan ook bij! Ze schrikt even, ik zet haar met d'r neus bovenop het enge voorwerp (tenzij ze zelf al doorhad dat het niet eng was), en dan gaan we weer vrolijk verder, lekker relaxt aan een lang teugeltje. :)

Dus gewoon rijden, is iets eng, even met de neus d'r bovenop zetten, en dan weer gewoon verder. Schrikt hij de volgende keer weer van dat voorwerp, dan kun je ervanuitgaan dat je in de maling genomen word. ;)
Laatst bijgewerkt door Gypsy op 12-12-09 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:45

In elk geval moet je blijven ademhalen en je eigen spieren blijven ontspannen. Ik ben vandaag op buitenrit geweest en eigenlijk normaal dan is het blazen en doen en opzij gaan voor "enge" dingen. Nu was ik heel geconcentreerd met mijn eigen houding en ademhaling bezig en liet ik elke keer dat ik bij mij spierspanning voelde de spanning weer afvloeien. En diep via de buik blijven ademhalen. En wonderbaarlijk genoeg schrok ze helemaal niet waar ze altijd eigenlijk van schrikt. Toen ik zelf wat stijf werd (want koud en lange stukken stappen want bermen niet goed) merkte ik aan haar dat ze weer opzij begon te gaan voor enge dingen, maar zodra ik zelf de spanning kon laten afvloeien en bleef ademhalen, werd zij ook kalmer.

Wat jij hebt is natuurlijk een optelsom, het is van kwaad tot erger gegaan doordat zij reageerde en jij weer op haar reageerde en en en. Misschien moet je gewoon een soort van opnieuw beginnen, zonder gedachten "ze schrikt", met blijven ademhalen, met ontspanning bij jezelf. Zal in het begin moeite kosten (en neem maar van mij aan dat ik weet waar ik het over heb), maar heeft resultaat.

Je kunt misschien ook nog naar t voer dattie krijgt kijken, of daar haver in zit ofzo, anders misschien overgaan op een basisbrok. Sommige paarden reageren heel heftig op haver en worden dan ook veel schrikkeriger.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:49

Goof schreef:
hestejente schreef:

Dream on... ik heb hier een zenuwpees die alleen maar heel hard achteruit moonwalkt als je denkt verder te rijden. Dat jij dat zo doet, prima, maar lang niet bij ieder paard werkt dat kiwiko.

Toch wilde ik inderdaad dezelfde reactie als Kiwiko geven.
Door aandacht te geven aan zijn (zogenoemde) "angstige" gedrag, bevestig je het alleen maar. En alle aandacht is aandacht, ook negatief gevraagde aandacht...

Been = keihard achteruit
tikje = omhoog
stemhulp = geen resultaat

Ik wacht dan liever even tot hij weer bij zinnen is, en daarna rijd ik inderdaad gewoon verder. Wanneer hij een waas voor z'n ogen krijgt dringt er toch niks tot hem door, het is dus gewoon wachten tot het waas weer weg is, en dan vooral niet de verkeerde prikkel geven.

Edit: de eerste keer dat het mis ging was bij een spoorwegovergang, ik heb 'm toen aangepakt (dacht ik, ik wist niet wat te doen en heb 'm ervan langs gegeven) en nu, 9 maanden later, is hij daardoor nog steeds bang voor het spoor. Hij durfde er die eerste keer niet overheen, ik dacht dat op te lossen door streng te zijn en ben nu uit die droom :Y)

Dus wat mij betreft ligt het echt aan het paard. En het is aan de ruiter om het paard te leren lezen en de meest geschikte oplossing te vinden :)
Laatst bijgewerkt door Koper op 12-12-09 14:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:50

Theeglas schreef:
Bedankt voor alle reacties. Het paardje is 4,5 jaar oud. Is vanaf veulen al van mij en altijd veel in handen en langs de weg geweest.

Kiwiko, ik probeer dat inderdaad zoveel mogelijk maar als ik negeer dat hij schrikt en gewoon probeer verder te rijden spurt hij in galop weg. Dan probeer in gewoon rustig door te gaan met mijn hulpen dus ik gaf (bijvoorbeeld stelling) en ondertussen op mn zit terug in draf te rijden maar dan negeert hij mij juist en gaat hij alleen maar als een debiel rondgalloperen. Moet ik hem dan met de hand terugzetten of toch blijven wachten?

Verder zal ik eens kijken of ik eens in de buurt schriktraining onder professionele begeleiding kan nemen.

Nogmaals dank voor de reacties tot nu toe.

