Nageeflijk/Doorrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:08

Abeltje77 schreef:
criollolover schreef:
ts, als ik je verhaal zo lees dan trek ik de conclusie dat je paard ook niet zo gemakkelijk is met aan de teugel rijden. het ene paard gaat nu eenmaal gemakkelijk aan de teugel dan het andere paard. ik rij een paard van een pensionklant van ons, nou die is ook zo taai en stug, heeft geen zin om die aan de teugel te dwingen. door goed los te rijden met een half lang teugeltje en dan heeeel geleidelijk wat naar beneden te vragen komt ie aan de teugel, maar het blijft heel hard werken en dit paard zou ook nooit een stap uitzich zelf zetten, het zit er gewoon niet in. als een paard eenmaal zo gereden is is het heel moeilijk om dat er weer uit te krijgen. net zo als die van jou, m of z dressuur zegt niet zoo veel. als ie vanzichzelf niet veel looplust heeft dan blijft ie moeilijk met aan de teugel rijden.
paard moet ook eerst goed aan het been zijn, en bij de meeste ruiters is dat niet het geval. en dat de vorige eigenaar je paard wel zo kon rijden komt omdat hij meer ervaring heeft.
je bent niet onkundig, blijf lessen en probeer je paard beter aan het been te krijgen door reactie te krijgen als je drijft, zo niet, klein zweepje en een tikje, totdat je reactie krijgt, belonen. langzaam draven, wegrijden met been, geen reactie direct een tikje met de zweep, voorwaarts rijden en weer terugnemen. galopje 5 passen en weer draf, en waar galop, steeds afwisselen, het zou je verbazen op een gegeven ogenblik zou je merken dat ie al voor je wil gaan denken, en zou zo uitzich zelf willen gaan aandraven, direct terugnemen want dat mag ook niet. jij bepaalt de regels. zodra die beter aan het been gaat worden kun je je ook gaan richten op het aan de teugel rijden. je zou merken dat dit makkelijk gaat worden

Hier ben ik het wel heel erg mee eens. Het ene paard is het andere nu eenmaal niet. De ene is makkelijk en soepel, de andere is stug en houdt zich stijf. Dat standaard verhaaltje van achterhand activeren en voor opvangen en dan komt het vanzelf, dat gaat gewoon niet op voor veel paarden. Was dat maar zo. Dan was bokt ook de helft kleiner denk ik.
Jammer dat je niet je eigen instructrice mag nemen TS, dat maakt vaak zó'n verschil.

Bij mij helpt het negeren ook wel eens, (soms is er ook echt een uur niets mee aan te vangen) en zijgangen, dat helpt bij mij ook heel goed. Ook reed ik eerst de galop pas tegen het einde van een training, ik heb ontdekt dat als ik daar veel eerder mee begin, hij veel wakkerder is. Dus pak de galop al vroeg in de training even mee, maak hem goed wakker, dan heb je misschien al 1 ding gewonnen.

Het gaat inderdaad niet vanzelf. Zijgangen en oefeningen spelen ook een rol.
Maar een paard komt na verloop van tijd wel vanzelf rond. Ik zei het misschien iets te simpel.

Ik bedoel eigenlijk dat zoveel mensen een verkeerd beeld hebben van aan de teugel rijden.
En sommige paarden accepteren het 'spelen' in de mond en doen het gewoon, dan heb je ook de wat slimmere paarden die het niet accepteren.
Maar het komt op hetzelfde neer. Paard ontwijkt druk en komt rond. Maar dat is niet de bedoeling.
Laatst bijgewerkt door M_VE op 01-12-09 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:14

Nefertarie schreef:
Ik ben nu ook ongeveer een jaartje bezig met mijn eigen paardje.
Toen ik haar kocht het ik nooit verwacht dat er zoveel "meer" achter zat.
Vroeger stapte je op een paard, reed je wat rond voor de fun en klaar.

Ik heb een hele goeie instructrice die inderdaad heel veel uitlegd en laatst zelfs theorie lessen heeft gegeven, om alles wat duidelijker uit te leggen.
Een half uurtje praktijk les is ook zo voorbij....
Ik heb me ook wat meer verdiept in dingen, waarbij het boek Ruiters en Rechters me in ieder geval heeft wakker gemaakt over de doelen van het paardrijden (inderdaad niet het "rond" rijden e.d)
Nu ben ik begonnen in het boek Dressuur onder vuur.

daarnaast is elk paard zo verschillend, dat ik denk dat je via bokt geen advies kan ontvangen. Dat merk ik al bij mij op stal, we krijgen allemaal van dezelfde vrouw les en zij behandeld alle paarden anders.

succes verder!

