Pijn of gewoon geen zin?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:15

Mijn paard begon na een jaar onder het zadel ook dit soort dingen te vertonen.. Niet goed op het been, niet voorwaarts genoeg en weinig buiging. Ik heb nu een nieuw zadel, en vanaf toen is ze sprongen vooruit gegaan. Vorige week heb ik de osteopaat erbij gehad, omdat ze zich natuurlijk ook gaat verhouden bij een niet lekker liggend zadel. 3 plekken 'gekraakt' en ze loopt al veel lekkerder.. Ik heb nog niet gereden, maar zelfs met losgooien zie je echt duidelijk verschil! Dus, ik zou goed naar het zadel kijken en een osteopaat laten komen (dat zou toch ook?). Een bontje onder het zadel maakt een zadel nòg smaller bij de schoft, dus als er daar al 'drukplekken' ontwikkelen, zou ik dat niet aanraden. Want dat zou dan alleen nog maar meer moeten knijpen. Een osteopaat is trouwens (meestal) gratis als er niets aan mankeert. En dan weet je het zeker!! Want ikzelf vond het erg vervelend dat ik maar niet zeker wist waar het aan lag! Volgens de osteopaat moeten onze problemen zo zo goed als opgelost moeten zijn!! Hoop dat dat bij jou ook lukt! :D

MeJustC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:32

Een vriendin van mij had ook een verkeerd zadel, en haar paard deed heel raar en was inderdaad met de zelfde symptonen bezig als die van jou! Nu heeft ze al een tijdje een nieuw zadel door een zadelpasser gekocht, en de pony is harstikke braaf nu!
Geef niet op :)

Groetjes!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:28

Toch maar even die zadelmaker erbij halen dan! Dat ie nu fijner loopt met al die dingen is al heel mooi, maar het blijft niet goed passen. Miss nu wel met bontje, maar als ie iets meer spier krijgt, ligt ook dit weer niet goed. En dat probleem blijf je houden met een slecht passend zadel. (Door al dat zadel gewissel, ben ik er zelfs helemaal van afgestapt)

En te diep lopen kan komen doordat je teveel met je handen doet, dan willen ze achter het bit kruipen. Dus teugels lekker lang en idd eerst maar eens goed voorwaarts laten lopen voordat je de rest ook wilt.

En tja... hoe je dat echt moet voelen weet ik ook niet, rij zelf zonder zadel dus dan is het wel makkelijk, maar hoe je dat op een zadel zou moeten doen? Zorg er iig voor dat je eerst voorwaarts bent, dan de hals laten zakken (stofzuigen) en van daaruit kun je hem oppakken.

En ook hierbij geld: als jij je rug niet goed gebruikt, kan je paard dit ook niet goed. Dus zelf soepel in de rug en meebewegen, dan zal je paard het voorbeeld al snel volgen;)

maureen58

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:48

twee keer vragen, geen reactie? TIK.
zo leerd ie het vanzelf, dat ie op je been moet reageren.
'k denk dat ie gewoon lui aan je been is en je dan te lief voor hem bent.

lissaagirl14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 22:20

hoe oud is het paard.
stuur maar een pb. :o

Streepje28

Re: Pijn of gewoon geen zin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 12:14

Paardje is 8. Deze week had ik les en ik was onder de indruk...Hij liep heel korte stukjes gewoon super. Ik voelde gewoon dat z'n achterste "mee" was. Het was net of hij trager liep maar wel een stuk ruimer. Zelf kon ik daardoor ook veel ontspannender zitten en in m'n zadel plakken. Zijn hoofd droeg ie mooi, niet te diep zoals anders . Mijn instructeur had er even opgezeten en toen ik 'm zag lopen presenteerde hij mooi. Maar hij moet leren om direct te reageren op beenhulpen en hij moet nog ronder en soepeler worden. Het is nog moeilijk voor 'm om vanuit z'n achterhand te vertrekken en hij probeert zich daaraan nog te onttrekken waardoor dat tikje telkens nog nodig is. Hij probeert dan wat lastig te doen door z'n gat es te heffen...Mijn instructeur zei me om eventueel es kleine spoortjes aan te doen want met de zweep zou ik te veel moeten tikken.
Het zadel is idd niet ideaal. Het zou achteraan wat hoger moeten komen. Hij heeft nogal een hoge schoft. Ik probeer volgende keer het zadel van 1 van de andere paarden. Maar hij heeft nog es naar de plekken aan z'n schoft gekeken. Volgens hem zijn ze van vroeger want het enige wat je eigenlijk ziet zijn gewoon wat witte haren tussen z'n andere haren op z'n schoft en volgens hem is dat niet recent.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 13:34

Witte haren zijn meestal niet recent nee. Dit zou er dus wel op kunnen duiden dat ie een slecht zadel gehad heeft, waardoor hij daar nu slechte associaties heeft. Maar dat zou met een goed passend zadel wel weer over moeten gaan idd.

