Mijn paard heeft totaal geen respect!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 20:57

Vervelend voor je TS! :n 't kan maarzo uittestend gedrag zijn, mijn Haflinger van 8 wil zo nu en dan ook wel eens laten zien dat hij ook bést met een mens op zijn rug kan vliegen :+
Je kunt vragen of er iemand naar je paard komt kijken, misschien dat hij iets verkeerd heeft zitten door een akkefietje in de wei ofzo..

Succes! :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 20:59

Marlenepony schreef:
Oke, mijn verhaal..

Mijn pony heeft geen respect, in de zomer deed hij altijd heel lief en normaal.. Hij had altijd wel van die streekjes dat hij schrok, maar dat had ik altijd snel opgelost en was daarna weer bere trots op hem! maar sinds het wat kouder weer word en op stal staat word dit allemaal anders.. Ik begin van vanavond bij het begin! Ik had hem gewoon gepoetst en al, dat ging goed! Ik neem hem mee naar de bak, en deed het draad aan de andere kant ook nog even dicht omdat hij er anders uit kan schieten! Hij hoort iets, en ja hoor! Scheurt de teugels uit mijn handen en sjeest de bak in! bokken en doen. Dankje lodi, dacht ik, ik ben een heethoofd ( sorrysorry, doe ik al heel veel aan ) en loop heel boos naar hem toe, en hij weet dat ik dan boos ben, dus durft hij ook nog weg te lopen ook! dus ik loop weer naar hem toe ( heel boos), loopt weer weg ( logisch :( ), toen zei iemand anders in de bak, rustig rustig op hem af, en ja hoor, meneer blijft staan, ik pakte hem, en ik stond er als een beer die echt helemaal van streek was, ik kon het eigenlijk niet laten om hem een dikke mep te geven, heb het gelukkig niet gedaan hoor! }:0

Als jij boos word zal een paard altijd weglopen......... dit is echt een hele, hele grote fout. Dat hij zich los probeert te rukken mag niet, dat absoluut....... maar dat het lukt is helemaal jouw fout en dus moet JIJ boos worden op jezelf, niet op je paard!

Citaat:
Toen ging ik opstappen en natuurlijk eerst aansingelen! En toen stapte ik op, en ja hoor, meneer loopt weg, ik zet hem stil en vraag een back up, meneer gaat steigeren! nee, dit ligt niet aan het zadel, want dit deed hij van voren nooit! dit is een paar weken aan de gang! Oke, mijn moeder vind dat erg eng als mijn pony steigert, want hij kan zijn evenwicht verliezen etc etc etc, dus doe ik die oefening dan ook niet! Vervolgens rijd ik gewoon weg, wat voltes en dan moet ik om hem los te rijden rondjes maken en mijn hand dus een beetje naar achteren plaatsen en hij daar dan zegmaar rondjes omheen maken, in de les doet meneer dit erg goed, maar als ik alleen met het boefje ben dan doet hij helemaal niks en begint te steigeren :( , die oefening kon ik dus OOK al niet meer doen, toen ging ik aan draven, meestal HANGT hij ook, maar dit viel dit keer nog mee ook! wat een wonder, daar was ik dus best wel trots op, later wou ik dus een galopje doen en aanspringen bij A op de volte, zo gedaan, krijg ik eerst een raar bokje iets, en dan gaan we verder.. en dan komt het, mijn paard kan niet regelmatig galoperen, dan gaat hij te sloom en dan weer te snel, nog een probleem!! Toen had ik hem terug gevraagd naar de draf omdat hij toch wel wat vervelend begon te doen, toen kwam het ergste van die dag, ik ging aangalloperen bij c, en mijn pony gaat bij de hoek die hij niet zo leuk vind in 1 keer afsnijden en NEEMT me toch een vaart naar de andere x, ik kon niks anders doen dan een beetje bang zitten te piepen ( heel sachtjes niemand kon het horen ) en hem laten gaan, want hij is dan zo sterk en hard, je KAN hem niet omtrekken of wat dan ook! toen dacht ik, omg, hij gaat door het draad, maar gelukkig niet, toen was ik heel erg boos en verdrietig en stonden de tranen in mn ogen, toen gingen we terug, liep niet door, dus uit frustratie een heeeel klein mini tikje, wat doet meneer, krijg meteen een dikke steiger. Toen barstte ik in tranen uit en liep aan de overkant en heb daar wel 5 minuten staan janken, wat moet ik met mijn pony? dacht ik! Iedereen op bokt en HN zie ik vrolijk met zijn pony rijden en plezier hebben, en mijn pony luisterd nooit naar mij, en het erge is nog, ik doe heel erg mijn best en ben al maanden met hem bezig, maar het blijkt dus voor niks te zijn geweest! En het zal VAST wel weer aan mij liggen, want bij mijn lesgeefster doet hij gewoon normaal, eerst probeert hij wel uit, maar na 5 minuten is het allemaal klaar.

