Omdraaien op buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:21

Daarom zei ik ook al, neem een pro mee. ;)
Die kan jullie wie weet wel weer vooruit helpen.

@Quir: Ik heb een bijzonder hardnekkige voorkeur voor dominante typjes. :+
Dus nee niet zomaar karakter. Dat ook wel, Nasula uit mijn profiel bv. die vraag je alles netjes en beleefd. Heb ik nog nooit een tik hoeven geven. Beest is echt gewoon een spiegel.
Maar de andere twee zijn monsters. Michiel is altijd goed opgevoed, maar blijft het gewoon dag in dag uit proberen. Je weet immers maar nooit. Mischien mag het vandaag wel. :+
Flame was goed opgevoed door haar baasje, tot er verzorgsters waren die het meer om rijden ging. Geloof me, ze heeft ook geprobeerd om mij het licht uit de ogen te slaan. ;)

Inmiddels staat mevrouw zonder halster of hoofdstel netjes stil tijdens het poetsen, loopt netjes mee, wacht even als ik terugloop om het hek dicht te doen, en gaat met lange teugel op buitenrit zonder om de haverklap te schrikken. Ook al is het winderig. :)

En dood krijgen... Ach ze is op dat moment zo gek dat ze blind is. Ze heeft het namelijk ook al een keer echt gedaan, nou da's geen pretje.

En dat laatste ben ik het zeker mee eens. :j
(Hoewel Michiel een geval apart blijft. Echt een super paard maar gewoon TE slim.)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:22

Maar de stal uitrennen, naar de wei toe. Is iets heel anders dan maar te laten doen wat hij zo graag wilt. Wat je nu zegt is juist, je paard wil de stal uitrennen richting de wei. Dat mag niet, dus zet je ze terug.
Je laat hem dan toch niet zo hard mogelijk naar de wei rennen tot dat jij zegt dat het niet meer mag? In tegendeel, wat niet mag, mag nooit en zoals je het zegt (terug de stal in) is de juiste oplossing.

Probeer ze toch die ruimte te geven, want je houdt ze strak als ze het goed doen. Je paard ervaart het als onprettig, het is niet leuk om die kant op te houden, want ik wordt strak gehouden en mag niet lopen zoals ik nu wil.

Tuurlijk als je ze dan ruimte geeft draaien ze om, dat is heel logisch. Maar leer ze dat rechtuit lopen leuk is, en dat het niet leuk is om om te draaien.

Gypsy

Re: Omdraaien op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:24

Helemaal eens Quir. :j

Maar wat je ook doet, doe het consuquent. Er zijn meerdere wegen naar rome, maar je moet wel volhouden.

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 17:25

Alou schreef:
cheetahfan schreef:

Ja maar je kan moeilijk de hele buitenrit meelopen :D
Het is zegmaar geen 'stukje' wat ze moeilijk doen, gewoon de hele weg, behalve de terugweg ;(

En ze zijn ook nergens bang voor, het is een lange weg met gras.
Want de terugweg lopen ze wel.

Haha, de heen weg lopen en de terug weg rijden!? is der niet iemand anders met een paard die wel 'normaal doet' en ze over de dam trekt?

Eerste reden we met meerdere toen ging het goed, maar ook toen na een aantal keer dat pad, begonnen ze te kl*ten.
Denkt toch dat het verveling is...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:26

Hmm, dat was het verkeerde knopje. :o

Ah ook al fan van de dominante paarden. Kom maar eens bij mij op stal kijken, zul je zien wat ik heb staan. Mijn merrie werd afgeschreven als 'probleempaard', nou die bestaan niet. Alleen probleemmensen bestaan.

Ze is nog steeds één die over al onder uit probeert te komen, maar het is er wel één die verrekes goed kan lopen en als ze gaat het ook echt doet! 8 maanden heeft het geduurd voor we er gewoon op konde zitten, maar ze loopt onder tussen wel de oefeningen van het Z en hoger heel simpel.

Ik nodig je maar al te graag uit om kennis te maken met de mijne, dan weet je wat ik bedoel met karakter paarden (en niet wat de meeste er mee bedoelen. ;) )

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 17:28

Quir schreef:
Maar de stal uitrennen, naar de wei toe. Is iets heel anders dan maar te laten doen wat hij zo graag wilt. Wat je nu zegt is juist, je paard wil de stal uitrennen richting de wei. Dat mag niet, dus zet je ze terug.
Je laat hem dan toch niet zo hard mogelijk naar de wei rennen tot dat jij zegt dat het niet meer mag? In tegendeel, wat niet mag, mag nooit en zoals je het zegt (terug de stal in) is de juiste oplossing.