Met de hand terugzetten moet je gewoon doen, maar niet vasthouden en korte sterke hulpen geven en niet trekken. Bij mijn paard helpen stemhulpen ook, maar dat moeten ze wel weten natuurlijk, ik oefen dat altijd met longeren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:51

aan tikjes doe ik niet :) Als ik moet slaan dan komt die ook wel aan ook :)

ik heb ook ooit wel eens de keuze gehad of het talud af of toegeven aan het paard........... naaah, dan maar het talud af, en toen gaf het paard toe......... sindsdien waren we ubervriendjes :D

Ik was toen wel pas een jaar of 19 dus onschendbaar in mijn belevingswereld :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:52

ikkeweer schreef:
Theeglas schreef:
Bedankt voor alle reacties. Het paardje is 4,5 jaar oud. Is vanaf veulen al van mij en altijd veel in handen en langs de weg geweest.

Kiwiko, ik probeer dat inderdaad zoveel mogelijk maar als ik negeer dat hij schrikt en gewoon probeer verder te rijden spurt hij in galop weg. Dan probeer in gewoon rustig door te gaan met mijn hulpen dus ik gaf (bijvoorbeeld stelling) en ondertussen op mn zit terug in draf te rijden maar dan negeert hij mij juist en gaat hij alleen maar als een debiel rondgalloperen. Moet ik hem dan met de hand terugzetten of toch blijven wachten?

Verder zal ik eens kijken of ik eens in de buurt schriktraining onder professionele begeleiding kan nemen.

Nogmaals dank voor de reacties tot nu toe.

Met de hand terugzetten moet je gewoon doen, maar niet vasthouden en korte sterke hulpen geven en niet trekken. Bij mijn paard helpen stemhulpen ook, maar dat moeten ze wel weten natuurlijk, ik oefen dat altijd met longeren.

Precies, ABS :D trekken heeft niks zin :) stemhulpen is voor mij echt een basis.......... die er echt moet zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:53

bigone schreef:
ts, het kan ook zo zijn dat hij z'n veilige maatje of leider van de vorige stal mist, dus gewoon erg onzeker is en als hij voor bewegende dingen niet bang is en voor stilstaande wel dan kun je proberen om allerlei rare dingen in de bak te zetten en dan gaan wandelen in de bak alsof ze er niet zijn, de Balingehof geeft hier ook hele goede trainingen voor.

Klopt helemaal, paardje en ik hebben ook schriktraining op de Balingehof gevolgd, van het vuurwerk schrok ik nog harder dan beest. En mijn hart klopte volgens mij nog harder dan hart van beest. Met zo'n schriktraining moet je dus zelf wel heel koel kunnen blijven... anders breng je jouw schrik over op beest. Ik ga maar weer schriktraining doen zonder paard, giechel. Voor vertrouwen tussen ruiter en paard is kruupstroecken heel goed, ook Balingehof. Wat dat is ? Kijk maar eens op hun site. Vertrouwen speelt ook vaak mee in dit soort gevallen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-12-09 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:53

@Hestejente: Dat heb ik dan nog wel, op het moment dat ze een noodstop maakt, en ze is echt helemaal gek in d'r hoofd van het weer dan moet ik er gewoon even af. Alleen dan krijg ik haar vooruit. :\

@Kwiwiko: Aaien doe ik met m'n handen als ze braaf zijn, niet met m'n zweep als ze stout zijn. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:54

Ik heb er ook 2.
Bij 1tje is het gewoon aanstellerij, als ze geen zin had vond ze alles eng..maar dan gewoon stilstaan en oortjes vooruit. Gewoon flinke schop en nie zeiken! :+ Was al op grote concoursen geweest, en dan stonden er opeens bij wedstrijdje hier in de buurt een bloembak aan de kant en vol in de rem :7

Andere is een jonge nog, en die schrikt ook voornamelijk van zichzelf..zand tegen de bakrand, hij ziet ook veel "bakkabouters". Laatst had hij tijdens de les de 3hoekjes onderaan de bakrand ontdekt voor 3bogen slangenvolte te doen :')
Wat ik leer is gewoon geen aandacht aan, en als ik het aanvoel dat hij zich gaan spannen zelf ontspannen blijven en doorheen rijden..iets stelling naar binnen en flink binnenbeen. En veel praten, dan ontspant hij helemaal.
Met buitenzetten ook, hij zou het liefst in me nek gaan zitten..Hij stapt ook nooit voor mij uit maar achter mij zovan "Ga jij maar eerst" :=
Schriktraining hielp iig niet, werd hij alleen maar banger van. Enige helpt is veel rust, tijd en vertrouwen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:55

KiWiKo schreef:

ik heb ook ooit wel eens de keuze gehad of het talud af of toegeven aan het paard........... naaah, dan maar het talud af, en toen gaf het paard toe......... sindsdien waren we ubervriendjes :D

Ik ros mijn paard niet af wanneer hij bang is. Never hit a shy one. Ik bof ook maar dat ik een heel lief paard heb, en dat wij al vriendjes zijn. Hoef ik geen enkel talud voor af.