Ik heb ook het boek dressuur onder vuur. Een aanrader!

Verder helemaal akkoord dat ieder paard verschillend is, daarom moet je nooit aan iets beginnen zonder les. Het ene paard heeft andere oefeningen nodig dan de ander. Maar sommige dingen zijn gewoon helemaal verkeerd en is voor geen een paard goed.

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 23:44

Ik ben goed op weg de laatste dagen en heb hem om een of andere reden door de tempowisselingen heel makkelijk los gereden.
Wel vind ik het storend dat hij uit elkaar valt op het moment dat mijn teugels waslijnen worden, ik ik krijg ze gewoon niet rotsvast op één lengte! :(

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 10:01

In ieder leerproces maak je een fase door waarin het gewoon steeds net niet wil lukken, wat erg frustrerend is. Ik heb er bij ons paard ook heeeel lang over gedaan voordat ik hem lekker voorwaarts en fijn nageeflijk kon rijden. Enige wat ertegen te doen is, is veel oefenen, les nemen, en opeens heb je zo'n AHA moment waarop het gewoon lukt. Die momenten moet je zoeken en steeds langer vast proberen te houden.

Wat bij mij ook erg geholpen heeft is de dingen waar ik in de training niet uitkom in de les aan de orde brengen, zo van "ik heb dit geoefend maar het lukt niet, wat doe ik niet goed" en dan samen stap voor stap de oefening doornemen. Dat doe ik ook in de les als ik merk dat iets niet lukt, als hij bijvoorbeeld tegen de hand komt, of ik geen goede stelling krijg. Niet zelf blijven proberen maar gewoon vragen wat je zelf doet dat het (net) niet lukt.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 10:14

Wat ik zo lees is dat je nogal geforceerd op je paard zit en het allemaal z'n tijd niet wil geven omdat je weet dat je een paard op M-Z niveau gekocht hebt maar het er zelf niet uitgereden krijgt en je daardoor gefrustreerd aan het rijden bent waardoor je paard dat aanvoelt en op reageert.

Relax!!
Geef het z'n tijd en probeer in ieder geval van je paard te genieten ook al gaat het af en toe niet zoals jij wilt of denkt hoe het moet gaan.
En als je niet tevreden bent met je instructeur zoek dan een andere,maar bedenk wel dat JIJ op het paard zit en JIJ het rijgevoel moet krijgen en dat is niet iets wat je op je instructeur kun afgeven wanneer je dat zelf nog niet hebt,dat is een kwestie van tijd en kilometers maken.
En als je zelf de kunde nog niet goed onder de knie hebt maar je paard wel, laat dan af en toe je paard eens rijden door iemand die wel op hoger niveau zit zodat de kwaliteit van je paard niet al te ver achteruit gaat,dat zou namelijk zonde zijn van het dier.
Wat ik hier lees is dat jij veel aan jezelf te werken hebt en je paard kan het wel hoor maar die geeft het niet kado waarschijnlijk,dus een goed leerpaard.

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 12:38

Ik heb ongeveer hetzelfde gevoel gehad.
Mijn paard is met zn vorige eigenaresse z2 geweest. Daarvoor heb ik een paar jaar op een manege gereden en 1 jaar een pony gehad. Met die pony ging het best wel goed, en ze liep op het laatst ook uitzichzelf aan de teugel. Maar ik moest nog steeds veel leren.
Met mijn paard moest ik helemaal opnieuw beginnen. Hij liep het liefst zo langzaam mogelijk en aan de teugel kreeg ik hem ook niet meteen.
Toen ik uiteindelijk met wedstrijden begon heb ik vaak het gevoel gehad dat de b veel makkelijker is met een paard zonder wedstrijdervaring dan met een paard met wedstrijdervaring. Daar moet je gewoon even doorheen, en uiteindelijk vind je de knopjes en gaat alles heel goed! Bij mij is dat nu pas na ongeveer 2,5 jaar.. Het enige wat je kan helpen om er sneller te komen is goed les nemen. Ik zou echt proberen naar een andere instructrice te gaan. Is er echt geen andere manier? Je bent nu veel te veel bezig met het aan de teugel rijden. Ik zou dat gewoon even vergeten en andere dingen gaan oefenen dan komt dat vanzelf goed. Mijn paard was op het laatst zo vastgereden omdat hij constant te langzaam liep en ik tegelijk hem ook nog aan de teugel vroeg dat het op het laatst echt niet meer wilde. Toen ben ik naar een andere instructrice gegaan en vanaf dat moment gaat het steeds beter.