Paard steigert en laat zich achterover vallen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lotte002

Re: Paard steigerd en laat zich achterover vallen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 09:49

orienta ; jah klopt we hebben toen inderdaad een heel contract opestelt waar dat ook in staat

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 09:51

lotte002 schreef:
bulck : zoals ik al zei de merrie is door mijn eigen dierenarts gekeurt en nagekeken en gezond verklaard

Een dierenarts kan maar een bepaald aantal dingen zien bij de keuring, ben ik sinds de koop van mijn paard achter gekomen. Je kan nog steeds een prutpaard kopen, ook al heb je je paard rontgenologisch laten keuren (mijn paard is een paard met flink wat problemen gebleken) Heb je foto's van de benen laten maken?
Als jouw paard problemen met haar rug heeft, door een slecht passend zadel, problemen in haar bekken door de dracht of bevallingen of in haar hals door arthrose, ik noem maar wat dwarsstraten, komt een dierenarts daar niet achter.

Persoonlijk zou ik zeker de laatste termijn NIET betalen. als de oude eigenaar niet reageert op jouw bericht zou ik bellen of nog beter: op de stoep staan. Ze hebben jou een paard verkocht dat niet te vertrouwen is, en er is een grote kans dat zij dat geweten hebben.

Ik zou zelfs juridisch advies gaan vragen in jouw geval!

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 09:51

nou ze nemen vanzelf wel weer contact op als je niet betaald en dan zou ik gewoon aangeven dat het paard niet bevalt en dat ze hem terug moeten nemen en lekker voor ander paardje gaan kijken

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 09:55

ik sluit me aan bij driebergen, volgens mij is het ondanks de keuring een medisch probleem bij je paard.

xxPaige

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 09:59

Is het zo dat bij het longeren, als je dan ook maar iets vraagt van der, dat ze dan omhoog komt?
Of ook als je niks van haar vraagt?
Of gaat dat nog wel gewoon goed..

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:01

gaat het om die merrie in je profiel waar je met een slof op rijd?
hier bedoel ik trouwens niks mee hoor ;)

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:03

Is het het paard dat in je profiel staat (onderaan)?
Mijn excusus als ik te snel een conclusie trek, maar ik zie je daar rijden met slof. zet je haar ook bij als je haar longeert? en gaat ze alleen steigeren als je dat doet, of doet ze het ook al als je haar zonder bijzet longeert?

lotte002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 10:05

xxPaige : ze doet als ze maar wat teugel druk voelt (of bijzet).

orienta : jah om deze merrie gaat het, die rij foto is gemaakt toen ik voor het eerst opzat bij mij thuis slof hing er voor de zekerheid om (alles was natuurlijk vreemd). dit was dus ook de eerste en laatse keer met slof

lotte002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 10:06

driebergen : als ik zonder bijzet longeer steigerd ze niet

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:07

maar hoe sta je er zelf tegenover?
ben je al een beetje aan haar gehecht of ben je er liever kwijt dan rijk?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:08

Zou eerst het dier eens heel goed laten nakijken, met foto's. Liefst deze week nog. Kun je daarna kijken wat je verder kunt, maar het wordt idd niet makkelijk.

lotte002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 10:10

orienta : ik vind het in omgang een super leuk dier maar het is wel zo dat veiligheid bij mij altijd voor op staat,en ik geen zin in ongelukken heb. ik wil nu toch proberen of het mogelijk is het paard terug te brengen

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:10

zijn de tanden toevallig al nagekeken bij dit paard?

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:11

lotte002 schreef:
orienta : ik vind het in omgang een super leuk dier maar het is wel zo dat veiligheid bij mij altijd voor op staat,en ik geen zin in ongelukken heb. ik wil nu toch proberen of het mogelijk is het paard terug te brengen

als je dat besluit voor jezelf al genomen heb zal ik ook geen verdere kosten maken aan tandarts,osteopaat en dat soort dingen

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:11

lotte002 schreef:
driebergen : als ik zonder bijzet longeer steigerd ze niet

Okee, dan denk ik toch echt wel aan een groot probleem in de gezondheid van dit paard. Een paard is doodsbang om te vallen. Ze zal dat dus nooit met opzet doen. Als je een paard bijzet, DWING je een paard altijd in een houding. deze merrie kan dit dus duidelijk niet aan. (Dan wordt een hulpteugel zelfs gevaarlijk, want ze kan de balans niet goed houden door de gedwongen houding en kan dus vallen.)