Ik weet echt niet wat ik met zon pony moet..

Ook dit is absoluut een ruiterfout......... ligt niet aan het paard......

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:09

Hoi

Ik kan u een beetje volgen :) Ik heb sinds 4weken een nieuw paardje, een 5 jaartje.
Zij test mij enorm uit. Het kan gaan van weglopen in de weide als ik wil gaan rijden, tot op mijn tenen staan, haar hoofd tegen me aan gooien en steigeren op de baan.

Je moet echter héél consequent zijn en weten wanneer je eens een tik kan verkopen.

Zo heb ik 2uur op de weide 'gewacht' op haar omdat ze maar bleef weg lopen. Het was ijskoud, ondertussen stik donker maar ik heb niet afgegeven en ben gebleven tot ik haar had. Je kunt je wel voorstellen dat ik inwendig kookte en haar het liefste vanal de rammeling van haar leven wou verkopen. Maar dat mag je dus écht niet doen. Als je je paard hebt kunnen vangen (hij moet naar jou komen) moet je hem uitvoerig belonen. Als je hem straft denkt hij: nou dan kom ik naar haar toe, straft ze mij. Volgende keer zal hij blijven lopen.

Mijn paardje ging ook de hele tijd op m'n tenen staan, smeet haar hoofd tegen het mijne, reageerde niet op wat ik vroeg (dus in de omgang). Ze toonde amper respect voor mij. Dat ze op je tenen staan is niet omdat ze jou niet zien, maar wél omdat ze jou niet belangrijk genoeg vinden om voor op te letten. Ze zullen NOOIT tegen de dominante merrie botsen op de weide hoor, daar zullen ze wel voor opletten. Mijn paardje heeft na de zoveelste keer haar hoofd tegen mij smijten (ik had ze een dikke 2 weken) en haar draaien, zo'n schop in der buik gehad en een ruk aan der touw, dat ze niet wist waar eerst kijken en opletten voor me. Sindsdien gaat het echt perfect, ik heb géén kopstoten meer gehad, geen teengetrap meer, ze let enorm op mij, reageert als ik haar bv iets vraag (wegduw voor druk ed). In de kudde krijgen ze ook eens een goede mep om ze op hun plek te zetten hoor :)
Als dit 1x is en echt duidelijk moet het perfect kunnen volgens mij.

Tijdens het rijden ben ik héél rustig. Als zij begint te stijgeren en te wippen ga ik niet flippen, maar blijf kalm en rij haar vooruit. Vaak wacht ik eventjes zodat ze niet nog meer gaat flippen. Lukt héél goed. Ik geef nooit toe, rechts is rechts en links is link én vooruit zal ze gaan. Ze proberen altijd maar eenmaal ze door hebben dat het niet lukt geven ze snel op hoor :j
In't begin deed ik er 25 minuten over om 450m straat te doen richting piste. Op elke hoek was het steigeren en omdraaien. Nu wandelen we op het gemak zonder problemen naar de piste.

Ik rij wel steeds met een body protector :) geeft mij meer lef en vertrouwen. Misschien een tip?
Veel succes alvast!

Senna___

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 04:54

Wat je hier allemaal verteld is herkenbaar, en heel vervelend.

Zoals men al zegt moet je de fout altijd eerst bij jezelf zoeken, omdat hij daar ook ligt! Er is ooit een klik geweest en die kan niet zomaar verdwijnen. Je gaat al met een negatieve gedachte naar je paard, wat hij aanvoelt. Jullie fokken elkaar alleen maar op..
Het blijkt uit jouw verhaal dat JIJ echt moet letten op je beheersing. Een paard heeft een leider nodig en een leider geeft niet op.
Deze boze reacties van jou is puur uit onmacht, wat wel te begrijpen valt maar helemaal niet nodig is!

