Hulpteugel voor een steigerend paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jooliieen

Re: Hulpteugel voor een steigerend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 19:04

wat?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 19:06

Het gebruik van de hulpteugel.
Dat is namelijk niet iets wat even vanachter een computer uitgelegd kan worden. Verschillende hulpteugels hebben verschillende functies en inwerkingen. Elk paard reageert er anders op.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 19:07

kaatje77 schreef:
Jooliieen schreef:
Heeey,
Mijn paard steigerd de laatste tijd erg veel.
Het is nog niet bekend of het pijn is of dat hij mij gewoon in de maling neemt.
Maar dat word binnenkort gecontroleerd :D

Een paard kan je niet in de maling nemen, het is een dier en denkt en doet niet zoals een mens, dus ik zou echt uit gaan zoeken wat hij/zij mankeert.........

99% van de gevallen van steigeren komt door pijn, MITS het paard is aangeleerd om te steigeren na een bepaalde aanwijzing.

Een paard kan wel eens wat proberen en tot de conclusie komen dat het loont. Bv een paard steigert en daarna stapt de ruiter af en mag het paard weer op het land. Als hij dat een paar keer doet (met succes) weet een paard genoeg en zal hij het vaker proberen.

Ik zou eerst afwachten wat er uit onderzoek blijkt. Komt daar niks uit en is het aangeleerd dan is het zaak om het onder professionele begeleiding weer af te leren.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 20:24

Ik zou niet zelf gaan klooien, als je achterover klapt en je jij of je paard geblesseerd raken, ben je verder van huis.. Laat je paard nakijken en zoek een paar keer goede hulp die je precies kan uitleggen hoe je moet reageren in zo'n situatie. Dat valt niet vanaf een pc uit te leggen. En hoe vaker je paard de kans krijgt om te steigeren, hoe lastiger je het er weer uit krijgt.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 20:27

Jooliieen schreef:
@rebeltje, hoe duur ongeveer? kan het niet vinden :P

Dat ligt eraan hoeveel behandelingen nodig zijn, en wat de reisafstand is. Je kan een formulier invullen voor informatie. Als je het om het geld wilt laten.. :x volgens mij is het eerste onderzoek rond de 100 euro excl reiskosten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 20:33

Sluit eerst even uit dat het om een lichamelijk probleem gaat, dat er niets mis is in de rug en dat het zadel goed past.
Daarna kun je proberen om het rijtechnisch op te lossen. In welke situatie gaat het paard steigeren? Als het echt niet wil, als dingen moeilijk worden of als het paard schrikt?
Een echte steigeraar moet je niet proberen zelf te corrigeren, laat dat een vakman doen. Alle verhalen over waterzakjes en eieren die je op het hoofd van het paard moet stukslaan zijn allemaal boelshit, er zijn maar weinig mensen zo snel dat ze dit ten allen tijde kunnen gaan doen.
Je moet iemand hebben met lef, die niet bang is voor een confrontatie, die het paard aankan, het van de grond kan proberen op te lossen, en als dat niet lukt, hem desnoods achterover kan laten klappen (zonder dat hij zelf het leven erbij laat).
Een echte steigeraar is levensgevaarlijk, niet proberen zelf op te lossen! Een hulpteugel gaat er echt niet bij helpen!

Zie:

http://www.youtube.com/watch?v=VUyvy_8HNEQ

veerlefellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 21:30

mieneke12 schreef:
zorg altijdt dat hij zijn hoofd laag heeft,dan kan hij niet makkelijk omhoog komen,je dkan een elastiek gebruiken,misshien een slofteugel... en zorg altijdt dat je voorwaarts blijft rijden ;)

en als je er een slofteugel/elastiek aan hebt en hij gaat omhoog en klapt achterover?
ben je denk ik nog veel verder van huis

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 21:44

Een hulpteugel zal een echte steigeraar echt niet van het steigeren afhouden.

Nogmaals, dit moet je rijtechnisch zien op te lossen. Voor die tijd uitsluiten dat er een lichamelijke oorzaak voor is, en zeker zijn dat het zadel goed past...

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 21:58

veerlefellow schreef:
mieneke12 schreef:
zorg altijdt dat hij zijn hoofd laag heeft,dan kan hij niet makkelijk omhoog komen,je dkan een elastiek gebruiken,misshien een slofteugel... en zorg altijdt dat je voorwaarts blijft rijden ;)

en als je er een slofteugel/elastiek aan hebt en hij gaat omhoog en klapt achterover?
ben je denk ik nog veel verder van huis

Je bent me net voor!

Wat een redeneringen lees ik weer zeg.

