Hoe erg is het om een scheef paard scheef te laten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yvetjes

Re: Hoe erg is het om een scheef paard scheef te laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 18:59

Scheef, toevallig sprak er laatst nog iemand over.

Een paard heeft een natuurlijke "scheefheid", nl een voorkeurskant (je bent rechtshandig bijv)
Een paard kan ook scheef in zijn skelet zijn, de ene heup lager, of een scheve wervel. Dit kan komen door een stoei of glijpartij in het land oid.

De eerste scheefheid zorgt vaak voor oa scheve spieren (ene kant korter) en kan rijtechnisch verbeterd worden.
De tweede is helaas niet rijtechnisch op te lossen.

Misscien kan je je paard eens goed navoelen en kijken of er gevoelige plekken zijn. Ik ben zelf redelijk voorzichtig en controleer liever een keer te veel.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:00

Ibbel schreef:
Tja. Mensen zijn ook rechtshandig of linkshandig. Moet ik links leren schrijven om mezelf symmetrisch te ontwikkelen? Of, beter voorbeeld, moet een voetballer (sporter) die rechtsbenig is, dusdanig trainen dat hij tweebenig wordt? Iets zegt me dat het soms niet handig of nodig is scheefheid weg te trainen. Een paard of mens gebruikt niet voor niets zijn sterkere kant meer. Je kan er wel op trainen dat z'n zwakkere kant 'goed' blijft, maar zo sterk als z'n natuurlijke sterke kant zal-ie nooit worden. Ik denk dat een volledig recht paard een uitzondering, een unicum én een utopie is, net zoals een volledig tweehandig of tweebenig mens dat is.

Ik rijd al 8 jaar endurance tot en met klasse III met een scheef paard. Hij wordt volgend jaar 16. Hij is in 2000 wedstrijdkilometers nog nooit afgekeurd, is nog nooit van z'n leven een dag kreupel geweest, en hij galoppeert uit eigen keuze alleen rechts. Moet ik 'm dan dwingen links te galopperen als hem dat van nature kennelijk niet lekker afgaat? Ik ben daar gek.

En de praktijk leert me tot nu toe dat-ie daar niet extreem van slijt.

Welke belasting is het dat je alleen rechtshandig bent? Komt daar 100 kilo druk op te staan?
En ik geloof dat voetballers zoiets wel redelijk trainen, zou jammer zijn als ze een schot missen omdat ze helemaal niet kunnen schoppen met links en met rechts dat hele doelpunt niet kunnen maken.

Recht maken is niet dwingen een paard op zijn slechte hand te laten galloperen... beetje inlezen mag ook wel.

Heb je trouwens rontgenogen? Hoe weet jij dattie van binnen niet aan het slijten is? Hoeven ze inderdaad geen hinder van te ondervinden, maar er zijn genoeg paarden die dat wel ondervinden.
Overigens hoeven ze niet alelen last in de benen te krijgen, ze kunnen ook blokkade's krijgen in de rug omdat ze zichzelf proberen te compenseren.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:27

Bron:

http://www.basisrijkunst.nl

Citaat:
Ieder wezen is asymmetrisch.
Bij paarden uit deze asymmetrie in de voorhand in het links- of rechtshandig zijn. De meeste paarden zijn rechtshandig, dat betekent dat zij met het rechtervoorbeen sterker zijn dan met het linkervoorbeen.

De links- of rechtshandigheid biedt in de wilde natuur zo zijn voordelen. Wie snel en automatisch moet reageren moet niet te lang nadenken met welke voet hij het beste als eerste kan gebruiken. Het rechts- of linkshandig zijn garandeert een automatisme ten gunste van het ''overleven''. Een paard dat plotseling een levensreddende sprint moet trekken, heeft geen tijd om na te denken of hij vandaag liever links of liever rechts aangaloppeert.

Dat rechts- of linkshandig zijn komt weer voort uit het links- of rechtsgebogen zijn van het paard. Een rechtsgebogen paard is linkshandig en een linksgebogen paard is rechtshandig.

(...)

Het paard is dus van nature scheef. Daar komt nog eens bij dat een paard 3/5 van zijn gewicht op de voorhand draagt en 2/5 van zijn gewicht op de achterhand. We spreken hier over de natuurlijke scheefheid van het paard.

En dat is geen enkel probleem zolang wij niet op zijn rug willen zitten en sportieve prestaties verlangen. Een paard is niet ontworpen om een ruiter op zijn rug te dragen, toch wordt hij al door de eeuwen heen als lastdier gebruikt. Als wij de biomechanica van het paard niet uit het oog verliezen, kan het paard ons heel goed ten dienste zijn.

Het zijn de spieren die het skelet doen bewegen. Enige kennis van de biomachanica is dan ook van belang alsmede het effect van de natuurlijke scheefheid op het paard als daar geen rekening mee wordt gouden.

Willen wij het paard berijden, dan zullen wij het paard moeten voorbereiden! RECHTRICHTEN DUS !!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 13:31

x_Marr schreef:
Daar word je paard niet recht van :+ Z'n hals wordt misschien soepeler, maar dat is dan ook het enige wat echt buigt bij die oefening. Het gaat ook om de rest van het lichaam.

Overigens kan je nog zoveel volte's rijden als je wilt, maar als je je paar niet corrigeert op naar binnenvallen of naar buitenvallen dan heeft het geen enkele zin. En als je dat niet gewend bent aan te voelen is dat behoorlijk lastig.

Ik kan wel aanvoelen of mijn paard naar binnen of buiten valt, kan lezen en schrijven met haar, voel dingen al aan op het moment dat ze het bedenkt. Ik heb er verder ook nooit problemen mee gehad, ze heeft idd een kant die ze makkelijker vindt en waar het rond maken wat soepeler gaat. Maar de andere kant na fftjes oefenen kan ze dat ook prima.

