Onrustige staart, hoe op te lossen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 09:34

Ninx schreef:
haike schreef:
Ligt 100% niet aan haar karakter, als er één paard is wat graag wil werken,is het deze wel! Qua bewegen is het namelijk maar een erg simpel paard, maar juist doordat ze zo graag wil zijn we hier gekomen. Nu wel echt aan haar top, maar ze blijft het leuk vinden!

Bij ton en Aletta rijdt er niemand met spanning,dat klopt ook helemaal!

Wat zeggen bovengenoemde personen er dan van? Zij zien jou en de merrie 'in real life', wat is hun gevoel hierover?
Als je echt heeeeeel zeker weet dat het geen spanning is, spanning van haar, spanning van jou die je onbewust doorgeeft, en ze die wedstrijden echt leuk vind, wat kan het dan zijn? Een tic?

Zij kennen deze merrie helaas niet, dus weten ook niet waarom ze het doet.

En ik denk inderdaad dat het heel goed een tic kan zijn, iets wat ze zich gewoon heeft aangeleerd. Verder is het wel een echte merrie, en is het dus ook deels al geslachtsbepaald. Maar hoe verander je dat?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-12-09 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 09:37

tamary schreef:
haike schreef:
Hoi,

een van mijn wedstrijdpaarden is heel onrustig met haar staart, dit doet ze door haar verleden en is dus ook echt aangewend. Ze doet het echt altijd, niet alleen met fanatiek rijden, maar zodra je er een zadel oplegt, begint het al. Medisch is ze helemaal in orde, daar ligt het dus niet aan.

Wie heeft er ideeën/ervaringen om de staart stiller te krijgen?

Doorbreek het verwachtingspatroon. Voor haar is zadel = rijden = niet leuk = protest.
Je zal dit dus eerst bij het opzadelen moeten doorbreken ipv je op het rijden te concentreren.
Doe dingen met zadel op en doe net of dat hele zadel er niet is. Geen rijden en niet iets doen wat op bekent trainen lijkt. Ga aan de wandel, zadel tig keer op en af, geef haar wat brok (gewoon in box in de voerbak), verzin wat als het de aandacht maar van dat zadel af haalt en leuk is.

Om meteen op je eerste zin in te haken, dat klopt dus al niet, ze vind rijden juist hartstikke leuk en het is ook geen protest.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 11:24

haike schreef:
Bij ton en Aletta rijdt er niemand met spanning,dat klopt ook helemaal!

Zij kennen deze merrie helaas niet, dus weten ook niet waarom ze het doet.
?

Je geeft aan dat niemand met spanning rijdt bij bovengenoemde personen, maar je zegt ook dat zij deze merrie niet kennen.
Waarom besteed je niet wat lessen aldaar met deze merrie, dat lijkt mij een logische stap in dit verhaal.
De staart staat van hoofd tot staartpunt via de rug in directe verbinding met elkaar, echt niet ondenkbaar dat zich ergens een knelpunt voordoet. Eerst even een stap terug in de training en gewoon weer wat lichtere oefeningen doen is ook een idee. Rijdt je ook lekker met haar buiten?
Nogmaals, als je veel vertrouwen hebt in deze mensen zou ik daar mijn licht opsteken.
Zo'n staart 'afknippen' is barbaars natuurlijk.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 11:25

haike schreef:
Om meteen op je eerste zin in te haken, dat klopt dus al niet, ze vind rijden juist hartstikke leuk en het is ook geen protest.

Hoe weet je dat zeker? Misschien vind ze rijden wel leuk, maar is ze al dat getrain een beetje zat. Zet je haar ieder jaar even weg? Vakantie? Loopt ze lekker veel buiten, en rijdt je ook met haar buiten?

Anoniem

Re: Onrustige staart, hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 11:42

Nadeel is dat ik dan ongeveer 4 uur onderweg ben, voor 1 les en dat is iets teveel van het goede. Langere tijd daarheen mag van de eigenaar niet, wil haar elke avond terug hebben op stal.

En in de training rijden we eigenlijk altijd al lekker rustig, meeste dagen in de week rijd lesklantje met haar, die start haar nu in het M1. Ook dan zwiept ze met haar staart. Als ik zelf rijd, doe ik eigenlijk weinig oefeningen, besteden bijna alle tijd aan basis.

Vakantie heeft ze regelmatig, staat elke dag verder ook buiten. Echt buitenritjes doe ik niet met haar, dit vind ze namelijk echt doodeng! Dan komt er overal in haar lijf spanning en raakt ze gestressd, hier maak je haar dus niet blij mee.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 11:45

[quote="haike" Echt buitenritjes doe ik niet met haar, dit vind ze namelijk echt doodeng! Dan komt er overal in haar lijf spanning en raakt ze gestressd, hier maak je haar dus niet blij mee.[/quote]

Mmm, dit doet me vermoeden dat ze dus slecht kan ontspannen.... ze ontspant dan dus deels, maar nooit geheel.
Een paard dat gestressed raakt van buitenritjes, dat is toch bijzonder te noemen. Ze is dus wel erg sensibel en kan al die indrukken dus blijkbaar lastig verwerken. Op zo'n wedstrijdterrein zijn er nog veeeeeeeel meer 'enge' dingen en indrukken, dus die spanning zit er gewoon.... dat kan niet anders.
Ben jij zelf wel op je gemak wanneer je buiten rijdt? In theorie zou jij haar toch voldoende rust en vertrouwen moeten kunnen geven buiten wanneer jij zelf wel ontspannen bent?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:47

Misschien weet Imke iets. Haar merrie zwiept ook zo met haar staart. Het heeft haar niet in de weg gezeten kennelijk, aangezien ze nu op het hoogste niveau rijdt. Ik vraag me af of het haar punten kost. Misschien bij de ene jury wel, bij de andere niet. Ik kan me herinneren dat in de bladen ook commentaar hierover stond. De strekking was bij Sunrise dat het paard verder geen enkel teken van spanning vertoonde en dat ze het bij haar geen teken van spanning vonden. Wat dan wel, weet ik ook niet. Misschien maar gewoon vergeten en maar zien hoe het loopt? ;)