Begin bij het begin en bouw je vertrouwen weer een beetje op. Dit doe je natuurlijk door te poetsen lekker te knuffelen en een simpel wandelingetje te maken. Verder is 1x belonen beter dan 10x straffen! Wees iets vrijer voor hem, en let goed op jou eigen reactie.
Want hij probeert je waarschijnlijk wel iets duidelijk te maken, over jou manier van aanpak. Misschien test hij je ook gewoon volledig uit omdat hij je niet als leider ziet. Zoals ik al zei een paard heeft een leider nodig, maar ook een vriend. Een vriend zal altijd eerlijk zijn dus wees dat ook voor hem. Mijn tip naar jou is vooral wees rustig! Hierdoor word hij ook zo en dat is toch veel prettiger. En stel hij raast er een keer van door is het inderdaad goed om 'em lekker te laten gaan want ze zijn gewoon vele malen sterker dan ons. Maar eenmaal uitgeraced moet jij de draad weer oppakken en niet opgeven want dat is wat een leider doet..

Ik zou zeggen doe alsof je gek bent, doe wat JIJ leuk vind en blijf open voor je paard.
Ook zou ik blijven lessen met een instructeur erbij. Zij zien de fouten die voor jou als een blinde vlek zijn, durf hier ook naar te vragen desnoods. Bespaar je gewoon de woedde het kost veel te veel energie en daarbij, een paard heb je voor je hobby ;)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 07:27

Marlenepony schreef:
Oke, mijn verhaal..

Mijn pony heeft geen respect, in de zomer deed hij altijd heel lief en normaal.. Hij had altijd wel van die streekjes dat hij schrok, maar dat had ik altijd snel opgelost en was daarna weer bere trots op hem! maar sinds het wat kouder weer word en op stal staat word dit allemaal anders.. . |(

Hier zit denk ik al een groot deel van jouw probleem. Hoeveel voer krijgt de pony? Grote kans dat hij veel te veel krachtvoer krijgt voor de hoeveelheid beweging die hij krijgt?
Hoeveel vrije beweging krijgt jouw paard nu in de winter? Als hij alleen maar buiten zijn box komt om te rijden, vind ik het niet raar dat hij af en toe even wil exploderen.

Veel wordt opgelost als je hem een paar uur per dag los laat, vooraf even longeert, zodat hij zijn ei kwijt kan en veel minder krachtvoer en meer hooi.

succes

Zora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 09:04

hey, ik heb je verhaal gelezen en ik schrok een beetje, misschien een tip ik heb ook een paardje van 5jaar en ze probeert vanalles uit zodat ze iets niet zou moeten doen. je moet echt tonen dat jij baas bent je pony weet als hij gaat steigeren dat je bang hebt en dat het je boos maakt en dat vind hij leuk je moet tonen dat het je niets kan schelen en laat hem doen en doe dan gewoon verder alsof er niets gebeurt is zo heeft mijn lesgever het altijd geleert omduur zal hij de moeite niet meer doen omdat hij dan door heeft dat je het toch niet erg vind en zit gewoon goed in je zadel en benen dicht zodat je er niet naast valt. hij weet als hij alleen is in de piste dat hij een beetje kan doen wat hij wil met jou. rij desnoods met 2 in de piste misschien helpt dat ik weet het niet maar je mag zeker geen schrik hebben want je paard voelt dat en dan weet hij als hij bokt, steigert of wegloopt dat het hem zal lukken om je eraf te gooien. succes nog ik hoop dat het rap beter gaat
grtjs shauni :)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 09:30

Ik vind het erg jammer TS dat je de schuld bij je paard legt.
Heel bot gezegd ligt deze namelijk vrijwel volledig bij jou.
Een paard is de beste spiegel die je je voor kunt houden, dus de reacties die je paard geeft komen volledig voort uit jouw gedrag en in principe is het heel logisch dat hij zo reageert. Jij vraagt hem namelijk zelf om te reageren op deze manier.
Dit doe je niet bewust, maar door je hele houding tegenover je paard geef je dit wel aan hem door.