Ik heb zo'n instructrice gehad. Zij vond dat mijn paard te veel tegenstribbelde (het arme beest moest voor het eerst sinds hij was ingereden weer eens aan het werk in een rijbak en kon dat fysiek en mentaal niet aan. Kwam ik later achter. Ik had 'm toen net. Ze had zijn mond al eens een keer kapot getrokken (het was zo'n type dat wel eens even flink aan je teugels gaat staan raggen) en de tweede keer dat ze dat wilde doen was niet het paard degene die ervan langs kreeg. Ik laat m'n paard niet pijn doen als hij iets niet durft of kan. Echt niet.
Laatst bijgewerkt door Koper op 12-12-09 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:56

Ik zit er trouwens zelf gewoon met een verveelde kop op.
"O, daar gaan we weer...." :z

Op het moment dat jij in paniek raakt of denkt "shiiiiiit!" word het enkel erger.
(En het gaat hier om een dominant typje, die neemt zelf de leiding wel over, niet handig maar oké het is erger voor een onderdanig type dat de leiding niet WIL nemen.)

Anoniem

sharona87 schreef:
Ik heb er ook 2.
Met buitenzetten ook, hij zou het liefst in me nek gaan zitten..Hij stapt ook nooit voor mij uit maar achter mij zovan "Ga jij maar eerst" :=
Schriktraining hielp iig niet, werd hij alleen maar banger van. Enige helpt is veel rust, tijd en vertrouwen.

Hij ziet jou dus als de grote leider en vertrouwt op jou, als jij eerst mag gaan.

cupido2

Mijn paard schrikt ook echt overal van (zelfs aan de hand). Soms schrikt ze en dan weten we niet eens waarvan. Het is bij haar geen pubergedrag want ze is alweer bijna 11. Wij zetten haar meestal goed aan het werk. Dan heeft ze minder de tijd om te schrikken. Als ze ergens van schrikt ga ik haar niet gerust stellen dat er niks aan de hand is, want dan denkt ze dat het lekker nog een x kan doen, maar ik ga het ook niet 'afstraffen'. Ze is heel alert, hoort en ziet alles. Als ik iets zie waarvan ik denk dat ze zal schrikken probeer ik haar wel voor te zijn.

De vorige eigenaresse had er eigenlijk weinig last van. Dus ik snap ook niet zo goed waar het door komt.
Met een ander paard in de bak erbij helpt wel goed bij ons. Maar idd wat je zegt, je kan moeilijk altijd afhankelijk zijn van een ander paard.

We zijn laatst naar een schriktrainig geweest.
En die man zei dat het allerbelangrijkste was dat het paard weet dat jij de baas bent en dat ie je helemaal vertrouwd.

Bij Silvie zal het schrikkerige er altijd wel een beetje in blijven zitten. Maar ik hoop dat het bij jou paard minder wordt!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:58

verkeerd gegaan
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 12-12-09 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 15:01

ikkeweer schreef:
sharona87 schreef:
Ik heb er ook 2.

Hij ziet jou dus als de grote leider en vertrouwt op jou, als jij eerst mag gaan.

Ja idd! :j
Als veulen zijnde was hij al "een watje" ;)
Duurt even voordat hij je vertrouwt, maar nu kan ik er echt alles mee. Blijft in open stal staan, volgt me overal als hij los is :+:
Van mijn pa is hij best bang doordat me pa een overheersende stem heeft, als ik ook me stem verhef dan is hij ook gelijk helemaal in de stress.
Echt een watje eigenlijk, met zn 1.76 :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 15:01

hestejente schreef:
KiWiKo schreef:

Ik ros mijn paard niet af wanneer hij bang is. Never hit a shy one. Ik bof ook maar dat ik een heel lief paard heb, en dat wij al vriendjes zijn. Hoef ik geen enkel talud voor af.

een paard afrossen is niet wenselijk bij een bang paard......... alleen moet je wel het onderscheid kunnen maken tussen een bang en een "ojaaa joh mensje wil je dat???" paard :)

Dit was er een van de laatste categorie :)

