Streken, die tot ongelukken leiden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:15

Herlees de dingen nog eens goed die "Sassol" al aangaf, das volgens mij idd de essentie van de zaak.
Met het paard is niet echt iets mis, daar ga ik toch van uit daar ze het bij die ander niet zo erg doet als bij jou.
Er is hier ook heel duidelijk een comunicatie probleem naar het paard toe, en de dominantie verhoudingen zijn ook nog steeds niet goed.
En als deze dingen niet goed zitten is het eigenlijk onmogelijk om tot een goed en zeker een veilig samenwerken te kunnen komen.
Probeer ook niet op te stijgen als het paard wil gaan stappen, die moet gewoon braaf blijven wachten tot jij er goed op zit en je echt klaar bent, dan pas vertrekken. eventueel zelfs maar een passen en weer afstijgen, een beetje ernaast gaan stappen en weer opnieuw , en zo verder.
Grondwerk is echt de basis van heel het paardrijgebeuren .

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:40

pandour4evuh schreef:
Ik heb geprobeerd haar te longeren, maar dan gaat ze meteen met me aan de haal. ze trekt me naar de andereb kant van de bak. Ze heeft zich wel eens los getrokken en de bak uitgerend. en gelukkig liep ze de poetsplaats op en niet naar de weg.

Conclusie: je hebt er niks over te vertellen, op de grond al niet.
Een paard wat je op de grond al niet de baas kunt, moet je al helemaal niet gaan rijden.

Persoonlijk denk ik dat dit paard een stapje te hoog gegrepen is voor je en dat je je voorlopig bij een makkelijker paard moet houden, maar als je haar per se wilt blijven rijden: eerst zorgen dat de rangorde te voet al in orde is, dan pas erop. Dus alleen met deskundige hulp ermee bezig, streken heeft ze nu al genoeg, daar hoeft niet nog meer bij.

Dit paard kent het kunstje al van andere ruiters, weet dat het soms werkt (ruiter eraf = niet meer werken) dus geef haar eens ongelijk dat ze het ook bij jou probeert. Vraag degene die er wel mee kan rijden, hoe ze het oplost. Als het een kwestie is van uitzitten en daarna doorrijden, bokriempje eraan en maak je maar klaar voor een rodeo. Als het een kwestie is van ongelofelijk op haar falie geven, zorg dan dat er iemand bij is met een longeerzweep, voor als jij te druk bezig bent met blijven zitten. Niet teveel piepen, niet bang zijn, erdoor rijden. De eerste keer is de ergste en de engste.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:49

Ik heb een goed idee, blijf van dergelijke paarden af
want je verongelukt er anders mee.
Ik nodig je van harte uit om een weekend hier grondwerk te komen
leren, je kan boeken erover lenen en we hebben zes paarden om
mee te trainen/rijden, twee paints, een quarter, een arabier en een Akhal teke
en een haflinger voor als je niks meer durft.
Groetjes

JeroenK

Re: Streken, die tot ongelukken leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:22

Zet een stuk af in de bak en doe dr een slof om en longeer dr goed moe.. en dán pas erop.. als ze helemaal luisterd naar elk commando dat jij haar geeft. Met rijden voor de zekerheid slof er even bij houden dat als ze gaat jij haar makkelijker terug kunt nemen.. En als ook dat niet lukt.. een ander paard zoeken, dan klikt het gewoon weg niet.. maargoed wie weet zoekt dit paard gewoon eerst even grenzen op. ik heb een paard die netjes stilstaat als ik op wil stappen, en super braaf is met rijden. wou er laatst een ander meisje op, nou ik denk dat gaat echt wel goed.. dus ik loop even langs is datt meisje al 20 minuten bezig om erop te komen.. ik kan aanlopen en gaat direct stilstaan meisje kan er zo op.. tja.. die heb je ook nog he..

randey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:32

er is ook nog zoiets als zadel neid. Het paard geeft een reactie als er druk op het zadel komt. Hadden wij weleens met fout aangereden paarden. Wij begonnen dan alteid opnieuw met aanrijden duurt even maar hielp in de meeste gevallen wel.

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:36

maar waarom doet hij het dan niet bij die andere paarden?

malita04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:11

je wilt erop rijden terwijl ze vanaf de grond al boven je staat?
niet echt slim...zorg eerst maar dat het respect vanaf de grond er is.
en daarna erop.want dit werkt zo niet, en is gevaarlijk genoeg bovendien.
zoek begleiding bij dit paard,liefst een die goed grondwerk kent.en leer hiervan!
ga niet zelf prutsen met grondwerk ook dit moet correct uitgevoerd worden !!
anders verpruts je dit paard nog verder...
(niet aanvallend bedoelt, want IEDEREEN moet leren)
maar ben bang dat je er wel meer aan gaat overhouden als je zo doorgaat...

