paard loopt achteruit en staakt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aeolusnr1

Re: paard loopt achteruit en staakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:00

Het blijven denken dat de oorzaak bij vroegere gebeurtenissen te zoeken is , is een heel veel voorkomende fout, ik zou echt de fout bij jezelf gaan zoeken, wat doe ik verkeerd, of gewoon wat kan ik anders doen, probeer gewoon wat uit, je kan daar niks mis mee doen je paard zal het je wel zeggen, en dan doe je gewoon okééééé dan doen we het een beetje meer zus of zo, maar geef niet op .
Overvraag je paard niet, zie dat je iets vraagt dat hij wel doet en laat het hem goed uitvoeren, belonen en rust.
En zo steeds verder opbouwen.

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:08

ik ken je verhaal!
Ik heb niet het hele topic door gelezen.
Maar het lijkt wel alsof het echt met zijn verleden te maken heeft.
Mijn verzorgpony heeft daar alleen last van als ik ZONDER zweep rijd.
Het is belangrijk(bij mijn VZpony) om dan ook al duurt het en kwartier door te gaan!
Maar hij houd het gedrag als ik GEEN zweep bij me heb.
Hij gaat uiteindelijk wel(en jah dat duurt dikwels een kwartier tot een halfuur)

beloon hem uit eindelijk ook als hij gaat en praat rustig tegen je paard!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:18

Heb niet het hele topic gelezen)
ik had er ook zo een heb hem net zo lang achteruit laten lopen tot die graaaaag na voren ging ( 3 kwartier alleen maar achteruit)heb er 2x 3kwartier over gedaan en hij wilde graaag na voren ook nooit geen last meer gehad daara, en anders zoals eerder gezegt, om de as heen draaien telkens de moeilijke kant van het paard om. en dan daarna een keer na de makkelijke kant en 9 van de 10 keer stappen ze dan die kant op

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:48

roybrit schreef:
Heb niet het hele topic gelezen)
ik had er ook zo een heb hem net zo lang achteruit laten lopen tot die graaaaag na voren ging ( 3 kwartier alleen maar achteruit)heb er 2x 3kwartier over gedaan en hij wilde graaag na voren ook nooit geen last meer gehad daara, en anders zoals eerder gezegt, om de as heen draaien telkens de moeilijke kant van het paard om. en dan daarna een keer na de makkelijke kant en 9 van de 10 keer stappen ze dan die kant op

Inderdaad!
Mijn paard staakte vroeger ook vaak. Eerst op de rem, daarna achteruit lopen en vaak ook nog eens steigeren. Na zo'n 20 rondjes rond de as heen draaien wou ze vaak niets liever dan rechtdoor :j

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 01:01

Bienotje schreef:
Het lijkt wel aardig duidelijk dat het reactie is op een ervaring van het verleden.

Als het voorkomt, kun je zoals je nu probeert inderdaad me zweep/ been hem weer vooruit proberen te krijgen. Maar daar zal zijn ervaring niet beter mee worden.

Sowieso, als je dit al doet en hij gaat weer voorwaarts altí'jd belonen. Maar wat gebeurt er als je hem gewoon even de tijd geeft om zelf te beslissen wat hij doet zonder forceren? Dus niet gelijk been/ zweep. Maar blijf zelf rustig, als je paard dat ook weer is stap je gewoon weer weg. Uiteraard achteraf ook met beloning en misschien is er dan wel niets meer aan de hand.. Dan wordt de nare ervaring misschien ook snel minder..

Ben het hier mee eens :j .

