Abeltje77 schreef:criollolover schreef:ts, als ik je verhaal zo lees dan trek ik de conclusie dat je paard ook niet zo gemakkelijk is met aan de teugel rijden. het ene paard gaat nu eenmaal gemakkelijk aan de teugel dan het andere paard. ik rij een paard van een pensionklant van ons, nou die is ook zo taai en stug, heeft geen zin om die aan de teugel te dwingen. door goed los te rijden met een half lang teugeltje en dan heeeel geleidelijk wat naar beneden te vragen komt ie aan de teugel, maar het blijft heel hard werken en dit paard zou ook nooit een stap uitzich zelf zetten, het zit er gewoon niet in. als een paard eenmaal zo gereden is is het heel moeilijk om dat er weer uit te krijgen. net zo als die van jou, m of z dressuur zegt niet zoo veel. als ie vanzichzelf niet veel looplust heeft dan blijft ie moeilijk met aan de teugel rijden.
paard moet ook eerst goed aan het been zijn, en bij de meeste ruiters is dat niet het geval. en dat de vorige eigenaar je paard wel zo kon rijden komt omdat hij meer ervaring heeft.
je bent niet onkundig, blijf lessen en probeer je paard beter aan het been te krijgen door reactie te krijgen als je drijft, zo niet, klein zweepje en een tikje, totdat je reactie krijgt, belonen. langzaam draven, wegrijden met been, geen reactie direct een tikje met de zweep, voorwaarts rijden en weer terugnemen. galopje 5 passen en weer draf, en waar galop, steeds afwisselen, het zou je verbazen op een gegeven ogenblik zou je merken dat ie al voor je wil gaan denken, en zou zo uitzich zelf willen gaan aandraven, direct terugnemen want dat mag ook niet. jij bepaalt de regels. zodra die beter aan het been gaat worden kun je je ook gaan richten op het aan de teugel rijden. je zou merken dat dit makkelijk gaat worden
Hier ben ik het wel heel erg mee eens. Het ene paard is het andere nu eenmaal niet. De ene is makkelijk en soepel, de andere is stug en houdt zich stijf. Dat standaard verhaaltje van achterhand activeren en voor opvangen en dan komt het vanzelf, dat gaat gewoon niet op voor veel paarden. Was dat maar zo. Dan was bokt ook de helft kleiner denk ik.
Jammer dat je niet je eigen instructrice mag nemen TS, dat maakt vaak zó'n verschil.
Bij mij helpt het negeren ook wel eens, (soms is er ook echt een uur niets mee aan te vangen) en zijgangen, dat helpt bij mij ook heel goed. Ook reed ik eerst de galop pas tegen het einde van een training, ik heb ontdekt dat als ik daar veel eerder mee begin, hij veel wakkerder is. Dus pak de galop al vroeg in de training even mee, maak hem goed wakker, dan heb je misschien al 1 ding gewonnen.
Het gaat inderdaad niet vanzelf. Zijgangen en oefeningen spelen ook een rol.
Maar een paard komt na verloop van tijd wel vanzelf rond. Ik zei het misschien iets te simpel.
Ik bedoel eigenlijk dat zoveel mensen een verkeerd beeld hebben van aan de teugel rijden.
En sommige paarden accepteren het 'spelen' in de mond en doen het gewoon, dan heb je ook de wat slimmere paarden die het niet accepteren.
Maar het komt op hetzelfde neer. Paard ontwijkt druk en komt rond. Maar dat is niet de bedoeling.