4 jarige merrie niet te rijden op concour!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quinn

Re: 4 jarige merrie niet te rijden op concour!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:56

Ik zou toch een paar keer een prof erop laten. 2 weten meer dan 1 en misschien moet je haar heel anders rijden. Jij weet nu dat zij gaat bokken en verkrampt wrs al als je opstapt. Een prof kan haar ook voorwaarts houden en waarschijnlijk is het zo dat wanneer zij weet dat zij bij die prof niks hoeft te proberen zij het bij jou ook wel uit haar hoofd laat.
Ik vraag mij af of zij wat mankeert vooral omdat zij het in de dagelijkse training niet doet of in de les.
Heb het idee dat het meer testen is of erge wedstrijdstress/angst.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:30

Je trainingsschema ziet er niet te zwaar uit voor een bijna 5 jarige. Vraag me inderdaad af wat er zou gebeuren als je haar gewoon mee neemt naar veel verschillende locaties om daar te trainen, danwel gewoon tussen de hindernissen te rijden. Misschien eens gewoon een keertje rijden in een andere bak dan normaal. Mee op dressuurwedstrijd is misschien ook helemaal niet zo'n verkeerd idee, dan check je of het aan de wedstrijdspanning ligt.

Bellatrix schreef:
Je rijdt nooit dressuur met dat paard? Je zou toch een puntje in de B moeten hebben om met springen officieel te kunnen starten.

Nee hoor, als je je WP dressuur hebt dan kun je gewoon met elk paard springen starten. Dat paard zal heus wel dressuurmatig getraind worden alleen niet uitgebracht op dressuurwedstrijd.

Edit: zie dat Quir dat ook al genoemd heeft :))

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:37

Een 4 jarige hoort idd nog niet op springconcours en al helemaal geen tikken met een stok te krijgen, de fout ligt helemaal bij jezelf, leer je paard eerst eens een basis aan. zodat als zij in paniek raakt dus gaat bokken enz dat je helemaal terug naar een basis kan, desnoods even ernaast lopen om het dier gerust te stellen, maar met een stok of zweep slaan is ongehoord vind ik en is niet erg vriendelijk naar het paard toe, zeker omdat de fout bij jezelf ligt , jij hebt geen controle over het paard, dat is JOU fout en niet dat van het paard, dus ja wie hoort er dan met de stok te krijgen ???????
Leer je paard eerst eens onder controle te krijgen en leer vooral je ongeduld te beheersen, want dat is een emotie die een paard ook niet kent.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:44

Wat doet ze als je een oefenparcours rijdt op vreemd terrein?

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:52

Heb je weleens moody mare gebruikt? Dat is ook voor paarden die extreem hengstig zijn. Weet natuurlijk niet of het daarmee te maken heeft maar over het algemeen is mijn merrie veel rustiger daar van geworden. Ook als ze niet hengstig is. Mijn merrie is ook 4.
Laatst bijgewerkt door Morrie05 op 12-12-09 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:53

irene01 schreef:
nou had de moed al opgegeven. dacht al aan de slager. wil gewoon niet dat er ongelukken gebeuren. zal het mezelf nooit vergeven als ie iemand sloeg...... kan het niet over mn hart verkrijgen om m weg te doen aangezien ie thuis erg goed is... denk gewoon dat ie niet met de spanning om kan gaan. maar een 4jarige kan toch wel kleine parcourtjes lopen???

Nou overdrijven is ook een vak, naar de slager lijkt me verre van nodig.
De volgende wedstrijd die in de buurt is ga daar gewoon naartoe zonder je in te schrijven. Rij daar eens tussen de andere door en kijk dan eens wat gebeurt. Ik denk dat je zelf zodanig verkrampt dat je paardje niet meer weet wat ze ermee aan moet. Je hebt een ontzettend jong beestje, geef hem de tijd om te wennen aan dit soort dingen. Ben je erg gespannen voor een wedstrijd?
Denk dat TS met stok een zweepje bedoeld?

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:54

midgie schreef:
Een 4 jarige hoort idd nog niet op springconcours en al helemaal geen tikken met een stok te krijgen, de fout ligt helemaal bij jezelf, leer je paard eerst eens een basis aan. zodat als zij in paniek raakt dus gaat bokken enz dat je helemaal terug naar een basis kan, desnoods even ernaast lopen om het dier gerust te stellen, maar met een stok of zweep slaan is ongehoord vind ik en is niet erg vriendelijk naar het paard toe, zeker omdat de fout bij jezelf ligt , jij hebt geen controle over het paard, dat is JOU fout en niet dat van het paard, dus ja wie hoort er dan met de stok te krijgen ???????
Leer je paard eerst eens onder controle te krijgen en leer vooral je ongeduld te beheersen, want dat is een emotie die een paard ook niet kent.

zo knap dat jij dit allemaal kan zien door de computer heen :j

Inderdaad, nog een keer nalaten kijken door de DA om alles toch even "uit te sluiten" en eens iemand anders erop zetten.
Misschien ben jij geschrokken of weet ik veel wat.. Je weet het maar nooit!!!