Probeer ze toch die ruimte te geven, want je houdt ze strak als ze het goed doen. Je paard ervaart het als onprettig, het is niet leuk om die kant op te houden, want ik wordt strak gehouden en mag niet lopen zoals ik nu wil.

Tuurlijk als je ze dan ruimte geeft draaien ze om, dat is heel logisch. Maar leer ze dat rechtuit lopen leuk is, en dat het niet leuk is om om te draaien.

Klopt helemaal, het is dus verschillend per paard, wat voor een methode je moet gebruiken :D
Ik bedoel met strak, niet heel erg in de mond zitten (Rijden bitloos met die pony's)
Maar niet met lekker los teugeltje, al zou ik dat wel willen.

We gaan het morgen eens met bit proberen, mischien dat dat het probleem is :o

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:30

Consequent zijn is het aller aller belangrijkste als je met paarden werkt. Nogmaals, wat niet mag, mag nooit.

Owja hoor! Zeker weten, er is meer dan 1 weg naar Rome. Er zijn wel duizende wegen naar Rome. Mijn manier met werken van paarden is niet de enige juiste, in tegendeel. Maar wel de manier die ik in de loop der jaren heb ervaren die voor mij het fijnste werkt en de meeste paarden er ook super op lopen.

Cheetahfan, probeer eens te regelen of er iemand anders mee gaat. Helpt heel goed bij de meeste, dan kan je ze ook de ruimte geven en leren ze dat het leuk is om zo te lopen.

Ik weet niet waar je woont, maar heb zelf een die voortaan heerlijk braaf is buiten.

Miss_Malfoy schreef:
Helemaal eens Quir. :j

Maar wat je ook doet, doe het consuquent. Er zijn meerdere wegen naar rome, maar je moet wel volhouden.

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 17:33

Quir schreef:
Consequent zijn is het aller aller belangrijkste als je met paarden werkt. Nogmaals, wat niet mag, mag nooit.

Owja hoor! Zeker weten, er is meer dan 1 weg naar Rome. Er zijn wel duizende wegen naar Rome. Mijn manier met werken van paarden is niet de enige juiste, in tegendeel. Maar wel de manier die ik in de loop der jaren heb ervaren die voor mij het fijnste werkt en de meeste paarden er ook super op lopen.

Cheetahfan, probeer eens te regelen of er iemand anders mee gaat. Helpt heel goed bij de meeste, dan kan je ze ook de ruimte geven en leren ze dat het leuk is om zo te lopen.

Ik weet niet waar je woont, maar heb zelf een die voortaan heerlijk braaf is buiten.

Helemaal mee eens!
Ik denk precies zo over dit soort dingen :o

Over dat er iemand meegaat had ik al over gehad.
De eerste paar keren dat pad reden we ook met meerdere. Maar na dat pad 2 keer gelopen te hebben begonnen ze ermee, met of zonder anderen, precies hetzelfde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:34

Citaat:
Eerste reden we met meerdere toen ging het goed, maar ook toen na een aantal keer dat pad, begonnen ze te kl*ten.

Nou dan is de oplossing afwisseling!?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:38

Alou schreef:
Citaat:

Dan zou ik ze idd dressuurmatig bezig proberen te houden.

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 17:38

Alou schreef:
Citaat:

Ja dat denk ik ook, helaas hebben we op dit moment wat problemen met de eigenaar ;(
Dus mogen we maar 1 kant op, maar we hebben morgen avond een gesprek, hoop dat dan alles weer op zijn plek valt...

Miss Malfoy:

Het zijn niet onze pony's.
Er is geen bak, les is niet mogelijk. (Voor ons ;))
De dochter van de eigenaar rijd er lessen mee.
Het gaat dus puur om de buitenritjes.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:41

Maar dan kun je toch nog wel dressuur rijden op buitenrit? Overgangetjes, stukje schoudervoor vragen, tempowisselingen. Als ze maar met jou bezig zijn.

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 17:42

Miss_Malfoy schreef:
Maar dan kun je toch nog wel dressuur rijden op buitenrit? Overgangetjes, stukje schoudervoor vragen, tempowisselingen. Als ze maar met jou bezig zijn.

Veel overgangen en tempowisselingen rijden we al...
Verder kunnen ze niks :+ }:0

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:44

Oké, tja stukje schoudervoor moet kunnen. En wijken?
Is wel lastig op buitenrit maar vooruit. En in principe kan ieder paard wel een pasje opzij. Hoeft niet netjes te gaan, als ze maar op je letten.

ik03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:48

miscchein kan je het proberen als jij voor loopt of het beter gaat

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 17:53

Miss_Malfoy schreef:
Oké, tja stukje schoudervoor moet kunnen. En wijken?
Is wel lastig op buitenrit maar vooruit. En in principe kan ieder paard wel een pasje opzij. Hoeft niet netjes te gaan, als ze maar op je letten.