Een hulpteugel zodat tie pijn achter zijn oren voelt ofzo....????

Natuurlijk!

Zoek eerst maar eens uit of je paardje geen pijn heeft, of jouw wijze van rijden hem niet irriteert en of je zadel goed ligt, je bit niet scherp is, geen kapotte kiezen heeft, enz.

Als je dan weet wat het is ga je hulp zoeken.

Succes!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 22:02

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 22:05

En van dit paard is het bekend dat hij zo raar uit de hoek kan komen. Bekijk het filmpje nog maar een paar keer, en ga even kijken of je dit aan ziet komen. Dat zie je dus niet. Out of the Blue, ineens omhoog en achterover.

Dus nogmaals, alle verhalen over het stukslaan van eieren of plastic zakjes met warm water op het hoofd van het paard zijn pure onzin. Je hebt de tijd nieteens om een ei te pakken (of dat zakje met water) om dat op het hoofd van het paard stuk te slaan.

En de jockey heeft inderdaad een heel garnizoen aan beschermengeltjes gehad...dit paard behoort in de salami en niet op een renbaan!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 22:12

Nou inderdaad. Ik heb het een paar keer bekeken en je ziet het aan niks. Heel bizar.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 23:04

Zoiets kan je niet oplossen , door er even een hulpteugel aan te zetten hoor.
Heel waarschijnlijk is er heel veel vergeten bij de opleiding , en bij het inrijden van je paard, en daar heb je nu de problemen van.
Doe dus weer een stapje terug, en hertrain je paard vanaf de basis weer een beetje.
Doe eerst grondwerk , dan longewerk, dubbele lijnen, en ler zeker ook het stoppen, het stilstaan, wijken voor druk, ......
als die dingen allemaal goed beginnen te lukken, wel dan pas is het moment aangebroken er weer op te gaan rijden.
Hoe vlug zoiets aangeleerd zou zijn , dat hangt van heel wat factoren af ; jouw inzet en kennis van zaken, hoe je het aanbrengt, de snelheid waarbij het paard de dingen aanneemt, doe dat hertrainen zeker niet alleen, doe dat niet met een paar tips van hier op "bokt" neee neem een paardentrainer/instructeur, laat die iedere week eens langskomen en oefen dan de ganse week het geleerde verder zelf in.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 23:07

Als een paard eenmaal doorheeft dat hij door steigeren, of alleen al het dreigen van steigeren, je in zijn zak heeft zitten, heb je dat er niet zomaar weer uit.
Wat hierboven is aangegeven - namelijk grondwerk - kan een manier zijn om de machtsverhoudingen vanaf de grond weer recht te zetten. Maar als je er uiteindelijk weer zelf opstapt, zul je toch een keertje door het punt heenmoeten dat het paard gaat dreigen met steigeren (of het ook daadwerkelijk uitvoert). En daar is een heleboel kennis van zaken voor nodig, en een behoorlijke portie lef....

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 23:16

vriendin van mij haar paard deed dit ook altijd, toen is haar instructrice in de bak gaan staan met longeer zweep en zogauw die omhoog kwam een tik gegeven. nu is het helemaal verholpen

wat ik zelf zou doen is zweep er bij pakken en als hij omhoog zou gaan hem een beste tik op ze reet geven zodat hij naar voren schiet.

succes

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 23:25

Equidea schreef:
Ik gebruik een bijzetteugel tussen de benen door, maar dan wel dat het alleen inwerkt wanneer het paard steigert (= dus niet strak instellen).

Maar... mijn pony is dus wel goed nagekeken, en ik gebruik het alleen tijdens het longeren. (mijn pony valt anders gericht aan). Sinds ik het gebruik heeft ze nooit meer gesteigert of gericht geslagen.
Mijn pony is een geval apart... en niemand die me er verder mee heeft kunnen helpen (wel geprobeert!). Buiten het longeren om is ze een heerlijk dier. (wij denken zelf een slechte ervaring oid.).

edit... ts, ik denk dat het verstandig is om er absoluut eerst iemand bij te halen. Met een hulpteugel kan je paard misschien niet meer steigeren, maar wel bokken, slaan, op hol slaan en met je in de bakrand belanden.

Niet sneu bedoeld maar een paard dat wil steigeren kan steigeren, ze steigeren immers op de achterbenen, dus je kan vanvoor doen wat je wil, maar dat gaat nooit helpen.
Steigeren is echt hetgene dat ik het ergste vind, omdat je eigenlijk als ruiter niets hebt. Je hoort het wel hoor, vooruit drijven en voor zijn, maar meestal blazen ze zich op(dus je kan niet meer doorkomen met been) en tegelijk vliegen ze de lucht in.