En anders oefenparcoursen gaan springen, aangezien je daar alle tijd en rust hebt om het parcours door te komen!! :)

Veel succes in elk geval.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:58

Nou dat hoef je niet te zien, dat lees je al, een paard met een stok slaan is eerlijk volgens jou dan???
Een 4 jarige iets laten doen waar hij nog niet aan toe is en een ruiter die het niet weet op te lossen dat is logisch volgens jou??

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 19:00

Ik denk dat TS met stok een zweep bedoeld, en als het paard zich niet op een correcte manier gedraagd zal hij hier voor gestraft moeten worden. Wèl op een gepaste manier natuurlijk!!! En niet tot in het extreme toe. Maar of het paard nou 1, 4, 10 of 24 is... gedrag wat niet correct is (zoals hier) zal moeten worden bestraft, anders zal het leiden tot ondragelijke situaties en zullen er ongelukken gebeuren.

Of het paard er aan toe is zou kunnen van niet inderdaad, maar dit zul je moeten ondervinden door eerst al het andere uit te sluiten omdat je het helaas niet aan het paard zelf kunt vragen :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 19:11

Maar ja als het probleem nu bij de ruiter ligt??

Als je nu eerst al gaat beseffen dat een paard niet zomaar steigert, zeker bij een jong paard kun je er dan donder op zeggen dat de druk te groot is , is het dan eerlijk om met een zweep of stok of wat dan ook oneerlijk te behandelen??

Ook een ouder paard steigert niet voor niets, het probleem ligt echt 9 van de 10 x bij de ruiter, als je dat al gaat inzien als ruiter heb je al heel veel gewonnen ,zorg altijd dat er een goeie basis is, waar je naar terug kan pakken als je paard of jij zelf het even niet meer weet, dan heb je echt zelden tot nooit een steigerend paard.
Als het wel zo is vraag je dan af wat er op dat moment gebeurde en ga er niet vanuit dat je paard iets doet om jou te pesten.
Als je een goeie leider voor je paard ben en je hebt zijn aandacht zal hij echt voor je door het vuur gaan, maar als het paard aan jou twijfelt zul je daar dus aan moeten werken, zie het eens vanuit het oogpunt van het paard en niet vanuit je eigen menszijn, klinkt stom maar het werkt wel zo, de ruiter brengt stres en te veel druk op het paard , juist dan gaat het paard anders doen dan anders, dus conclusie of het paard heeft ergens pijn of het gelooft echt niet in de genen die op zijn rug zit op dat moment.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 19:29

Ik denk dat het van een ongelukje de eerste keer, een gewoonte is geworden. Kamikazeruiter erop die toch wel blijft zitten en gaan met die banaan.

daisy_tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 19:36

heb dit ook bij me ruin gehad, zomaar uit het niets begon het, ook in de wedstrijdring.
En hij ging ook vanaf 4 jaar mee op concoure. Ook lag ik er toen die tijd vaak naast. Toen ik door had hoe en wat ie ging bokken, kon ik me er op focussen. Wij hebben een tijdje gekeken naar wedstrijden waar het niet druk was. Zodat we de ruimte hadden.
OOk vaak na een wedstijd gewoon nog een x gedaan zodat hij het leerde.

Nu is het er aardig uit, maar vrij gemakkelijk gaat het nog niet! Wij hebben bij hem echt doormoeten zetten en dit ging ook met bloed zweet en tranen, waarbij we ook echt een streep hebben moeten zetten van, als het gevaarlijk wordt is het over, ongelukken moeten er niet van komen!..,.

Heel veel succes!

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 19:38

Ik vind het onzin dat een 4 jarige nog niet op concoursen hoort te verschijnen. Er zijn zelfs competities voor 4 jarigen.
Ik zie trouwens ook nergens dat TS haar erg met de zweep zou slaan. Corrigerende tik bij dit gedrag om haar voorwaarts te houden is eerder een must.

Ik ga verder mee met Urielle.

tjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 19:45

Ik vind het onzin om een 4 jarige niet als individu te zien. Bij mensen wordt het geaccepteerd dat ze van persoon tot persoon verschillen en dat daar dus verschillende soorten opleidingen en scholen bij passen. Paarden moeten maar als een robot functioneren en als er dan eens een paardje tussenzit wat al die indrukken niet goed kan verwerken en dus aangeeft (door niet gewenst gedrag) wordt dat duidelijk niet geaccepteerd. Dat is dus niet eerlijk, een paard is net zo goed als een mens een individu en ieder leert op zijn eigen tempo. Dus gun je paardje rust ga terug naar de basis en leg er niet teveel nadruk op.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:08

Maar hoe minder je weg gaat, hoe ongewoner het wordt en hoe meer spanning ze op gaan bouwen.
Ik zou juist zeggen veel meepakken maar die vicieuze cirkel (of liever gezegd neerwaartse spiraal!) moet doorbroken worden, want als de ruiter eraf gegooid wordt en niet meer verder wil of kan, wordt haar slechte ervaring natuurlijk ook steeds bevestigd en het wordt hoe langer hoe spannender.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:23

