Paard breekt uit als ik haar in de wei rijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 22:12

aeolusnr1 schreef:
Idd ik moet hier ook zeggen wat er hier al meerderen hebben gezegt.
je paard is niet genoeg aan de hulpen, en dat is echt niet de fout van het paard, die gebruikt enkel de vrijheid die hij op dat moment ook krijgt van jou.Dus heel veel duidelijker de hulpen geven, geen reactie is dan de hulp iets duidelijker geven eventueel met een tikje erbij, wel een reaktie dadelijk belonen door teugels toe te geven en even een lief woordje maar gewoon verder door trainen natuurlijk.
En zelf ook heel critisch blijven half goed is niet goed, het is goed of het is slecht, niks daartussenin dus.
Mensen denken voornamelijk in een soort grijszone, bij paarden geeft dit alleen maar verwarring, het is wit of zwart, dus geeeeeennnn grijs.
Ik maak deze opmerking nu als reaktie op jou eigen zinnetje , als ze vrij van de bakrand loopt , is het niet echt recht maar ze kan het wel hoor, wel dit is dus grijs het is recht of het is net recht, oefenen dus.
En ik zou je idd aanraden ook les te nemen, liefst als het kan privéles.

In het geval van uitbreken: Ik geef een zithulp, maar ze richt zich al meer van de volte af. Ik pak er een beenhulp bij, maar op dat moment loopt ze echt van de volte af. Als ik haar dan met de teugels erbij pak of een tikje geef dan wordt ze boos. Dan maakt ze meer vaart en rent ze gewoon richting hek. Het is dus niet zo dat mijn hulpen niet aankomen, maar ze worden genegeerd/ er wordt tegenin gegaan.

Wat ik bedoelde in de bak is meer dit: Ze kan wel netjes rechtlopen, maar ik moet haar er heel erg bijhouden. In de stap kan ze het netjes, in de draf vind ze het erg lastig en probeert ze wel eens terug te kruipen op de hoefslag, of een volte te maken. Dat vind ze makkelijker. De galop is nog veel te hoog gegrepen. Het is dus niet zo dat ze door de bak zwalkt als ik niet op de hoefslag rijd, maar het is gewoon nog niet 100% perfect (om het zo even uit te drukken).

Ik weet zeker dat mijn balans en haar rechtgerichtheid in combinatie met het niet perfect aan de hulpen zijn een rol speelt, maar ik denk dat het grootste probleem zit in het niet willen luisteren.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben blij met jullie adviezen, tips etc, en ik ga er ook zeker wat mee doen, maar ik ben ook een beetje op zoek naar "tricks" (om het zo maar even te noemen) om te voorkomen dat het gedrag naar voren komt. Hoe kan ik haar te slim/snel af zijn. Wat kan ik het beste doen als ik wel te laat ben? Eventuele oefeningen oid om het te oefenen zonder dat één van beiden gevaar loopt.

Hierbij vraag ik niet direct naar of een slof oid niet zou werken, het liefst los ik het zo simpel mogelijk op. Maar is dit probleem herkenbaar, en hoe hebben jullie het opgelost?

Ik ga zeker les nemen, maar ik kan Mone niet stilzetten tot ik mijn balans beter voor elkaar heb. Dat kan ik haar niet aandoen, ze wil graag bezig zijn, maar onze mogelijkheden zijn met dit natte en donkere weer wel erg beperkt als ik haar ook niet lekker in de wei kan rijden. Longeren vind ze vreselijk, dus dat doe ik wel voor de afwisseling, maar ik kan het haar niet aandoen om nu 2 weken alleen maar te longeren.

Wat buitenrijden betreft: Dat kan dus alleen op de zondagen, ik ga in het donker gewoon de weg niet op. Alleen of met anderen, ik vind het niet prettig. We staan vrij achteraf, in een bosrijk gebied. Auto's rijden er vaak hard, en je bent toch niet altijd goed zichtbaar (ook met reflectie ed), en de paarden schrikken sneller. Ik doe het graag, elke zondag, omdat dat de enige dag is dat ik echt kan, maar doordeweeks red ik dat gewoon niet helaas.

Sunshinee

Re: Paard breekt uit als ik haar in de wei rijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:26

Sorry voor de vraag tussen door,
Maar ik heb dat ook een tijd gehad, nu probeert ze het nog steeds wel eens maar k heb dr streng aangepakt.
maar links is dr slechte kant (toen die tijd) en als ik op de volte ben pakt ze het bit vast en racet ze naar rechts,
kan ik alle tips die hier staan ook goed gebruiken?
of denken jullie dat ik andere nodig heb?
nog maals sorry voor de tusse vraag!

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:35

he louise.

Wat vervelend dat je zo zit te tobben met mone!.
Misschien toch les gaan nemen weer! :D

Hier is een linkje van marktplaats!
http://link.marktplaats.nl/301148083

Hier krijg ik ook les van, het gaat heel rustig zonder geweld! ( zoals je vertelde van je vorige stal )
gewoon eerst voor waarts neer waarts, op eigen benen laten lopen.
Ik heb er heel erg veel baat bij moet ik zeggen.

Ik weet alleen niet hoe ver ze wil reizen om les te geven! maar ze komt wel aan huis!
Misschien heb je er wat aan!

Groetjes Bernadet!

eilleen333

Re: Paard breekt uit als ik haar in de wei rijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 23:54

Bedankt! Ik zal eens kijken :D !