Paard wordt heel sterk.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

m_Beau

Re: Paard wordt heel sterk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:42

veel tempowisselingen maken, op de binnenhoefslag rijden en veel longeren!!

Simone_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 21:36

Pijn heeft hij niet, toen we hem kochten had hij rugklachten en heeft toen 3 maand lang onder controle gestaan.
Zadel is op hem gepast en we weten hoe we kunnen kijken of hij pijn heeft. (Dat houden wij altijd goed in de gaten.)

Het is gewoon dat hij onder het werk wil uitkomen. Plus dat hij het ook nog wel moeilijk vindt. Maar daar is hij ook nog jong voor, plus nog niet lang onder het zadel.
Heb hem vandaag eens flink vooruit gereden, vond hij niet leuk meer op een gegeven moment en gaf toen ook wel toe toen ik hem terug ging rijden.
Alleen stelling geven? Ho maar, gewoon zijn nek vastzetten. Vraag ik toch stelling, ging meneer weer voorwaarts....

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 07:36

'Heb hem vandaag eens flink vooruit gereden, vond hij niet leuk meer op een gegeven moment en gaf toen ook wel toe toen ik hem terug ging rijden'

Ik ben trots op je! +:)+

Esther_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 08:29

Goed gedaan :D! Gewoon volhouden!
Stelling is nog niet het belangrijkste, meer je tempo dat je hem terug krijgt. *vind ik*

eek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:40

Zo herkenbaar, heb op een haflinger gereden die ook steeds versnelde om onder het werk uit te komen. Ik ben hem ook voorwaards gaan rijden, in het begin werkte dit totaal niet en was ik de controle helemaal kwijt, toch door gezet en uiteindelijk.... ging het stukken beter.

Stelling is nu nog niet zo belangrijk, zorg eerst dat je tempo onder controle is, zodra dat onder controle is dan kan je verder gaan en de andere dingen oppakken.

Succes en volhouden!

Simone_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 11:15

Was er zelf ook wel blij mee, alleen was zelf helemaal kapot. :P
Denk dat hij er gewoon even doorheen moet, aangezien hij nogal dominant naar mij is. Naar mijn vriend totaal niet, maargoed hij doet alles met hem en ik rij hem alleen af en toe....

Sabine24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 21:29

Zelf loslaten en proberen met je zit / stem te rijden in het begin. Niet meedoen iig want er zijn 2 deelnemers nodig bij het touwtrekken en jij bent de enige die slim genoeg is om ermee te stoppen. En als jij niet meer mee doet is het voor het paard ook niet nuttig meer om ermee door te gaan.

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 22:14

Heb je longeermogelijkheden tot je beschikking?
Je zou kunnen gaan trainen om je paard te laten reageren op je stem.
Dat heb ik ook gedaan, ideaal bij het longeren en met rijden hetzelfde ;).
Hoevaak rijd je in de week, spring je ook, rijd je alleen maar dressuurmatig of ook
wel eens een lekkere buitenrit?
Het kan zijn dat je paard vervelend word van het vele male dressuurrijden.
Probeer veel af te wisselen, zeker bij jonge paarden ;).
Succes :).

QiaraLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 12:07

hallo, ik had met mijn ouwe verzorgpaard hetzelfde probleem. het was ook een ruin van 4 jaar.
Ik kreeg les van de eigenares van het paard. Het is waarschijnlijk een periode waar je paard gewoon even doorheen moet komen. Ik heb hetzelfde gehad en alle mogelijke oplossingen geprobeert.
uiteindelijk moest ik er gewoon zelf met hem doorheen komen. ik reed een tijdje met een stang en slof.
Na een maand was dit probleem verholpen en kon ik gewoon weer met een watertrance rijden zonder dat het paard sterk werd .

Simone_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 18:32

SemdeLorijn schreef:
Heb je longeermogelijkheden tot je beschikking?
Je zou kunnen gaan trainen om je paard te laten reageren op je stem.
Dat heb ik ook gedaan, ideaal bij het longeren en met rijden hetzelfde ;).
Hoevaak rijd je in de week, spring je ook, rijd je alleen maar dressuurmatig of ook
wel eens een lekkere buitenrit?
Het kan zijn dat je paard vervelend word van het vele male dressuurrijden.
Probeer veel af te wisselen, zeker bij jonge paarden ;).
Succes :).