Dat ze alleen d'r hals strekt bij de 'snoepjesoefening' lijkt me toch niet, opgegeven moment zal ze zich toch ook een beetje rond moeten maken om bij het snoepje te komen. Recht staan en alleen de nek draaien kom je er niet.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 13:39

Citaat:
Dat ze alleen d'r hals strekt bij de 'snoepjesoefening' lijkt me toch niet, opgegeven moment zal ze zich toch ook een beetje rond moeten maken om bij het snoepje te komen. Recht staan en alleen de nek draaien kom je er niet

maar dan spreek je nog niet over rechtrichten...

bij rechtrichten komt HEEEEL wat meer kijken dan alleen het oprekken van de spieren..
ik denk dat het heel handig is om je hierin te verdiepen..
http://www.vitamedi.nl/Rechtrichten.htm
zoals al meerdere malen is gezegd, natuurlijke scheefheid is niet erg, mits er niemand op de rug van het paard zit..

is een paard scheef en wij gaan erop zitten, MOET je dit verhelpen anders krijg je grote kans op meer blessures..

zit ze vast in de spieren, dan heb je mazzel, dat is snel verholpen, zit ze vast in de gewrichten (heup/bekken/wervels, noem maar op) dan ben je wat langer bezig..

Maar ga hier mee aan de slag.

- ik ben na een ongeluk ook scheef geweest (bekken stond scheef) en na 6 maanden fysio en oefeningen ben ik heel blij dat het nu recht is.. ik loop makkelijker en heb minder pijn..

wat ik hiermee wil zeggen is dat het kan dat je paard echt pijn kan hebben, alleen een paard laat dit zelden merken...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 18:01

Heb even op de site van Don_Zhivago gekeken, en mijn paard is dus blijkbaar een linksgebogen paard. Had een paar kenmerken zoals scheef naar achteren lopen, maar dat viel nog mee aan de enorme waslijst te zien.
Ze heeft geen pijn dat weet ik zeker, want als ik maar een beetje verkeerd zit dan loopt ze al langzamer en ook paar dagen voordat ze kreupel liep gaf ze al aan niet lekker te lopen en hebben toen dus ook rustig aan gedaan.

Ze is heel eerlijk naar zichzelf toe, als er iets niet goed is heeft zij het recht om dat aan te geven en hier wordt ook naar geluisterd.

Is er misschien in de buurt van Alverna (Wijchen, omg Nijmegen) iemand die goed les geeft in rechtrichten? Gelieve niet te duur, want ik heb geen 100 euro per maand over voor les.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:09

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:43

Sassol schreef:
Heb even op de site van Don_Zhivago gekeken, en mijn paard is dus blijkbaar een linksgebogen paard. Had een paar kenmerken zoals scheef naar achteren lopen, maar dat viel nog mee aan de enorme waslijst te zien.
Ze heeft geen pijn dat weet ik zeker, want als ik maar een beetje verkeerd zit dan loopt ze al langzamer en ook paar dagen voordat ze kreupel liep gaf ze al aan niet lekker te lopen en hebben toen dus ook rustig aan gedaan.

Ze is heel eerlijk naar zichzelf toe, als er iets niet goed is heeft zij het recht om dat aan te geven en hier wordt ook naar geluisterd.

Is er misschien in de buurt van Alverna (Wijchen, omg Nijmegen) iemand die goed les geeft in rechtrichten? Gelieve niet te duur, want ik heb geen 100 euro per maand over voor les.

Ik dacht ook dat mijn paard geen pijn had, maar hij had het wel degelijk zei de osteopaat en fysio..
paarden zijn keihard en zullen het niet snel laten zien..

eigenlijk als je het kan zien ben je al veel te laat, dan speelt het al langer..
heb je ooit wel eens een osteopaat (of fysio) bij je paard laten komen?
misschien is dat ook wel een goed idee om te kijken of ze geen blokkades heeft in haar lijf.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 21:28

Osteo wou ik idd ook nog een keer laten komen. Heb niet het idee dat het heel erg is, maar dat ze hier en daar toch wat stijfjes is. Heb nu al een tijdje niet kunnen rijden dus heb het er even bij gelaten.

Als haar hoefproblemen helemaal voorbij zijn laat ik haar eens even checken. Kan een osteopaat je ook vertellen hoe scheef je paard is, zeg maar?

Zijn er ook wat makkelijke oefeningen die je kunt doen op de grond, of er op om de scheefheid te verbeteren? Want als je een beetje bekende 'rechtrichter' hebt dan ben je een klap geld kwijt. Ik dressuur niet zo vaak omdat ik het niet zo interessant vind, maar als het nodig is dan pak ik dat ook maar weer op.

Had ook al de tip gekregen hier om 60-40 (moeilijk-makkelijk) te trainen. Zal ook even aan Puchje vragen of zij ervaring heeft met rechtrichten, die zit ook dicht in de buurt.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:14

een osteopaat kijk voornamelijk naar botten en gewrichten, dua als haar gewrichten scheef zouden staan dan weet een osteopaat je dat te vertellen..

je kan het beste 1 zoeken die zowel osteo als fysio is.. een fysio is weer meer van spieren en weke delen.

Ik had gelukkig iemand die het beide was, dan sla je 2 vliegen in 1 klap.
http://www.paardenbegrijpen.nl

is ook een fijne site waar veel op staat.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:47

Wat noem je een klap geld? Ik vind 30 euro voor een uur en 15 euro(gekeken naar de instructise van mn verzorgpaard) zeker niet duur.
Het is geen manegeles wat je krijgt. Een goede instructise probeert je ook veel theorie en onderbouwing mee te geven en daar leer je ook van.