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 14:26

Women2 schreef:
Moeilijk probleem. En als je een tijdje op zoek gaat naar iemand die haar voor je wil rijden? Gewoon iemand die heel erg handig is. Kan die mooi een beetje oefenen met haar en daarna jou helpen om het vertrouwen weer terug te krijgen.
Ik zou er zelf eerst even een tijdje niet opstappen en iemand anders vragen. Als ze dan een beetje braver wordt bij die ander, kun jij het onder begeleiding weer gaan proberen. Is voor je vertrouwen denk ik wel beter...

Degene die haar de andere dagen in de week rijdt haar nu full time. De merrie deed het bij haar ook, maar zij rijdt hem al een tijdje vanaf december vorig jaar

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 21:55

malita04 schreef:
je wilt erop rijden terwijl ze vanaf de grond al boven je staat?
niet echt slim...zorg eerst maar dat het respect vanaf de grond er is.
en daarna erop.want dit werkt zo niet, en is gevaarlijk genoeg bovendien.
zoek begleiding bij dit paard,liefst een die goed grondwerk kent.en leer hiervan!
ga niet zelf prutsen met grondwerk ook dit moet correct uitgevoerd worden !!
anders verpruts je dit paard nog verder...
(niet aanvallend bedoelt, want IEDEREEN moet leren)
maar ben bang dat je er wel meer aan gaat overhouden als je zo doorgaat...

Op de grond ben ik de baas, totdat ik er een longeer lijn aan doe of erop wil gaan zitten.

Ik ga de komende keren eerst longeren in een afgezette binnenbak met een longeersingel met touwtjes. Ik ga er sowieso niet meer op zonder instructie en ook niet zonder Bodyprotector. Zodra ik haar ontspannen heb lopen kan ik er alles mee. We moeten altijd even door dat 1e deel heen.

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:56

en een tuigpaard ?? Wat voor afstamming???

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 21:57

JeroenK schreef:
Zet een stuk af in de bak en doe dr een slof om en longeer dr goed moe.. en dán pas erop.. als ze helemaal luisterd naar elk commando dat jij haar geeft. Met rijden voor de zekerheid slof er even bij houden dat als ze gaat jij haar makkelijker terug kunt nemen.. En als ook dat niet lukt.. een ander paard zoeken, dan klikt het gewoon weg niet.. maargoed wie weet zoekt dit paard gewoon eerst even grenzen op. ik heb een paard die netjes stilstaat als ik op wil stappen, en super braaf is met rijden. wou er laatst een ander meisje op, nou ik denk dat gaat echt wel goed.. dus ik loop even langs is datt meisje al 20 minuten bezig om erop te komen.. ik kan aanlopen en gaat direct stilstaan meisje kan er zo op.. tja.. die heb je ook nog he..

Ik ben er absoluut neit tegen om een slof erom te houden bij longeren, maar het probleem met rijden is dat hij zich helemaal rond maakt en naar bovenkomt met 4 benen. Dan maakt een slop niks meer uit.

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 22:10

TolineS schreef:
en een tuigpaard ?? Wat voor afstamming???

Ik weet niet wat de afstamming. Het is wel een Stermerrie. uit 1994

malita04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 13:13

goed van je dat je nu niet zonder begeleiding erop gaat,
en zonder body.ivm het longeerlijn zou ik toch goede grondwerk willen aanraden,kijk ook goed naar haar lichaamstaal.
het liefst met iemand die er veel vanaf weet(weet natuurlijk niet
hoeveel je ervan af weet ; ) ) hier kan je veel uit opmaken.

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 14:46

malita04 schreef:
en zonder body.ivm het longeerlijn zou ik toch goede grondwerk willen aanraden,kijk ook goed naar haar lichaamstaal.

Ik wil graag wat meer leren over grondwerk maar de lessen daarin zijn duur. Ik ben een student en kan geen 35 euro betalen. Ik moet dus echt even goed rondkijken

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 14:50

Vind je het nog wel leuk op deze manier?

malita04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:06

pandour4evuh schreef:
malita04 schreef:

Ik wil graag wat meer leren over grondwerk maar de lessen daarin zijn duur. Ik ben een student en kan geen 35 euro betalen. Ik moet dus echt even goed rondkijken

het klopt dat de officiele lessen erin wat duurder zijn,
maar ik weet zeker dat iemand hier op bokt met de nodige ervaring
je ook wel zou willen helpen??
(al dan niet tegen een lager tarief?)

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 19:21

Angelita schreef:
Vind je het nog wel leuk op deze manier?

dat is nou zo gek, ik ben echt dol op dat paard.
Het is echt een schat, zodra we erdoor gereden hebben

Udiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 20:16

Ik herken wel wat in je verhaal. Mijn paard bokt(e) als een bezetene (kon echt de handstand) door een rugprobleem, geen goed zadel en aangeleerd gedrag door de pijn. Ik kon er niet mee uit de voeten en heb haar een maand in training gezet (was overigens meer training voor mij....). Ze is nu van haar lichamelijke problemen en het niet passende zadel af maar vindt het rijden nog niet zo erg gezellig..........

