hoe vind jij hoe het moet ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:38

Met het beleren van een paard/pony moet er altijd iemand in het midden staan met een longeerzweep. Die is degene die ervoor zorgt dat het paard/de pony voorwaarts blijft. Het dier kan natuurlijk nooit weten wat jij bedoelt met je been. Dat moet hij/zij leren door de link te leggen tussen wanneer hij/zij voorwaarts wordt gemaakt met de longeer zweep en dat je voorzichtig je been aanlegt. Als de meneer zo ervaren is moet hij dat op z'n minst weten...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 13:00

Het enige wat je kunt doen om de balans te verbeteren is gewoon veel stappen. Nog niet sturen, niet teveel willen, eerst het paardje maar gewoon laten wennen aan dat jij er op zit en ook beweegt.
Als dit een beetje goed gaat kun je proberen wat bochten te maken of rechte stukken draf.

Om de dag lijkt me prima, inderdaad veel stappen met af en toe draf en de galop zou ik nog even laten. Zelf ook kijken of je stabiel zit, goed meegaat en hem niet in de weg zit.

Veel plezier ermee, je eigen paardje inrijden is erg leuk!^^

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 13:51

Sassol schreef:
Het enige wat je kunt doen om de balans te verbeteren is gewoon veel stappen. Nog niet sturen, niet teveel willen, eerst het paardje maar gewoon laten wennen aan dat jij er op zit en ook beweegt.
Als dit een beetje goed gaat kun je proberen wat bochten te maken of rechte stukken draf.

Om de dag lijkt me prima, inderdaad veel stappen met af en toe draf en de galop zou ik nog even laten. Zelf ook kijken of je stabiel zit, goed meegaat en hem niet in de weg zit.

Veel plezier ermee, je eigen paardje inrijden is erg leuk!^^

nou dat raad ik juist niet aan.
Juist naar voren rijden.
Paard is een vluchtdier en daar kun je gebruik van maken.
Paard voelt zich prettig als hij mag vluchten/rennen.
je voorkomt hiemee het stijgeren, achterwaarts gaan (verzet) en het bokken.

rustige makkelijke paarden kun je idd wel inrijden door veel te stappen, dat is prettiger voor de minder ervaren ruiter.Echter moet je wel een geschikt paard daar voor hebben.

Kim_Uno

Re: hoe vind jij hoe het moet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:22

Voorwaarts gaan is het belangrijkste, wanneer een paard stilstaat kan hij gaan klieren zoals bokken en dergelijke, wanneer het paard voorwaarts is, gaat dit veel lastiger, ik denk dat het ook helpt door het paard stemcomando's te leren en eventueel aan de longeerlijn te blijven met iemand die hem met de zweep iets vooruit 'duwt'...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:41

vooral veel voorwaarts rijden,
en juist veel sturen etc daar krijgen ze balans van en zit er een stuur op. (altijd makkelijk)

ik zou stukjes rustig aan gaan draven, en stukken stappen.

galop beginnen wij pas naar een maand ofsow mee als stap en draf onder de knie is en het paard daar voor klaar is,

maar wij pakken onze paarden iedere dag, tot stap en draf beter gaat en dan om de dag.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 18:31

dankjee voor jullie meningen kan hier zeker wat mee.
En inderdaad sassol het is erg leuk je eigen pony of paard inrijden mits je het kan haha ;)
Heb er wel ervaring mee maar wil meer ervaringen en meningen horen van andere mede bokkers hoe hun dit aanpakken.
Zo leer je steeds weer bij.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:51

Ik rij wel al gelijk van het begin af aan met de zweep en heb met inrijden nooit een grondman gehad. Als je goed hebt voorbereid is het rijden absoluut niet spannend voor een paard dus er is ook absoluut geen sprake van een mentale druk op dat moment. Tot dusver zijn ze allemaal superbraaf en erg op mij gericht met het inrijden.
Bij het voortraject op de grond zijn je hulpen je stem, je zweep en je lichaamstaal. Het laatste valt weg onder het zadel en moet dus vervangen worden door je ruiterhulpen. Stem en zweep is dus wat er op dat moment overblijft aan bekends. Hetzelfde stapcommando als ze al kennen van het longewerk en als ze niet durven of onzeker zijn wat je bedoelt een tikje met de zweep, flink belonen als ze inderdaad aarzelend een stapje naar voren schuifelen, en met een a twee keer rijden kennen ze je beenhulp al. Duidelijkheid geeft een zeker en daarmee gelukkig paard!

xSanniex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 12:21

Ik zelf ben nu ook mijn paardje aan het inrijden, samen met mijn instructrice en ik gebruik ook gewoon het zweepje, niet hard, gewoon een zachte tik.
Maar mijn paard was eerst van mn opa en die heeft haar al in gereden voor de kar, dus ze was al aan de zweep gewend.
Gewoon consequent blijven, en laat haar/hem op jou letten.
En belonen als ze doorloopt natuurlijk...

Succes!