Sporen zou ik afraden, net zoals je een zweep niet moet gebruiken om te slaan, moet je sporen niet gebruiken om harder te willen.
Een zweep is ter verduidelijking, daar geef je een tikje mee.
Sporen zijn ook ter verduidelijking van de zijwaartse gangen, niet voor de voorwaartse. Het zal met de sporen even verbeteren, maar dan krijg je weer meer moeite met zijwaarts (als dit ook lastiger gaat) en je stompt je paard alleen maar meer af. Want vlak daarna, is ie gewend aan sporen en zul je die moeten blijven dragen en zul je ook hier niet meer het gewenste effect krijgen.

Een paard voelt een vlieg op z'n huid landen, dan voelt ie huis jouw been wel, snapt heus wel wat je wilt, maar heeft geleerd er niet meer op te reageren (omdat ie niet voorwaarts wil, of omdat je inconsequent bent geweest).

Als je je paard nog maar net nagevelijk krijgt en hij overal gewoon moeite mee heeft, moet je al zeker geen sporen gebruiken. Hij snapt je namelijk wel, maar het lukt gewoon nog niet.

Streepje28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 17:32

Ik denk meer en meer dat de vorige eigenaar hem wat verwend heeft en dat hij zijn zin maar wat kon doen...
Ik rij nu ongeveer 2 maand met hem en wil er echt wel tijd en moeite insteken.

Met het zweepje sla ik nooit, enkel een tikje als ie niet onmiddellijk reageert op m'n been.

Dus volgens jou is het dan beter dat ik zonder sporen blijf rijden maar wel met het zweepje en het systeem van "niet onmiddellijk reageren > tikje" toepas?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:25

Ik zou zelfs een tijdje niet meer rijden (3/4 weken). Beetje grondwerk, beetje los longeren, en dan een keertje weer erop.
Teugels los, 2 rondjes draven en er weer af.

Het klinkt namelijk offie er geen zin meer in heeft en daardoor moeilijk vooruit te branden is. Een pauze tussendoor wil nog wel eens goed werken. Hoe meer je gaat vitten op het niet voorwaarts zijn, hoe minder zin hij er in krijgt.
Even concentreren op de leuke dingen die goed gaan, paard de hemel in prijzen en daarna losjes beginnen. Het dressuur even daar gelaten, dat komt wel weer als het voorwaartse erin zit.

Streepje28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 14:52

Het is misschien een domme vraag...maar ik lees zo dikwijls over "grondwerk" zonder dat er eigenlijk uitgelegd wordt wat dat dan precies is...Wat is nu precies grondwerk"?
Longeren, es over balken laten lopen (die heb ik niet)...?
In omgang is het een schat van een paard, superlief en knuffelig, nieuwsgierig, sociaal...en van nature uit gewoon heel rustig. Ik heb 'm nog nooit door de wei zien stormen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 15:05

Streepje28 schreef:
Wat is nu precies grondwerk"?

Dat is eigenlijk alles wat je op de grond met je paard doet.
Kijk bijv. eens rond op dit subforum:
[NH] Natural horsemanship

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 15:14

Streepje28 schreef:
Hij heeft nogal een hoge schoft. Ik probeer volgende keer het zadel van 1 van de andere paarden. Maar hij heeft nog es naar de plekken aan z'n schoft gekeken. Volgens hem zijn ze van vroeger want het enige wat je eigenlijk ziet zijn gewoon wat witte haren tussen z'n andere haren op z'n schoft en volgens hem is dat niet recent.

Een paard heeft meestal geen hoge schoft, maar die steekt soms uit omdat de spieren rondom de schoft verdwenen zijn door het rijden met een verkeerd zadel.
Ze atrofiëren, raken bekneld en krijgen vorm-en functieverlies.
Waarschijnlijk is hij dat ongemak met het rijden gaan verbinden en heeft hij er dus geen lol meer in. Wanneer jij hem met een goed passend zadel gaat rijden, hem voldoende voert voor de inspanning die hij levert en hem de tijd geeft zich te ontwikkelen heb je kans dat ie zeker opbloeit.