Welk bit heeft mijn pony juist nodig ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laureeenn

Re: Welk bit heeft mijn pony juist nodig ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 15:35

Iemand nog tips voor in het bos ?
xje

TwinQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 18:31

Ja, ik heb nog wel tips: zorg eerst dat je pony jou helemaal vertrouwd, en dan kan je in het bos gaan oefenen met het tempo. Hou het leuk, niet de hele tijd stappen omdat ze anders druk word. Als ze wel onder je weg rent, kun je een ophouding maken (met je zit, stem, en teugels) en weer los laten als ze terugkomt. Dat herhalen, totdat ze doorheeft dat je haar weer los laat als ze terugkomt. In het bos kun je trouwens ook prima kleine voltes rijden hoor, bijvoorbeeld op een breed zandpad. Heb je hier wat aan?

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:19

Tuurlijk kan je voltes rijden in het bos, waar een wil is is een weg :p

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:48

is er al een tandarts bij geweest? mss heeft ze wel last van der tandjes...verder zou ik gewoon , zeker omdat ze nog jong is, met een gewoon trensje rijden...dubbelgbroken is nog iets vriendelijker zelf.....

Laureeenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 16:57

Dat van de tandarts, staat in het topic. Ik ben er al geweest. Bedankt

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:28

voorwaarts oplossen, actief naar voren en achterhand erbij en dan weer rustig opvangen op zit en eventueel beetje met je hand. Zeker niet terug gaan hangen want je pony is toch sterker, als is je bit nog zo scherp.

Wat betreft de tandarts kijk eens op www.hippodent.nl en www.paardentandarsstaller.nl zij vijlen electrisch en kunnen veel meer problemen oplossen.

Laureeenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 19:30

Maar de tandarts in zo'n 2maanden geleden ofzo geweest ;) .
& bedankt voor de tip :D .
xje

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:32

is meer om erop te wijzen dat er meerdere manieren van vijlen van tanden zijn. Met de hand en electrisch (mits goed uitgevoerd natuurlijk) is echt een wereld van verschil

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 18:20

Ik heb dat vroeger ook gehad.. met een paar paarden..

Eigenlijk laat ik ze rennen.. gewoon mee gaan zitten
en laten gaan.. wachten tot ze moe worden.. en als ze
moe worden flink vooruit drijven.

(Dit klinkt misschien onaardig) maar.. als je wil rennen,
dan ZAL je ook rennen! En IK bepaal dan wanneer je
weer terug mag komen in tempo. (en dan mogen ze best
flink hijgen en zweten zolang je ze maar wel goed droog
draaft/stapt)

Abrupt een volte op trekken en trappen heeft geen zin,'
dan zit haar bit aan de andere kant van haar hoofdstel
en mocht ze een stap opzij zetten die je niet verwacht
lig je op de grond..

Voor mij heeft dat voorwaarts rijden tot ze bekaf zijn
en bijna in draf "vallen" heel veel nut gehad. Op een gegeven
moment ging er een knoppie om zo van. Als ik ga rennen
dat is leuk.. maar daarna MOET ik rennen.. daar wordt ik
moe van.

pas alleen in het bos op met gladde paadjes enzo! Ga
vooral niet terug lopen "trekken" om haar terug te krijgen.
Spanning + Spanning = bommetje. Vooral bij merries, hoe
gemener jij bent des te meer gaat ze je in de zeik nemen.

Vraag me niet hoe dat komt maar het is met gewone vrouwen
net zo. Zeg wat ze niet mogen doen en ze doen het alleen
om tegendraads te zijn. Altijd problemen voorwaarts oplossen.

Verder wil ik nog even zeggen, ze is nog jong.. in de pubertijd
en nog niet heel erg beleerd. Misschien denkt ze in het bos
wel JOEPIEEEEE!! Hoe meer je haar tegen probeerd te houden,
des te dwarser leer je haar te zijn. Hoop dat je er iets aan hebt!

