Pony schrikt, hoe afleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

psalm_b

Re: Pony schrikt, hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:39

Een paard is een gewoontedier en gaat dus af op ervaringen die hij al heeft.
Dus als je vaak langs plekken gaat waar hij schrikt zal hij op een gegeven moment merken dat er niks gebeurd.

mriaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:33

mijn paard is 3,5 dus het moet nog veel leren! Ik vind het dus best normaal dat die van jou schrikt. Het is nog geen volleerd politiepaard. Lekker veel troetelen met je paard, veel wandelen laat het alles maar zien , als je gaat rijden eerst aan de hand in de bak stappen totdat hij wat rustig is en vooral kalm blijven, want een paard voelt waneer jij zelf onrustig bent.
succes ermee :D

sarah__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:22

Blue9 schreef:
Ik TEM even, titel slaat nergens op en misschien moet je eerst even leren hoe bokt werkt en wat de regels zijn.

misschien moet je gewoon niet zo onaardig doen :(

Anneevdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 11:45

wees vooral zelf ook niet bang, schrikkerig.
doe alsof alles de normaalste zaak van de wereld is!

JM_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 12:53

eerst aan de hand hem aan veel dingen laten wennen zoals paraplu's vlaggen enz.
En buiten met hem gaan wandelen.
Als hij dan schrikt moet jij gewoon doorlopen en net doen of er niks aan de hand is.
Als hij aan de hand al veel dingen heeft gezien vind hij dat later ook niet meer eng als jij erop zit

marjans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:24

Er bestaan zoveel verschillende paarden qua karakter. Het kan best ook zo zijn dat jouw paardje niet de dapperste is en dat hij altijd huiverig voor bepaalde dingen zal zijn ook al oefen je tootdat je erbij neervalt (so to speak). Een paard is nog altijd een prooidier en zal voor zichzelf moeten zorgen om niet opgegeten te worden. Hij zal dus alert moeten zijn en voorbereid op het allerergste. Tja, en nu zijn er eenmaal paarden die dit sterker in hun karakter hebben zitten als een ander.
Schriktraining kan inderdaad al helpen en ook werken aan jezelf, dat jouw paard zichzelf aan jou durft over te geven zodat zijn concentratie bij jou ligt in plaats van alles om hem heen. Niet zomaar even te klaren, hier moet je tijd aan besteden! Dus vergeet dat afleren maar...dan probeer je de natuur van een paard af te leren...kan dus niet. Je kunt je paard wel het "dapperst" maken wat hij kan zijn!
Succes! ;)

eef_paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:34

Als je pony schrikt van dingen als wapperend plastic, het geluid van een mobieltje en andere simpele dingen kan je gewoon ermee gaan oefenen (grondwerk??).

P.s. leuk dat TS zelf ook reageert :+

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:23

ik heb ook een paard dat vaak schrikt. ik heb dat schrikken verminderd door hem bezig te houden. zodat hij niet opkijkt.dat hielp wel bij mij.

FlowerPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:22

Mijn paard schrikt ook best wel vaak. Als je het vaker doet waarvan ze schrikken vinden ze het van zelf normaal. bij mij dan :Y)

Laura_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:20

een paardje bij ons schrok bij A in de bak,
ik moest dan bij A gaan staan, want hij vertrouwt me =)
Toen schrok hij niet meer !
x

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:35

Belangrijkste is om vertrouwen op te bouwen naar je paardje toe.. Die van mij schrikt NOOIT :D ! En al mijn vorige paarden waren ook nooit ergens bang voor, gewoon doordat ik zei; is niet eng joh. Vandaag nog in de bak gereden, gooide iemand een deken in een hoek. Elk paard vond t maar eng, die van mij dus niet. Ze kijkt een keer, ik zeg, is goed hoor, en dan doet ze gewoon net alsof er niks ligt. Maarrr zou ik wel reageren, dan zij ook! Bv, niet door een hoek willen omdat daar iets ligt, maar met losse teugel willen ze ineens wel... Of los nergens van schrikken, maar wel als de ruiter er op zit..

Dus vertrouwen geven en vooral net doen alsof je zelf helemaal niks eng vind!

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:37

_Bitje_ schreef:
Ik snap zobiezo niet wat iemand moet met een 3 jarige als iemand nieet weet wat ie er mee moet..

Vandaar dat een PUBER dus geen paard kan opleiden/beleren???? (zie topic)

brenniejsaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:18

Veel oefenen met het voorwerp waar hij van schrikt. ga hem niet expres daarop afsturen maar probeer gewoon normaal erlangs af te rijden succes! ;p