Verder ben ik benieuwd naar je antwoord op de vraag van orienta :+

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:13

orienta schreef:
lotte002 schreef:

als je dat besluit voor jezelf al genomen heb zal ik ook geen verdere kosten maken aan tandarts,osteopaat en dat soort dingen

precies wat ik wil zeggen. Ik zou geen kosten maken, alles op alles zetten om het paard terug naar de verkoper te krijgen. Zeker als je er zelf zo tegenover staat.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:15

Als je haar zelf wilt houden zou ik haar eerst goed na laten kijken door in ieder geval een tandarts en een ostepaat. Je móet eerst medische zaken uitsluiten voor je met zo'n paard verder gaat. Als er niets met haar aan de hand is, zou ik haar óf wegbrengen naar een goede stal om te beleren, óf je kunt het zelf doen als je voldoende ervaring hebt. Hoe reageert ze aan de hand als je druk zet? En hoe los je het op als ze steigert aan de longeerlijn?

lotte002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 10:15

timokyana : tanden zijn gedaan gelijk toen ze bij mij kwam.
driebergen : als de bijzet op zn los hangt doet ze het ook.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:16

Zie nu dat je het paard terug wilt brengen. Geen onverstandige keuze denk ik.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:16

lotte002 schreef:

Maar ik lees ook in je profiel dat je ze graag als fokmerrie houdt. dus mss dat je ze op foto moet zetten komt ze daar goed uit, heb je allessinds qua bloedlijn een leuk dier.
Uiteraard is dat een afweging die je voor jezelf moet maken. Maar puur juridisch wordt het toch een beetje een welles nietes verhaal. ik zou al verkoper van een gezond paard ook geen steigeraar terugnemen (uitgaand dat de koper recht in zijn schoenen staat uiteraard, maar daar vind ik wel veel punten van terug, zoals het contract, het toelaten van te te betalen op afbetaling etc)
Zo kan het anders wel heel gek worden e, op enkele weken tijd kan een ruiter een paard helemaal verpesten (omgang en rijtechnisch)en of dat daarom dan maar toe te brengen is op de vorige eigenaar vind ik kort door de bocht. tuurlijk is die consumentenbescherming er, maar als verkoper heb je ook recht om dat aan te vechten

lotte002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 10:16

sifra01 :ik probeer haar goed naar voren te houden en haar voor te zijn

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:18

Ik denk wel dat je een gegronde reden moet hebben om haar nu nog terug te brengen, alleen het steigeren zal niet genoeg zijn denk ik. Vandaar dat ik zei laat haar goed nakijkendoor een kliniek!

bulck

verder ivm bijzet, kent /kende ze dit wel?

bulck

chocobroodje schreef:
Ik denk wel dat je een gegronde reden moet hebben om haar nu nog terug te brengen, alleen het steigeren zal niet genoeg zijn denk ik. Vandaar dat ik zei laat haar goed nakijkendoor een kliniek!

Maar dat had ze dus moeten doen bij de aanschaf e

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:19

bulck schreef:
Maar ik lees ook in je profiel dat je ze graag als fokmerrie houdt. dus mss dat je ze op foto moet zetten komt ze daar goed uit, heb je allessinds qua bloedlijn een leuk dier.
Uiteraard is dat een afweging die je voor jezelf moet maken. Maar puur juridisch wordt het toch een beetje een welles nietes verhaal. ik zou al verkoper van een gezond paard ook geen steigeraar terugnemen (uitgaand dat de koper recht in zijn schoenen staat uiteraard, maar daar vind ik wel veel punten van terug, zoals het contract, het toelaten van te te betalen op afbetaling etc)
Zo kan het anders wel heel gek worden e, op enkele weken tijd kan een ruiter een paard helemaal verpesten (omgang en rijtechnisch)en of dat daarom dan maar toe te brengen is op de vorige eigenaar vind ik kort door de bocht. tuurlijk is die consumentenbescherming er, maar als verkoper heb je ook recht om dat aan te vechten

ik neem aan de de TS zoals ze zegt al eerder contact heeft opgenomen met de eigenaar en het probleem voorgedragen heeft
aangezien het paard nog steeds onder de proefperiode valt zijn ze zoiezo verplicht om het paard terug te nemen, hun kunnen
met geen mogelijkheid aantonen dat het eerst een mak schaap was aangezien hij 3 jaar als fokmerrie is gebruikt.