Aangereden, paard accepteert geen andere ruiter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chocobroodje

Re: Aangereden, paard accepteert geen andere ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 11:26

Het lijkt mij juist goed om nu even door te zetten. Er is niks verkeerds aan om op een andere manier gereden te worden. Zolang je vriendin weet wat er fout gaat en ze vind het leuk en niet frustrerend (wat ik niet opmaak uit je verhaal) zou ik het lekker laten gaan :j Wie weet wat voor een voordelen het straks blijkt te hebben.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 11:29

Mijn paard had net hetzelfde, ook diezelfde staak (stilstaan, achteruit gaan, hoofd omhoog, bokken). Ik ben daar achter gekomen toen ze in de verkoop stond :+, gezellig boeltje hoor!

Maar goed, het is inderdaad een kwestie van 'elkaar niet verstaan'. Een galophulp is niet 'zomaar' een galophulp, er zijn mensen die een galophulp vooral met buitenbeen geven, er zijn er die de galophulp met hun binnenbeen geven. Net hetzelfde als ik dacht dat simpelweg 'links draaien' wel bij iedereen met dezelfde hulpen zou samengaan. Niet dus, heb ik gemerkt toen paardlief bij een vrouw gewoon rechtdoor bleef lopen met extreme stelling, met een vrouw erbovenop "Die luisterd niet! Wat een koppig paard!!". Mevrouw trok aan haar binnenteugel... terwijl ik mijn buitenteugel en buitenbeen gebruik. Zelfs de simpele hulp om van halt naar stap te gaan, blijkt niet zo enkelvoudig. paardlief ging bij heel wat ruiters gewoon in achteruit, weigerde om vooruit te gaan. Nja, ruiters bleken hun benen net die drie cm te ver naar achter te leggen, wat bij mij de hulp voor achterwaarts gaan is....

Oplossing: erbij gaan staan, en met hand en tand uitleggen hoe jij het doet. Het is voor veel mensen wel érg moeilijk om hun 'gewoontes' en normale handelingen los te laten, waardoor het erg moeilijk kan worden. Wat bij mijn merrie het beste ging, waren pure beginnenlingen. Zo van die mensen die zelf ook toegeven: ik kan het echt nog niet (in tegenstelling tot de beginnelingen die denken dat ze goed zijn). Die hebben nog geen 'eigen manier', luisteren naar wat jij zegt en passen dat ook volledig toe.
Je vriendin op haar manier laten verderrijden op haar manier, met de instelling 'ze wordt het wel gewoon' zou ik persoonlijk (bij mijn paard) niet doen. Het effect bij ruiters die per sé hun manier van rijden vasthielden ("want ik rijd met drie paarden Z"), is dat ze het slechtste in mijn paard naar boven haalden (maw: bokken, bokken, bokken, terwijl het anders een doodsbraaf paard is). Tuurlijk, er wordt vanalles gevraagd van het paard, terwijl het paard geen flauw idee heeft over het hoe of wat.
Jij hebt jou hulpen, ik zou het niet apprecieren als een andere ruiter en andere hulpen zou gaan opzetten.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:35

Het is wel de kunst van de ruiter om zich aan te passen naar het paard en niet andersom!

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:46

Is het niet een combinatie? Jouw paard wat moeilijk andere ruiters accepteert en dan ook nog een verschil in rijstijl. Ik ken ook zulke paarden, die hechten zich erg aan een iemand, komt er iemand anders dan raken ze al in de war, laat staan als die dan ook nog andere hulpen geeft. Soms helpt het al om simpelweg heel veel te borstelen (of iets dergelijks) zodat jouw paard in iig aan jouw vriendin went.
Rijstijl is een moeilijker probleem. Ik begrijp alleen niet helemaal waarom die omhoog komt en achteruitloopt als zij zegt klassiek te rijden. Haar hand zou (theoretisch) juist heel ontspannen moeten zijn en als je hem dan voorwaarts rijdt zou je juist van die problemen eigenlijk weinig last moeten hebben. Wat wel kan is dat zij hem opeens heel erg veel vraagt om zijn achterhand meer te gebruiken, iets wat hem spierpijn oplevert en dat hij daarom in de staak gaat. Misschien overvraagt ze hem hierin, staakt die ook als ze gewoon 'op zijn beginners' een rondje stapt, draaft en galopeert?

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 15:07

amondi schreef:
Even een ander punt.... Waarom ben je niet naar een dokter gegaan?

Als jij letsel oploopt bij een ongeval kan je al je geleden schade verhalen op de schuldige tegenpartij, dus ook het betalen van een ruiter om jouw paard door te rijden....
Maar dan moet het wel aantoonbaar met het ongeval te maken hebben... afijn, dat is je eigen verantwoordelijkheid.

Met betrekking tot je paard vind ik dat je vriendin goed bezig is. Ze weet waar het probleem ligt( zij spreekt Frans, hij chinees) en dat los je niet op met 3 keer rijden.

Gewoon doorzetten dus en dan rustig bekijken of hij kan wennen aan haar hulpen.

Persoonlijk ben ik er niet zo voor dat een paard maar 1 ruiter heeft, maar ik weet dat dit vaak gewoon niet anders kan.

Ik ben wel naar een dokter gegaan, maar wilde geen ambulance.
Afgelopen vrijdag ben ik weer bij mijn huisarts geweest en heb medicijnen (spierontspanners en pijnstillers) voorgeschreven gehad en verplichte rust.
Vandaag weer mijn huisarts gesproken aangezien er niet veel verbetering in zit. Nu andere, zwaardere medicijnen gehad en a.s. woensdag hebben we weer contakt.

