Wat hebben jullie liever? Te diep of te hoog?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 19:56

je drukt bij dat bericht waar je op wilt reageren rechtsboven op quote

Dan komt dat bericht al in het venster te staan waar je moet typen.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 20:10

Ik heb liever te diep, volgens mij is dat namelijk veel beter voor de rug dan te hoog. Als hij te hoog loopt, dan drukt het paard mestal ook zijn rug weg (hol dus) en daar krijgen ze vaak pijn van aan hun rug.
als ze te diep lopen dan doen ze hun rug een beetje bol en dan krijgen ze hele sterke rugspieren en dan is de rug dus sterker.

Soesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 08:23

runningkawa schreef:
je drukt bij dat bericht waar je op wilt reageren rechtsboven op quote

Dan komt dat bericht al in het venster te staan waar je moet typen.

Danku!! Haha!

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 09:00

Annetje schreef:
Ik heb liever te diep, volgens mij is dat namelijk veel beter voor de rug dan te hoog. Als hij te hoog loopt, dan drukt het paard mestal ook zijn rug weg (hol dus) en daar krijgen ze vaak pijn van aan hun rug.
als ze te diep lopen dan doen ze hun rug een beetje bol en dan krijgen ze hele sterke rugspieren en dan is de rug dus sterker.

Paarden kunnen ook heel goed te diep lopen zonder dat ze er een spier op hun rug voor gebruiken hoor! Dan gaat jouw theorie helaas niet op. In het geval van mijn Odin was dat zo, die kon rustig te diep lopen zonder zijn rug bol te maken. Nou had die wel een lichamelijke klacht, maar dat hebben misschien wel meer paarden die te diep lopen...

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 16:48

ik hou meer van te diep.mijn pony doet dat namelijk ook in galop en dat ik de enige keer dat ie niet echt het bit vasthoudt. maar heb nadeel is dat hij dan gaat 'duiken' en daardoor gaat hiju gelijk weer harden om evenwicht te houden. dus echt fijn is t ook weer niet

Ymkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 18:15

Een paard dat te diep loopt, want dat is simpel op te lossen. String deed dat ook maar na een paar meppen met de zweep heeft hij het goed afgeleerd.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 19:58

Ymkje schreef:
Een paard dat te diep loopt, want dat is simpel op te lossen. String deed dat ook maar na een paar meppen met de zweep heeft hij het goed afgeleerd.

Pardon?! Hoe bedoel je, Ymkje????

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 22:34

He, ik ben het niet met alle mensen eens die hierop gereageerd hebben.
Ik heb heel veel jonge paarden gereden, en dus met beide ervaring gehad.
Vooral de compactere paarden "krullen" zich gemakkelijker op van voren, en de langere paarden zoeken eerder de uitweg naar boven. beide fouten in houding zijn fout, maar daar moet je dus iets aan doen!
Ik vind het opkrullen niet echt moeilijker of makkelijker, je moet alleen de goede weg vinden. Bij de opkrullende paarden is het van belang dat ze veel voorwaarts gereden worden, naaqr de hand toe, ze moeten de aanleuning in de handen op gaan zoeken. Bij de langere paarden die meer moete hebben met de lendenpartij zijn de lagere lijnen juist heeel goed om op te zoeken!! Ik las ergens dat iemand diep gereden heeft en nu zijn paard niet opgericht meer kan lopen! Dit is niet waar.. Ik wil niemand aanvallen,m aar dat is een verkeerde manier van rond lopen. Als je paard in de lage en diepe lijnen ALLES loslaat heb je dus geen gewicht in je handen EN staan zijn achterhand er goed onder. Als je paard sterk genoeg is is oprichting ook totaal geen probleem. Je paard moet zo getraind zijn dat hij op zijn eigen benen looot. Wat doet je paard als jeje handen naar voren steekt? Loopt hij op zijn eigen benen of valt hij op zijn snuit?
Ik ben nu zeker dik een jaar aan het trainen met mijn paard, er gaat dus heel veel tijd inzitten! Het belangrijkste is dat je altijd een hele lichten aanleuning hebt, en je paard je handen overal in volgt.
Veel mensen maken een fout in diep rijden of opgericht rijden, het moet geen verschil maken. Je paard moet bovenin net zo aanvoelen als dat hij met mijn neus op de grond loopt.

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 22:39

Ps Ik zie toch liever een paard dat ONTSPANNEN!! voor de loodlijn loopt dan een paard dat eronder duikt. Dat is toch een teken dat het paard te weinig op de achterhand en dus teveel op de handen loopt.
Een paard dat heel rond loopt hoeft zijn rugspieren daar niet perse voor te gebruiken hoor!

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 22:43

Tyrza"]
[quote="Ymkje schreef:

[/quote]

Of een paar harde schoppen met je sporen, dat werkt ook! En dat kan je daarbij je paard ook even omhoog trekken }> Knipoog

Ymkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 19:37

Bedankt voor de tip Antoinette!

Zazoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 20:04

ik heb liever te diep omdat ik dat beter opgelost heb

ukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 18:11

Het is allebei moeilijk op te lossen maar ik heb ze in eerste instantie liever iets te diep (maar niet achter de teugel)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 18:56

Antoinette"]
[quote="Tyrza"][quote="Ymkje schreef:

[/quote]

Of een paar harde schoppen met je sporen, dat werkt ook! En dat kan je daarbij je paard ook even omhoog trekken }> Knipoog
[/quote]

is toch heel normaal als je paard niet doet wat je wilt..........je geeft hem effe een paar flinke meppen met een lange zweep, je trapt even met je spoortjes in z'n buik en je roept hard "GVD"

werkt altijd................ Frusty Haha!

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 19:01

Sorry, ik was even in een sarcastische bui, nu maar hopen dat iedereen door heeft dat het een GRAPJE was. Voordat een kindje het ook nog gaat proberen ook Scheve mond

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 19:13

dat weet ik antoinette, ik maak het nog wat leuker, dat doe ik altijd met m'n paard.............. Haha!

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 22:17

Ja, dat had ik door hoor Knipoog

We gaan nu erg offtopic..

Ymkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 14:23

wat is er mis met een opvoedende tik? Verward

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 14:42

even serieus Ymke: met een tik is niets mis, maar je moet wel de aard van het probleem vinden. Waarom loopt je paard te diep? Geef ik wel correcte hulpen? En dan nagaan of er eerst niet een andere hulp aan te pas kan komen (benen/kuit/spoor) om het probleem op te lossen. Een tik met een zweep is slechts een onderdeel.....

Llewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 18:34

Te diep niet, maar neusje naar de grond graag, voor mijn gevoel wil ik dat neusje naar de grond, lekker ontspannen naar beneden rijden, niet strak diep rijden met veel spanning, laat maar lekker ontspannen naar beneden lopen.
Pas als dat goed zit kan je hem wat meer opnemen.
Maar alles met beleid natuurlijk, en les, veel les Knipoog