Als er medisch geen probleem is (en het kan soms in een klein ding zitten) en je tuig past goed en het is dus echt uitproberen, dan zou ik in eerste instantie ook werken vanaf de grond en vooral daadkracht met je stem. dus vooruit is vooruit, halt is halt. Dan er terug op, en werk je met je stem. Heb je dan een echte lefgozer, moet je die cirkel doorbreken door te straffen. Ik ben normaal niet voor slaan, maar dat is dan ff het enige wat je paard kan wakkerschudden, wat je dan moet doen, is je zweep in 1 hand, je rijdt gewoon vooruit uiteraard op je been en stemhulp, voel je dat hij inhoudt, direct doorkomen met been en je stem, en indien geen directe reactie een mep met je zweep en je been en hem echt vooruit klappen ( bereid je voor op de reactie e)
de meeste krijg je er dan zo wel door, maar wees consequent en roep vanuit zelfzekerheid dus niet krijsen) en uiteraard als die vooruit gaat ook direct belonen.

Bij hele erge gevallen, moet je dat dominante eens toelaten tot hij de controle verliest en dat is... wanneer hij omvalt. Ik heb dat nog maar bij twee paarden in mijn leven gedaan, twee paarden die echt verwend waren en streken hadden ontwikkeld. dus wat je dan doet is er eigenlijk afspringen op het hoogste punt ( vereist dus wel durf en reactievermogen) en dan gewoon het paard uit evenwicht brengen of trekken zodat die valt. Is geen mooi zicht en zeker niet iets dat een dagelijkse handeling mag zijn, maar eens ze gevallen zijn moet je misbruik maken van die situatie en hem ff daar houden, simpel doe je dat door diret bij de schoft en hals te springen. OP dat ogenblik verstijft een paard, en maak je eigenlijk duidelijk, ik ben baas en als je nu niet schikt ga je eraan. (ff cru e)

Bij die twee paarden is het nooit meer voorgekomen en ja de manier is niet de mooiste en zeker maar bij een minderheid van de paarden echt van toepassing. (immer is pijn en ongemak nog altijd de grootste oorzaak dus sluit dat echt volledig uit)
maar als dat uitgesloten ga dan ten raden bij een professionel.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 23:44

Ik heb die tijd ook gehad, meneer zat in zijn pubertijd en
bokte heel de bak door. Als ik er dan nog niet af was steigerde
hij een halve pirouette, sprong met 4 benen de lucht in en
bokte doodleuk verder. Uiteindelijk was ik het zat en vroeg
raad bij de stal waar ik mijn paard had gekocht.

Hij vertelde me, dat als je met het handvat van je zweep
ZACHT tussen zijn oren tikt hij denkt dat hij zijn hoofd stoot
en dan gaat hij vaak weer omlaag.. en verder proberen veel
voorwaarts te rijden..

Het kan zijn dat hij pijn in zijn mond heeft, misschien moeten
zijn kiezen geslepen worden? Ook kan hij een rugprobleem hebben,
en misschien werk je hem zelf wel tegen? (denk aan o.a. een te
scherpe hand bij een vrij scherp bit. Of dat je je teugels te strak
houdt terwijl je hem veel been geeft.) Het kan zijn dat je hem
onbewust "triggert" om te steigeren.

Ik weet niet hoe oud je paard is, misschien zit hij wel in zijn puberteit
(6-7 jaar)

Van hulpteugels ben ik niet zo gek.. heb wel eens een paard achterover
zien gaan omdat hij zich niet bewust was van hoe hoog hij kwam omdat
hij zijn hoofd niet omhoog kon gooien.

Als mijn paard nu tegen het werk in komt geef ik mijn handen naar voren,
leg ik mijn kuiten en zijn buik en zeg ik EUUUUUH VOORWAARTS! Dat werkt
wel.. maar dat is ook omdat ie weet dat ik boos ben als ik een zware stem
op zet... en alsie dan voorwaarts gaat beloon ik hem.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 23:48

Beauty_J schreef:
vriendin van mij haar paard deed dit ook altijd, toen is haar instructrice in de bak gaan staan met longeer zweep en zogauw die omhoog kwam een tik gegeven. nu is het helemaal verholpen

wat ik zelf zou doen is zweep er bij pakken en als hij omhoog zou gaan hem een beste tik op ze reet geven zodat hij naar voren schiet.

succes

Of van schrik z'n achterhand naar voren drukt en achterover klapt. Dan zou ik hem nog eerder tussen z'n oren meppen, maar dat is blijkbaar meer omstreden.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 02:33