Ik zal een paar zinnen quoten uit je openingspost en die onderbouwen zodat het hopelijk wat duidelijker voor je wordt.

Citaat:
ik ben een heethoofd

Hier ga je eigenlijk al de mist in. Ik kan ook een behoorlijk heethoofd zijn, maar probeer dit altijd te vermijden op stal.
Anders kan ik direct een reactie terug verwachten omdat één van mijn paarden dat vlekkeloos oppakt en daardoor zelf ook onrustig wordt.

Citaat:
en loop heel boos naar hem toe, en hij weet dat ik dan boos ben, dus durft hij ook nog weg te lopen ook

Dit is dus een voorbeeld wat ik bedoel.
Natuurlijk durft hij weg te lopen, dat is heel logisch.
Jij loopt kwaad naar hem toe en hij voelt dat feilloos aan waardoor hij enkel probeert de confrontatie uit de weg te gaan.
Ga eens bij jezelf na, wat zou jij doen als iemand al met een dreigende houding en een kwaad humeur op jou afkomt.
Dan probeer jij die persoon toch ook te vermijden.

Citaat:
dus ik loop weer naar hem toe ( heel boos), loopt weer weg

Hier precies zo, logisch toch dat hij geen confrontatie aan wil gaan.

Citaat:
toen zei iemand anders in de bak, rustig rustig op hem af, en ja hoor, meneer blijft staan

Hier heb je dus de spijker op z'n kop.
Jij veranderd je houding en je paard merkt dat jij je anders opstelt en wordt weer nieuwsgierig naar jou.

Citaat:
in de les doet meneer dit erg goed, maar als ik alleen met het boefje ben dan doet hij helemaal niks en begint te steigeren , die oefening kon ik dus OOK al niet meer doen

Waarom neem je zo'n negatieve houding aan t.o.v je paardje?
Het is heel logisch dat het tijdens de les wel goed gaat.
Dan is er duidelijkheid, vriendelijkheid en rust voor je paardje.
Nu wordt hij door jouw houding en gedrag volledig het verkeerde pad op gestuurd en snapt het niet.

Citaat:
later wou ik dus een galopje doen en aanspringen bij A op de volte, zo gedaan, krijg ik eerst een raar bokje iets, en dan gaan we verder.. en dan komt het, mijn paard kan niet regelmatig galoperen, dan gaat hij te sloom en dan weer te snel, nog een probleem!!

Waarom pak je dit niet aan i.p.v. het maar af te doen als nog een probleem?
Dit zijn tekenen dat een paard je iets probeert te vertellen.
Je kunt hier je ogen voor sluiten en er chagrijnig door worden, maar je kunt ook de handvatten die je paard je aangeeft aanpakken om verbetering te krijgen.

Citaat:
toen dacht ik, omg, hij gaat door het draad, maar gelukkig niet, toen was ik heel erg boos en verdrietig en stonden de tranen in mn ogen, toen gingen we terug, liep niet door, dus uit frustratie een heeeel klein mini tikje, wat doet meneer, krijg meteen een dikke steiger.

Meneer zoals jij hem noemt geeft die dikke stijger niet zomaar.
Wederom geef jij die boodschap door met je houding.

Citaat:
En het zal VAST wel weer aan mij liggen

lees alle reacties eens terug en ga dan nog eens goed te raden bij jezelf.
Zoals ik al zei is het gedrag van je paard een pure spiegeling van jouw eigen gedrag.
En dat het tijdens de les dus anders gaat is puur omdat er dan duidelijkheid en rust voor je paard is.

Ik hoop dat je dit niet als een negatief bericht ziet, maar dat er een lichtje bij je gaat branden.
Je bent heel negatief naar je paard doe en deze pakt dat enorm goed op.
Je hebt het daar in principe heel erg mee getroffen, want doordat jouw paard zoveel tekenen geeft krijg je meteen ook een hoop zetjes in de goede richting. Het maakt het een stuk makkelijker om alles weer op de rit te krijgen zoals het was. Maar dan moet je dat wel in willen zien en niet alles af reageren op je paard.

Als je het even niet meer ziet zitten, stop dat gewoon even met rijden.
Doe een tijdje een aantal andere leuke dingen zodat er weer plezier komt (van beide kanten!!)
Maar nogmaals, ga ook te raden bij jezelf en leg niet alles bij je paard neer.