Te lief?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Naomii__

Re: Te lief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:55

lieniminnie :
Hoe is het er ondertussen mee?

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 22:47

zaterdag ging het goed, we gingen aan de slag met goed aan het been zetten.

Het is zo dat als ik geirriteerd raak (hetzij op mezelf, hetzij op pony) Dat ik dan pas assertief wordt en zorg dat de pony reageert binnen 2 seconden.
Ik ben er steeds meer mee bezig tijdens het rijden, raak af en toe wat te snel afgeleidt.
Het ligt ook aan de pony waar ik op rijdt, als ik de pony leuk vind gaat het beter, wat opzich niet heel vreemd is, want dan vind ik het leuker om serieus aan de slag te gaan.

lisje94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 22:52

ik zit met hetzelfde,
ze gaat soms echt dr eigen gang.;
ik moet ook gewoon strenger en consequenter zijn,
al is dat soms echt moeilijk!

alovej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:56

Hier mijn tips:

1.Wat jij wil moet het paard doen, het hoeft niet gelijk met de harde hand, maar wel gewoon duidelijk.
2. Hoe meer jij gaat denken van: daar kan dat paard niks aan doen ofzo, hoe meer medeleiden je krijgt,,
3.Denk gewoon van: Mag een paard dit? Nou nee!
Geef hem dan gewoon een pak slaag.
Paardrijden is leuk weetje, Maar als je paard te vrij word, dan word die WILD!
Ik moet altijd,altijd,altijd op dat soort pony's.
Ik moet ze altijd even een lesje leren van:Jij moet & zal naar mij luisteren!!!
4.Wees zelfverzekerd,hoe banger jij bent, je paard word daar feller op.

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:58

Strenger rijden wat is dat nu voor advies?
Denk dat ze bedoeld dat je een duidelijk doel moet hebben en concequent bent en blijft (vooral dat :+ )

verder een questie van tijd.. Succes!

Freechoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:59

Wat is te lief???
Met respect, zo moet je een paard behandelen, en wees duidelijk in wat je wil, niet aarzelen, maar te lief vind ik een beetje raar hoor...

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:01

Ik heb dat ook, krijg het geregeld te horen onder de les dat ik veel te lief en zacht ben voor hem.
Tegenwoordig pakken we onder de les zo nu en dan eens wat meer door.
Ik vind het moeilijk, maar het werpt wel z´n vruchten af.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:09

Irma77 schreef:
Wat is te lief???
Met respect, zo moet je een paard behandelen, en wees duidelijk in wat je wil, niet aarzelen, maar te lief vind ik een beetje raar hoor...

te lief voor zichzelf is dat voornamelijk.
goede bedoeling, maar eigenlijk niet direct reageren op het paard - kan zijn omdat ze bang is het paard pijn te doen, kan zijn omdat ze bang is om het fout te doen, kan zijn dat ze bang is dat het paard "boos" op haar wordt. Dus bang voor een negatieve reactie op haar hulpen/rijden (fouten) , waarvoor ze zichzelf wil beschermen.

Maar ik heb liever iemand die te lief is, dan iemand die "streng" is terwijl deze zelf fout zit....

Freechoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:23

Mee eens superwoman

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 19:27

je moet gewoon oefenen! Dat is het enige wat helpt.
Je moet dat paard natuurlijk niet slaan zonder dat er iets aan de hand is.

_L0ura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:08

haha, mij overkwam precies hetzelfde: sinds augustus heb ik mijn eigen pony en in het begin ging dat redelijk, maar na een tijdje steeds een beetje minder. Haar vorige eigenares zei dat we een beetje te lief voor haar waren en dat ze ons een beetje testte hoe ver ze kon gaan. Nu ben ik nog vriendelijk tegen haar en soms is het moeilijk om echt streng voor haar te zijn, maar paarden hebben nood aan iemand die consequent is en duidelijkheid geeft. te streng is natuurlijk ook niet goed maar. Als je veel oefent dan komt dat in orde ;)

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 20:52

superwoman schreef:
Irma77 schreef:
Wat is te lief???

te lief voor zichzelf is dat voornamelijk.
goede bedoeling, maar eigenlijk niet direct reageren op het paard - kan zijn omdat ze bang is het paard pijn te doen, kan zijn omdat ze bang is om het fout te doen, kan zijn dat ze bang is dat het paard "boos" op haar wordt. Dus bang voor een negatieve reactie op haar hulpen/rijden (fouten) , waarvoor ze zichzelf wil beschermen.

Maar ik heb liever iemand die te lief is, dan iemand die "streng" is terwijl deze zelf fout zit....

