Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
kaatje77 schreef:Jooliieen schreef:Heeey,
Mijn paard steigerd de laatste tijd erg veel.
Het is nog niet bekend of het pijn is of dat hij mij gewoon in de maling neemt.
Maar dat word binnenkort gecontroleerd
Een paard kan je niet in de maling nemen, het is een dier en denkt en doet niet zoals een mens, dus ik zou echt uit gaan zoeken wat hij/zij mankeert.........
99% van de gevallen van steigeren komt door pijn, MITS het paard is aangeleerd om te steigeren na een bepaalde aanwijzing.

mieneke12 schreef:zorg altijdt dat hij zijn hoofd laag heeft,dan kan hij niet makkelijk omhoog komen,je dkan een elastiek gebruiken,misshien een slofteugel... en zorg altijdt dat je voorwaarts blijft rijden

veerlefellow schreef:mieneke12 schreef:zorg altijdt dat hij zijn hoofd laag heeft,dan kan hij niet makkelijk omhoog komen,je dkan een elastiek gebruiken,misshien een slofteugel... en zorg altijdt dat je voorwaarts blijft rijden
en als je er een slofteugel/elastiek aan hebt en hij gaat omhoog en klapt achterover?
ben je denk ik nog veel verder van huis

Equidea schreef:Ik gebruik een bijzetteugel tussen de benen door, maar dan wel dat het alleen inwerkt wanneer het paard steigert (= dus niet strak instellen).
Maar... mijn pony is dus wel goed nagekeken, en ik gebruik het alleen tijdens het longeren. (mijn pony valt anders gericht aan). Sinds ik het gebruik heeft ze nooit meer gesteigert of gericht geslagen.
Mijn pony is een geval apart... en niemand die me er verder mee heeft kunnen helpen (wel geprobeert!). Buiten het longeren om is ze een heerlijk dier. (wij denken zelf een slechte ervaring oid.).
edit... ts, ik denk dat het verstandig is om er absoluut eerst iemand bij te halen. Met een hulpteugel kan je paard misschien niet meer steigeren, maar wel bokken, slaan, op hol slaan en met je in de bakrand belanden.
Beauty_J schreef:vriendin van mij haar paard deed dit ook altijd, toen is haar instructrice in de bak gaan staan met longeer zweep en zogauw die omhoog kwam een tik gegeven. nu is het helemaal verholpen
wat ik zelf zou doen is zweep er bij pakken en als hij omhoog zou gaan hem een beste tik op ze reet geven zodat hij naar voren schiet.
succes
Gaat ie wel omhoog met die hulpteugel dan heb je een groot probleem... Zeker als je op zo'n moment niet kan lossen, hij zit vastgesnoerd, kan zijn evenwicht niet meer houden en hetzelfde verhaaltje met druk: hij zal tegen de druk in gaan en dat zal resulteren in allebei tegen de grond gaan. 
Gaat ie alsnog omhoog en je durft, dan is het bij mij vaak korte metten... een serieuze klap op het hoofd en tegelijkertijd uit balans halen, nog voor die goed en wel beneden is vooruit! Al dan niet hardhandig... Paard lief, ik lief... Paard stout, ik stouter. Het is niet leuk, absoluut niet, maar het is duidelijk en het werkt.FloortjeS schreef:Waaneer je voelt dat je paard boven de teugel wil komen meteen zijn hoofd in stelling rijden. Dus sterk inbuigen naar links of naar rechts.
Dan is het onmogelijk om te steigeren.
FloortjeS schreef:Dan ben je niet snel genoeg met je hulp Bulck.