Ik vind dat eerst de oorzaak moet worden gevonden. In mijn ogen is het of spanning in de ruiter die doorwerkt op het paard of spanning van het paard. Het werkt veel makkelijker als je weet welke van de 2 het is.
TS geeft aan dat ze ook naar de springles gaat en daar gedraagt het paard zich niet zo. Nou heeft TS geen zenuwen, maar dat is ook wat anders dan geen spanning. Zeker jonge paarden die in dat soort situaties toch iets meer op de ruiter terugvallen kunnen deze spanning onevenredig overnemen.
Dat neemt niet weg dat ze nooit staatsgevaarlijk mogen worden.
Ben het met Urielle eens dat hoe meer je thuisblijft hoe ongewoner het wordt om weg te gaan.
Er zijn veel verschillende mogelijkheden, een keer een andere ruiter/ alleen losrijden en niet starten/ dressuurproef/ oefenparcoursen.
Ik zou beginnen met een van de laatste 3 dingen. Werkt dat niet even een andere ruiter om te kijken wat de reactie dan is.
Thuisblijven kan ook werken, maar zou niet mijn eerste actie zijn.

hoedjevan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 16:55

zoveel mogelijk overal naar toe gaan. misschien bouw je zelf ook wel te veel spanning op op cc en reageert je paard er enorm op. ga gewoon eens naar cc zonder dat je hoeft te rijden.
een jong dier moet zo veel mogelijk zien

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 17:08

Ga eens losrijden tussen dressuurruiters..

Deze rijden vaak wat gemoedelijker omdat het netjes moet, en er geen hindernissen staan. Dus geen paarden die in galop op een hindernis af vliegen, of balken die naar beneden vallen..

Mijn paard is ook 4 en ga ik komend jaar eerst dressuur starten.
Juist omdat hij heel makkelijk veel spanning opbouwd, en (bijna) niet af kan vloeien... typje zéér sensibel zeg maar..
Overdonder ik hem met teveel vreemde indrukken, weet ik zeker dat hij het niet meer doet omdat hij in paniek raakt.
Hij moet eerst eea verwerken en het moet voor hem gewoon worden.
In de dressuur is het allemaal wat rustiger.. laat em daar eerst maar aan wennen.. en als dat goed gaat zullen we eens een keer gaan springen.

__mien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 17:09

het zal ook wel aan liggen dat het een andere omgeving is

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 15:09

Vind het wel onzettend raar dat je al meteen aan de slager denkt.
Wil je het nu al opgeven dan ?
Al kan je paard nooit op concour, de slager zou bij mij dan nooit aan beeld komen!!
Geef je paard gewoon een keer mee aan een prof, die weten er wel raad mee.
Dat lijkt mij het veiligst en slimste .

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 15:19

Ik vind de optie van Qiur, om eerst eens een paar dressuurwedstrijden te gaan rijden, helemaal niet zo slecht..
Misschien vind ze de mensenmassa en paarden wel heel erg eng en moet ze daar gewoon aan wennen..
Maak er een klein feestje van (voor jezelf en je paard) en verwacht dan helemaal niets maar zie het als een leerproces..
Als je maar weer heel thuis komt, roepen we dan altijd bij ons thuis..

En ook vind ik het onzin dat een 4-jarige niet een BB parcoursje zou kunnen lopen. Het is niet gelijk een CHIO wat er gestart wordt.
ALs er op een verstandige manier naar een concours gewerkt wordt, zie ik geen probleem.

Succes!

MissBurberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 10:51

bij mijn oude verzorgpaard, die eigenaar had ook nog een merrie, die werd op het gegeven moment ook levensgevaarlijk en haar hormoonspiegel bleek veel en veels te hoog te zijn, die krijgt nu een soort pil door de eten heen.... klinkt apart maar zijn ze ook bijna een jaar mee bezig geweest om er achter te komen..... misschien dat eens na te laten kijken als ik jou toch in je openingspost over hengstigheid zie typen enzo...

irene01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 01:46

zal jullie tips in het nieuwe jaar eens proberen. op andere locaties trainen zonder wedstrijdspanning lijkt me wel wat. heeft in ieder geval de vakantie al gehad door sneeuwpret......

Sil23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:34

Blijf vertrouwen hebben in jezelf en blijf oefenen je moet van oude spulletjes iets maken en dan gaan oefenen je moet alsmaar blijven oefenen en als het goed gaat moet je maar een concour gaan rijden :P :D

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:45

Wellicht dat ze op concours gaan associeert met problemen(pijn/vervelend) gevoel van de hengstigheid, er zijn zat merrie's die op het moment dat ze een andere ruin/hengst ruiken spontaan hengstig worden.
Daarom op vreemd terrein heeft ze dit meegemaakt en zal de de link leggen met elkaar en daardoor zo reageren dat is het eerste wat in mij opkomt.
Enige wat je kan doen in mijn ogen is blijven oefenen zodat het een gewoonte wordt op vreemd terrein zijn met andere ruinen/hengsten.