Ik zal het proberen :D

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:02

de fries, van mijn moeder, wil ook latijd weer omdraaien, gewoon aanstellerij, van haar.
maar zo gauw er iemand mee is doet ze het, niet.
dus misschien paard keer iemand mee nemen?

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 20:28

Update:D

Vandaag weer buitenrit gemaakt, zelfde pad, zelfde probleem.
Nu als we ze eenmaal voorwaarts hadden, heb ik geprobeert om ze bezig te houden, alles er aan doen om op ons te letten.
Draven, stukjes wijken, overgangen, actief draven dan weer rustig etc.
Neeltje heeft het daarna nog 1 keer geflikt om tijdens de draf haar hoofd tussen haar benen te stoppen, ( Betekend dat je haar met geen mogelijk heid omhoog krijgt :') ) En keihard de andere kant op te rennen, ik heb haar net zo hard weer terug laten rennen :+
Toen begreep ze het wel :+
Bonnie ging nog steeds moeilijk, maar beter dan de vorige keer :D
Het was meer het steigeren dan het omdraaien, maar na een tijdje had ze zo iets van:
'Jij? Nog niet eraf? En we draaien ook niet om ;( Laat ik dan maar gewoon doorlopen }:0 '

Bedankt allemaal voor de tips! Denk dat ik het verder zelf wel red !
Op dit topic kan nu dus een slotje!

Pieternelm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:44

Miss_Malfoy schreef:
;)
@Quir: Ik heb een bijzonder hardnekkige voorkeur voor dominante typjes. :+
Dus nee niet zomaar karakter. Dat ook wel, Nasula uit mijn profiel bv. die vraag je alles netjes en beleefd. Heb ik nog nooit een tik hoeven geven. Beest is echt gewoon een spiegel.
Maar de andere twee zijn monsters. Michiel is altijd goed opgevoed, maar blijft het gewoon dag in dag uit proberen. Je weet immers maar nooit. Mischien mag het vandaag wel. :+
Flame was goed opgevoed door haar baasje, tot er verzorgsters waren die het meer om rijden ging. Geloof me, ze heeft ook geprobeerd om mij het licht uit de ogen te slaan. ;)

Inmiddels staat mevrouw zonder halster of hoofdstel netjes stil tijdens het poetsen, loopt netjes mee, wacht even als ik terugloop om het hek dicht te doen, en gaat met lange teugel op buitenrit zonder om de haverklap te schrikken. Ook al is het winderig. :)

En dood krijgen... Ach ze is op dat moment zo gek dat ze blind is. Ze heeft het namelijk ook al een keer echt gedaan, nou da's geen pretje.

.)

tja ze zeggen dat je paard de spiegel van je ziel is .... ~~}> :o
Volgens mij kun je met een zweep beter aanwijzen dan slaan.

Je moet een weg zien te vinden waarin je samen kan werken. Ik heb met mijn paard af en toe van die dagen dat ze dit gedrag vertoond. Wat ik dan doe, is stukken afstappen, lopen, dan doe ik wat grond werk oefeningen "onderweg". Stap ik weer even op. Ga ik weer even lopen. dan laat ik haar even grazen zodat ze ontspannen kan. Bovendien heeft ze dan het gevoel dat ik haar leider ben. In de kudde brengt de leider ze naar eten. Soms dan wil ze gewoon testen hoe onze relatie ervoor staat. Tenminste zn gevoel krijg ik erbij. weet niet ofdat ook daadwerkelijk zo is. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik dit altijd zware vecht ritjes vind. Maar, ze leveren wel wat op! Bij jullie lijkt het alleen altijd op dezelfde plaatst te onstaan. Als je iets verder op zou stappen?
Samenwerken is denk ik wel het key woord. Kijk naar wat er anders gaat dan wanneer jullie t normale pad rijden. Dat helpt mij altijd.
Succes

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 10:46

Mooizo!
Beloon ook uitbundig als het goed gaat, dat mogen ze ook weten hoor. Ik zit soms ook minutenlang te kirren dat het zo'n braaf paard is. :+

@Pieternelm: Daarom ben ik ook zo blij dat ik bij Flame vooruitgang zie ipv andersom. Lijkt me dat het betekend dat ik iets goed doe. ;)
En ach, slaan en aanwijzen kan ik met alles wat ik op dat moment in m'n handen heb. En als ik niets in m'n handen heb tja dat kan ook. Voor de rest ben ik zo hard als het moet, en zo zacht als het kan.