@bulck... Inmiddels is de pony prima te longeren.
Het ging om een vrij brave 'kinderpony' die overal keurig mak mee is, behalve als er een zweep in de buurt kwam. (dan neem ik aan dat ze daar een slechte ervaring mee had...)
Zelfde pony kon van een betrouwbare goedzak in een levensgevaarlijk dier veranderen als je wilde longeren met zweep (hoe anders?). Nu heb ik hier iemand bijgehaald (meerderen, maar alleen de laatste boekte wel resultaat), en inmiddels, met behulp van de bewuste hulpteugel, is het probleem geweken. Pony is opnieuw mak gemaakt voor de zweep/longeren... En geen ongelukken gebeurt hier hoor!

Deze persoon die me ermee hielp was er echt nog een van de oude stempel, ze heeft haar leven doorgebracht in de paarden, het opleren tot het opnieuw mak maken van speciale gevallen. Ze was indrukwekkend en beangstigend tegelijk...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 03:00

Een echte steigeraar leer je steigeren niet af door een irritante druk achter de oren, hoogstwaarschijnlijk gaat hij daar enkel hoger van steigeren (paard gaat in tegen druk). De beste manier is om hem te doen schrikken bv door een fikse klap op het hoofd. Geen constante druk, dat helpt misschien 1x en de tweede keer besluit ie dat ie er tegen in zal gaan en liggen jullie allebei. ;)

Hulpteugel die het hoofd beneden houd helpt áls het paard er niet alsnog in slaagt om er mee te steigeren :+ Gaat ie wel omhoog met die hulpteugel dan heb je een groot probleem... Zeker als je op zo'n moment niet kan lossen, hij zit vastgesnoerd, kan zijn evenwicht niet meer houden en hetzelfde verhaaltje met druk: hij zal tegen de druk in gaan en dat zal resulteren in allebei tegen de grond gaan. :+

Mijn raad? Haal er ten eerste iemand bij die je kan helpen. Iemand die weet waar die mee bezig is, houd hem goed voorwaarts, goed voorwaarts gaan betekent niet dat ie niet meer kan steigeren maar je maakt het hem iig wat moeilijker. ;) Gaat ie alsnog omhoog en je durft, dan is het bij mij vaak korte metten... een serieuze klap op het hoofd en tegelijkertijd uit balans halen, nog voor die goed en wel beneden is vooruit! Al dan niet hardhandig... Paard lief, ik lief... Paard stout, ik stouter. Het is niet leuk, absoluut niet, maar het is duidelijk en het werkt.

Ga niet met die onzin van eieren en flesjes water enz beginnen...

Die mep op zijn reet zou ik doen als het eentje is die enkel dreigt (vooruit houden dus)... Met eentje die echt steigert is dat te gevaarlijk, grote kans dat hij nog hoger gaat uit protest of dat hij idd schrikt en helemaal domme dingen gaat doen...

Als er echt niets werkt zou ik met Bulck mee gaan... Maar dat is IMO niet iet om te doen voor iemand van jouw leeftijd... Daar moet je echt iemand bij halen die lef heeft maar die ook verstand heeft..

vlooike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 09:36

Waaneer je voelt dat je paard boven de teugel wil komen meteen zijn hoofd in stelling rijden. Dus sterk inbuigen naar links of naar rechts.
Dan is het onmogelijk om te steigeren.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 09:43

FloortjeS schreef:
Waaneer je voelt dat je paard boven de teugel wil komen meteen zijn hoofd in stelling rijden. Dus sterk inbuigen naar links of naar rechts.
Dan is het onmogelijk om te steigeren.

Tegen die tijd hang je wss al de lucht in. en de meeste trekken juist evenweg naar beneden of opzij, blazen op en gaan dan de lucht in. Want een die gewoon de kop naar omhoog gooit, drukt zijn rug weg en maakt het zichzelf wel heel moeilijk om te steigeren.

vlooike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 09:49

Dan ben je niet snel genoeg met je hulp Bulck.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 09:53

FloortjeS schreef:
Dan ben je niet snel genoeg met je hulp Bulck.

Ja dat zal het zijn :D
verder kan een paard perfect steigeren met stelling hoor en krijg je wss een gratis pirouette erbij. Heb al veel paarden moeten herscholen, maar echt steigeren is het meest onhebbelijke dat er is. Want je kan als ruiter niets, vanaf het moment dat je paard dat beslist, uiteraard wel afhandelijk van paard tot paard, maar 1 die het kent is niet snel onder de indruk meer

sam_lub

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 09:57

is er niet iets met zn rug?? omdat ze t al doet bij het opstijgen??

gr