Maar daarintegen moet een bang paard zich ook bewust zijn van de ruiter en diens hulpen, zoals ik al zei...... reageren mag best, geen probleem....... maar de ruiter negeren, is niet wat we willen, ergens moet je weer door kunnen dringen tot het paard :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 15:03

KiWiKo schreef:
een paard afrossen is niet wenselijk bij een bang paard......... alleen moet je wel het onderscheid kunnen maken tussen een bang en een "ojaaa joh mensje wil je dat???" paard :)

Dan is dat denk ik het verschil kiwiko. Het topic gaat over een paard dat bang is, dus ik schrijf hoe ik onderweg dingen met mijn watjepaard oplos :)

KiWiKo

Re: Wat doe je als je paard álles eng vind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 15:07

maar he, menig ruiter had echt ernstig geloofd dat het dier echt ontzettend bang was voor iets op de weg :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 15:08

Negeren werkte bij mijn paard averechts toen zij jaren geleden nog overal van op en om keek. Zij had juist de bevestiging nodig dat ik het 'enge' ook gezien had, waarna ik haar weer kon bevestigen dat ze het best eng mocht vinden, maar dat het niet haar dood zou betekenen.

Negeren of 'doorpakken' werkt niet altijd. Als jij als (bege)leider net doet alsof je het niet ziet, of vindt dat het paard zich aanstelt, dan zullen ze òf nog harder proberen om jou duidelijk te maken dat er iets engs is (zodat je het wèl opmerkt) òf zelf de touwtjes in handen nemen en willen vluchten.
Observeer maar eens een kudde paarden. Als een paard iets engs ziet en maar blijft aangeven dat er iets engs is, dan zal de kuddeleider ook altijd even opkijken wat er nou is. Vindt de leider het niet bedreigend, dan laat ze het hoofd weer zakken en gaat verder met grazen. Dàt stelt de kuddeleden gerust; de leider heeft het ook gezien en zegt dat het niet bedreigend is en dat ze niet hoeven te vluchten.

Veel is ook afhankelijk van je eigen houding. Vaak raken ruiters (onbewust) zelf ook gespannen en krijgen ze denkbeelden wat het paard kan gaan doen en angstgedachten wat er allemaal mis kan gaan. Dit heeft onmiddellijk z'n weerslag op het paard en zit je in een vicieuze cirkel.
Het is dus belangrijk dat je zelf heel kalm blijft, dat je al je spieren ontspant, dat je glimlacht, en dat je ademhaling diep en laag is.
Schriktraining kan hier enorm bij helpen. Hier leert niet alleen het paard van, maar juist ook de mens. ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 15:18

KiWiKo schreef:
maar he, menig ruiter had echt ernstig geloofd dat het dier echt ontzettend bang was voor iets op de weg :D :D

Het ontbreekt menig ruiter ook ernstig aan paardleesvaardigheden :Y) En ik zeg het maar meteen: ik ben geen natuurtalent en ook al helemaal geen superruiter. Het is echt puur geluk dat ik een open-boekpaard heb :o

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 16:14

Wat Kiwiko zegt kan ik me goed in vinden als het om het rijden in de bak gaat. Voorwaarts houden en veel figuren zodat hij wel op mij móet letten. Maar als je op een dijkje rijd en je paard je ziet iets engs, wil het liefst al zo hard mogelijk wegcrossen, dan ga je niet extra voorwaarts rijden neem ik aan, dan is het einde zoek. Negeren zou je zeggen, gewoon de hele tijd terug rijden? Ik laat hem meestal niet stilstaand naar iets kijken dan bouwt de spanning alleen maar op spant hij zich helemaal en voel ik zijn hartslag als een gek te keer gaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:16

ja ook dan ga je juist extra voorwaards rijden........

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 16:22

Je meent het? Maar dan knalt hij toch onder je vandaan? Of zie ik dat nou verkeerd.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:25

@Theeglas: Als je goed zit niet nee. ;)

En het maakt niet uit hoe 'ie er langs gaat, als hij het maar doet!
Ik ga ook nog steeds in piaff helemaal schuin langst tractors, maar voor de rest heb ik alles onder controle want ze gaat wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:26

KiWiKo schreef:
bij 99 van de honder wel hestnjente :D

en die enkeling waarbij dat niet werkt moet je creatief zijn :)

Dat vind ik een politiek correct antwoord :')

Maar het is belangrijk dat je je vooral NIET gaat focussen op het feit dat je paard iets eng vind. Waarschijnlijk ben je daar heel veel mee bezig. Probeer je paard aan het werk te zetten door constant oefeningen te doen en op het punt waar hij iets echt vind ook overgangen te gaan rijden oid.
Maar vooral niet focussen op het probleem.