Geef hem de tijd, even down to earth.. even relaxt.. Even niks.. Ik denk dat dit weer een reactie is op...... Laat het hem even verwerken in zijn bovenkamer ipv weer gelijk met een fikse oplossing te komen. Stap vervolgens gewoon weg, even rustig stappen, gevolgd door een aai over zijn aai, of een hand door zijn kruin ;) , stap wat slangenvoltes, even een pasje opzij in stap, leid hem af op een positieve manier, beloon alles wat goed gaat. Hij moet weten dat het goed is. Vaak lopen paarden best wel een trauma op als ze over een grens zijn gegaan wat betreft hun eigen lichaam en kan een reactie op pijn of als iets niet lekker zit weer een flinke 'NEE!' reactie opleveren, het foutste wat je dan kan doen is hem hiervoor afstraffen, want staken is behoorlijke help-schreeuw. Neem weer even een stapje terug, ga weer even vanuit de basis te werk, en kijk waar hij het meest moeite heeft, is het een zijgang? Wellicht verstandig om weer even een osteopaat erbij te halen. Neem dit serieus en zie dit niet als gewoon vervelend gedrag, maar volgens mij weet je dat wel, want je zegt zelf al dat het wellicht een reactie op...... kan zijn :) . Blijf respectvol en doe even een stapje terug. Werk even alleen in stap, en doe oefeningen waarbij een paard zijn lichaam moet leren gebruiken, zoals een pasje opzij, schouderbinnenwaarts, een slangenvolte (laat hem dan netjes om je been buigen en begrens met buitenteugel, vraag het netjes :) ), neem hier de tijd voor, laat hem nadenken over wat hij doet met zijn lichaam.. zo kun je ook goed peilen waar hij tegenaan loopt. Wellicht is er toch iets de kop op gestoken waar je paard niet happy mee is en hier dus zijn sterke reactie op komt :) , want dit soort gedrag komt wel voort uit iets ;) .
Succes!! :)

Montreux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 01:27

Dit is heel herkenbaar! Hier heeft die van mij vorig jaar ook last van gehad. Wist ook niet meer wat ik moest doen. Ze ging met haar hoofd slaan (om contact te verbreken) en dan plotseling uit het niets in de staak en dan keihard in de achteruit. Ging van kwaad tot erger. Eerst deed ze het af en toe en later kwam ik de bak niet eens meer door. Elke hoek hetzelfde en dan ook nog eens bij de E en de B. Wist niet meer wat ik eraan kon doen. Ja met een los teugeltje door de bak heen rijden. Dan had ik nergens last van. Mijn instructeur zei op dat moment dat ik haar dan maar om moest draaien en in beweging moest krijgen op de andere hand en dan zo snel mogelijk weer terug van hand moest veranderen als ze weer liep.

Rond deze periode ben ik overgestapt op een andere instructeur. Mijn oude instructeur was tijdelijk even niet beschikbaar. Heb toen een maand zonder gezeten. De "nieuwe" instructeur had ik al gehad maar moest vanwege verandering van stal en stalregels toen wisselen. Hij kende mijn paard en gaf ook aan dat het geen onwil was. Dat ik gewoon rustig moest blijven, handen laag, meer ontspannen en alles moest doen om haar in beweging te houden. Hoe ik het gedaan heb weet ik niet meer. De eerste 4 maanden zowiezo met licht contact door de baan gereden en paard dus niet nageeflijk aan de teugel. Jammer dan! Ik moest er alleen maar op letten dat ik reactie kreeg op mijn been en dat ze dus voorwaarts door de bak heen liep. We moesten beide ons vertrouwen weer opbouwen.

Nu ruim een jaar verder merk ik echt het resultaat van zijn geduldige en eerlijke aanpak. Nu loopt ze nageeflijk aan de teugel (zo af en toe wil ze zich er nog wel eens uitdrukken maar dat is echt zelden). Ik zie en merk een wereld van verschil. We maken weer vooruitgang en ik kan weer lachend van mijn paard stappen. Dat was vorig jaar anders want toen was ik haar echt zo zat dat ik er serieus over nagedacht heb haar te verkopen, Heb ik uiteraard niet gedaan. Wie wil er nu zo'n paard kopen. Maar nu ben ik echt zo blij dat ik het niet gedaan heb. Wil haar echt niet meer kwijt! Moet zeggen dat ik echt een ander paard onder me heb lopen. Dat had zelfs mijn instructeur niet meer gedacht. Zal ze het toch een keertje geleerd hebben, die gekke schimmel?

buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 08:24

Iemand heeft hem gisteren vanaf de grond geholpen om hem voorwaarts te krijgen als hij stopte. Op een bepaald moment was de knop om en kon ik zelf prima rijden en als hij aarzelde, even been en het was goed. Ik heb er ook even aan gedacht om hem gewoon laten staan en niets doen als hij niet beweegt, desnoods een uur laten staan (wel geduld hebben); zou dat een idee zijn of leer je hem dan dat het oké is om niets te doen? Een eerlijke manier van werken spreekt mij zeker aan; het hoeft ook niet snel, als ik maar merk dat we kleine stapjes vooruit gaan. En, ik vind trouwens zeker niet dat ik het allemaal goed doe, dit omdat het niet goed gaat! Wat er ook gebeurd is in het verleden, ben ik natuurlijk degene die naar een goede manier moet zoeken om er uit te komen.
Laatst bijgewerkt door buitenland op 29-11-09 08:39, in het totaal 2 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 08:30

bij de ene helpt wachten, bij de andere moet je het dier naar voren helpen........

zonder paard en situatie gezien te hebben kan je daar niet echt een oordeel over geven :)

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 08:39

Inderdaad en ik weet niet wat voor lichamelijke klachten je paard had, maar wellicht is de binnenbakbodem voor hem ook nog te zwaar om te rijden??

Ik heb een paard gehad die soortgelijk gedrag liet zien en waar geen lichamelijke klachten bij werden gevonden, maar die toch aardig stuk bleek.
En die had ook goede periode's.

Daarom vind ik het eng om vanaf een beeldscherm te beoordelen wat het is.
Er is niet eens vermeld welke blessure paard gehad heeft.....
Of door wie paard behandels wordt?? Tandarts, dierenarts etc...

TS ik denk dat je heel goed moet kijken naar je paard of je er een oorzaak uit kunt halen, mogelijk nog een keer door de dierenarts laten onderzoeken.
Als het echt gedragsmatig is zou ik er met je instructie uit proberen te komen, die kan zien hoe het paard reageert.
Succes ermee.

buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 08:53

Hij heeft na een paar weken weer controle, dat gebeurt regelmatig nog steeds. Trouwens bedankt voor jullie reacties!

balaine2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 08:36

goeimorgen, die van ons doet het precies hetzelfde zij is 3,5 jaar en doet het alleen bij mijn dochter bij mij collega die mijn dochter les geeft doet ze het niet, dus ze heeft het door bij wie wel en bij wie niet. Aan de longe loopt ze geweldig en luistert naar de commandos en als ze er op rijdt dan krijgt ze weer nukken maar ook niet altijd want soms gaat het wel goed met het rijden. Maar het gevolg is dus nu dat ze er niet meer op durft omdat ze dus ook omhoog komt en we laten haar nu maar weer even goed doorrijden door mijn collega, maar leuk is het niet. Want ze had gehoopt lekker te kunnen rijden na verkoop pony in november en tot nu toe is het nog niet echt super gegaan, ja van najaar wel maar nu sinds een paar weken na het wisselen van de tanden blijft ze wisselvallig klieren en het zal heus wel goed komen met veel geduld en met slaan enz helpt ook niet want daar is ze te jong voor.
Ik denk met veel geduld en liefde moet het met de paarden geod komen.

kleinewitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:15

Mijn jonge merrie kan soms ook plotseling stil staan. Omhoog gaan doet ze niet. meestal draai ik een half rondje om een voorwaartse beweging te krijgen en rij dan verder alsof er niets is gebeurt. vaak ben ik dan net iets te entousiast geweest in het werk. stapje terug dus. en inderdaad heel veel geduld.

