Erg los van het bit, iemand tips om dit op te lossen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bruintjebobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 12:32

midgie schreef:
Is idd erg fijn als je rijd en je hebt niets in je handen en je kan heel veel op je zit schakelen, probeer wel het contact te onderhouden.

Op de foto`s mag hij wat meer met zijn neusje naar voren, maar veel jonge paarden duiken erachter , dus werk daar wat meer aan.
Het hals strekken vind ik wat minder, dan loopt hij heel erg op de voorhand, dus hou bij het hals strekken ook de achterhand onder de massa, je zou wat meer stelling mogen vragen bij het hals strekken,

Maar vergeet bovenal niet dat het paard nog maar 4 is , maak het niet te moeilijk voor hem.

Hey midgie,

Het is idd ook een erg fijn gevoel om zo te kunnen rijden. Je loopt alleen snel het risico dat je te weinig eraan rijdt, omdat het allemaal zo vanzelf lijkt te gaan.

Dat hij met het neusje er meer uit mag dat klopt ook, dat is ook beetje het probleem van het te lossen contact, omdat hij mijn hand te weinig opzoekt.

Vind sowieso dat halsstrekken erg veel op de voorhand lijkt, als je ze bovenin hebt kan je toch makkelijker paard beetje meer bergop laten lopen. Op deze foto heb ik hem meer in de wedstrijdhouding:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-II68EME7.jpg, maar ook hier zit hij net op het randje kwa loodlijn.

Ben het helemaal met je eens over dat je een jong paard niet moet overvragen. Dat probeer ik ook zeker niet. Heb hem vorig jaar maar 2 -3x per week gereden en van de zomer rustig aan gedaan. Veel buitengereden. Nu we weer naar de manege moeten is het meer therapie voor hem dan rijden, omdat er van alles om hem heen gebeurd waar hij niks van wil missen. We hebben in ieder geval geen blind paard gekocht ;) . Wil hem van de zomer ook pas mee gaan nemen op wedstrijd en dan is hij 5jaar, dus dat lijkt me wel mooie leeftijd. Die foto's zijn tijdens een concours gemaakt toen ik HC mocht starten.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:48

Wat hiervoor ook al gezegd wordt, vind ik het er ook op lijken alsof je je handen 'vast houdt', misschien niet door hem veel in zijn mond te zitten, maar meer door de plek waar je je handen 'vast' houdt. Als ik de foto's zie, zou ik zeggen dat het elastische in jouw handhouding ontbreekt en dat zou ook een goede reden kunnen zijn waardoor je paard niet méér contact wil aannemen.

Laat ik het zo uitleggen: je hebt meerdere manieren om je handen te gebruiken, twee uitersten:
- Je handen zijn van beton en zitten vast aan het zadel;
- je handen zijn van elastiek en vliegen overal rond.
Je kan je wel voorstellen hoe je handen (met daaraan de teugels) in de mond van je paard voelen bij de twee uitersten.

Probeer je hand wel stil te houden (té elastisch is ook niet goed), maar daarin niet beton worden; dus een beetje beweging moet ook kunnen.

midgie

Re: Erg los van het bit, iemand tips om dit op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:11

Dat hij achter de loodlijn loopt, kan ook aan het gebit, rug of zadel liggen, wat doet hij als je b.v zonder zadel en bitloos rijd en wat meer uit de rug blijft?

bruintjebobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 21:34

midgie schreef:
Dat hij achter de loodlijn loopt, kan ook aan het gebit, rug of zadel liggen, wat doet hij als je b.v zonder zadel en bitloos rijd en wat meer uit de rug blijft?

Wij laten 1x per jaar preventie tanden nakijken. Zadel lijkt me ook niet direct eerste oorzaak, want heeft een aangemeten WOW zadel. Mss moet ik eens met soorten materialen experimenten van bitten, mss pakt hij plastiek bitje wel meer aan. Rij nu met een 18mm aurigan dubbelgebroken bit, dat is over het algemeen een vrij zacht bitje dacht ik zo.

Bitloos heb ik nog nooit gereden en zonder zadel op dit paard wordt mss beetje te spannend, denk dat ik dan 2010 niet ga halen :D

kleinewitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:26

Ik heb ook een jong paard dat graag onder de teugel druk uit komt. ( boogjes teugels). dus dit is ook een handig topic voor mij. Ik sluit me helemaal bij midgie aan en zoek het ook in het halsstrekken. Maar het zijn wel heerlijk te rijden paarden :D :D

NatasjavE

Re: Erg los van het bit, iemand tips om dit op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:44

Paarden met een lichte hoofd hals verbinding en veel zelfhouding hebben eerder last van dit probleem.
Ik heb ook zo'n dier wat zich graag wat opdrukt en achter de loodlijn gaat lopen.

Echt scherp aan het been maken en lang en laag rijden.(Neusje eruit) Veel impuls opwekken dan moet hij wel meer je hand opzoeken.