Het vraagt veel om ervoor te zorgen dat paard en ruiter een combi zijn (ik spreek uit ervaring), zeker als je zelf wat onzeker bent en het paard wellicht een maatje te groot is. Je 'moet' je, denk ik, afvragen of je er die tijd, energie en dat geld in wilt en kunt steken om te proberen een combi te worden! Ik kan je alleen maar professionele begeleiding aanraden, het lukt je niet 'alleen'! Als les te duur is, zou ik een ander, wel door jou te rijden, bijrijdpaard zoeken. Het woord zegt het al volgens mij, je wilt rijden en niet continu eraf kieperen en wellicht erger.....
Succes ermee!

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 21:50

Udiek schreef:
Ik herken wel wat in je verhaal. Mijn paard bokt(e) als een bezetene (kon echt de handstand) door een rugprobleem, geen goed zadel en aangeleerd gedrag door de pijn. Ik kon er niet mee uit de voeten en heb haar een maand in training gezet (was overigens meer training voor mij....). Ze is nu van haar lichamelijke problemen en het niet passende zadel af maar vindt het rijden nog niet zo erg gezellig..........

Het vraagt veel om ervoor te zorgen dat paard en ruiter een combi zijn (ik spreek uit ervaring), zeker als je zelf wat onzeker bent en het paard wellicht een maatje te groot is. Je 'moet' je, denk ik, afvragen of je er die tijd, energie en dat geld in wilt en kunt steken om te proberen een combi te worden! Ik kan je alleen maar professionele begeleiding aanraden, het lukt je niet 'alleen'! Als les te duur is, zou ik een ander, wel door jou te rijden, bijrijdpaard zoeken. Het woord zegt het al volgens mij, je wilt rijden en niet continu eraf kieperen en wellicht erger.....
Succes ermee!

Ik heb besloten met dit paard te stoppen, de boer heeft nog een tuigpaard staan en heeft net een friese merrie aangeschaft en het is de bedoeling dat ik hen ga rijden
ontzettend bedankt voor alle adviezen, maar ze is te gevaarlijk voor mij. er gaan straks ongelukken gebeuren

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 22:12

Ik denk dat je een goede keuze hebt gemaakt! Goed dat je durft toe te geven dat deze merrie een maatje te groot voor je is! Veel succes met de andere paarden!

xxPaige

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:27

Ik ken dit maar al te goed.. Wat ik heb gedaan is het volgende..
Begin met je voet in de beugel, gaat ze lopen? er meteen weer uit halen.
Vertellen dat ze stil hoort te staan als je opstapt. Dit herhalen..
Je hebt hier wel geduld voor nodig..
Als ze eerst blijft stilstaan en zodra je je gewicht in de beugels zet, dan gaat lopen.
Kan je haar in de hoek van de bak zetten.
Dit kan ook een paar keer helpen, maar mijn haflinger wist al snel hoe hij uit de hoek kon komen.
Door gemakkelijk achteruit te gaan lopen..
Maar wie weet helpt het wel bij jou.
Je kan het ook proberen door wat lekkers mee te nemen. (Suikerklontje/stukje wortel)
Zodra ze dat gezien hebben, weten ze meestal wel, dat als ze braaf zijn, ze het krijgen.
Dit hielp bij mijn haflinger en zo heb ik het een aantal keren gedaan.
Totdat ik geen lekkere dingen meer bij me had, terwijl hij wel stilstond. (wel belonen dan natuurlijk)
Na een weekje wist hij dat ik met niks lekkers meer aankwam,
Maar toen ik hem echt duidelijk maakte dat HO, stilstaan betekende met 4 voeten op dezelfde plek.
Toen stond hij gewoon stil, maar je hebt er wel heel veel geduld voor nodig.

Je zou dit eventueel nog kunnen proberen, om het goed met haar af te sluiten,
niet dat je een slecht gevoel over haar krijgt ofwat.
Succes, en ik hoor wel of je dit nog gaat proberen!

ik03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:54

missche heet ze ergends pijn .. vraag de eigenaar eens of er voreger proble,en zijn geweest ?

Udiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 21:49

Goede keus! Hoop dat je veel plezier kan beleven met het andere tuigertje en de Friese dame!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 21:57

Heel verstandig! Je moet wel plezier houden in het rijden en dat was je snel vergaan na nog een paar valpartijen en wie weet levenslange schade ergens bij jou.....
Veel plezier met die andere 2!

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:06

Dit is in mijn ogen echt een vertrouwens kwestie, wat ze elke keer weer opnieuw moet ervaren.. Ik denk dat ze je eerst op de grond volledig moet vertrouwen en dat je dan pas er op kunt stappen.. Dit is te bereiken door grondwerk..