Undefined schreef:Dat van die beugels dacht ik ook inderdaad! Als ik eens een keer aan de andere kant opstap heb ik ook altijd het idee dat het beter zit.
Zal morgen de beugels eens veranderen. Kan pas vanaf januari echt met les aan de slag gaan: heb nu alleen nog maar een proefles gehad en ga vanaf
januari beginnen..
Maar zelfs als je paard scheef is hoort het toch niet te lijken alsof je er scheef op zit? Of zit ik nu helemaal fout.. Ik zit vooral scheef op de linkerhand,
dan loopt mijn paard ook met het hoofd naar buiten/hele voorkant naar buiten. Ik voel zelf wel dat ik scheef zit maar kan niet aanvoelen hoe ik scheef zit..
Jazeker wel, als je paard scheef is omdat hij 1 kant gebogen is draagt ie jouw ook scheef.....
Heb even weer een stukje gekopieerd
Kenmerken rechtsgebogen paard op de rechterhand:
•De ruiter heeft meer druk op de linker/buiten teugel (ongelijke aanleuning)
•De ruiter zakt scheef weg naar links/buiten
•Het paard wil niet afwenden naar rechts
•Op de volte loopt het paard naar buiten over de schouder weg
•Soms heeft ook de ruiter rugpijn door compenserende zit (ongelijke gewichtsverdeling) of pijn aan je enkel, daar heb ik dan last van
Kenmerken rechtsgebogen paard op de linkerhand:
•De ruiter heeft veel druk op de binnenteugel (ongelijke aanleuning)
•Het paard wil niet naar links buigen op de volte
•Het paard valt naar binnen tegen het binnenbeen aan op de volte
•Het paard versnelt op de volte
Fysieke kenmerken
Fysieke kenmerken rechtsgebogen paard:

•Linker achterbeen zwakker
•Rechter achterbeen sterker
•Linker voorbeen draagt meer gewicht
•Rechter voorbeen draagt minder gewicht
•Hoefkatrol ontsteking komt dan ook het meest voor op de kant waar het meeste gewicht op staat/valt
Rechtrichten begint bij het recht zitten van de ruiter.
Niet alleen van de zijkant gezien maar ook vanaf de achterzijde.
Maar al te vaak zien we ruiters naar één kant zakken.
Het paard zal nooit recht kunnen blijven (en dus zijn rug ontspannen) als de ruiter niet recht zit.
Op de foto hieronder zien we een rechtsgebogen paard dat de ruiter naar links dwingt.
We veranderen de stelling zóver tot de ruiter rechtzit.
Als we nu gaan stappen of draven zal het paard links af willen slaan. De ruiter behoud de linker stelling maar zet met 2 handen het paard een pasje naar rechts. Na enige malen herhalen kan de ruiter recht blijven zitten en het paard zal zijn rug ontspannen.
De illustraties hieronder tonen een foute / goede balans van het verticale evenwicht:
Bij een rechtsgebogen paard
in de rechter stelling zakt de ruiter scheef.
We hebben het paard omgesteld naar de linker stelling, waardoor de ruiter recht komt te zitten. Dit bedoelde ik eerder in mijn vorige post met het hoofd opzij doen

De illustraties hieronder tonen een foute / goede balans van het horizontale evenwicht:
balans van voor naar achter / fout

balans van voor naar achter / goed

Wat is gelijke aanleuning
Gelijke aanleuning is dezelfde spanning onder houden op de rechter en de linker teugel. Bij gelijke aanleuning is er op beide teugels even veel spanning.
Hoe lossen we ongelijke aanleuning op
We gaan uit van een rechtsgebogen paard: door de sterke teugel te lossen (hand toe te staan) en het paard daarom uit te nodigen meer aanleuning te nemen op de lichte teugel.
Het paard wil graag tegen de lange kant (rechts voor een linksgebogen paard en links voor een rechts gebogen paard) aanlopen en zal dan ook om die reden meer steun zoeken aan de teugel van de lange zijde. Het paard nodigt daarmee de ruiter uit om die teugel vast te houden zodat hij er tegen aan kan leunen.
Je kunt het vergelijken met een deur. Tegen een dichte deur kun je leunen maar wanneer de deur open staat is dit niet mogelijk. Wanneer de ruiter de ongelijke aanleuning dus niet toestaat ondervindt het paard geen extra steun aan de lange kant en zal zich rechter gaan zetten. Tevens zorgt het lossen van de sterke teugel (linker) ervoor dat het lange been (linker achterbeen bij rechtsgebogen paard), de ruimte krijgt naar voren te komen en dit heeft als gevolg dat het paard zijn rug kan ontspannen.
Het paard wordt dus niet naar beneden gedwongen maar bereikt door ontspanning de voorwaarts neerwaartse tendens. Na enige tijd kan de stelling verminderd worden en kunnen we naar een volgende oefening op de linker volte om de buiging naar links te trainen.

Dit alles komt van deze site, staat nog meer....gaat net zoals de andere sites die ik al door gaf....
http://www.paardeninbalans.nl/rechtrichten.htm#09