Longeren doen we regelmatig, dit moet ook vanwege zijn rug.
Hij moet nog spieren opbouwen en toen we hem kochten zat hij vast in de rug.
Vandaar dat we hem nog regelmatig longeren en dan laag instellen zodat hij zich lostrekt.

Afwisseling krijgt hij genoeg, lekker naar buiten, dressuur, tussen pionnen etc, springen (wat hij echt geweldig vindt).
Vandaag liep hij echt super, heeft hij in tijden niet meer gedaan.
Lekker los in zn lichaam, voorwaarsts maar niet te voorwaarts. Zijn galop was niet zo'n race party als normaal, maar lekker beheerst waarin hij kleine stukjes ging nageven en heel minimaal stelling ging geven.
Ik denk dat hij gewoon een periode had waar hij doorheen moest. :)

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 18:57

Vroeger heb ik een vlugge pony gehad, die zodra je meer druk in de mond gaf, in een behoorlijk tempo ging lopen. Ik heb toen les gekregen van een instructeur, waarbij ik de teugels los moest laten en op een volte moest gaan rijden. Ik moest net zo lang draven tot ze op mijn zit terug kwam. Dat hebben we iedere keer zo opgepakt en iedere keer als ze rustig werd, mocht ik de teugels weer ietsje korter nemen. Uiteindelijk had ik een gewone lengte van teugel en kon ik met "normale" druk rijden. Het duurt even, maar het was wel een geweldig gevoel om je paard volledig op je zit te kunnen rijden!

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 16:50

Wat super dat het nu beter gaat ! :D
ik hoop dat je geen terugval meer krijgt.
succes nog verder !;)

AmigoLove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 16:51

Als je paard sterk wordt, iig niet terug gaan trekken! Hierdoor wordt je paard alleen maar sterker en sterker, en je paard wint het uiteindelijk echt wel van je! Je kan het beste ophoudingen blijven maken en hiermee proberen je paard losser te rijden! Succes ermee!

Aiishaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:48

Simone_Z schreef:
Ik ga zelf ook niet in op zijn gehang, dan laat ik hem juist los van voren. Maar als ik hem loslaat gaat hij ook harder en als ik vasthoudt ook.

dan moet je zeg maar korte rukjes geven
beetpakken en weer los(doe ik soms bij mijn merrie als ze ook onhandelbaar word)

want als je telkens hangt in de mond gaan ze alleen maar sneller racen (eigen ervaring :P heb ik met harde hand af moeten leren Maar nu gaat dat perfect :D)

mischien dat het jou helpt !

polly26

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:05

longeren voor het rijden en veel met je stem doen,
veel praten tegen het paard pony,
tempowisselingen hoe veel keer per week rij je?
doet ti het ook na een rust dag?
veel succes

Dont_Give_Up

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:07

door deze periode moet je even heen.
lukt het als je gewoon een beetje in ze mond speelt?
dat werkte toen bij mij erg.
dat paard had hetzelfde als bij jou.
en doet dit nu niet meer :D

Simone_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 21:16

polly26 schreef:
longeren voor het rijden en veel met je stem doen,
veel praten tegen het paard pony,
tempowisselingen hoe veel keer per week rij je?
doet ti het ook na een rust dag?
veel succes

Rijden doe ik vrijwel elke dag, of anders wel longeren.
1x in de week krijgt hij een rustdag, maar de dag daarna is hij alleen maar drukker.

maureen58

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:36

mijn paard heeft dat ook wel eens, "straf" hem er wel voor door bv als die langzamer moet en hij reageerd na twee keer nog niet, klinkt even gemeen maar is niet anders, toch even een rukie aan die teugels te geven en je stem te verheffen, moet hij maar luisteren. en vooral diep zitten! jij bent de baas en hou dat zo.
verder goed zijn aandacht bij jou houden. succes