Ankiiej schreef:Hallo,
ik heb sinds kort een nieuw paard. hij is 3 en goed ingereden. hij loopt netjes aan de teugel en is goed voorwaarts maaaaar zodra je hem wat meer terug gaat rijden (niet zijn eigen tempo) laat lopen gaat hij zich gigantisch verzetten (met zijn hoofd gooien en steigeren)
iemand tips hoe ik hem wel terug kan rijden ?
Zou je misschien kunnen omschrijven wat je doet bij het terugrijden,ik neem aan dat je hem dan wat meer gedragen wilt krijgen en dat hij voor duwt in je hand en onder je uit wilt komen?
Je kunt het oefenen door jezelf zwaarder te maken en langzamer lichtrijden,beetje stemhulp erbij en op een volte 15mtr,je handen voor rustig gesloten houden(niet aan de teugels hangen) en je niet voorover laten trekken wanneer hij in je hand duwt en zelf zwaarder gaan zitten,wanneer je voelt dat hij het snapt rij je hem weer naar voren op het been en hand toestaan zonder je aanleuning te verliezen,dus niet helemaal losgooien.
Let er wel op dat je niet te sterk in je handen bent en hem teveel druk op de teugels zet waardoor je voor alles blokkeert en hij dat waarschijnlijk niet pikt en met zijn hoofd schud en steigert,dus hou die "feeling"in je vingers,voel je dit dan meteen jezelf ontspannen en wegrijden naar voren nog voordat hij de kans krijgt omhoog te gaan of te schudden en dan even strenger met je been inwerken zodat hij gaat leren dat ie echt op je been naar voren moet.
Als ik jou was zou ik wel een goede instructeur(trice) in de arm nemen die je hierbij kan helpen.
En ja voor de andere met de vraag dat een jong dier voorwaarts gereden dient te worden dat klopt,zowiezo moet een paard zijn drang naar voren blijven houden ongeacht leeftijd of africhtingsniveau,maar wel gecontroleerd zodat ze niet onder je uit gaan denderen en dat kunnen wij ze leren door hierop te trainen en vanachter sterker te maken zodat ze voor niet zo lopen te duwen.
Dus het stuwen omzetten in dragen met een voorwaartse drang, maarja dat kost wel een paar jaar training voor een jong dier en voor de ruiter/amazone voordat het muntje valt,en iedereen moet leren he.