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 22:43

Ik zie dat veel mensen al tips hebben gegeven, maar toch zal ik even mijn ervaring delen . :)

Het kan inderdaad uit het verleden komen, maar hoe dan ook moet het gedrag eruit lijkt mij zo. Ik zou zeggen, als die deze reactie geeft zou ik direct straffen. Wat inhoud dat je je benen goed aanduwt en met je zweep een goeie tik. Dit helpt bij ons meestal zeer goed. Na een paar keer proberen zal hij door krijgen dat het achteruitstappen en 'staken' geen effect heeft en je "erboven staat". :) Ook belonen als het paard het goed doet is aan te raden zou ik zeggen. Natuurlijk is het voor de ene ruiter al moeilijker dan voor de andere om kordaat te reageren en als je paard begint te stijgeren is het ook niet helemaal aangenaam. Maar misschien kan je er een erg ervaren persoon op zetten en eens kijken hoe die dan reageerd? :)

shop_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 23:37

wat lana_te zegt, ik zou het eerst echt gewoon straffen en kijken hoe hij dan reageert. Het kan ook uit het verleden komen, maar dat merk je dan vanzelf als het niet beter wordt ;)

hoedjevan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 16:41

heel herkenbaar:
ik heb ook z'n paard gereden, wat ik deed:

steeds terug naar de basis en niet de spanning proberen op te zoeken. voorwaart blijven en hem een slag voor zijn, dus als jij denkt hij slaat nu met het linker been geef je met je rechterbeen been, snap je? met halthouden even stil staan en meteen weer weg rijden. en vooral het paard bezig houden. je moet zorgen dat die geen tijd heeft omdat uit te halen.
Succes!!

buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 21:27

Maar,als hij gewoon stil staat vanaf het moment dat ik er opstap? Als ik denk aan duidelijke hulpen en belonen en zo dan zou ik zeggen, been geven, aanhouden en evt tik tot hij reageert, dan direct hulp weg en belonen. Maar, stel dat er geen reactie komt of niet de goede (= voorwaarts)? Waar het allemaal ook door komt, ik moet het zien te doorbreken natuurlijk, daarvoor probeer ik een goede weg te vinden. Ik ben verder niet bang voor z' n reacties of zo, bokken of wat anders vind ik geen punt, ik wil gewoon graag op een goede manier weer verder met m' n beestje.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 21:31

misschien licht het probleem niet bij je paard, maar bij je zelf. kijk eens na jezelf. wat dee niet toen het wel goed ging en wat doe je wel als het fout gaat.
en veder vrrag je instructeur. die kan het misschien beter zien van veraf.

buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 21:42

Instructie lijkt mij ook belangrijk mar tot u toe heb ik er niet zoveel aan gehad,helaas. een zegt van geen zweep gebruiken en in beweging houden, al is het alleen een stapje op zij of zo. Verder natuurlijk ook correcties op rechtop zitten niet schoppen alleen drukken met been, hand rustig etc. Allemaal belangrijke zaken waar ik op moet letten maar tot nu toe niet de sleutels om dit patroon te doorbreken of aan te pakken. Een een paar maanden geleden reed ik niet veel netter dan nu en toen ging het wel aardig. Ik ben gewoon een beetje moedeloos aan het worden....Misschien moet ik ook gewoon stug doorzetten en denken in maanden in plaats van weken of zo

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 22:23

buitenland schreef:
Instructie lijkt mij ook belangrijk mar tot u toe heb ik er niet zoveel aan gehad,helaas. een zegt van geen zweep gebruiken en in beweging houden, al is het alleen een stapje op zij of zo. Verder natuurlijk ook correcties op rechtop zitten niet schoppen alleen drukken met been, hand rustig etc. Allemaal belangrijke zaken waar ik op moet letten maar tot nu toe niet de sleutels om dit patroon te doorbreken of aan te pakken. Een een paar maanden geleden reed ik niet veel netter dan nu en toen ging het wel aardig. Ik ben gewoon een beetje moedeloos aan het worden....Misschien moet ik ook gewoon stug doorzetten en denken in maanden in plaats van weken of zo

mmm, ja dan is het moeilijk he. misschien moet je weer effe terug naar de basis.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 11:17

Kan ook verveling zijn? Dat je te vaak rijd? Dan willen ze gewoon niet meer. Elke dag het zelfde rondje in de bak? Doet ie het ook op buitenrit??? Succes..