ongelofelijke angst voor de zweep!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:14

Wat wij hebben gedaan met dit probleem:

Zweep stond tegen de bakrand aan en we zijn er gewoon langs gaan lopen met het paard. Telkens als we langs liepen belonen belonen belonen. Daarna liepen we langs en stonden we stil langs de zweep en weer belonen.

Vervolgens en nog steeds de zweep laten staan steeds dichter bij komen en een snoepje voor de zweep houden. Ik bedoel het blijft een haffie.

Als je zo rustig bezig bent met een zweep leert ze dat een zweep absoluut niet eng is. Ze gaan een zweep met wat fijns associeren.

Ben je zo ver dan kun je de zweep vast pakken als je naast haar staat. En dan weer belonen.

Wij hebben bij alles wat we met haar deden een zweep in de hand gehad dus bij uit de stal halen, in de wei zetten, poetsen. Zweep in de laars zweep op de grond enz enz....
Daarna zweep op haar leggen tegen haar aan.

Daarna zijn we grondwerk met de zweep gaan doen. Dus zweep aantikken en belonen.
Over de zweep heen stappen en belonen.
Halt laten houden en met de zweep overal aanraken en belonen.
Druk geven met de zweep zodat ze moet wijken.

Longeren en rijden met de zweep zijn we pas gaan doen op het allerlaatst. Ze kon het daarna zeer goed hebben.

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: ongelofelijke angst voor de zweep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:05

Jammer dat TS niet reageerd op mijn vraag.

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:21

@giolli,

Kan me wel voorstellen waarom je het je paard wil afleren. Mijn zweep is onmisbaar niet om er mee op te meppen maar als verlengde van mijn arm. Ik wijs er mee aan ik maar haar ermee alert door een keer tegen mijn been te tikken. Ik gebruik het als target stick, om deuren open te duwen, om mijn handschoenen op te vissen uit de bak, om takken weg te duwen enz enz.

edit en persoonlijk vind ik het gewoon fijn dat je paard voor zo min mogelijk bang is.

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:08

Je kan ook zonder zweep rijden!
En dan kan je alsnog goeden aanwijzingen geven en alles.
Je hoeft niet perse een zweep te hebben!

Sil23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:24

Eerst longeren en met de zweep slaan en dat een paar keer doen en dan moet je haar angst overwinnen!
Of je moet gewoon hele harde benen geven of natuurlijk SPOORTJES!! misschien gaat dat helpen :P
HOPELIJK GAAT HET LUKKEN!!!

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:06

Sil23 schreef:
Eerst longeren en met de zweep slaan en dat een paar keer doen en dan moet je haar angst overwinnen!
Of je moet gewoon hele harde benen geven of natuurlijk SPOORTJES!! misschien gaat dat helpen :P

Nee dat gaat helpen...slaan met de zweep terwijl hij er doodsbang voor is...Dan maak je het alleen maar erger ;)
En sporen zijn niet om een paard voorwaarts te krijgen, sporen zijn er om de hulpen de verfijnen.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:44

Ojee, Sil23, fijn dat je meedenkt op jouw jonge leeftijd! maar dat gaat denk ik niet helpen, leer iets meer over spoorgebruik, voordat je iemand dat adviseerd ;-)

Hoe gaat het inmiddels ts?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 01:23

Soms zou je willen dat je de adviezen van anderen simpelweg van bokt kon schrappen...:x

jennifer93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 22:28

hallo allemaal sorry voor mijn late reactie..
vind het van mijzelf ook erg onfatsoenlijk dat ik niets van me heb laten horen maar ik heb een poosje andere dingen aan mijn hoofd gehad sorry..
maar..
waar ik de zweep voor nodig heb is dat ik haar meer dressuur matig wil gaan trainen ik wil haar dus ook op verfijnde basis willen kunnen corrigeren zonder in har mond te zitten of te schoppen ofzo,
en het advies om haar net zo lang te slaan tot dat ze er niet meer bang voor is, dat vind ik een beetje onzin ik laat dit ene or in andere oor uit gaan aangezien ik ook lees dat zij blijkbaar nog een best jonge bokker is..
nogmaals sorry voor mijn late reactie..
en ik wil trouwens ook met haar aan vrijheidsdressuur gaan doen waarbij ik ook de zweep wil gaan gabruiken als aanwijsstok..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:04

Mijn advies is om Parelli te gaan doen, en dan met name de friendly game...
Als je niet weet wat Parelli inhoudt, moet je even kijken op Youtube, daar staan ook de nodige filmpjes over de friendly game...

Boefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:06

aaien met de zweep aan laten snuffelen.
En leren dat het niet iets is om te straffen maar of haar te helpen, te begeleidden!

jennifer93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 18:37

parelli ga ik naar kijken!
aaien met zweep.. uhm... ik dnek dat ze mij dan aait met de 8erkant van haar hoeven:P

LostInHeaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 00:32

ik zou gewoon de zweep in de piste leggen en je paard in de piste loslaten en gewoon eens kijken wat ze doet als ze de zweep ziet liggen ..
gaat ze eraan ruiken ? of loopt ze hard weg ?

en ik zou grondwerk met haar doen .. kan ook al een flink eind helpen.
dan leer je je paard dmv een trainingsstick over de rug en de benen (dat is met een koord)
oefeningen doen.
je kan dat eens opzoeken op youtube vind je heel wat info over
natural horsemanship.

hier een filmpje. dat is wat k bedoel met de stick met het koord aan.
http://www.youtube.com/watch?v=gzoi38MuEh0

LostInHeaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 00:35

Sil23 schreef:

ik denk dat jij heel goed kan rijden XD
dat is dus niét de manier ...

dapphie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 02:10

hoi!
je moet je paard laten merken dat de zweep niet eng is.
in de wei kun je bijv. gaan spelen en dan doe je iets met de zweep ofzo. of ga rustig wandelen aan de hand en neem je zweep mee. als ze dan rustig is kun je proberen de zweep zachtjes over haar rug te leggen en zo verder te lopen zo went ze er ook aan. ;)
greeetz! :P

Cardo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 10:05

ik vraag me soms af waarom moet het altijd met een zweep, ik bedoel als je paard gewoon goed aan het been is, dan heb je toch helemaal geen zweep nodig?!

jennifer93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 22:12

hallo..
in de bak leggen en laten lopen helpt niet.. is ze te druk met andere dingen..wandelen met de zweep in mijn hand.. ik wil eigenlijk nog langer leven dan alleen vandaag:P

het andwoord van cardo negeer ik maar aangezien ik dit al eerder heb uitgelegd^^

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:22

Een paard is bang voor alles wat naast hem en achter hem gebeurt.
Alles wat voor hem gebeurt, dat kan hij goed zien. Dus als jij voor hem uit loopt met de zweep in je hand, en hij vertrouwt je, gaat hij echt niet schoppen.

Kijk eens hier?

http://www.youtube.com/user/johnharrer# ... EnACbsHHDM

jennifer93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 12:56

een paard is een vluchtdier. lukt he hem niet om te vluchten, zal hij aanvallen(trappen,bijten enz.) zo si een pard gewoon of hij je vertrouwt of niet, een paard die je vertrouwt wil veel voor ej deon dat klopt, maar ik ben ervan overtuigd dat als een paard een angst heeft voor iets uit een vroeger verleden dat hij daar niet overheen komt door hem ermee gedwongen te confronteren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 13:02