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 15:18

2005 schreef:
Is het niet een combinatie? Jouw paard wat moeilijk andere ruiters accepteert en dan ook nog een verschil in rijstijl. Ik ken ook zulke paarden, die hechten zich erg aan een iemand, komt er iemand anders dan raken ze al in de war, laat staan als die dan ook nog andere hulpen geeft. Soms helpt het al om simpelweg heel veel te borstelen (of iets dergelijks) zodat jouw paard in iig aan jouw vriendin went.
Rijstijl is een moeilijker probleem. Ik begrijp alleen niet helemaal waarom die omhoog komt en achteruitloopt als zij zegt klassiek te rijden. Haar hand zou (theoretisch) juist heel ontspannen moeten zijn en als je hem dan voorwaarts rijdt zou je juist van die problemen eigenlijk weinig last moeten hebben. Wat wel kan is dat zij hem opeens heel erg veel vraagt om zijn achterhand meer te gebruiken, iets wat hem spierpijn oplevert en dat hij daarom in de staak gaat. Misschien overvraagt ze hem hierin, staakt die ook als ze gewoon 'op zijn beginners' een rondje stapt, draaft en galopeert?

Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Dat ze hem overvraagt wat zijgangen, travers, schouderbinnenwaarts, etc. betreft.
Zelf pak ik dit soort oefeningen af en toe mee, maar niet dagelijks en zeker niet meerdere keren in een training.
Meestal rijd ik veel basis, overgangen en figuren. Ze rijdt inderdaad met heel ontspannen hand en ik denk dat wanneer hij in de staak gaat hij het niet meer snapt of te moeilijk voor hem word.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:28

Het punt hierboven kan heel goed zo zijn hoor. Ik rijd ook volgens de Klassieke Rijkunst en heb ook een tijdje een hengst getraind. Deze moest omgeschoold worden van Engels naar Klassiek. Wat ik heel veel doe/deed is veel zijgangen voor het loswerken, dus idd dingen zoals travers en schouderbinnenwaarts. Een paard moet in zijn hoofd omschakelen, maar ook zijn spieren worden op een heel andere manier getraind. En tsja, dan gaan de meesten in staking. Dat deed de hengst die ik trainde ook. Maar ik denk niet dat het verkeerd is dat je paard op een andere manier gereden wordt. Het kan voor het paard [en jou] goede dingen opleveren. Het zal alleen voor je paard flink omschakelen worden, maar dat lijkt me nogal logisch!

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 15:45

Drunksheep, je hebt gelijk dat hij in zijn hoofd en lijf moet omschakelen. Ze traint haar eigen paarden zo en die zijn zo soepel als elastiek, maar het ook gewend.
Mijn vriendin is een ruiter die alle respect voor het paard heeft en hem ook zeker zo zal behandelen.
Ik denk dat het zeker voordeel op zal kunnen leveren hoe zij hem rijd. Wat zij echter absoluut niet wil is dat hij negatief gedrag straks ook bij mij gaat vertonen.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:01

In mijn ogen doet het paard dit niet omdat hij de amazone vervelend vind, wél omdat het voor hem onbekend is. Hij is alles op één manier gewend en als hij dan opeens op een andere manier bereden wordt, is dat wel even schrikken voor hem. Ook de hengst die ik trainde stopte na een tijdje met zijn gedrag. Hij leerde hoe hij de oefeningen moest uitoefenen, werd sterker en vond het dus ook stukken makkelijker. De hengst was alleen af en toe wel verschrikkelijk vervelend en kon dan van iets niet snappen gaan naar drammen, omhoog komen, stil blijven staan enzovoort. Hier werd hij wel voor gestraft. Hij mag aangeven dat hij iets moeilijk vind, mag er langer over doen. Maar hij mag er geen misbruik van maken en al helemaal niet zo stierlijk vervelend zijn. Het is een kwestie van compromissen sluiten. Als hij iets een beetje/een paar passen goed doet, is het klaar, dan is het geweldig. Maar als hij loopt te klooien om niks, dan krijgt hij ook op zijn kop.

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 17:05

Dank je.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:09

Ik denk eerlijk gezegd dat het voor zowel paard als ruiter gewoon erg wennen is, maar dat het wel goed gaat komen...als de ruiter die klassiek rijdt even helemaal terug gaat naar het begin dat lijkt mij dat dat best goed moet komen...dan kan ze vanuit een goede basis van vertrouwen en ontspanning rustig aan verder werken met jou paard...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:15

Longeren en het paard evenaan de nieuwe situatie laten wennen. Ik weet niet in hoeverre jij nog uit de voeten kan, maar ga zelf even aan de andere kant van de longeerlijn staan en zet je vriendin op het paard. Kan je meteen zien of jullie op dezelfde lijn zitten qua rijden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 10:48

Ik denk dat je wel met haar door moet gaan. Zo te horen vind het paard enkel moeilijk wat hem gevraagd wordt, maar gaat ze daar op een nette manier mee om. Je paard gaat hier niet dommer van worden, en zolang je vriendin veel blijft belonen zodra je paard het beter doet, is er niets aan de hand. Je paard moet even schakelen tussen jou en je vriendin, maar ik denk dat dat juist een goede zaak is. Zo leert je paard eens meer te doen als alleen de basis die jij normaal gesproken vraagt. Zeker omdat je vriendin klinkt als een vriendelijke ruiter, zie ik geen probleem. Een paard mag iets best moeilijk vinden, en dat ook aangeven. Zolang er goed beloont wordt bij iedere stap in de goede richting, wordt je paard daar alleen maar beter van.