Groetjes

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 18:37

Haal dat scherpe bit er alsjeblieft uit!!! Hier word ze alleen maar hard in de mond van en dan heb je straks helemaal niks meer te vertellen. Doe je wel eens vrijheidsdressuur met haar?
Probeer haar dan het volgende aan te leren.
Doe een hoofdstel met teugels in, ga met je buik richting haar schouder staan, pak dan met je hand die het dichts bij haar achterwerk is de teugel vast en leg je andere hand ernaast zodat je de teugels met 2 handen vast hebt.
Dan laat je je hand die het dichtst bij haar hoofd is naar het bit glijden zodra je daar bent laat je los en je doet het meteen opnieuw,dus boven vast pakken en naar het bit laten glijden (heel ontspannen) als je dit 3x hebt gedaan geef je zodra je weer aan het eind van de teugel (bij het bit) bent heel acht druk zodat ze met haar hoofd richting haar buik gaat, dan geef je haar een beloning. Ga dit heel veel oefenen, maar denk erom bij de derde keer mag ze haar hoofd naar de buik halen als je dit vaker geoefend hebt is ze zo lening dat ze ook echt haar buik aan kan raken, zodra ze zover is, alleen nog maar belonen als ze daadwerkelijk haar buik aanraakt, ff iets opzij is dan niet voldoende. (let er wel op dat je pony dus wel gewoon stil blijft staan en niet mee gaan draien met haar hele lichaam).
Blijf dit oefenen, dan zal het een reflex worden namelijk. zodra je dan weer eens het bos ingaat en ze gaat rennen, laat je gewoon 3x over je hand richting het bit glijden en dan zal ze vanuit reflex stil (moeten ) gaan staan omdat ze dr hoofd om moet draaien ;)

Laureeenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 20:26

Nee, ik heb nog geen vrijheidsdressuur met haar gedaan. Dat van vrijheidsdressuur lijkt op het eerste zicht nogal ingewikkeld.
Maar ik ga het wel proberen. Bedankt voor de tipis :D .
Maar welk bit kan ik dan het beste nemen ?
Iedereen zegt bijna een ander bitje ..
xje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 12:17

Géén ander bit of helemaal geen bit.
En als ik jou was, zou ik eerst grondwerk gaan doen met dit paard. Jullie zijn nog maar kort samen, ze is nog maar kort onder het zadel, en een solide basis is gewoon noodzakelijk om veilig te kunnen rijden samen.
Voor de zekerheid kun je ook een andere tandarts laten komen, om uit te sluiten dat er niets met het gebit is. Als dat in orde is, probeer het dan eens zonder bit, want het kan natuurlijk altijd zijn dat een bit jouw paard hindert of zelfs pijn doet.
Heb je verder les?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 12:22

Je paard voorwaarts maken. ;)
Hangen is een rijtechnisch probleem, niet met het bit.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 14:03

Hoezo zegt bijna iedereen een ander bit? Misschien ben ik kippig maar ik begrijp toch dat de (flinke) meerderheid vindt dat je beter terug kan naar je oude, vriendelijke bit.
Als je per sé iets anders wilt (die indruk krijg ik wel) dan kun je een ongebroken trens overwegen. Is ook vriendelijk. (let wel; een ongebroken trens heeft géén hefboom en géén kinketting!)

TwinQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 15:07

svdijk86 schreef:
Ik heb dat vroeger ook gehad.. met een paar paarden..
Abrupt een volte op trekken en trappen heeft geen zin,'
dan zit haar bit aan de andere kant van haar hoofdstel
en mocht ze een stap opzij zetten die je niet verwacht
lig je op de grond..Groetjes

Zo abrupt bedoel ik niet, gewoon op het goede moment maar ik zei ook: niet omtrekken! Dat heeft bij mij goed geholpen ;)

Laureeenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 15:15

@ Delerium; it bedoelde ik ;)
Yunomi schreef:
Ik had eigenlijk het zelfde probleem, en heb het wel opgelost met een ander bit. :j
Bij mij helpt het H&M Dangerbit super! :D

xxCyntxx schreef:
ik heb een sprengler bit en dat gaat stukken beter dan met mijn andere bit..
ik weet niet of dat voor jou ook geld;p

Yunomi schreef:
Het dangerbit is een zacht dubbelgebroken bit, maar als het paard op het bit gaat hangen of tegenwerkt wordt het een 'stang'. Deze is iets harder. Daarom nodigt het 't paard uit niet te gaan hangen omdat het bit dan dus ook beter voelt voor de mond. :j

de andere geven tips maar ze zeiden niks over het bit ;) .
Laatst bijgewerkt door Laureeenn op 29-11-09 15:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Laureeenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 15:17