Precies, mijn instructrice geeft dan als voorbeeld, wat nou als ik les zou geven en zou staan "Ja, euh, zouden jullie nu alsjeblieft een gebroken lijn willen rijden..?" Dat werkt niet..
Zo rijdt ik.. Ik reageer vaak net iets te lief, en reageer pas echt na 3 keer 'vragen'. Als een pony een andere kant op gaat ben ik iets te lang bezig met nadenken hoe ik moet reageren en het ook echt doen.

Ik ben niet bang dat een paard boos op mij wordt, en uittesten sta ik niet toe. Ik weet heel goed in welke situaties ik echt streng moet zijn.
Het is meer dat ik even niet meer weet wat ik moet en dan met het ene bezig ben en het andere vergeet.

Afgelopen zaterdag ging het weer heel goed :) Ik zat op een lastige pony die vaak niet voorwaarts is en stil gaat staan in hoeken, hoeken afsnijdt e.d. Van het begin ben ik lekker bezig geweest en dat beloonde zich ook. Heel fijn is dat.
Ik merk dat het veel leuker en makkelijker is als ik fanatieker ben.

Waar ik nu steeds mee bezig ben is mijn paard bezig houden, en na een hulp moet hij binnen 3 seconden reageren. Als hij afsnijdt reageer ik rustig. Meestal neem ik de pony terug als hij niet luistert en stuur hem dan de juiste kant op.

Anneevdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 11:52

misschien moet je een keertje een privé lesje nemen, en lekker basic dingen doen, om je zelfvertrouwen helemaal op te krikken!
en vooral moet je volhouden met wat je wilt dat de pony/paard doet. als jij linksaf wil, dan moet je net zolang doorgaan tot jou pony ook links gaat.
volhouden en niet te veel denken, maar doen!
succes ermee! :);)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 12:02

lieniminnie schreef:
Het is meer dat ik even niet meer weet wat ik moet en dan met het ene bezig ben en het andere vergeet.

En dan doe je dus ....niks? waarom doe je dan niks? Dan ben je toch in zekere zin bang dat je iets doet wat niet goed is.

Waarom werkt het "voorbeeld" van je instructrice niet, denk jij?

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:02

Vroeger zei men ook tegen mij dat ik te lief was, dat ik assertiever moest worden.Ondertussen (na een paar jaar) is dat veel verbeterd. Dat komt vanzelf als je veel blijft trainen.
Bij mij kwam het er op neer dat ik hem niet zomaar moest laten lopen, dat ik niet te snel tevreden mocht zijn over hoe mijn paard liep. Ik moest er meer aan rijden.

marjans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:07

Ik snap niet wat iemand bedoeld met te lief zijn? Wat bedoeld je instructrice daarmee? Als jij omschrijft wat ze bedoeld dan kan men hier jou vast wel tips geven ;)

wie_ben_ik_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 12:13

ik was eerst ook te lief voor mijn pony maar nu komt daar verandering in
waarom mag je niet lief zijn voor je pony? dacht ik
maar naar nader inzien zag ik dat mijn pony met mijn voeten ging gaan spelen
soms denk ik nog dat ik te hard ben maar dat is niet zo
rustig opbouwen
je komt er wel zeker niet bang zijn

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 12:38

marjans schreef:
Ik snap niet wat iemand bedoeld met te lief zijn? Wat bedoeld je instructrice daarmee? Als jij omschrijft wat ze bedoeld dan kan men hier jou vast wel tips geven ;)

misschien moet je het topic beter doorlezen.... :roll:

Kahlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 17:54

Ik zou vragen of je een keer op een heel eigenwijs paard mag, of gewoon een paard waarbij je heel duidelijk moet zijn.
Als het je op zo'n paard redelijk lukt, zal het op een ander paard vast ook wel lukken!:)
En verder gewoon heel veel oefenen! :)

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 22:19

superwoman schreef:
lieniminnie schreef:

En dan doe je dus ....niks? waarom doe je dan niks? Dan ben je toch in zekere zin bang dat je iets doet wat niet goed is.

Waarom werkt het "voorbeeld" van je instructrice niet, denk jij?

Nou niet niks, maar ik zit dan even te kloten, en denk dan oke.. Nu doe ik dit en dat en als hij dan niet luisterd word ik streng, maar dat even kloten moet ik af leren.. als je me snapt.
Ik doe niks omdat ik even nodig heb om te bedenken wat ik nou moet doen, omdat ik hoop dat het met een kleine hulp lukt.

