Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
pandour4evuh schreef:Ik heb geprobeerd haar te longeren, maar dan gaat ze meteen met me aan de haal. ze trekt me naar de andereb kant van de bak. Ze heeft zich wel eens los getrokken en de bak uitgerend. en gelukkig liep ze de poetsplaats op en niet naar de weg.
Women2 schreef:Moeilijk probleem. En als je een tijdje op zoek gaat naar iemand die haar voor je wil rijden? Gewoon iemand die heel erg handig is. Kan die mooi een beetje oefenen met haar en daarna jou helpen om het vertrouwen weer terug te krijgen.
Ik zou er zelf eerst even een tijdje niet opstappen en iemand anders vragen. Als ze dan een beetje braver wordt bij die ander, kun jij het onder begeleiding weer gaan proberen. Is voor je vertrouwen denk ik wel beter...
malita04 schreef:je wilt erop rijden terwijl ze vanaf de grond al boven je staat?
niet echt slim...zorg eerst maar dat het respect vanaf de grond er is.
en daarna erop.want dit werkt zo niet, en is gevaarlijk genoeg bovendien.
zoek begleiding bij dit paard,liefst een die goed grondwerk kent.en leer hiervan!
ga niet zelf prutsen met grondwerk ook dit moet correct uitgevoerd worden !!
anders verpruts je dit paard nog verder...
(niet aanvallend bedoelt, want IEDEREEN moet leren)
maar ben bang dat je er wel meer aan gaat overhouden als je zo doorgaat...
JeroenK schreef:Zet een stuk af in de bak en doe dr een slof om en longeer dr goed moe.. en dán pas erop.. als ze helemaal luisterd naar elk commando dat jij haar geeft. Met rijden voor de zekerheid slof er even bij houden dat als ze gaat jij haar makkelijker terug kunt nemen.. En als ook dat niet lukt.. een ander paard zoeken, dan klikt het gewoon weg niet.. maargoed wie weet zoekt dit paard gewoon eerst even grenzen op. ik heb een paard die netjes stilstaat als ik op wil stappen, en super braaf is met rijden. wou er laatst een ander meisje op, nou ik denk dat gaat echt wel goed.. dus ik loop even langs is datt meisje al 20 minuten bezig om erop te komen.. ik kan aanlopen en gaat direct stilstaan meisje kan er zo op.. tja.. die heb je ook nog he..
malita04 schreef:goed van je dat je nu niet zonder begeleiding erop gaat,
en zonder body.ivm het longeerlijn zou ik toch goede grondwerk willen aanraden,kijk ook goed naar haar lichaamstaal.
het liefst met iemand die er veel vanaf weet(weet natuurlijk niet
hoeveel je ervan af weet ; ) ) hier kan je veel uit opmaken.
pandour4evuh schreef:malita04 schreef:goed van je dat je nu niet zonder begeleiding erop gaat,
en zonder body.ivm het longeerlijn zou ik toch goede grondwerk willen aanraden,kijk ook goed naar haar lichaamstaal.
het liefst met iemand die er veel vanaf weet(weet natuurlijk niet
hoeveel je ervan af weet ; ) ) hier kan je veel uit opmaken.
Ik wil graag wat meer leren over grondwerk maar de lessen daarin zijn duur. Ik ben een student en kan geen 35 euro betalen. Ik moet dus echt even goed rondkijken
Udiek schreef:Ik herken wel wat in je verhaal. Mijn paard bokt(e) als een bezetene (kon echt de handstand) door een rugprobleem, geen goed zadel en aangeleerd gedrag door de pijn. Ik kon er niet mee uit de voeten en heb haar een maand in training gezet (was overigens meer training voor mij....). Ze is nu van haar lichamelijke problemen en het niet passende zadel af maar vindt het rijden nog niet zo erg gezellig..........
Het vraagt veel om ervoor te zorgen dat paard en ruiter een combi zijn (ik spreek uit ervaring), zeker als je zelf wat onzeker bent en het paard wellicht een maatje te groot is. Je 'moet' je, denk ik, afvragen of je er die tijd, energie en dat geld in wilt en kunt steken om te proberen een combi te worden! Ik kan je alleen maar professionele begeleiding aanraden, het lukt je niet 'alleen'! Als les te duur is, zou ik een ander, wel door jou te rijden, bijrijdpaard zoeken. Het woord zegt het al volgens mij, je wilt rijden en niet continu eraf kieperen en wellicht erger.....
Succes ermee!