hoofdknikkend met teugel aan nemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cd_muis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 00:06

amillia schreef:
cd_muis schreef:
amallia: ben ik met je eens maar ik vind dat een paard wel gewoon aan een bit moet kunnen wennen en dan niet bitloos en al die (sorry) onzin allemaal eerst proberen. als een paard echt bang is voor het bit dan vind ik dat je het op die manier kan proberen. maar goed dat is mijn mening

En waarom moet een paard aan een bit wennen? waar heb je dan een bit voor nodig? En je ontloopt het probleem niet want als jij met dat paard lekker kan rijden is het toch opgelost?

dit paard moet de wedstrijdsport in en ik heb nog nooit een jury gezien die het goed vind als je een paard in de dressuur sport zonder bit rijd

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 00:09

cd_muis schreef:
amillia schreef:

En waarom moet een paard aan een bit wennen? waar heb je dan een bit voor nodig? En je ontloopt het probleem niet want als jij met dat paard lekker kan rijden is het toch opgelost?

dit paard moet de wedstrijdsport in en ik heb nog nooit een jury gezien die het goed vind als je een paard in de dressuur sport zonder bit rijd

Sorry maar met bit rijden voor de dressuur is egoistisch. En daarbij, vanaf april volgend jaar mag het wel met de sidepull, kingekruist en kaakgekruist bitloos hoofdstel

cd_muis

Re: hoofdknikkend met teugel aan nemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 00:11

sorry mijn mening blijft een paard moet gewoon op een bit kunnen lopen. en het is een tuiger en ik weet niet of je al eens op een tuiger heb gereden maar als die gaan dan gaan ze ook echt en ik weet je moet een paard terug rijden op je zit maar soms is het toch ook wel handig als je van voor iets te zeggen hebt. mijn eigen paard rijd ik soms ook zonder bit maar die staat meteen stil op zijn plek als ik er iets aan kom en dit lijkt mij dan ook zeker niet fijn voor ze

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 00:19

Dit wordt toch niet weer zo'n wel of niet bitloos topic?Een bit is zo scherp als de hand van de ruiter en dit geld net zo goed voor bitloos.Ik denk dat na 4x erop gezeten te hebben je nog geen beeld kunt hebben van het aannemen van het bit.Tuigers hebben over het algemeen geen kleine mond dus een dunner bit hoef je daar meestal niet voor te nemen.Een ander bit zoals dubbel gebroken kun je mettertijd wel proberen maar ik zou het zeker eerst een paar maanden aan zien.Komt vast goed!

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 00:20

cd_muis schreef:
sorry mijn mening blijft een paard moet gewoon op een bit kunnen lopen. en het is een tuiger en ik weet niet of je al eens op een tuiger heb gereden maar als die gaan dan gaan ze ook echt en ik weet je moet een paard terug rijden op je zit maar soms is het toch ook wel handig als je van voor iets te zeggen hebt. mijn eigen paard rijd ik soms ook zonder bit maar die staat meteen stil op zijn plek als ik er iets aan kom en dit lijkt mij dan ook zeker niet fijn voor ze

jup verschillende tuigers, een losgeslagen new forrest pony en nu rijd ik een 50% engels volbloed (maar tamara is van onszelf) en als een paard kan gaan is zij dat wel. En dat je (meer) controle over je paard hebt met een bit is de GROOTSTE ILLUSIE van de meeste ruiters. Maar als je per sé met bit wil, probeer dan een keer bv een leren maar geen enkel gebroken.

cd_muis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 00:25

sorry amallia maar aan jou tips heb ik dus helemaal niks. ik ga hier ook niet meer veder op in

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 00:32

@ Amallia : Ik ben het zeker met je eens dat bitloos goed is, maar ook dat je het probleem dan ook ontloopt ipv het op te lossen. Ik snap de TS heel goed, want zoals ze al zei is het niet haar eigen paard maar moet ze hem (als ik het goed begrijp toch) rijden/beleren voor anderen. En dan héb je nu eenmaal minder te zeggen over het paard en dan moet je roeien met de riemen die je hebt toch ? ;)

Anyway, weer ontopic ga ik mee met andere posters. Dikker is niet meteen zachter. Probeer eens een 'standaard' maat dubbelgebroken bitje. Prikt minder in het gehemelte dan een enkelgebroken en dus wel fijner voor het paard. Gewoon even met de eigenaren bespreken dus. :)