& Bedankt voor de tips, ik ga ze zeker proberen ;) .
xje

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 15:38

Een trens is toch scherp en niet bedoeld voor jonge paarden/of paarden die nog maar een paar maanden ohz zijn? Gewoon zo'n normaal bit is toch goed. Oké, ik heb geen verstand van bitten. Ik heb altijd dezelfde, altijd de 'normalere'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 15:46

LYSANNO schreef:
Een trens is toch scherp en niet bedoeld voor jonge paarden/of paarden die nog maar een paar maanden ohz zijn? Gewoon zo'n normaal bit is toch goed. Oké, ik heb geen verstand van bitten. Ik heb altijd dezelfde, altijd de 'normalere'

De 'normale' is een trens?

jolijnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 15:49

LYSANNO schreef:

een bedoel je met een normaal bid geen trens? :+

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 16:06

Ohja nee ik hield hem door de war met een stang. Oké nee, sorry.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:06

zoiets had ik ook. :j
niet dat ze echt ging hangen, maar ze ging vooral sterren kijken, dan er vandoor schieten, en heel erg terug trekken. je kreeg haar met geen mogelijkheid meer terug!
ik was begonnen met een bustrens. die eigenlijk te groot was. :o
daarna heb ik een correctie bit gehad, (zo een met rolletjes.. weet niet hoe hij heet.. ;) ) wel de goede maat. :P
daar heb ik een hele poos mee gereden, tot ik het gedrag had wat ik wou hebben, en nu ben ik pas weer terug overgestapt op een bustrens. :) met wel de goede maat. :)
en nu bevalt 't me prima. :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:26

mijn paard doet dit ook, alleen niet op wandeling, wel op de galop baan. ze steekt haar kop bij manier van spreken in de grond om daarna een versnelling in te zetten de me soms toch weer verrast. wat bij mij erg helpt is mijn teugels in een bokbrug nemen zodat als ze echt gaat hangen en diep zakt, dan steun ik met mijn handen en teugels in haar nek, dus ze trekt/hangt vnl op haar eigen hals/schoft. Mijn eerste reactie is vaak ook "jij wi hard, dan ga je hard net iets langer dan je er zelf zin in hebt" maar op wandeling is dit natuurlijk niet zo veilig. Dus stelling rijden en als het kan afwisselen links rechts. Op deze manier kunnen ze zich minder goed vast zetten op het bit en als ze met hun neus niet in dezelfde richting als ze naartoe lopen gaan, dan kunnen ze moeilijker snelheid halen. Ik gebruik op de galopbaan wel een martingaal omdat wanneer m'n paard iets moeilijk vind (stelling lopen dus) wel haar hoofd omhoog gooit, waardoor ik minder controle heb.
Zelfs gebruik ik een dubbelgebroken watertrens en heel soms een enkele keer met dubbelgebroken pessoabit. Maar zoals je zelf ervaren hebt lopen ze ook hier ook snel door als je dit niet rijtechnisch niet aanpakt.

Laureeenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 20:34

Loretteeee schreef:
zoiets had ik ook. :j
niet dat ze echt ging hangen, maar ze ging vooral sterren kijken, dan er vandoor schieten, en heel erg terug trekken. je kreeg haar met geen mogelijkheid meer terug!
ik was begonnen met een bustrens. die eigenlijk te groot was. :o
daarna heb ik een correctie bit gehad, (zo een met rolletjes.. weet niet hoe hij heet.. ;) ) wel de goede maat. :P
daar heb ik een hele poos mee gereden, tot ik het gedrag had wat ik wou hebben, en nu ben ik pas weer terug overgestapt op een bustrens. :) met wel de goede maat. :)
en nu bevalt 't me prima. :D

Wat doet zo'n rolletjes bit eigenlijk ?
is dat 'sterker' dan een gewone watertrens ?
xje

Calipso94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 16:47

je hebt volgens mij ook wel van die speciale dingen voor het hoofd tussen de benen.
zal ff voor je opzoeken.;)