Het is niet zo dat ik lief wil zijn tegen mijn paard en ik ben niet bang boos te worden op het paard. Ik wordt het gewoon niet snel.. net als ik het gewone leven met ik heel rustig.

Voorbeeld van mijn instructrise helpt wel, ik begrijp ook wat ze ermee bedoelt, maar het dringt niet altijd tot me door. Ik ben op het paard soms met te veel dingen bezig.

Kahlan dat werkt niet :n als het niet goed gaat wordt ik nog onzekerder of wordt ik moe en wordt het erger. Het licht aan mijn bui, soms wordt ik wel fanatiek. Maar als het dus wel lukt krijg ik meer zelfvertrouwen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:58

Ik zal je even uitleggen waarom het voorbeeld niet werkt, want dat is juist heel belangrijk.
Het is niet duidelijk (wáár je een gebroken lijn moet rijden).

Boos moet je ook helemaal niet worden, maar wel duidelijk!
Het moment dat jij het even niet meer weet, is dus héél onduidelijk voor het paard.

Citaat:
omdat ik hoop dat het met een kleine hulp lukt.

en waarom hoop je dat? waarom geef je niet gelijk een grotere hulp en gewoon dezelfde, maar ga je een andere kleine hulp verzinnen?

Als je niet weet waarom je iets doet, is het nóg moeilijker om het te verbeteren.

Sil23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:42

Daar kan IK maar 1 antwoord op geven en dat is blijven trainen en ik was ook altijd te lief voor de pony s en als die ondeugend deed durfte ik niks te doen want dat vond ik zielig ik heb het overwonnen en dat moet jij misschien ook doen als je boos bent geworden moet je na de les het weer goed amken met je pony of paard dat helpt egt!

xxxx

sannnnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:03

dat probleem had/heb ik ook met m'n paard,
veel te lief, was een keertje buiten aan 't rijden en hij was ''vrolijk'' om het zo maar te noemen, hij had al een paar keer gebokt en ik dacht het komt omdat het fris is en deed er verder niks mee gevolg: bokkend buiten eraf worden gegooid en mijn paard over de weg zie scheuren.
das niet goed.
daarna telkens als ie wat deed wat mij niet bevalt 2x waarschuwen en daarna nog niet luisteren, krijgt ie toch echt een tik(je)
(het is nou echt niet zo'n harde tik hoor soms niet eens raak maar dan weet ie 't gewoon)
dus probeer niet streng te zijn maar rechtvaardig. anders gaan ze over je heen lopen :+
groetjes

carmenmisty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:31

`ik denk dat iets moet doen waar je vertrouwen in je paard krijgt en ales je makkelijk van aard bent lijkt dat me niet altijd handig vooral ales je een paard hebt die een lolletje van het werktmaakt
bij mij is het zo ales goed doen beloon ik ze ales een keer iets fout doen oke maar ales nog een keer gebeurd straffen en ik vind te lief voor je paard weetje ik heb eigenpaard ik heb liever dat ik er veilig over de weg mee kan dan die er van door gaat
enzv :P maar ik weet niet of dit bij het vehaal past maar ik zeg het effe

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 22:23

superwoman schreef:
Ik zal je even uitleggen waarom het voorbeeld niet werkt, want dat is juist heel belangrijk.
Het is niet duidelijk (wáár je een gebroken lijn moet rijden).

Boos moet je ook helemaal niet worden, maar wel duidelijk!
Het moment dat jij het even niet meer weet, is dus héél onduidelijk voor het paard.

Citaat:
omdat ik hoop dat het met een kleine hulp lukt.

en waarom hoop je dat? waarom geef je niet gelijk een grotere hulp en gewoon dezelfde, maar ga je een andere kleine hulp verzinnen?

Als je niet weet waarom je iets doet, is het nóg moeilijker om het te verbeteren.

Presies, duidelijk moet ik zijn.

Ik probeer altijd net 1 keer te vaak de lieve hulp en begin dan met duidelijke hulpen. Ik verzin geen kleine hulp, maar vraag het te lief, en doe hier altijd iets te lang over.
Het is ook een punt van fanatieker worden. Ik moet fanatieker worden in het willen dat mijn paard goed en actief loopt..

begrijp het niet verkeerd, de laatste 3 reacties weer, ik weet heel goed wanneer ik streng moet zijn.
ik durf best boos te worden, vertrouwen heb ik ok in paarden. Als ik onzeker op mijn paard zit omdat ik bang ben dat hij er vandoor ga ga ik meer leiding geven, ik blijf rustig en wordt abrupter.
Het punt is dat ik deze abruptheid meer moet gaan gebruiken op ponys die niet vervelend zijn.